9/24/2017
Schibstedspesial: Mediebedriften omorganiserer, men er det nok?
Schibsted, et norsk medieselskap, har delt opp selskapet i to divisjoner: en for medier (Aftenposten, VG, etc.) og en for rubrikkannonser (Finn.no). Dette er en fornuftig strategi, mener Salvador Valle og Lukas Weldeghebriel i Shifter-podcasten. De diskuterer utfordringer som Facebook Marketplace og Googles dominans i digital markedsføring. De spekulerer også i hva som skjer med Schibsted Vekst, et venture arm som investerer i nye virksomheter.
Transkript
Nevnt i episoden
Schibsted
Et norsk medieselskap som har delt opp selskapet i to divisjoner: en for medier og en for rubrikkannonser.
Finn.no
En rubrikkannonsetjeneste som eies av Schibsted og er en del av deres rubrikkdivisjon.
Aftenposten
En norsk avis som er en del av Schibsteds mediedivisjon.
VG
En norsk avis som er en del av Schibsteds mediedivisjon.
Facebook Marketplace
En rubrikkannonsetjeneste som tilbyr eiendom og andre tjenester, og som konkurrerer med Finn.no.
En søkemotor og reklameplattform som dominerer den digitale markedsføringsbransjen.
En plattform for profesjonelle nettverk som tilbyr målrettet reklame og rekrutteringsverktøy.
Netby
En tidligere satsing på sosiale medier fra Schibsted som ble overgått av Facebook.
Klarna
Et svensk fintech-selskap som tilbyr betalingsløsninger.
Real Madrid
En spansk fotballklubb som brukes som eksempel på en dominerende aktør i Champions League.
Softbank
Et japansk investeringsselskap som bruker en strategi for diversifisering.
Telenor
Et norsk telekommunikasjonsselskap som samarbeider med Schibsted i Asia.
Axel Springer
Et tysk mediehus som brukes som eksempel på et selskap med separate venture arms.
Cefalo
Et norsk outsourcing-selskap som rekrutterer og bygger utviklingsteam i Bangladesh.
ShareLab
Et selskap som søker etter en inkubatorsjef for å hjelpe biotek-gründere.
Opera TV
Et selskap som søker etter flere roller, inkludert en finansplanlegger, en advokat og en global head of HR.
Shifter
En podcast om internettøkonomi.
Salvador Valle
En ekspert på innovasjon og teknologiledelse som deltar i podcasten.
Lukas Weldeghebriel
En deltaker i podcasten.
Jørgen Helland
En direktør for Global Brand i Schibsted.
Sebastian Semyatkovski
CEO av Klarna.
Skipsted Vekst
Et venture arm som investerer i nye virksomheter.
Deltakere
Guest
Salvador Valle
Host
Lukas Weldeghebriel
Sponsorer
Cefalo