Hei og velkommen til Skifters podcast. I dag har vi med oss Kristian Bruarøy som var med å bygge opp TV2 Sumo og du ledte også tjenesten i fire år, Kristian, hvis ikke jeg har telt feil.
Det stemmer, men jeg var jo innabors i TV2 i nesten 17 år, og mye av tiden var nettopp det å jobbe med TV2 Sumo, helt fra starten av. Og den kule gjengen som fikk lov til å prøve å feile og prøve å feile lenge før, de er kanskje de store strømakterene vi kjenner rundt omkring i verden i dag. Så absolutt. Yes, og nå er du konsulent, og du jobber i mediebransjen, og du forsker også, det kan jeg stemme.
Jeg har gjort et prosjektleder på et forskningsprosjekt, det er riktig, som gikk på nettopp det som jeg tror har vært litt av suksessene til TV2. Det er jo når man blander teknologi og forretning, og i TV2s tilfelle også journalistikken, så må vi ha gode måter å samarbeide på. Så dette er tverrfaglighet, det viser på når jeg var med på høyskolen i faget.
Vestlandet da. Yes, det var supert. Og i dag skal vi snakke om strømming og streaming wars, som noen kaller det. My favorite, yes. Ja, og i forrige uke så lanserte jo Disney sin Disney+, som har vært annonsert ganske lenge. Og i løpet av et døgn så signet da 10 millioner abonnenter seg på tjenesten.
Apple lanserte jo sin Apple TV Plus for ikke så lenge siden, og så har vi jo Netflix og HBO og Amazon Prime Video, og så har vi jo Hulu som også Disney kontrollerer, og mange andre tjenester. Og så rykter det om at det er enda flere rettighetshavere som nå planlegger sine egne streamingtjenester. Men du, altså, tar dette helt av nå, vil absolutt alle nå ha sin egen streamingtjeneste?
Ja, det virker i hvert fall sånn. Og det skyldes vel litt at nettopp Netflix, som du nevner, har jo hatt de enorme vekstene, spesielt i det amerikanske hjemmemarkedet. En vekst som de kanskje har sett har stoppet litt opp. Og hva gjør Netflix da? Jo, da begynner vi å se mot utlandet, og
blir det de selv kaller en global aktør. Og da er det disse amerikanske studioene, altså de som produserer innholdet, ser behovet for å, oi, hvordan skal vi komme oss direkte ut til konsumenten? Og det har jo
Det er jo ikke bare Netflix. Du nevnte Hulu var tidlig ute og har 30 millioner abonnenter per dag, sånn røffelig. Og du har sett Amazon som har sine 100 millioner kunder. Da vil du jo merke alle der, fordi Prime-kjennelsen er jo ikke bare en strømmekjennelse. Det er jo en veldig sammensatt abonnementspakke med mange produkter
Og så er det jo ikke helt nytt. HBO har gått direkte til konsumenten, CBS har gått direkte til konsumenten, og så nå viser det seg at her begynner folk å se mer gjennom OTT-tjenester. Skal man da sitte stille og håpe at de kommer tilbake til kabel, TV-kanalene og litt trege brukergrensesnitt der, eller må vi faktisk følge etter?
Så det er det de gjør nå, de følger etter? Ja, de følger etter. Og så tror jeg samtidig at, du nevnte jo Apple TV da, altså Apple TV+, som er jo en innholdstjeneste. Der har du mer en teknologigigant som går mot innhold. Og jeg vil jo si at det som Apple gjør, er jo ganske mer sammensatt enn å bare komme med en innholdspakke. De lager jo et brukergrensesnitt,
på toppen av en hardware, og den brukergrensesnittet sier jo de selv skal være den personlige inngangen til din strømmehverdag. Og hvis du skrur nå på Apple TV her hjemme i Norge, så ser du jo forsiden av den, den er jo fylt opp av innhold fra
TV2 Sumo, HBO Nordic, Viaplay, og at dere har hatt flere å rekne med, og deres eget innhold. Ja, for de har både denne plattformen, i tillegg til at de har sin egen tjeneste med innhold,
Det er nettopp det de har. Og det som... Det er jo egentlig litt nytt for oss i Norge, at det blir så tydelig. For borte i USA så har jo Roku, som er den kanskje største strømmeboksen der, sammen med
med Amazon sine egne hardware-produkter. Det er de to største strømmebuksene i USA, og de har laget dette til å være en slags markedsplass, utstillingsvindu, der du lett kan både markedsføre deg, såkalt OTT, som dette kalles, over det topp, og gjøre at innholdseiere får et utstillingsvindu på en helt annen måte. Det er ikke sånn at app-
som først og fremst er det viktigste. Det er mer å få fram innholdet, og der har disse to laget hele markedsplasset. Kjente merket var altså Showtime, som vi egentlig ikke har som en egenkjennelse i Norge, fordi HBO Nordic har mye av det innholdet.
