7/18/2018
(Reprise) Derfor bremser innovasjonen i dagligvarebransjen (Karl Munthe-Kaas)
Karl Munthe-Kaas, gründeren bak Kolonial.no, deltar i Skifters podcast og diskuterer dagligvarebransjen og hvordan Kolonial har klart å overleve konkurransen fra aktører som Marked.no og Brødboksen. Munthe-Kaas hevder at Kolonials strategi om å være 'last man standing' har vært avgjørende, og at de har investert i både teknologi og ressurser for å sikre sin posisjon i markedet. Han berører også temaet om børsnotering og Kolonials fremtid, og diskuterer forskjellen mellom gründerkultur og corporate-kultur i forbindelse med innovasjon. Videre drøftes den norske dagligvarebransjens konkurransesituasjon, med fokus på den store markedsmakten til Norgesgruppen og den potensielle prisdiskrimineringen de utøver. Munthe-Kaas argumenterer for at det er nødvendig med reguleringer for å sikre en mer rettferdig konkurranse i bransjen, og at dette vil være til fordel for både forbrukere og nye aktører.
Transkript
Nevnt i episoden
Kolonial.no
En nettbutikk for dagligvarer, grunnlagt av Karl Munthe-Kaas, som fokuserer på å levere ferske varer til kundene.
Marked.no
En tidligere konkurrent til Kolonial.no i nettmatmarkedet, som gikk konkurs.
Brødboksen
En tidligere konkurrent til Kolonial.no i nettmatmarkedet, som gikk konkurs.
E24
En nyhetsapp for økonomi, nevnt som sponsor for podcasten.
Nille
En kjedebutikk, nevnt i forbindelse med Pål Wiebe, en styremedlem i Kolonial.no.
Europris
En kjedebutikk, nevnt i forbindelse med Pål Wiebe, en styremedlem i Kolonial.no.
Skipsted
Et selskap, nevnt i forbindelse med Birgit Magnus, en styremedlem i Kolonial.no.
Europis
Et børsnotert selskap, nevnt i forbindelse med Pål Wiebe, en styremedlem i Kolonial.no.
Rasmus-gruppen
En stor aksjonær i Kolonial.no.
Rema 1000
En dagligvarekjede, som Kolonial.no samarbeider med.
Norgesgruppen
En stor dagligvareaktør i Norge, nevnt i forbindelse med konkurransesituasjonen i bransjen.
Coop
En dagligvarekjede, nevnt i forbindelse med konkurransesituasjonen i bransjen.
Rignes
En leverandør av dagligvarer, nevnt i forbindelse med konkurransesituasjonen i bransjen.
Hansa
En leverandør av øl, nevnt i forbindelse med konkurransesituasjonen i bransjen.
Max
En leverandør av øl, nevnt i forbindelse med konkurransesituasjonen i bransjen.
Coca-Cola
En leverandør av brus, nevnt i forbindelse med konkurransesituasjonen i bransjen.
Amazon
En e-handelsaktør, nevnt i forbindelse med private label-produkter.
Stine
En leverandør av dagligvarer, nevnt i forbindelse med konkurransesituasjonen i bransjen.
En sosial medieplattform, nevnt i forbindelse med reguleringer og monopol.
En søkemotor, nevnt i forbindelse med reguleringer og monopol.
Microsoft
Et teknologiselskap, nevnt i forbindelse med reguleringer og monopol.
SWOT-analyse
En analysemetode som brukes for å vurdere styrker, svakheter, muligheter og trusler for en bedrift.
Cefalo
Et norsk outsourcing-selskap, nevnt som sponsor for podcasten.
Bangladesh
Et land i Sør-Asia, nevnt i forbindelse med Cefalo's outsourcing-aktiviteter.
Deltakere
Host
Salvador Baie
Host
Lukas
Guest
Karl Munthe-Kaas
Sponsorer
E24
Cefalo