Hei og velkommen til Skifters podcast. Dette er et lite utdrag fra den fulle episoden om Ardok og hvordan de bygger et saselskap som nå dobler omsetningen år for år. I dette korte klippet snakker vi om fordelene ved et saselskap, og Baksda peker til slutt på spesielt én ting som jeg ikke hadde reflektert over tidligere. Den fulle episoden er publisert samtidig, så den kan du lytte til umiddelbart om du ønsker.
Ja, dere er jo et SaaS-selskap, og vi snakket så vidt om det før vi begynte å ta opp, men det er jo blitt en egen industri, en egen sånn buzzword-aktig og så, men for SaaS er ikke det egentlig bare software as a service, at du abonnerer på en programvare, enkelt og greit, eller er det noen flere ting som er knyttet til det begrepet?
Selve abonnementsmodellen er jo ingenting nytt. Det har man hatt i Telekom og mange andre bransjer. Men det som er nytt med software er at det kombineres med mye mer effektive leveransemodeller. Tenk på gammel software. Du kjøpte et system, du installerte det på desktopen din, og du kjøpte en versjon. Så den versjonen må jo supporteres. Så gamle leverandører av det vi kaller perpetual license software
De har jo gjerne 3-4-5 generasjoner av systemer de må støtte, som gjør koster. De skal på en måte skape mindre skalerbarheter. I tillegg så er det jo sånn at du får jo bare pengene i det du selger lisens, og så kanskje på en supportfile. Men software as a service, det er jo typisk moderne selskaper som har født i skyen. Det vil si at du har bare en versjon, liksom så Chrome, den er alltid oppdatert.
Så det betyr at du får mye mindre leveransekoster av softwaren du leverer. Det måtte folk få gitt når de snakket om software-service nå. Den andre biten er jo at du får jo inntektene flere ganger, så hvert år har det vært oartipisk. Og det skaper jo en recurring mechanism da.
Og det gjør jo at software as a service, når du først tjener penger på hver kunde, så kan du skalere det veldig, veldig, veldig fort. Og når du da kommer til et punkt at du dekker de faste kostnader dine, så er du i praksis en pengemaskine. Og det er det som gjør at software as a service er blitt så voldsomt populært. Ja, men jeg inntrykker det som at alt er på abonnement. Altså man kan liksom ikke kjøpe en ting lenger uten at det er abonnement. Nå kommer det som abonnement nå, for hvis du skal kunne lagre ting i skyen, så må du abonnere.
Men grunnen til det er jo at du typisk har mellom 70-80% markiv, pluss at du får den inntekten en gang i måned eller en gang i år. Så det er jo en vanvittig flert cashflow-maskin, og det er grunnen til at folk leter etter tjenestemodeller. Det er jo fra de som lager produkter. Det er genialt å kunne få recurring revenue, men også fra den
fra det andre ståstedet, altså kundene, er det en like bra modell? Jeg tenker jo at det er en veldig bra modell, for du trenger ikke å kjøpe out of the box et nytt system til flere hundre millioner, men du kan leie det. Hvis ikke produkten leverer den kvaliteten man forventer, så kan man trekke seg ut og bruke et annet system. Så er det derfor denne modellen fungerer så bra, fordi den egentlig er bra på begge sider.
Det var to spørsmål. Det ene er om det er bra for kunden. Det kan diskuteres. Om det er bra at du må abonnere på en av tjenester du kunne kjøpe før i en One Time Fee, det er jo up to date. Jeg tror argumentet for er at du kan få oppdatering gratis, eller det var forventningen.
Men så er det sånn at etter hvert som man prøver å maksimere utbytte, så begynner man å betale for moduler og oppstateringer også. Men dette er jo ingenting nytt. App Store og hele denne greien med Apple har jo på en måte vært...
Dette har jo blitt på måten du leverer software på. Ja, og det som er interessant med det er at for nå fremstår det som måten, som du sier, å levere software på. Det er sånn man gjør det. Det vil si at alle flokker seg rundt det. Da tenker jeg at da må det ligge muligheter
utenfor å tenke på den klassisk, eller ikke på denne måten da, sånn SAS-måten, da åpner det seg muligheter for sånn one-time fee, altså åpner det seg muligheter for andre modeller, for når dette blir veldig mettet, så kan det bli sånn at du må ha et eget program for å håndtere abonnemanger, ikke sant? Den er nok for abonnemanger. Og da åpner det seg, jeg tenker, åpner det seg andre business-muligheter da,
Ja, det er klart de gjør det. Men det som er vanskelig å konkurrere med er jo altså nå tar jeg nesten for gitt da, og dette er jo ikke sant hele tiden, men i hvert fall i vår bransje så er jo det å skalere fort krever kapital. Og
Software service har jo helt vanvittig multiplier i forhold til at du kan hente veldig mye kapital relativt billig i forhold til at du selger fremtidig verdi. Det er vanskelig å konkurrere med. Så du kan jo selvfølgelig finne en nisje du ønsker å konkurrere i som ikke er software service. Kanskje det finnes muligheten på å gjøre en premium-modell der du selger engangsløsninger, men mye dyrere. Så det er klart det er alltid muligheter til å innovere. Men akkurat når det gjelder...
å på en måte make an impact og kunne bygge selskap fort, så tror jeg software og service er vanskelig å konkurrere med på grunn av at du kan hente kapital relativt billig på grunn av verdivurderingen. Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere?
Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh. Cefalos spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden. Og det å ha faste utviklere gjennom Cefalo skal i praksis oppleves som å ha egen ansatte.
Så er du interessert i å høre mer om å ha eksterne utviklere, så vil Cefalo gjerne ta en veldig hyggelig prat med deg. Så sjekk ut cefalo.no, altså C-E-F-A-L-O.no. Teksting av Nicolai Winther