Derifra. Det er jo en egen pakke som du kjøper rett på Amazon Prime-boksen din, eller Roku-boksen din. Og det måtte Apple også komme med. Så det er jo det som egentlig kommer med Apple. Og når vi nå ser det i Norge, fordi Apple TV er så utbredt i Norge, så begynner vi å få en sånn, oi, er det sånn vi faktisk kan navigere? At vi får en slags aggregator på toppen. Ja, for den minner jo litt om den klassiske kabel-TV-
strukturen egentlig, gjør det ikke? Jo, det gjør faktisk det. Veldig lik den klassiske kabel-TV-strukturen. Og jeg vil jo tro at det er der litt av utfordringen for bransjen nå ligger, i og med at kabel-TV-nettverkene, som her til lands kan sammenlignes med
AltiBox, GATT, Kanal Digital, og nå heter det vel mer Telenorda, siden Kanal Digital og vi har slått seg sammen til en stor satellittoperatør i Norden. Men at disse har jo slått seg med den gateway-rollen. Det er der man skal kunne sappe. Og
Nå tar jo da Apple TV den rollen. Den andre konkurrenten deres i det store markedet er jo Google. De har jo en Android TV-løsning. Og den dukker plutselig opp som software på nettopp disse her kabel-TV-selskapene. Både i hvert fall Get og Altibox kjører vel Android TV nå. En del smart-TVer kjører Android TV, sånn som Sony og Philips.
Sånn at du får mer enn sånn her, jeg kaller det litt sånn utstillingsvindue, markedsplasser for disse OTT-aktørene. Og da må de jo bare følge etter de som da sitter med innholdet. Det tror jeg også skjer litt samtidig da. Vi skal komme litt tilbake til det senere, den fragmenteringen og dette uoversiktlige landskapet med mange forskjellige forretningsmodeller. Men tilbake til Disney+. Hva betyr det nå at Disney kommer med sin egen streamingtjeneste? Og hvilken impact tror du det vil ha på markedet?
Altså Disney, sånn som Disney ser ut i dag, så er jo det en av de store brødrene, hvis du har lov å bruke sånne begreper, i innholdsmarkedet. Disney har kjøpt Fox Studios, som er en annen stor innholdseier, og Disney sitter og eier en hel haug med kjente franchises, Marvel og hele Pixar-samlingen, og ja,
Star Wars-trilogien, den trilogien heter jo, myologien. Ja, ja, trilogien. Så det er jo, så Disney har denne enorme utstillingsvinduet i tillegg, altså i tillegg til at de produserer mye innhold, så eier de jo mange
Mange kanaler, distribusjon allerede. De har TV-kanaler, de har theme parks, de har butikkjeder, de har direkte adgang på kinoer. De har det meste av hvordan man kan ta ut kvaliteten.
og innhold. Når de først slår på stortrommet, sånn som de gjør nå, og 10 millioner er jo et ganske stort tall selv i USA, Kanada og Nederland som de har lansert i, så er jo utgjøret, jeg fant ut, ca. 7% av alle husstandene i de tre landene der. Og det på en dag. Det er ganske god oppmerksomhet de har bygd allerede, vil jeg påstå.
Vi har laget, skapt en forventning. Og det er jo det egentlig Disney alltid har gjort. De skaper forventninger. Det er de flinke på. Det er det de kanskje best på. Så, og jeg prøver liksom å se på det der med det der med markedsverdien. Sånn, Disney har akkurat dobbelt så mye verdt
i dollars som det Netflix er på nå, sånn børsverdimessig. Så det er jo en gigant som endrer banen med det innholdet de har. Og så må du huske på at Disney eier jo også ESPN, og det er jo sport, og det er jo noe som Netflix ikke har, for eksempel. Er det viktig å eie det?
