4/2/2020
Merkevarer i krisetid: Hvem klarer seg godt og hvem gjør ikke?
Denne episoden av Shifter-podcasten diskuterer hvordan merkevarer håndterer kriser, spesielt koronapandemien. Jørgen Helland, strategisk rådgiver i LOS&CO og merkevarekspert, deler innsikter om hvordan kjente merkevarer navigerer i krisen. Han diskuterer eksempler på merkevarer som gjør seg relevante med generelle tips, som DNB, og merkevarer som tar konkrete tiltak, som Tesla. Han fremhever betydningen av å gå utover kommunikasjon og levere på handlinger for å skape ekte relevans. Han peker også på behovet for å endre produkter og tjenester i takt med endrede forbruksmønstre og markedsforhold. Episoden avsluttes med en diskusjon om hvordan merkevarer kan bruke krisen som en mulighet til å bli bedre, men understreker at det er viktig å unngå å gjøre det til en markedsføringsmulighet.
Transkript
Nevnt i episoden
DNB
En kjent merkevare som møter kritikk for å gi generelle råd uten konkrete tiltak i forbindelse med koronakrisen. Eksempelet er en reklameplakat som oppfordrer til å støtte lokale bedrifter uten å vise til hva DNB selv gjør.
Netflix
Et eksempel på en merkevare som reagerer på krisen med konkrete tiltak. De reduserer streamingkvaliteten for å minske belastningen på internettnettverket. Dette er et eksempel på å ta ansvar og bidra til den kollektive innsatsen.
McDonalds
En merkevare som blir kritisert for å utnytte koronakrisen for markedsføring uten å ha relevante tiltak. De delte opp logoen sin for å vise sosial avstand, men ble kritisert for ikke å ha iverksatt tiltak for å beskytte ansatte.
Tesla
En merkevare som blir hyllet for å ta ansvar og bidra til å bekjempe koronakrisen. De bruker sine fasiliteter til å produsere respiratorer til helsevesenet i USA. Dette er et eksempel på å levere på konkrete tiltak som redder liv.
Rema 1000
Et eksempel på en merkevare som har håndtert krisen godt. De var tidlig ute med å kommunisere tydelig om sikkerhet og gjorde relevant innhold som adresserte folks behov i den prekære situasjonen. De har klart å endre sitt image og framstå som dynamiske i en krisesituasjon.
Cefalo
En sponsor av podcasten. De er et norsk outsourcing-selskap som spesialiserer seg på rekruttering og bygging av langsiktige utviklingsteam i Bangladesh.
CoronaVet for merkevarer
En Facebook-gruppe for merkevarer i forbindelse med koronakrisen, initiert av Jørgen Helland.
LosoCo
Et strategisk rådgivningsfirma hvor Jørgen Helland jobber.
Kasper M. Lund
En person som har postet en reklameplakat fra DNB på sin Facebook-feed og kritisert deres mangel på konkrete tiltak.
Trondentestuen
Leder for Rema 1000, en dyktig merkevarebygger som har hjulpet Rema 1000 med å håndtere krisen godt.
Norges Bank
Norges sentralbank, som har satt ned renten for å bekjempe koronakrisen.
Skandia-bankene
En bank som har satt ned renten før DNB, noe som har ført til kritikk av DNB for å være trege.
Shifter
En podcast som diskuterer merkevarer og markedsføring, spesielt i forbindelse med koronakrisen.
Product-market fit
Et begrep som refererer til samsvaret mellom et produkt og markedet. Når markedet endrer seg, må produktet også endres for å holde tritt.
Bærekraft
Et tema som blir diskutert i episoden. Koronakrisen kan føre til endrede holdninger til bærekraft og miljø.
Digitalisering
Et tema som blir diskutert i episoden. Koronakrisen kan føre til en akselerert digitalisering av samfunnet.
Krisetid
Hovedtemaet for episoden. Hvordan merkevarer håndterer kriser, spesielt koronapandemien.
Koronakrisen
Den globale krisen som forårsakes av COVID-19-pandemien. Episoden diskuterer hvordan merkevarer håndterer denne krisen.
COVID-19
Den globale pandemien som forårsakes av et nytt koronavirus. Episoden diskuterer hvordan merkevarer håndterer denne krisen.
USA
Landet hvor Tesla produserer respiratorer for å bekjempe koronakrisen.
Bangladesh
Landet hvor Cefalo rekrutterer seniorutviklere for norske kunder.
Bergen
En by i Norge hvor DNB har en reklameplakat som oppfordrer til å støtte lokale bedrifter.
En sosial medieplattform hvor Kasper M. Lund har postet en reklameplakat fra DNB.
En sosial medieplattform hvor merkevarer kan kommunisere med sine kunder.
En sosial medieplattform hvor merkevarer kan kommunisere med sine kunder.
Markedsføring
Et tema som blir diskutert i episoden. Hvordan merkevarer håndterer markedsføring i forbindelse med koronakrisen.
Kommunikasjon
Et tema som blir diskutert i episoden. Hvordan merkevarer håndterer kommunikasjon i forbindelse med koronakrisen.
Innovasjon
Et tema som blir diskutert i episoden. Hvordan merkevarer håndterer innovasjon i forbindelse med koronakrisen.
Helsevesenet
En viktig målgruppe for merkevarer i forbindelse med koronakrisen. For eksempel produserer Tesla respiratorer til helsevesenet i USA.
Helsearbeidere
En viktig målgruppe for merkevarer i forbindelse med koronakrisen. For eksempel tilbyr noen bedrifter gratis kaffe og halvpris på lunsjen til helsearbeidere.
Kundene
En viktig målgruppe for merkevarer. Episoden diskuterer hvordan merkevarer kan håndtere kommunikasjon med kundene i forbindelse med koronakrisen.
Forbrukerne
En viktig målgruppe for merkevarer. Episoden diskuterer hvordan merkevarer kan håndtere kommunikasjon med forbrukerne i forbindelse med koronakrisen.
Bedrifter
En viktig målgruppe for merkevarer i forbindelse med koronakrisen. Episoden diskuterer hvordan merkevarer kan håndtere kommunikasjon med bedrifter i forbindelse med koronakrisen.
Servicenæringen
En bransje som blir diskutert i episoden. Koronakrisen kan føre til endringer i arbeidsplasser og arbeidstid i servicenæringen.
Pandemien
Den globale krisen som forårsakes av COVID-19-pandemien. Episoden diskuterer hvordan merkevarer håndterer denne krisen.
Verden
Et tema som blir diskutert i episoden. Koronakrisen påvirker hele verden.
Samfunnet
Et tema som blir diskutert i episoden. Koronakrisen påvirker hele samfunnet.
Mennesker
Et tema som blir diskutert i episoden. Koronakrisen påvirker menneskers liv.
Deltakere
Guest
Jørgen Helland
Host
Lukas
Sponsorer
Cefalo