8/10/2022
Slik selger du selskapet ditt
Svein Villassen, gründeren av Confrer, et videosamtalesystem for helsesektoren, forteller om hvordan han solgte selskapet til Daily. Han forklarer de utfordringene de møtte, spesielt etter pandemien, og hvordan de til slutt landet på en avtale. Villassen beskriver prosessen med å finne kjøpere, forhandle pris og gjennomføre Due Diligence. Han deler også innsikt i viktige faktorer å tenke på når man vurderer salg av et selskap, inkludert kommunikasjon, advokatbruk og aksjonærforhold.
Transkript
Nevnt i episoden
Confrer
Et videosamtalesystem for helsesektoren, grunnlagt av Svein Villassen.
Daily
Et amerikansk selskap som kjøpte Confrer. De er en Silicon Valley startup.
Appearin
Et videosamtalesystem utviklet av Svein Villassen da han var interngründer i Telenor.
Awareby
Et videosamtalesystem som Appearin ble omdøpt til.
Tandberg
Et norsk selskap som utviklet videokonferanseutstyr. Svein Villassen jobbet ikke der.
Komoyo
Et prestige-prosjekt til Telenor som ikke gikk så bra. Svein Villassen jobbet med en kjertløsning som ble overtatt av Telenor i Komoyo-tiden.
Point9
En VC som investerte i Confrer.
BankID
En innloggingsløsning som brukes i Confrer for sikker identifikasjon.
NEM-ID
Den danske varianten av BankID.
Intercom
Et selskap som introduserte Svein Villassen til Daily.
WebRTC
En teknologi for realtidskommunikasjon over Internett. Confrer hadde verdensledende kompetanse på dette.
Cefalo
Et norsk outsourcing-selskap som spesialiserer seg på å rekruttere utviklere i Bangladesh.
Seneta
Et selskap som Point9 har investert i.
Series B
En finansieringsrunde som Daily hadde gjort, som ga dem 60 millioner dollar.
Thanksgiving
En amerikansk høytid som Daily-ansatte feiret.
Sense
Et norsk advokatfirma som hjalp Svein Villassen med salgsprosessen.
Brønnesund
Et sted i Norge hvor Svein Villassen måtte dra for å gjennomføre en trekantfusjon.
Espa
Et sted i Norge hvor en advokat signerte en aksjekjøpsavtale.
Askefjellet
Et fjell i Norge hvor en advokat signerte en aksjekjøpsavtale.
Whereby
Et selskap som Daily kjenner godt til. Svein Villassen var gründer i dette selskapet tidligere.
Skifter
En podcast som Svein Villassen var gjest i.
Deltakere
Guest
Svein Villassen
Host
Unknown
Sponsorer
Cefalo
Lignende
9/27/2023
Shifter
Nettbil: Fra product market fit, til salget til Finn og en rettssak som endte i Høyestrett. Med gründer Anders Espelund.
Ukens gjest er Anders Espelund, medgründer av Nettbil. Selskapet har blant annet vært gjennom en rettssak som endte i Høyesterett. Der vant de! Hør hvorfor de vant, om hvordan de fant "product market fit", og om å hente penger fra et medieselskap, samt salget til Finn.no.Tema: 0:02:20 Anders' interesse for bilbransjen og leasing0:05:10 Lanseringen av det første selskapet som feilet0:08:42 Tvilen om årsaken til problemet0:09:12 Søking etter riktig forretningsmodell0:17:05 "Early traction and satisfied customers"0:19:27 Å bygge tillit og finne nye forretningsmodeller 0:23:54 Verdien av å få mest mulig penger til selskapet0:26:49 Starten på dialogen og behovet for å være top of mind0:33:21 Rettssaken mot Konkurransetilsynet0:36:28 Diskusjon om definisjonen av samme marked og ulike behov0:39:27 Valget mellom Finn og Nettbil0:47:40 Fokus på å hente penger og skalere produktet0:50:04 Fra fokus på pengehenting til fokus på lønnsomhet0:53:00 Day-to-day løsninger og utfordringer i bedriften0:55:57 Bruk av komplementære ferdigheter og eierskap til problemerProgramleder: Lucas Weldeghebriel, journalist og gründer i Shifter Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Se mer
9/21/2018
Shifter
Svein Willassens vanskelige farvel med Telenor, og veien mot et nytt videoeventyr
Videoveteranen Svein Willassen hentet nylig 12 millioner kroner til videoselskapet Confrere. I denne podcasten forteller han for første gang hele den vanskelige historien om hvorfor han forlot Telenors videoprosjekt Appear.in, og hva som gjorde det umulig å fortsette med teamet og produktet han var så glad i: "Det var tungt å komme frem til den beslutningen at jeg skulle slutte. Den dagen jeg satt og skulle fortelle det til teamet, den var helt forferdelig. Jeg kan lukke øynene og se det for meg. Men for å beholde min egen «sanity», var jeg nødt til å gjøre det." Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Se mer
9/5/2019
Shifter
Ny innovasjonsundersøkelse! Dette sliter norske bedrifter med.