Ja, altså, helt klart. Det er jo det som gjør at du kan dra veldig mange seere inn til en og samme event. Og det med reklame blir plutselig da veldig viktig. At den kan generere masse seere på et og samme tidspunkt. Sånn at sport har også en fanskare og en betalingsvillighet, og den ser vi jo
til de grader her hjemme i Norge og Norden også og sånt
hvorleis en er villig til å betale ganske store summer, og der sportpremium-abonnementen er mye, mye dyrere enn type film- og dramaserie-premium-abonnementen er. Så der har jo de en forse, helt klart. Er det sånn, tror du, at det blir en slags krig mellom Disney Plus og Netflix, og de andre, altså blir det en krig mellom dem, eller er det sånn at de har forskjellige markeder, forskjellige modeller som passer forskjellige folk?
Jeg vil jo si at Disney vil jo bare med navnet sitt treffe kanskje mye bedre rundt et spesielt segment som er familie.
Disney eier Hulu, og Disney eier ISBN, som sagt. De kommer til å kjøre de tre merkevarene ved siden av hverandre, også i en bundel. Skal man da kun ha Disney+, eller skal man ha kun Hulu, eller kun ISBN, eller skal man ta alle tre? Da hører du at det er litt den familieaspektet. Netflix er ganske tydelig på at de
prøver å treffe veldig breit, og ikke bare breit i USA, men de ønsker å treffe breit globalt. Og måten Netflix har posisjonert seg på globalt allerede, der har vi vel kanskje Disney-konsernet litt
å hente, for de har jo typisk tatt det store amerikanske ut i verden, mens Netflix nå gjør jo veldig masse koproduksjoner og lokale produksjoner, til og med her i Norge. De har kanskje fokuset mye mer globalt, men jeg tror at sånn som Disney fokuserer nå, selv om de skal ut i verden, og ut i alle markeder, så fokuserer de nok i hovedet.
hovedsak på det amerikanske markedet innledningsvis. Så det er jo kanskje grunnen til at de også lanserer bare i Kanada og USA i tillegg til et av de europeiske landene. Ja, det er topp. For når kan vi regne med å få Disney Plus til Norge? Til våren neste år nå, er det greit? Ja, det er vel det som er spekulert. Jeg vet ikke om de har vært ute og konkludert med det i hele tatt.
Samtidig så ser du jo at Disney sitt kanskje kjente innholder, både tv-serien deres og ikke minst filmene deres, de ser du jo på norske strømmetjenester i dag. Og jeg så vel Disney filmer allerede også på HBO, nå er det ikke noe, TV2, Sumo eller Seymour kan du finne Disney filmer. Sånn at de vil jo ha en liten veldig
De har et litt legg rundt omkring i verden hvor de klarer å dra tilbake i en rettighet, eller skal vi kjøre de litt dobbelt? Det er jo dette som tar tid når du er både en innholdsprodusent som distribuerer innholdet ditt i ti år rundt omkring gjennom andre kanaler og tjenester, sant?
mens nå skal de prøve å gjøre det direkte på egen hånd. Da er det gjerne en langsiktig filmavtale som blokkerer litt for muligheten til å gjøre det i dette landet eller dette landet. Eller de kan bare gå sånn halvveis inn, kanskje.
Men Disney vil altså være en betydelig størrelse inne i strømmemarkedet. Det er ikke noe tvil om det? Ja, det er ikke noe tvil om. Og i det amerikanske heimemarkedet, som jeg sier, de har det kanskje viktigste sportsbrandet der borte også, med ESPN. Men også med tanke på at de eier rettighetene til det som er mye av kjerninnholdet til norske strømmetjenester, som type Viaplay og
HBO Nordic, så er det jo en del Disney. I den grad de skal komme og angripe noen norske markeder, så har de jo det kortet å spille på, at de kan trekke ut innhold fra eksisterende aktører. Ja, men da er det jo selvfølgelig justen som ligger i det. Hvor lenge var den avtalen? For den avtalen er jo skrevet under. Det er ikke bare å trekke det ut heller. En må gjerne forholde seg til hvor lenge den avtalen er. Og hvis du husker tilbake igjen for kanskje to år siden,
tre år siden da Netflix skulle da Netflix fikk beskjed av Disney, nei nå kommer vi til å trekke dere får ikke flere av våre produksjoner lenger, vi kanslerer avtalen.
