8/23/2023

Erik Stokkeland: Ledelse, OKR, feilansettelser, The Macintosh way og hvordan de utvikler strategi.

Erik Stokkeland, CEO og medgründer i FutureHome, deler sin lederfilosofi og erfaringer med selskapsbygging. Han understreker viktigheten av å motivere ansatte og fjerne demotiverende faktorer, samt å ansette riktig. Stokkeland beskriver utfordringer med micromanagement og vekt på ansvarlighet i lederrollen. Han deler sin filosofi om å gi ansatte store ansvarsområder og se hvordan de håndterer det. Han diskuterer også viktigheten av å ha en sterk kultur og fokuserer på verdiene nysgjerrighet, ansvarlighet og folk som ressurser. Stokkeland snakker om sine mål for FutureHome, inkludert 'The Macintosh Wave', et hårete mål om å nå en milliard i omsetning innen fem år. Han forklarer hvordan de jobber med strategien og viktigheten av å ha en god produkt-marked-tilpasning (product-market-fit). Han beskriver også deres bruk av OKRs (Objectives and Key Results) for målsetting og sporing av fremdrift.

00:00

Lederfilosofien handler om ansvarlighet, motivasjon, og å bygge en sterk organisasjonskultur gjennom samarbeid og tydelighet.

09:11

Kultur er avgjørende for rekruttering og suksess, og verdier som nysgjerrighet, ansvar og menneskeressurser er essensielle.

18:18

Erik Stokkland deler innsikt om målsettinger, produktmarkedstilpasning og strategisk vekst i vekstselskapet Future Home.

21:29

For å oppnå milliardomsetning på fem år, fokuserer vi på produktmarkedstilpasning og internasjonal ekspansjon.

28:22

Diskusjonen fokuserer på betydningen av målbare metrics for prosjektfremdrift og strategisk tilbakemelding fra eksterne aktører.

Transkript

Nevnt i episoden

FutureHome 

Et norsk selskap som driver med smarthjem-teknologi, grunnlagt av Erik Stokkeland.

Erik Stokkeland 

CEO og medgründer i FutureHome, intervjuobjektet i podcasten.

Siemens 

Et tysk multinasjonalt selskap som produserer elektrisk utstyr, Stokkeland jobbet der tidlig i karrieren.

Extreme Ownership 

En bok om ansvarlighet og ledelse skrevet av en tidligere Navy SEAL, som Stokkeland anbefaler.

Ove Kristensen 

En lederfigur som Stokkeland har lært mye av, nevnt som en mentor.

The Macintosh Wave 

Et hårete mål som Stokkeland og FutureHome har satt seg, uten å avsløre detaljer om hva det innebærer.

Cefalo 

Et norsk outsourcing-selskap som spesialiserer seg på å rekruttere og bygge utviklingsteam i Bangladesh, nevnt som sponsor.

Bangladesh 

Et land i Sør-Asia hvor Cefalo rekrutterer utviklere.

Gett 

Et produkt eller tjeneste som Stokkeland følte FutureHome hadde funnet god produkt-marked-tilpasning for.

Apple 

Et amerikansk teknologiselskap, nevnt som en potensiell konkurrent til FutureHome.

Google 

Et amerikansk teknologiselskap, nevnt som en potensiell konkurrent til FutureHome.

Matter 

Et standardisert protokoll for smarthjem-enheter, nevnt som en potensiell konkurrent til FutureHome.

Jan Ole Heselberg 

Forfatter av en bok om beslutninger, nevnt i forbindelse med å ta beslutninger basert på tilgjengelig informasjon.

OKRs 

Objectives and Key Results, en metode for målsetting og sporing av fremdrift som Stokkeland bruker i FutureHome.

North Star Metric 

En nøkkelmåling som representerer en virksomhets overordnede mål, Stokkeland diskuterer ulike valg for North Star Metric i FutureHome.

NPS 

Net Promoter Score, en måling av kundelojalitet, nevnt som en metric i FutureHome.

Gunnar 

En person som Stokkeland nevner som medvirkende i strategiarbeidet i FutureHome.

Bjørnes 

En person som Stokkeland nevner som medgründer eller partner i FutureHome, som han har kjent lenge.

Sigbjørn 

En person som Stokkeland nevner som medgründer eller partner i FutureHome, som han har kjent siden barneskolen.

Product-Market Fit 

En tilstand hvor et produkt møter et reelt behov i markedet og skaper verdi for kunder.

Go-to-Market 

Strategien for å lansere og selge et produkt i markedet, nevnt i strategiarbeidet i FutureHome.

Deltakere

Guest

Erik Stokkeland

Host

Unknown

Sponsorer

Cefalo

Lignende

Laster