5/8/2024

Slik bygger du vekst i Saas-selskaper. Med Magnus B. Willumsen.

Magnus Willemsen, tidligere i Viking Venture, deler innsikt om SaaS-vekst. Han understreker viktigheten av å forstå kundens problem, identifisere riktig kundesegment, vurdere kundenes verdi for selskapet, og finne alternative løsninger. Willemsen argumenterer for en mer eksperimentell og datadrevet tilnærming til prising og onboarding, og understreker viktigheten av å måle de riktige KPIene for å drive vekst.

00:00

Magnus Willemsen diskuterer vekststrategier for B2B SaaS-selskaper og viktigheten av å forstå kundens reelle behov.

07:30

Forståelsen av kundene dine er essensiell for å tilpasse produkter og kommunikasjon for å maksimere verdien for begge parter.

15:31

Forståelsen av kundegrupper er avgjørende for å optimalisere ressursbruk og investeringer i bedriften.

19:48

Før du utvikler en løsning, er det viktig å validere problemet og forstå verdien for kundene.

27:23

Forståelse av bytte- og kostnadsdynamikk er avgjørende for både kundelojalitet og ny salgstrategi.

Teksting

Transkript

Teksting av Nicolai Winther

18.400 s
00:00:00

Teksting av Nicolai Winther

27.840 s
00:00:18

Hei og velkommen til Skifters podcast. Ukens gjest har jobbet mange år hos SaaS-investoren Viking Venture i Trondheim. Nå har han gått solo for å hjelpe SaaS-selskaper med vekst, som også er hans spesialitet. Han har hjulpet dem å lage 20 nordiske SaaS-selskaper med dette. Velkommen, Magnus Willemsen. Tusen takk skal du ha, Lukas. Viking Venture. Hva er Viking Venture, og hva gjorde du i Viking Venture?

28.380 s
00:00:48

Viking Venture er en investor som investerer i B2B-softwareselskaper i Norden. Vi hjelper dem med å, nå sier jeg vi, der jeg jobbet tidligere, så hjelper vi dem med å rett og slett bygge selskaper og skape vekst. Viking gikk jo da typisk inn i selskaper som hadde en ARR på 30-150 millioner. Hva betyr ARR? Årlige abonnementsinntekter.

22.660 s
00:01:17

Så kommer vi typisk da inn i selskapene som er litt forbi denne product-market-fit-fasen, men hvor man da i større grad skal bygge en skalerbar maskin mer enn å søke etter en product-market-fit. Hvorfor ønsket disse selskapene å få med Viking Venture?

15.820 s
00:01:40

flere årsaker til det, men viktigste grunnen er rett og slett å få en partner til å hjelpe til å skape vekst, ikke sant? Flere har jo, altså en ting er jo kapital, som man kan skyte inn, men jeg har inntrykk av at dere har jobbet veldig mye med å hjelpe selskapene med vekst, altså det var ikke bare penger, men det var

16.880 s
00:01:57

Altså dere hadde ekspertise da som kunne gå inn og faktisk hjelpe til å skru på disse vekstparametrene, stemmer det? Ja, absolutt. Så Viking har jo tatt den samme medisinen som de ga til mange i porteføljeselskap, nemlig å holde fokus, bli god på en ting, og på den måten virkelig kunne det være verdier da.

17.520 s
00:02:14

Så det vi har gjort er å bli virkelig god på B2B SaaS, B2B software, og god på å hjelpe dem med å løse de utfordringene som de selskapene står i. Hva er din utdanningsbakgrunn da? Selv er jeg utdannet sivilingeniør fra NTNU, eller noen vil si ingeniør, noen vil si økonom, og noen vil si ingen av delene. Jeg gikk på indøk der.

20.320 s
00:02:32

med data som spesialisering på den tekniske siden og finans på økonomisiden. Er inndøkk overrepresentert? Jeg føler at det er overrepresentert i alle bransjer som har innovasjon og et cetera gjør det. Men hvordan er det hos Viking? Var det mange inndøkkere? Ja, vi var vel en par-tre stykker. Men ikke overrepresentert, nei. Så du har jobbet i Viking Venture og jobbet andre steder?