Da begynte man allerede å spekulere at dette er fordi Disney skal ut med egen kjenneste. Det er to eller tre år siden. Den forventningen har Disney bygd, eller man kan også si at de måtte allerede begynne posisjoneringen for å kunne gjøre seg bemerket. Et annet moment er at her i Norge er det flere av
kabeltv, eller disse tv-distributørene som har ABC on demand, som er en Disney Plus, som er sånne strømvalg i sine pakker, sant? Og det er jo tjenester som kommer fra Disney. ABC Studios er jo Disney sitt tv-
sitt TV-produksjonshus, og kanaler i USA. ABC er jo TV-kanal i USA. Så Disney har egentlig ganske gjennomsyret på mange forskjellige måter inn i generelt TV-innhold? Ja, de har vært flette i alle mulige ledd. De har ikke vært så veldig djupt inne i distribusjon rundt omkring, men at de har bygd ulike...
pakker og rettigheter, og ikke minst det at de har kjøpt Fox, altså studiodelen av Fox, de som produserer spillefilm og dramaserier,
så har de en veldig stor rekkevidde, men også mange produkter. Så det er ikke bare å hive alt inn i Disney+. Nei, men i det norske markedet har vi også en del strømmetjenester. Vi har TV2 Sumo, som du har jobbet, vi har Dplay, Viaplay, og HBO Nordic. Du har Riksteve sin stream-serie,
I tillegg til at kabel-tv-selskapene lanserer jo sine egne apper og tjenester, hvordan vil denne slags globale strømmekrigen, eller hvordan vil det påvirke norske tjenester? Vil norske tjenester til hvert ikke være relevante?
Ja, altså du glemte jo kanskje en av de aller største NRK, NRK. Ja, og det er jo nettopp kanskje grunnen til at jeg nevnte de og selvfølgelig TV2 og de andre. Det lokale innholdet står jo veldig sterkt. Og du ser til og med kulturministeren og statsbudsjettet kan vi finne mekanismer som gjør at vi kan sikre norsk innhold. At det ikke bare bare får strømmaktører å komme til
til Norge eller Europa. Vi må kanskje legge oss en europeisk lovgivning også her. Men hva slags innhold er det vi egentlig har? For meg virker det som om det bare er reality, skal vi danse og farmen og den type ting. Og så er det kanskje noen tv-serier, men du har kanskje mer oversikt over dette markedet. Har vi en godt innhold? Kan fem millioner mennesker produsere godt nok innhold som kan
være en relevant konkurrent til av disse globale aktørene? Ja, det er jo der hvis du tar noe fra TV2 som jeg kjenner best og selvfølgelig også NRK så er det jo mer det her samfunnsoppdraget som det snakkes om at inneholdet er ikke bare fiksjonelt og det skal også være med substans og det skal være nyhetsdekning
TV2 har jo suksess, for eksempel Åsted Norge. Det er jo et kjempepopulært program i Norge som egentlig er litt sånn, ikke helt tidløst, fordi det fungerer best når det går live, men det har jo noen veldig sterke historier. Vårt lille land, den type ting. Du har innhold som produseres, som har
som ikke er den klassiske dramaserien fra HBO, men som har gode historier som kan fortelles. Jeg tror nok den forsen ligger. Så har du selvfølgelig at TV2 og andre gjør dramaserier, og det ser du på Viaplay. Det er det de satser på i den film- og seriepakken sin. Det er jo egenutviklet drama. Og for det
Det er det som jeg leser de da. De har egentlig bekjempet denne store amerikanske tilstrømmingen av innholdet. Så jeg vil jo påstå at så lenge en klarer å produsere godt lokalt innhold, og hele tiden innoverer og flytter seg, så vil den være relevant også. Det er jeg helt sikker på. Men det er jo litt det du er inne på, hvor mange er det plass til, sant?
Hvor mange er det plass til? Ja, hvor langt det er tau. Men er det plass til flere enn det det er i dag? I et stadig mer konkurransutsatt marked? Ja, altså jeg vil jo anta at både jeg vil ikke si at det heter NRK TV 2 i dag, men at du må ha noen som har det der særegne lokale
fokuset, det er det plass til. Helt klart. Så er det litt på forretningsmodellen. Nå kommer alle inn med
med betaling av abonnement. Det er det som alle kjører modellen sin på. Og så leser du plutselig at her har DeepLay, som kanskje ikke har den store oppmerksomheten med noen sånne reality-serier, så plutselig får du enorm seing for de innholdene som ligger ute gratis bak en annonsemodell. Og kanskje det går an til å innovere i dette området.
Samtidig så har jo du TV-distribusjonen, og linjært er jo ikke dødt helt, men TV-distributørene som egentlig også eier internettlinjene i Norge i dag, de gjør jo disse bøndlingen av innholdspakker og den teknologien som du trenger for å spille det ut, både boks og...
Og ikke minst ruter og bredbransjelinjer. Så det er noe i hele forretningsmodellen som gjør at det er plass til dette. Men det å da Disney sier at her kommer det en Star Wars franchise eksklusivt på denne pakken, så flytter det store serskader til og med i Norge.
