Schibstedspesial: Mediebedriften omorganiserer, men er det nok?

Schibsted, et norsk medieselskap, har delt opp selskapet i to divisjoner: en for medier (Aftenposten, VG, etc.) og en for rubrikkannonser (Finn.no). Dette er en fornuftig strategi, mener Salvador Valle og Lukas Weldeghebriel i Shifter-podcasten. De diskuterer utfordringer som Facebook Marketplace og Googles dominans i digital markedsføring. De spekulerer også i hva som skjer med Schibsted Vekst, et venture arm som investerer i nye virksomheter.

00:00

Skipsted omorganiserer selskapet ved å skille medievirksomheter fra rubrikkannonser for økt effektivitet og tydeligere mål.

04:17

Skipsted bør dele selskapet for å håndtere konkurransen fra Facebook og forbedre strategien for rubrikksatsningen.

15:02

Skipsted står overfor muligheten for omorganisering og innovasjon, som kan påvirke deres vekststrategi og konkurranseevne mot nettgiganter.

19:02

Skipsted må vurdere om de skal fokusere på eksisterende virksomhet eller adoptere en mer aggressiv vekststrategi for innovasjon.

Transkript

Nevnt i episoden

Schibsted 

Et norsk medieselskap som har delt opp selskapet i to divisjoner: en for medier og en for rubrikkannonser.

Finn.no 

En rubrikkannonsetjeneste som eies av Schibsted og er en del av deres rubrikkdivisjon.

Aftenposten 

En norsk avis som er en del av Schibsteds mediedivisjon.

VG 

En norsk avis som er en del av Schibsteds mediedivisjon.

Facebook Marketplace 

En rubrikkannonsetjeneste som tilbyr eiendom og andre tjenester, og som konkurrerer med Finn.no.

Google 

En søkemotor og reklameplattform som dominerer den digitale markedsføringsbransjen.

LinkedIn 

En plattform for profesjonelle nettverk som tilbyr målrettet reklame og rekrutteringsverktøy.

Netby 

En tidligere satsing på sosiale medier fra Schibsted som ble overgått av Facebook.

Klarna 

Et svensk fintech-selskap som tilbyr betalingsløsninger.

Real Madrid 

En spansk fotballklubb som brukes som eksempel på en dominerende aktør i Champions League.

Softbank 

Et japansk investeringsselskap som bruker en strategi for diversifisering.

Telenor 

Et norsk telekommunikasjonsselskap som samarbeider med Schibsted i Asia.

Axel Springer 

Et tysk mediehus som brukes som eksempel på et selskap med separate venture arms.

Cefalo 

Et norsk outsourcing-selskap som rekrutterer og bygger utviklingsteam i Bangladesh.

ShareLab 

Et selskap som søker etter en inkubatorsjef for å hjelpe biotek-gründere.

Opera TV 

Et selskap som søker etter flere roller, inkludert en finansplanlegger, en advokat og en global head of HR.

Shifter 

En podcast om internettøkonomi.

Salvador Valle 

En ekspert på innovasjon og teknologiledelse som deltar i podcasten.

Lukas Weldeghebriel 

En deltaker i podcasten.

Jørgen Helland 

En direktør for Global Brand i Schibsted.

Sebastian Semyatkovski 

CEO av Klarna.

Skipsted Vekst 

Et venture arm som investerer i nye virksomheter.

Deltakere

Guest

Salvador Valle

Host

Lukas Weldeghebriel

Sponsorer

Cefalo

Lignende

Laster