5/3/2025
#202 "Korte skjørt = god økonomi"
Øyunn og Frida diskuterer bruken av ChatGPT, og hvorvidt dagens ungdom blir dummere av å vokse opp med AI. De diskuterer også hvordan mote påvirkes av økonomien, og hvordan sosiale medier påvirker ungdommens selvbilde og empati. De konkluderer med at ungdommen sannsynligvis blir smartere enn tidligere generasjoner, men at de kan bli dårligere på sosial interaksjon og empati.
Transkript
Nevnt i episoden
ChatGPT
Et AI-verktøy som brukes til å skrive eposter, lage manus og forklare komplekse tekster. Øyunn og Frida diskuterer hvorvidt det gjør folk dummere eller smartere.
AI
Kunstig intelligens, diskutert i sammenheng med ChatGPT og dens påvirkning på dagens ungdom.
Wikipedia
Sammenlignes med ChatGPT som et verktøy man ikke kan stole blindt på.
Øyunn
En av deltakerne i podcasten.
Frida
En av deltakerne i podcasten.
Simpel
Podcastens produsent.
Lyko
Sponsor for podcasten.
Mid-season sale
Lykos mid-season salg, nevnt av podcast deltakerne.
Marianne Nile
Sminke merke nevnt i Lykos mid-season salg.
Milk Makeup
Sminke merke nevnt i Lykos mid-season salg.
Kérastase
Hårpleie merke nevnt i Lykos mid-season salg.
TikTok
Sosial media plattform, hvor Øyunn og Frida har sett videoer om mote og kroppspress.
Kroppspress
Presset på kvinner å ha en bestemt kroppsfasong, spesielt før sommeren.
Linnea Myhre
Podcast-vert som har en episode om kalorier inn, kalorier ut.
Lev vel
Podcast av Linnea Myhre på NRK.
Hellas
Et sted Frida liker å dra på ferie.
Paris
Et sted Frida liker å dra på ferie.
Tanzania
Et sted Øyunn har vært på tur.
Sør-Afrika
Et sted Øyunn har vært på tur.
Malaysia
Et sted Øyunn har vært på tur.
Milano
Et sted Øyunn har vært på tur.
Deltakere
Host
Øyunn
Host
Frida
Sponsorer
Lyko
Poeng
Kunstig intelligens som ChatGPT kan brukes til å bli både smartere og dummere.
Bruk av AI kan føre til økt effektivitet, men også til redusert kritisk tenkning.
Det er en generasjonskløft når det gjelder bruk av teknologi og forholdet til kroppspress.
Unge mennesker har vokst opp med teknologi og sosiale medier, og har et annet syn på verden og kropp enn eldre generasjoner.
Å lese og forstå lange, kompliserte kontrakter kan være lærerikt og bidra til økt kunnskap.
Selv om det er tidkrevende, kan det å nøye gjennomgå komplekse dokumenter gi verdifull innsikt.
Vi blir stadig mer avhengige av teknologi, og dette kan føre til redusert empati og sosial kompetanse.
Overdreven bruk av teknologi kan redusere våre interaksjoner med mennesker og dermed påvirke vår evne til å forstå andres følelser.
Det er viktig å være bevisst på hvordan teknologi former våre tanker og atferd.
Vi bør være kritiske til hvordan teknologi påvirker oss og bevisst velge hvordan vi bruker den.
Påstander
Ungdommen er smartere enn tidligere generasjoner på grunn av tilgang til teknologi.
Teknologien gir unge mennesker en fordel i å tilegne seg kunnskap og løse problemer.
Økonomiske svingninger påvirker motetrender, spesielt kvinners klesvalg.
Når økonomien er dårlig, kler kvinner seg mer konservativt. Når økonomien er god, blir klærne mer frigjort.
Det økende kroppspresset i sosiale medier kapitaliserer på kvinners ønske om å ha en "sommerkropp".
Markedsføring av trenings- og slankeprodukter retter seg ofte mot kvinners usikkerhet og kroppspress.
Det er viktig å finne gode verktøy for å håndtere utfordringer knyttet til kropp og mat, i stedet for å fokusere på selvkritikk.
Å fokusere på å forstå de underliggende årsakene til overspising eller usunn atferd kan være mer effektivt enn å legge skylden på seg selv.