Og så kan det hende at når den serien er ferdig utspilt, det tar vel kanskje to måneder, tre måneder, så melder det seg en av, eller en blir stilt over for det valget. Da var det såpass mye godt innhold, jeg blir værende. Og jeg tror det er det som er det viktige for disse tjenestene, og kanskje der Netflix har vært dyktigst. Det er til å hele tiden fylle på med innhold til de riktige segmentene. Ja, det er topp. Ja, ja, unnskyld.
Ja, og en av de tingene som jeg, når jeg var i TV2, som jeg påpekte veldig ofte, det var jo det her med at TV var så farget av en sånn høstsesong og vårsesong. For det var da det var jo programmert opp mot når annonsekronene er tilgjengelige. Det gjorde jo at strømmetjenesten Sumo, som da skulle ha 12 måneder
drift. Kanskje ble jeg litt sånn fattig, ikke bare kanskje, ble jeg jo fattig med innhold i sommersesongen og når vi kom til desember. Ja, ikke sant. Og det er da Netflix lanserer sin Stranger Things. Altså, ja. Helt klart. Man tar ikke utgangspunkt i brukerbehov, man tar ikke utgangspunkt i annonsørbehov.
nettopp, og HBO gjorde jo alltid det her, borte i USA deres serier kom de startet jo alltid i april
før, og det var jo da reklameteve som skal alle seerne i USA det var jo da de tok egentlig sommerferie så derfor var jo Game of Thrones de hadde jo sin nye sesong kom i april men også HBO innså jo det at når de skulle drive med denne typen abonnementstjenester så var det litt dumt å slippe alt i april og ikke komme med noe så helst etterpå og
Så de har jo tilpasselse i det. Men la oss snakke litt om annonsmarkedet, fordi TV-reklame har jo vært knyttet til godt TV-innhold. Men når de fleste går en sånn premium-vei, så må det jo åpne seg en mulighet i reklamemarkedet, som du var litt inne på nå. Vil vi se flere reklamedrevne streamingtjenester? Og på den ene siden, men på den andre siden, så er man jo vant til å ikke se reklame, fordi man betaler for tjenesten.
Og blir det da en enorm friksjon å se reklamen? At du blir sånn super irritert? Det er vanskelig å svare på det, tror jeg.
Ja, altså, det fine med reklame da, hvis du skal se det fra et forretningsperspektiv, det er at du kan jo få ekstra betalt når du har noe veldig populært. Fordi du får betalt på bunnlinja av hvor mange som faktisk ser programmet. Men som abonnementstjeneste så holder du egentlig at abonnenten abonnerer. Han trenger jo faktisk ikke å se. Så det er jo de to motsetningene som ligger i de to mest kjente modellene der.
Og jeg tror jo at det med reklame, nettopp sånn, hvis det da blir veldig crowded, altså det koster for masse for husholdningen å betale, så kan jo nettopp det med reklame da, altså at det kommer gratis reklamefinansierte tjenester som da kommer med
et alternativ nå og da, og kan de gjøre det ofte nok, så vil en jo kunne fange opp ganske mange nye seere og kanskje egentlig store publikumskader, bare med å være reklamedreven. Og
Jeg vil jo si at hvis du kikker til TV2 i Danmark, så har de sin playtjeneste. Der har de en sånn modell at du skal betale uansett, men du kan betale litt mindre enn 79 kroner som tjenesten deres koster. Du kan betale 49, men da får du reklame i forkant. Du lager en liten hybrid. Sånn som jeg har forstått, så er det et ganske populært produkt i Danmark.
Vi ser også det samme i USA, der CBS, som har vært den store reklamedrevne kanalen i mange år, med Big Bang Theory og mange andre kjente sitcoms som har vært med å dreve tjenesten, deres All Access-tjeneste er jo betalt, men med reklame. Da får du litt inn
som du garantert på samme måte som TV2 og Discovery-kanalene får litt av kaka fra Altibox og Gett og Riksdv og de i form av betaling og så tjener de pengene sine på reklame. Og dette ser vi også utvikle seg. Så om det regner reklamedrevne tjenester det er det jeg tror er faktisk
Det ser vi jo rundt omkring, men det er ikke de som har det dyreste innholdet. Det er fordi jeg tror ikke du får nok penger igjen for reklamen i dag, rett og slett. Altså, ved å vise bare reklam, så er ikke...