Shifter har i samarbeid med Fueled gjennomført en undersøkelse blant norske ledere. I ukens pokast diskuterer vi resultatene med Axel Borge, daglig leder i Sesam.io. Et selskap som er spunnet ut av Bouvet. I tillegg stiller Ove Kvalsvik som er gründer av Startup-studioet Fueled. Tema: · Hva er de største utfordringene, både slik det fremkommer av undersøkelsen og fra egne erfaringer?· Hvilke taktikker benyttes av interne selskaper for å drive innovasjonsinitiativer i dag? · Hvordan kan etablerte selskaper tenke nytt rundt hvordan drive innovasjonsinitiativ?Last ned hele undersøkelsen gratis her: innovasjonsmeldingen.no Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Se mer
5/5/2021
Shifter
Whereby: Fra å være et produkt i Telenor til å bli globalt selskap.
Ingrid Ødegaard (CPTO) var med å starte Whereby i Telenor. Den gangen het det Appear.in. Etter salget til VideoNor, fikk de fart på inntektene. Nå er Whereby et remote video-selskap som konkurrerer mot de store som Zoom, Google og Teams.Tema:Hvordan startet Whereby, og hvorfor ble det solgt?Derfor begynte inntektene å kommeHvordan ansette riktig?Hvilke vekstdrivere har vært viktigeHvordan skalere et selskap?+ mye, mye merProgramleder: Lucas Weldeghebriel, journalist og gründer i Shifter Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Se mer
2/2/2022
Shifter
Bootstrappet seg i rakettfart. Fra konsulent- til software-selskap
Optio Incentives har doblet omsetningen år for år de siste tre årene. I motsetning til de fleste startups, så er de de lønnsomme og har ikke hentet en eneste investorkrone.Ukens gjest er Christoffer Herheim, medgründer og daglig leder i selskapet Optio Incentives.Tema:*Hvordan startet det?*Hvordan unngå funding?*Hvordan bootstrappe et selskap?*Hva de har lært om produktutvikling*Hva de har lært om ledelse og kultur*Hvordan sikre vekst?*Og hva slags investorer du er på utkikk etter når du egentlig ikke trenger pengeneProgramleder: Lucas Weldeghebriel, journalist og gründer i Shifter. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Se mer
1/11/2023
Shifter
Del 2: Henrik Lie-Nielsen har gründet, skapt vekst, solgt og investert i en rekke selskaper.
Del2: Henrik Lie-Nielsen har intet mindre enn 42 roller i proff.no.Han gründet Reaktor i 1995, som ble solgt til Knowit 2010. Han etablerte Bookeeper 2011, som nå er børsnotert. Han har vært med å etablere Tripod, som er et investorkollektiv med base på Vestlandet. Han har investert i en rekke oppstartsselskaper og scaleups.Dette har han lært. Programleder: Lucas Weldeghebriel, journalist og gründer i Shifter.Støtt Shifter og bli abonnent her, slik at vi fortsatt kan holde denne podcasten gratis. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Se mer
3/6/2024
Shifter
Solgte første selskap. Nå opplever 28-åringen ekstremvekst med selskapet Secundo. Med Eirik Broms
Eirik Broms var medgründer av Privatundervisningen AS, som ble solgt til Gyldendal. Nå selger han brukte møbler gjennom markedsplassen Secundo, og opplever dobling i inntekter, år for år. Det en sentral pivotering ga ekstra fart. 0:02:42 Fra konsumenter til bedrifter0:09:23 Enhetsøkonomi og skalering: Nøkkelen til vekst0:22:19 Organisk vekst og markedsplass-utvikling0:29:33 Livsendringer og søken etter mening0:36:36 Oppstart av privatundervisning og ny karriere0:43:57 Motivasjon og inspirasjon0:51:02 Kulturelle holdninger og risikotaking0:52:37 Partnerskap og ekspansjon0:53:09 Supply-Side-strategi og markedsplasseffektivitet0:57:11 Finansiering og investorer1:02:21 Praktisk anvendelse av AI1:04:53 Vektlegging av sunn økonomiProgramleder: Lucas Weldeghebriel, journalist og gründer i Shifter. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Se mer
3/12/2025
Shifter
Hvordan bygge en vekstmaskin?: Fra "0"til 1 milliard ARR
I denne episoden av Shifter-podcasten møter vi Vegard Haveland, kommersiell leder i det norske fintech-selskapet Aritma. Vegard har vært sentral i vekstreisen til flere selskaper, fra oppstarten av Airbnb-management-selskapet Easy BNB, til ekspansjon og kommersialisering av fintech-giganten Tink i Sverige. Nå er han ansvarlig for å bygge salgsmaskinen i Aritma, et av Norges mest spennende fintech-selskaper.Tema: Hvordan bygge en skalerbar salgsorganisasjon fra bunnen av.Hva norske startups kan lære av svenske vekstselskaper som Klarna og Spotify.Hvorfor "sales market fit" er like viktig som "product market fit".Hvordan du effektiviserer salg gjennom data og automasjon.Hvordan et team på 10 kan selge mer enn 100 tradisjonelle selgere.Vegard deler sine mest verdifulle innsikter om hvordan man går fra tilfeldige salg til en systematisk, repeterbar og skalerbar salgsmodell. Hvis du er gründer, investor eller jobber med kommersiell vekst, er dette en episode du ikke vil gå glipp av!Programleder: Lucas Weldeghebriel, gründer og journalist i Shifter. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Se mer