3/26/2025

Slik lager du en app som Apple elsker og genererer flere hundre millioner i omsetning - Med Markus Aarstad.

Markus Aarstad, medgründer av Flighty, en app for hyppige flyreisende, forteller om sin reise uten investorkroner til en omsetning på 100 millioner i 2022. Suksessen skyldes et abonnement på ukentlig basis, et sterkt design, og funksjoner som Flighty Passport. Selskapet, basert i flere land og fullstendig remote, vektlegger et opinionated design og høy kvalitet fremfor omfattende testing.

00:02

Markus Årstad diskuterer Flighty App, en verktøy for hyppige reisende som tilbyr flyinformasjon og statistikktjenester.

09:46

Podcasten diskuterer utviklingen av en flyapp, vekststrategier, og hvordan personlig interesse påvirker produktdesign.

17:53

Taleren diskuterer betydningen av intuisjon og smak i produktutvikling, og viktigheten av å stole på egen oppfatning fremfor å tilfredsstille alle brukeres meninger.

35:18

I B2B er salg og markedsføring viktigere enn produktkvalitet, mens B2C fokuserer på direkte kundeopplevelse og pris.

41:02

Håndverk og smak vil bli avgjørende for å skille seg ut i fremtidens like distribusjon og teknologi.

Transkript

Nevnt i episoden

Flighty 

En app for hyppige flyreisende, utviklet av Markus Aarstad og hans team. Appen ble vist frem på Apple-lanseringer og vant Apple Design Award i 2023.

Apple 

Flighty ble vist frem på Apple-lanseringer og vant Apple Design Award i 2023. Apple er en viktig plattform for Flighty.

Apple Design Award 

Flighty vant denne prisen i 2023, en anerkjennelse for appens design og funksjonalitet.

Markus Aarstad 

Medgründer av Flighty. Han deler sin gründerhistorie og erfaringer i podcasten.

Tim Cook 

Apples CEO presenterte Flighty på en Apple-lansering.

iPhone 15 

Flighty var med i reklamevideoen for lanseringen av iPhone 15.

Live Activities 

Flighty ble brukt som eksempel da Apple lanserte Live Activities.

Flighty Passport 

En funksjon i Flighty som visualiserer reiseåret ditt, og som ble populær på Twitter.

FlyTrack Pro 

En eldre flytrackingsapp som ble kjøpt opp og lagt ned. Flighty er et alternativ til denne.

Univeb 

Sponsor for podcasten. Leverer webtjenester som domener, webhosting og e-post.

Inside Flyer 

Et frequent flyer forum hvor Markus Aarstad og en kompis var aktive.

Ryan Jones 

Medgründer av Flighty, tidligere utvikler av vær-appen Weatherline og ansatt hos Apple.

VG 

Tidligere eier av bygget hvor podcasten ble spilt inn. Markus Aarstad jobbet tidligere i VG+.

VG+ 

Markus jobbet her som fotosjournalist før han begynte med Flighty.

Steve Jobs 

Hans lansering av iPad inspirerte VG til å lage en iPad-versjon.

Norges Varemesse 

Markus Aarstad jobbet her før han begynte med Flighty.

Share 

En app Markus Aarstad tidligere jobbet med, relatert til AI og Messenger bots.

Frogner House Apartments 

Første og eneste kunde for Share-appen.

Øyvind Holm Jonsen 

Samarbeidet med Markus Aarstad på Share-appen, nå driver han kjøreskole.

Value 

Et mobilbetalingsselskap Markus Aarstad jobbet for.

Telenor 

Et av selskapene bak Value.

DNB 

Et av selskapene bak Value.

Bember 

Et selskap hvor Markus Aarstad jobbet, nå driver de Parklink.

Braver 

Et selskap som validerer produktkonsepter. Markus Aarstad snakket med dem om Flighty.

Stripe 

Et selskap nevnt som et eksempel på opinionated design.

Linear 

Et task tracking tool nevnt som et eksempel på opinionated design.

Deltakere

Guest

Markus Aarstad

Host

Unknown

Sponsorer

Univeb

Poeng

Univeb har 4,8 av 5 stjerner i snitt på 160 anmeldelser på Google.

Høy kundetilfredshet tyder på gode tjenester og service.

Flighty App vant Apple Design Award i 2023.

En anerkjennelse av appens design og funksjonalitet.

Flighty omsatte for 100 millioner kroner i fjor med rundt 60% driftsmargin.

Eksempel på rask vekst og god lønnsomhet for en startup.

"Opinionated design er på en måte den beste formen for design"

Markus Årstad sin filosofi om å lage produkter man selv er stolt av.

Høy margin er som en magnet på konkurrenter.

Et sitat som illustrerer utfordringen med å opprettholde suksess i et konkurranseutsatt marked.

Design er så mye mer enn hvordan det ser ut.

Viktigheten av brukervennlighet og funksjonalitet i tillegg til estetikk.

Påstander

Ukentlig abonnement er den beste inntektsmodellen for Flighty.

Basert på testing og tilbakemeldinger fra brukere.

Flighty har ikke brukt penger på markedsføring.

Suksessen deres er drevet av produktkvalitet og omtale fra Apple.

Å høre på alle brukere fører til et gjennomsnittsprodukt som tilfredsstiller ingen.

Markus Årstad sin argumentasjon for å stole på egen intuisjon og smak i produktutvikling.

Kvalitet og håndverk er viktigere enn noen gang i et marked med lik teknologi og distribusjon.

Markus Årstad sin prediksjon for framtidig suksess i produktutvikling.

Lignende

Laster