Det er ikke en forretningsmål som fungerer? Jo, han fungerer, men det er noe med den der måten vi måler på, at han kanskje ikke får like godt betalt som en gjerne får på linjært TV. Ok, skjønner. Og litt tilbake til disse fragmenterte markedene. Når vi har så mange tjenester, så var vi litt inne på dette med at, og de har jo selvfølgelig forskjellige modeller, ikke sant? Apple vil jeg tro er viktigste tjeneste,
altså grunnlag for å gjøre dette her er jo for å selge hardware devices. Amazon er jo for å beholde folk innenfor sin Prime-tjeneste, mens Netflix skal tjene penger på det, det samme skal Disney, det er forskjellige modeller. Er de da i direkte konkurranse med hverandre, eller kan de leve side om side alle sammen? Kan man se for seg at en familie da har syv abonnementer på disse ulike tjenestene?
Nei, jeg tror ikke det er sånn at det blir gjennomsnittlig at hver familie kanskje har syk kjenneste. Men, du har nevnt jo stream for eksempel. Det er jo en måte å få både HBO via Play og Paramount Plus, som er en sånn filmkjenneste, til en fordelaktig pris. Det er billigere å kjøpe stream enn å kjøpe HBO Nordic og via Play.
En bøndel, sant? Sånne instrumenter kan jo dukke opp. Det er jo egentlig det Apple TV prøver å si sammen med Amazon Prime at du betaler en liten grunnfri, men så kan du kjøpe deg opp med annet innhold. Altså den valgfriheten. Og det er jo akkurat det samme som TV-distributørene også sier at disse kanalene her er grunntilbudet, og så har du x antall poeng eller andre modeller til å velge enten strømmetjeneste eller linjære kanaler.
sportskanal og sånt. Men utvalget vil vel ikke være, altså, alt, ikke sant? Netflix vil jo aldri være på, eller aldri til aldri, men jeg tviler på at Netflix vil ligge som en tjeneste under Apple TV, eller Amazon sin Prime-tjeneste, eller Disney for noen års skyld.
Nei, altså, jo, Disney vil det kanskje, men Netflix er jo den som har tatt største avstand, det er helt riktig. De vil jo at deres app, det er den du skal besøke, det er destinasjonen du skal komme til. De vil ikke bli vist litt sånn Stranger Things av og til på forsi og Apple TV. Det er enten full kontroll eller ikke. De har en veldig sånn tydelig på det, så derfor finner du ikke det i det universelle søket til
til, ja du finner universelle søker, men ikke i den universelle innpakningen til Apple, altså finner du jo ikke Netflix sine titler, i hvert fall ikke her i Norge. Og mens HBO Nordic har jo gått motsatt. De er jo så
De er jo helt inne i appene til... Jeg har jo selv Rikstemme, sånn. Der finner du titlene til Apple blandet med... Nei, til HBO Nordic blandet med andre innholdseiere. Og...
Jeg tror det er litt sånn, hvor stor redaksjonell kontroll vil du ha? Jeg bruker ofte det der destinasjonen. Skal du selv bygge den destinasjonen, eller vil du la det bli distribuert? Jeg tror det er et av de store spørsmålene som hver av disse tjenestene også må tegne over seg. HBO er jo vant til å, det er en modell jeg er vant til, med å bli lasert.
la seg bli distribuert. Så mens Netflix er jo ikke bygget på sånn, de er jo født i en internettalder hvor de skal eie grensesnittet.
Så de har litt forskjellige utgangspunkt, og så er det litt forskjellige ambisjoner med de forskjellige utgangspunktene. Netflix må jo vokse. De må virkelig vokse, fordi de har krav til vekst, eventuelt lønnsomhet, men de skal vokse for å ta den nummer en-posisjonen, mens HBO har egentlig ikke noen mål om å bli så veldig mye større ambisjonsmessig, selv om de kommer med en ny tjeneste de også. Jeg har nok litt annen
Det er jo HBO-brandet som blir brukt når de lanserer HBO Max i mai neste år. Men HBO er jo nå eid av
Warner Media, eller det hadde jo vært lenge da, men det mest interessante er jo at Warner Media er jo eid av AT&T, og det AT&T og Warner Media nå skal gjøre, det er jo å samle alt av Warners innhold, Warner Bros, og Warner er jo historisk sett den som produserer mest innhold av studioene, sånn at du får enorme mengder med innhold, jeg tror det var snakk om 10 000 timer eller noe sånt, i den første versjonen, sant? Det er jo ikke det HBO er kjent for, det er jo å plukke ut den eneste
serien nærmest i nå er vi litt bortkjent her med HBO Nordic, for de har jo hele biblioteket i Showtime også som jeg var inne på i stedet. Mens i USA så har jo de et mer begrenset av disse HBO Originals. Mens nå vil jo det bli blandet med Friends og BarneTV og ting vi kanskje ikke helt forbinder med HBO da. Og dette vil jo NBC også gjøre. De kom jo med tjenesten Peacock måneden før.
