Del 1: Douchebags-gründer Truls Brataas om hvordan bygge et internasjonalt brand

Shifter-podcasten intervjuer Douchebags-gründer Truls Brataas. Han snakker om hvordan han startet selskapet etter å ha reist jorden rundt og identifisert et behov for en bedre reisebag for ski og snowboard. Han deler sin filosofi om å ta ett steg av gangen, være verdidrevet og bruke teknologi for å bygge et internasjonalt brand. Brataas forklarer også hvordan de navngav selskapet og hvordan de har tilpasset navnet til å bli mer passende for det amerikanske markedet.

02:20

Etter tre år byttet jeg studie og lærte å ta ett steg om gangen for å nå mine mål, både i livet og i business.

11:30

Foreldre deler erfaringer om livsbalanse, sport, entreprenørskap og viktigheten av tid brukt med barna for personlig velvære.

25:37

For å bygge et solid merke må man ha både et godt produkt og en emosjonell tilknytning til kundene.

31:16

Forfatteren deler sin reise innen bærekraftig entreprenørskap, viktigheten av verdibasert produksjon og konsekvensene av risiko i startups.

39:55

Podcasten diskuterer suksessen til et nytt selskaps lansering, som vant flere designpriser og raskt solgte produkter i 12 land.

Transkript

Nevnt i episoden

Douchebags 

Et norsk internasjonalt merkevare som Truls Brataas er gründer av. Han snakker om hvordan merkevaren ble populær og hvordan de bygde opp selskapet.

Truls Brataas 

Gründeren av Douchebags. Han deler sin historie og erfaringer med å bygge et internasjonalt brand.

NTNU 

Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet hvor Truls Brataas studerte og ble inspirert til å starte Douchebags.

Bolivia 

Et land i Sør-Amerika som Truls Brataas besøkte på sin jordomreise. Han beskriver hvordan oppholdet i Bolivia påvirket hans verdier og verdigrunnlag.

El Alto 

Den fattigste bydelen i La Paz, Bolivia, hvor Truls Brataas deltok i et vaksinasjonsprogram. Han beskriver hvordan dette ga ham perspektiv på hvor heldige vi er i Norge.

Andesfjellene 

Fjellkjeden som Truls Brataas klatret i under sin jordomreise. Han deler sin erfaring med å bli høydesjukk og hvordan det lærte ham å fokusere på ett steg av gangen.

Akne Studios 

Et svensk merkevare som Douchebags ble inspirert av når det gjelder design. De ønsket å skape en skandinavisk clean stil.

Red Bull 

Et østerriksk merkevare som sponset Jon Olsson, medgründeren av Douchebags. De ble inspirert av Red Bulls bruk av sosiale medier og markedsføring.

GoPro 

Et amerikansk selskap som lager actionkameraer. Douchebags ble inspirert av GoPros markedsføring og bruk av sosiale medier.

YouTube 

En plattform for deling av videoer som Douchebags brukte for å markedsføre produktene sine. Jon Olsson, medgründeren, lagde en video som ga dem mye eksponering.

TikTok 

En plattform for deling av korte videoer. Douchebags ble inspirert av hvordan sosiale medier fungerte og hvordan man kunne bygge et brand gjennom plattformer som YouTube og TikTok.

Instagram 

En plattform for deling av bilder og videoer. Douchebags ble inspirert av hvordan sosiale medier fungerte og hvordan man kunne bygge et brand gjennom plattformer som YouTube og Instagram.

Hoddevika 

En surfeplass i Norge hvor Truls Brataas møtte sin medgründer Jon Olsson.

Jon Olsson 

Medgründeren av Douchebags. Han var en kjent frikjører og var med på å lansere Douchebags gjennom sin YouTube-video.

Kickstarter 

En plattform for crowdfunding som Douchebags brukte for å lansere produktet sitt. De bygde en egen presale-side før Kickstarter var tilgjengelig i Europa.

Ispo 

Verdens største sportsmesse i Tyskland. Douchebags deltok på Ispo og vant Brand New Award.

Brand New Award 

En pris som Douchebags vant på Ispo-messen. Prisen ble gitt til småbedrifter som var nykommere på markedet.

Doga 

En norsk designorganisasjon som gir ut Design Award. Douchebags vant denne prisen, som da het Merke for god design.

Invasjon Norge 

Et norsk statlig selskap som gir støtte til norske bedrifter. Douchebags fikk støtte fra Invasjon Norge til sin første produksjon.

Stereos Keys 

Et selskap som hjalp Douchebags med å sende ut produktene sine til 12 land.

Skarnes 

En by i Norge hvor Douchebags fikk hjelp med et lagerpass.

Anders Myhåset 

En venn av Truls Brataas som hjalp ham med å finne fabrikker i Kina.

Mersgrunner 

Et selskap som Anders Myhåset jobbet med tidligere og som hjalp Truls Brataas med å finne fabrikker.

PrimePack 

Et selskap som Anders Myhåset jobbet med tidligere og som hjalp Truls Brataas med å finne fabrikker.

Gaustdal 

En by i Norge hvor Truls Brataas fikk hjelp med å utvikle prototypen til Douchebags.

Erling Magnus Solheim 

En venn av Truls Brataas som jobbet med ham i Douchebags og var opptatt av bærekraft.

Ottovo 

Et norsk selskap som selger solceller. Brataas bruker Ottovo som et eksempel på et selskap som posisjonerer seg i tråd med fremtiden.

Nike 

Et amerikansk sportsmerke. Brataas bruker Nike som et eksempel på et selskap som har hatt stor suksess, men har bygget opp suksessen på en annen måte enn Douchebags.

Phil Knight 

Medgründeren av Nike. Brataas nevner ham som et eksempel på hvordan Nike ble startet og hva som gjorde dem suksessfulle.

Bill Bowman 

En person som jobbet med Phil Knight i Nike. Brataas nevner ham som et eksempel på hvordan Nike ble startet og hva som gjorde dem suksessfulle.

Cefalo 

En sponsor for podcasten. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som rekrutterer og bygger utviklingsteam i Bangladesh.

Deltakere

Host

Lukas

Guest

Truls Brataas

Sponsorer

Cefalo

Lignende

Laster