23.820 s
00:02:53

Jeg jobbet noen år som konsulent og innenfor finans før jeg startet i Viking da, i 2016. Ja, og du har jo veldig, altså du elsker jo å jobbe med vekst, få ting til å vokse, men du har ikke noe gründerbakgrunn selv, har du? Nei, det har jeg ikke, og det er jo med stor respekt og ydmyghet at jeg har sett meg den stolen her, for det har jo satt det mange dyktige gründere, dyktige selskapsbyggere her, som virkelig har grindet og tatt selskap fra null og til å bygge store selskap.

28.880 s
00:03:17

Det har jeg ikke gjort. Jeg har en litt annen innfallsvinkel. Jeg har jobbet med rundt 20 ulike softwareselskaper i Norden og hjulpet dem med å skape vekst. Så jeg har noen datapunkter på hva som har fungert og ikke fungert for denne type selskapene når de skal få til vekst. Er det noen av disse selskapene du jobber med som ikke har fått til vekst? Ja, det er det alltid. Det er alltid noen som stanger litt i taket og som ikke får til vekst. Og så kan det være noen som får til vekst, men at den veksten ikke nødvendigvis er

27.500 s
00:03:46

bærekraftig eller ikke effektiv men hovedsakelig så har alle fått det vekst, men i ulik grad av hvor effektiv den veksten er og hvor bærekraftig den veksten er over tid da Nå skal vi snakke litt om hva du mener må til for å vokse det er noen grunnleggende ting som du er opptatt av, bør være på plass for å kunne vokse, hva er det?

21.640 s
00:04:14

Det er noe som går igjen og igjen, og det er at man virkelig må forstå hvilket problem det er man løser for kundene. Det klassiske eksempelet her er den drillen som vi snakket om før vi gikk på her. Det er nemlig at hvis du går i butikken og kjøper den drillen, så er ikke problemet ditt at du har for få elektriske dupper i huset ditt. Det er problemet du ønsker å løse, er faktisk å henge opp et bilde og få et hull i veggen.

26.540 s
00:04:37

Så om du kunne gått i butikken og kjøpt et hull, så hadde du kanskje heller gjort det enn å kjøpe en drill med 2000 omdrevinger i minuttet og blinkende leddelys. Og der opplever jeg at mange selskaper er for fokusert på egne features, eget produkt, heller enn å virkelig forstå hvilket problem det er de vil løse for kundene våre.

21.580 s
00:05:04

Hvor spesifikt problem, altså dere går inn i selskaper som hadde 30-100 millioner, var det? Ja, typisk 30-150 millioner i vikinget. Så det betyr jo at de tjener penger, så da løser det vel et problem, men er det sånn at

18.120 s
00:05:26

de kunne løst problemet enda bedre? Eller hva ved det er det? Absolutt. De selskapene som har kommet dit har jo kommet forbi det steget at man har faktisk løst et problem. Man har en viss product market fit, man har bevis på at kundene er villige til å betale for et produkt som da forhåpentligvis løste et problem. Hvis ikke så hadde ikke den vært betalende kunder. Og det er jo, jeg tror det handler mer om mentaliteten man som selskap kan og bør ha, er å virkelig fokusere på det problemet heller enn å bli sånn

27.420 s
00:05:44

innover fokusert på eget produkt og egne features, så handler det mer om å virkelig sette seg inn i kundeståstedet og forstå hva det faktisk som er viktig for kunden, heller enn å pushe egne features og eget produkt, som sagt. Hvordan ser et sånt selskap ut som har fokus på det? Det tror jeg du opplever ved å se på alt av kommunikasjonen ut mot kundene, at den kommunikasjonen er...