og NBC er jo en av Comcast som er jo AT&T så store konkurrenser, så jeg vil jo kjøre kanskje det der en veldig interessant konkurranse da. Ja, og kanskje du også til og med får innhold koblet til litt sånn Apple-modell da altså hvis du har AT&T abonnement, så får du tilgang til Warner Bros. innhold
Det gjør du. En av fordelene til HBO Max da, blir at de får et 8-siffra antall abonnenter fra dag 1, for de kommer bare til å gi det til de eksisterende brukerne som har et eller annet bestemt tier hos AT&T, og selvfølgelig de som er rundt omkring på HBO syndikert, så det kalles da. Altså de som har HBO rundt omkring hos distributører.
Så det blir jo en boost med en gang for deres deler. Blir det riktig å si at vi har gått fra en stabil struktur med ganske kontrollerte og standardiserte økosystemer for innhold, til at det egentlig blir røsket fullstendig opp med hvitt forskjellige modeller? Ja, helt klart. Hvis du trykker på til USA, så har du jo hatt
du har et sånt to-trins-modell. Du har et studio som har produsert innholdet, og de har veldig ofte vært tilknyttet en TV-kanal, altså det er et eierskap mellom de to da, felles eierskap mellom de to. Men så har etter X antall sesonger, jeg tror det er fem eller seks, så går seriene som de har produsert, de går jo da videre til syndikering, og det er jo mindre kabel-TV, og der har de lagt veldig store pengesummer.
Dette gikk jo inn Netflix inn, og så bytte de ut de lokale kabelteveaktørene sin rolle, og så begynte Netflix å vise det her. Etter at det hadde gått på TV, på linjerteve, så tok Netflix det over. Men nå har jo disse amerikanske og Netflix, studiene og Netflix, nå er ikke de helt venner igjen. De har i hvert fall skjev...
skyvd maktbalansen igjen på ganske kort tid. Så nå har jo ikke Netflix tilgang på de samme bibliotekene, nettopp fordi disse tjenestene her skal bygges av de selv. Og da har jo Netflix gått og bygget sitt eget studio, og de bygger internasjonale koproduksjoner for å ta britiske serier inn til USA, med kanskje for høyere budsjett enn det som det ville vært hvis det ble gjort
gjort av en TV-kanal alene. Så sånn sett, har du en skjed, er det jo veldig masse tumult der, og mange som har sagt at ja, dette er jo egentlig produsenten i den store gullalderen, men jeg tror jo også at signalen er jo at det er litt sånn vanskelig å så
bruke alle de forretningsmodellene som lå derfra før. Det er jo ikke noe internasjonalt marked nødvendigvis å selge hvis Netflix går globalt. Jeg har inntrykk av at det produseres mye mer penger totalt sett innholdsproduksjon enn tidligere, nettopp fordi det er så mange konstellasjoner som nå skal prøve å kapere markedet. Og det må egentlig bare bety at selv om de kregger seg imellom, så blir det jo bra for forbrukere, vil jeg tro.
Ja, det vil jeg jo tro, men samtidig så er det sånn at noen produksjoner blir så veldig, veldig mye dyrere enn det produksjonene har vært før. Og da blir det da rom for å gjøre flere produksjoner, eller er det bare det at det er like mange produksjoner som bare blir dyrere fordi en må konkurrere i hvor bra og flott de skal bli seende ut? Det er jo en av de tingene. Hver Netflix-episode har jo produksjoner
på de viktigste seriene deres, sprenger jo budsjettet i sammenligning med hva det koster å produsere noe tidligere. Og det er flere grunner til at det blir sprengt. Det er jo hastigheten fra det blir sagt go til det skal være ute på lufta. Det skal være 13 episoder ute samme dag. Det skal ikke lanseres en og en episode der. Så det drar jo opp en del da.
Men hvis vi skal prøve å avrunde litt, og hvis vi skal se litt inn i fremtiden, hvordan tror du dette markedet ser ut om to-tre år? Jeg tror at vi kommer til å se en del allianser. Det har ikke vi snakket helt om da. Hvis vi bare sier litt i Europa, så har du Britbox som ble lansert denne måneden. Det er BBC og deres store konkurrent ITV. De går jo sammen og lager en tjeneste som skal gi britiske innhold.
