5/6/2020

Slik bedriver du effektiv markedsføring under Covid-19

I denne episoden av Skifters podcast snakker Erik Modig, forsker ved Stockholm School of Economics, om effektiv markedsføring under Covid-19. Han argumenterer for at bedrifter bør tilpasse seg endrede kundebehov og fokusere på å bygge sterke relasjoner, og at det kan være en god tid å investere i markedsføring.

02:58

Kundeadferden har endret seg dramatisk, og selskaper må tilpasse seg nye rutiner og verdier for å møte kundens nåværende behov.

07:50

I krisetider er det viktig å bygge langsiktige relasjoner og investere i markedsføring for å styrke posisjonen i gode tider.

10:07

I usikre tider er det viktig å opprettholde markedsinvesteringene for å styrke bedriftens posisjon og tilpasse seg det nye normale.

Transkript

Nevnt i episoden

Covid-19 

En pandemi som har forandret måten vi lever og gjør business på

Stockholm School of Economics 

En prestisjetung handelshøyskole i Sverige

Dank for the Buck 

En bok av Erik Modig om effektiv kommunikasjon

The Marketing Book of the Year 

En pris som Erik Modig vant i 2017 for boken Dank for the Buck

Sveriges strategi rundt flokkimmunitet 

En kontroversiell strategi for å håndtere Covid-19

Eldreboende 

Sverige har slitt med å beskytte eldreboende mot Covid-19

Cefalo 

Et norsk outsourcing-selskap som spesialiserer seg på å rekruttere og bygge utviklingsteam

Bangladesh 

Cefalo rekrutterer utviklere fra Bangladesh

Seniorutviklere 

Cefalo spesialiserer seg på å rekruttere seniorutviklere

Gimmick-aktig markedsføring 

Markedsføring som prøver å utnytte Covid-19 uten å ta reelle grep

Kommersialisering av folks osikkerhet 

Å prøve å tjene penger på folks bekymringer rundt Covid-19

Verdier og verdiord 

Viktig å vise opp verdiene man står for i vanskelige tider

Sosialt bevis 

Å vise at det nye normale fungerer og at folk er fornøyde med det

Webinar 

Et online-seminar om kundereiser og psykologi

Skifter 

En podcast om forandring og innovasjon

Kundereise 

Prosessen en kunde går gjennom fra de blir interessert i et produkt til de kjøper og bruker det

Psykologi 

Hvordan forstå kundens tankegang og atferd

Sosiale medier 

En viktig kanal for å vise opp sosial bevis

Webinars 

En måte å holde online-opplæring

Hemmeleveranser 

En måte å levere produkter uten fysisk kontakt

B2B 

Business-to-business, markedsføring til andre bedrifter

B2C 

Business-to-consumer, markedsføring til forbrukere

Deltakere

Guest

Erik Modig

Host

Ukjent

Sponsorer

Cefalo

Lignende

Laster