24.620 s
00:06:12

den kommuniserer langt bedre på verdiforslaget ut mot kunden, ikke sant? Og virkelig fokusere på hvilken verdi er det du som kunde får av å bruke produktet, i stedet for å ha denne lange lista med ulike features som produktet har. Ja, ikke sant? Antall megahertz og antall omdreininger og drillen i sekundet, et cetera. Det er jo ikke... Men samtidig, du ser jo ikke en sånn bilde av... Eller kanskje du gjør det, men du ser bildene som henger på et bilde på en vegg, på en sånn drillpakke.

27.840 s
00:06:37

Men jeg vil jo anta at det har noe med å si med, et produkt kan gjøre mange ulike kunder. Så hvor viktig er det da å forstå hvem som er kunden? I min mening er det helt alfa og omega. For det er sånn at et eksempel jeg pleier å bruke er at i Europa er det ca. 30 millioner bedrifter.

24.420 s
00:07:05

Nevnt i episoden

Viking Venture 

Et SaaS-investeringsselskap som Willemsen jobbet i.

SaaS 

Software as a Service, en forretningsmodell der programvare leveres som en tjeneste over internett.

ARR 

Årlige abonnementsinntekter, en viktig indikator på selskapets inntekter.

Product-market fit 

Når et produkt tilfredsstiller et klart behov i markedet.

NTNU 

Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet, Willemsens utdanningsinstitusjon.

Indøk 

Industriell økonomi, Willemsens studieretning.

Finn.no 

En norsk nettside for kjøp og salg av varer og tjenester, inkludert eiendommer.

TripleTex 

En sponsor for podcasten, en programvareleverandør for regnskap, faktura, lønn, etc.

Slack 

Et samarbeidsplattform for bedrifter, som Willemsen bruker som eksempel for aktiv onboarding.

Pirate Metrics 

En rammeverk for å måle og analysere vekst i SaaS-selskaper.

Customer Success 

En organisasjon i et selskap som fokuserer på å sikre at kunder er fornøyde og får verdi av produktet.

Netflix 

En strømmetjeneste som bruker en fast prismodell, som Willemsen bruker som sammenligning.

Level 

En bok om å bygge selskaper og startups, som Willemsen refererer til.

LinkedIn 

En profesjonell nettverksside, som Willemsen bruker som kontaktpunkt.

Unicorn 

Et selskap som er verdt over 1 milliard dollar.

ICP 

Ideal Customer Profile, en definisjon av den ideelle kunden for et selskap.

KPI 

Key Performance Indicator, en nøkkeltall som måler selskapets fremgang.

Churn 

Når kunder slutter å bruke et produkt eller tjeneste.

Leading indicator 

En KPI som indikerer en fremtidig utvikling, i motsetning til en lagging indicator som måler et tidligere resultat.

Lagging indicator 

En KPI som måler et resultat som allerede har skjedd.

ABC-test 

En test hvor man deler kunder inn i grupper og tester ulike variabler for å se hvilken som gir best resultat.

Steinalderen 

En historisk periode som Willemsen bruker som metafor for å beskrive motstand mot forandring.

High touch 

En type kunderelasjon der selskapet bruker mye tid og ressurser på å støtte kunden.

Low touch 

En type kunderelasjon der selskapet bruker mindre tid og ressurser på å støtte kunden.

Tech touch 

En type kunderelasjon der selskapet bruker teknologi for å støtte kunden.

CFO 

Chief Financial Officer, en sjef for økonomistyring i et selskap.

Skiutleiepris 

Et eksempel på en prismodell som Willemsen bruker for å illustrere prising basert på verdi.

Skisenter 

Et sted som tilbyr skiaktiviteter, som Willemsen bruker som eksempel.

Snøskutter 

En maskin som brukes for å preparere snø, som Willemsen bruker som eksempel.

Skiheis 

En heis som brukes for å ta folk opp bakker, som Willemsen bruker som eksempel.

Deltakere

Host

Lukas

Guest

Magnus Willemsen

Sponsorer

TripleTex

Lignende

Laster