Så har du Join i Tyskland, som da er ProSiebenZ og Discovery som går sammen. Her snakker vi om kanskje de bittreste fiendene eller konkurrenterne om seerne går sammen om prosjekter fordi de ser at denne globale påvirkningen som skjer her.
Hva skjer i Norge da? Eller hva skjer i Norden? For vi er jo litt sånn skandinavisk-nordisk avhengige av hverandre også. Viaplay har jo en ganske solid posisjon i Norden, med en en halv million Viaplay-kunder. Så de står jo ganske sterkt. Men hva med TV2 Sumo? Hva med Deepplay? Hva med...
TV2 i Danmark. Så jeg tror at vil vi se noen allianser, NRK og TV2 er jo Riksteve sammen. Det er jo mest naturlig at vi så noe enda tettere. De støtter jo begge streams. Så er det noe mer som skjer her? Det tror jeg er en av tingene. Vi blir nok seende på en del samarbeid.
Jeg tror vi kommer til å se en del bedre annonser som vi var inne på. At noen har lyst til å ta av de fire milliardene som brukes på annonsekroner på norske TV i dag. Hvis ikke de har et levedikt i arena, så vil det jo være et forretningsmulighet der. Og så er det jo en jag på å få teknologien til å fungere, spesielt på sport.
Kan vi få ned hastigheten, kan vi få opp bildekvaliteten og de type tingene? Teknologien er jo et ganske interessant område i seg selv, derfor vi snakker mer om en annen gang, men det skjer jo veldig masse rundt strømmetjenester og hvordan en er nødt til å posisjonere seg for å utvikle de. Hvilke tjenester mener du er best posisjonert for fremtiden i dag? På globalt sett så
Netflix har jo vært ledende teknologisk, og de har jo 2000 ansatte i produkt- og utviklingsavdelingen sin til å jobbe med dette. Det er jo veldig få andre som har det fokuset med å bare jobbe med å lage en on-demand strømmetjeneste som ikke har sport. Ingen reklame heller.
De har jo en ganske sterk posisjon der. Men nettopp dette med sport som driver mye av premiuminntektene, det... Kan det bli en utfordring for Netflix at de ikke har det? Nei, jeg tror Netflix vil være liksom sånn, de skal ha den rette prisen for å være mest mulig distribuert. Det tror jeg. Og da kommer ikke de til å gå inn i sport sånn
I hvert fall ikke for å gjøre sånn som vi har pleiet og TV2 i Norge i dag da. Virkelig bruke store, store summer på sport. Det tror jeg blir for dyrt hvis Netflix skal gjøre det i alle territorier. Det er jo utfordringen til globale aktører å gå inn i de store budrundene som er rundt de mest verdifulle sportsrettighetene. Ja, men du tror Netflix er godt posisjonert og kanskje også til med Disney+.
Ja, men så er jo sånn at er Netflix fremdeles en oppkjøpskandidat? Er det sånn at de blir så attraktive at også de bør kjøpes opp? Ja, er det en prediksjon? Tror du Disney kjøper Netflix?
Jeg tror ikke Disney kjøper Netflix. Eller Apple. Ja, det er kanskje Apple som har vært den heiteste til å kjøpe Netflix. Eller Apple kjøper Disney, som er hengende sammen. Ja, de har jo litt felles eierskap. Det var jo noen Pixar-aksjer som gikk til. Men det er jo familien til Steve Jobs som eier vel. Det er ikke Apple selv. Nei, men jeg ser et slektskap mellom Pixar og
Og Apple, altså i forhold til kvalitet og... Det ligger jo, ikke sant? Versus Netflix som er litt sånn kretig og pletig. Du har jo bra ting på Netflix også, men det er også veldig mye dårlig ting. Så det er sånn... Ja.
Men du, Kristian, tusen hjertelig takk for tiden din. Det har vært interessant å få lære mer om streamingmarkedet. Og lykke til videre med konsultasjon i mediebransjen. Takk skal du ha, Lukas. Vi snakkes.
Teksting av Nicolai Winther
Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere? Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh. Cefalos spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden.
Og det å ha faste utviklere gjennom Cefalo skal i praksis oppleves som å ha egen ansatte. Så er du interessert i å høre mer om å ha eksterne utviklere, så vil Cefalo gjerne ta en veldig hyggelig prat med deg. Så sjekk ut cefalo.no, altså C-E-F-A-L-O.no.