Camilla Kim Kielland: Slik lykkes du med PR

Denne episoden av Shifter-podcasten handler om PR, med Camilla Kim Kielland, tidligere kommunikasjonsdirektør i Schibsted, som gjest. De diskuterer forskjellen mellom PR og markedsføring, viktigheten av en sterk forretningsstrategi og troverdig kommunikasjon, og hvordan man kan få oppmerksomhet i mediene. Kielland deler tips om å jobbe med mediene, inkludert hvordan man forbereder seg på et intervju og skriver en pressemelding, og fremhever viktigheten av å være ærlig og autentisk. De tar også opp begrepet PR-stønt, og understreker at det må være strategisk forankret for å være effektivt.

01:50

PR handler om strategisk kommunikasjon for å bygge relasjoner med ulike målgrupper, ulikt fra betalt markedsføring.

10:24

For å formidle effektivt, må du forenkle budskapet så selv den med lite kunnskap kan forstå.

23:45

Effektiv intern og ekstern kommunikasjon er avgjørende for børsnoterte selskaper, og krever strategisk samarbeid og løpende dialog.

29:13

Forberedelser før medieintervjuer er essensielt for å kunne gi ærlige og informative svar, samtidig som man håndterer sensitive spørsmål effektivt.

35:31

Å bygge tillit gjennom autentiske PR-strategier er essensielt for å skape verdi og langsiktig bærekraft.

Transkript

Nevnt i episoden

Schibsted 

Camilla Kim Kielland jobbet tidligere som kommunikasjonsdirektør her.

Trigger 

Camilla Kim Kielland var medgrunnlegger og partner i dette PR-byrået.

Volda 

Camilla Kim Kielland er journalistutdannet fra denne byen.

NRK 

NRK er et viktig norsk mediehus som Camilla Kielland nevner.

VG 

VG er en stor norsk avis som Camilla Kielland nevner.

Dagens Næringsliv 

Dagens Næringsliv er en norsk næringslivsavis som Camilla Kielland nevner.

E24 

E24 er et norsk nettsted for nyheter og analyser innen økonomi og næringsliv som Camilla Kielland nevner.

Finansavisen 

Finansavisen er en norsk avis som fokuserer på økonomi og finans som Camilla Kielland nevner.

e-handel.com 

Dette er en kanal som Camilla Kielland nevner for å nå ut til potensielle kunder i e-handelsbransjen.

Gode Mål Norge 

Camilla Kielland nevner dette programmet i sammenheng med å vurdere hvilke medier som er relevante for målgruppen.

Skavlan 

Camilla Kielland nevner dette programmet i sammenheng med å vurdere hvilke medier som er relevante for målgruppen.

Cefalo 

Cefalo er en sponsor i episoden. De er et norsk outsourcing-selskap som spesialiserer seg på å rekruttere og bygge utviklingsteam i Bangladesh.

Airbnb 

Camilla Kielland bruker dette som et eksempel på en startup som ønsker å revolusjonere markedet.

Bukis 

Bukis er en markedsplass for brukt og ny bøker som Camilla Kielland bruker som eksempel på en startup som har implementert en strategisk PR-stønt.

Kristian Skogenvind 

Kristian Skogenvind er en person som Camilla Kielland nevner i sammenheng med Schibsteds investor relations.

McDonald's 

Camilla Kielland bruker dette som et eksempel på en merkevare som ikke er kjent for å kommunisere sine verdier på en autentisk måte.

DN 

DN er et norsk magasin for næringsliv som Camilla Kielland nevner.

Medium 

Camilla Kielland nevner dette nettstedet for blogging og publisering i sammenheng med at bedrifter skaper sitt eget innhold.

Facebook 

Camilla Kielland nevner Facebook som et eksempel på en plattform hvor bedrifter kan kjøpe markedsføringsplass.

Kipset 

Kipset er et selskap som har eierandeler i Bukis.

Gjerne 

Gjerne er en restaurantkjede som Camilla Kielland bruker som eksempel på en bedrift som har implementert en strategisk PR-stønt.

Julegaver 

Camilla Kielland bruker dette som et eksempel på en tid hvor bedrifter kan implementere PR-stønt.

Gavekort 

Camilla Kielland nevner gavekort som en alternativ julegave til stekepanner.

Stekepanner 

Camilla Kielland nevner stekepanner som en type julegave.

Bokhilskernes 

Camilla Kielland bruker dette begrepet i sammenheng med Bukis' posisjonering i markedet.

Forfatternes 

Camilla Kielland bruker dette begrepet i sammenheng med Bukis' posisjonering i markedet.

Brain, Heart, Guts 

Camilla Kielland nevner disse verdiene som Trigger var tro mot.

Shifter 

Dette er podcasten som episoden er en del av.

Deltakere

Host

Lukas

Guest

Camilla Kim Kielland

Sponsorer

Cefalo

Lignende

Laster