2/19/2025

Vegard Aakre Vik: Hva skjedde med Oda?

I denne episoden av Shifter-podcasten snakker Per-Ivar Nikolaisen med Vegard Aakre Vik, tidligere finansdirektør i Oda. De diskuterer Odas oppstart, vekst, internasjonale satsing, og til slutt kollaps. Vik deler sine tanker om hva de gjorde riktig og galt, og reflekterer over sin rolle i selskapet. Han snakker også om sine nåværende investeringer i andre startups.

00:00

Cefalo tilbyr norske vekstselskaper muligheten til å bygge utviklingsteam i Bangladesh, og Vegard Vik diskuterer sin erfaring fra oppstarten av ODA.

13:32

For mye kapitalinnhenting kan være risikabelt og komplisert, spesielt i monopoliserte bransjer som dagligvarer.

20:57

Teknologiens skalerbarhet og effektivitet er avgjørende for ODA, til tross for utfordringer med konkurranse og lederskapsendringer.

31:58

Taleren reflekterer over en to ukers sykemelding, omfordeling av arbeidsoppgaver og behovet for endring etter mange år som leder.

35:42

Tidligere gründer deler egne erfaringer med exit fra Oda, investeringer i nye selskaper og fremtidige muligheter i norsk økosystem.

Transkript

Nevnt i episoden

Oda 

Et norsk online dagligvareselskap, grunnlagt i 2013. Diskusjonen fokuserer på selskapets historie, suksess og til slutt nedleggelse.

Per-Ivar Nikolaisen 

Redaktør for Shifter og vert for podcasten.

Vegard Aakre Vik 

Tidligere finansdirektør i Oda, gründer og nåværende investor. Hovedpersonen i intervjuet.

Jon Kåre Sten 

Medgründer av Oda, kreditert for den originale ideen.

Karl 

Medgründer av Oda, profilert leder og ansikt utad for selskapet.

McKinsey 

Konsulentselskap hvor både Vegard og Karl jobbet før de startet Oda.

Softbank 

En av Odas store investorer.

Prosus 

En av Odas store investorer.

Finland 

Et av landene Oda satset i internasjonalt.

Tyskland 

Et av landene Oda satset i internasjonalt.

Rema 1000 

Norsk dagligvarekjede Oda samarbeidet med.

VGs matbørs 

En pris Oda vant for lave priser.

Cefalo 

Sponsor for podcasten, et norsk outsourcing-selskap.

Bjørn Kjos 

Nevnt som eksempel på en profilert leder (Norwegian).

Petter Stordalen 

Nevnt som eksempel på en profilert leder (Choice Hotels).

Norgesgruppen 

Nevnt som en av de store aktørene i dagligvarebransjen.

NREMA 

Nevnt som en av de store aktørene i dagligvarebransjen.

Coop 

Nevnt som en av de store aktørene i dagligvarebransjen.

Lidl 

Nevnt som et eksempel på et selskap som ikke lykkes i Norge.

Chris 

Ny daglig leder i Oda etter Karl.

Mats André 

Gründer av TakeTakeTake, Vik jobber som interim CFO.

Magnus Carlsen 

Nevnt i sammenheng med TakeTakeTake.

Relief 

Et selskap Vik investerer i.

YetiMove 

Et selskap Vik investerer i.

Eider 

Et regnskapsselskap startet av Viks bror, Andreas.

Andreas Vik 

Viks bror og gründer av Eider.

Kikora 

Et EdTech-selskap startet av Viks bror, Johan.

Johan Vik 

Viks bror og gründer av Kikora.

Tu 

Et selskap Vik investerer i.

Andreas Mjelde 

Nevnt i forbindelse med investering i Tu.

Kristoffer Herheim 

Nevnt i forbindelse med investering i YetiMove.

Optio 

Nevnt i forbindelse med investering i YetiMove.

Deltakere

Host

Per-Ivar Nikolaisen

Guest

Vegard Aakre Vik

Sponsorer

Cefalo

Poeng

Det var en underliggende etterspørsel etter å forenkle hverdagen gjennom å kunne handle på nett.

Et viktig poeng om markedet for online dagligvarer.

ODA beviste at de klarte å gjøre dette med verdensledende effektivitet, og på priser som vant VGs matbørs.

Viser ODAs operasjonelle suksess.

Problemet var at vi ikke hadde hentet nok penger til å stå i det lenge nok.

En viktig lærdom om kapitalbehov i vekstselskaper.

Å hente for mye penger blir også veldig dyrt. Det gjør at man tar kanskje unødig stor risiko.

Refleksjoner rundt finansiering av oppstartsselskaper.

Jeg har veldig lite ego, så jeg har veldig lite behov for sånn ekstern anerkjennelse.

Vegard Viks personlige perspektiv på suksess og anerkjennelse.

Jeg tror veldig mange tenkte at da ODA ble lansert hadde jo Finn eksistert lenge. Du hadde nettbanktjenester, bestilte reiser, elektronikk, alt på internett. Og så var det liksom dagligvarer. Det var for vanskelig til å touche.

Illustrerer utfordringen med å ta dagligvarer online.

Påstander

ODA hadde åtte år med veldig, veldig stor suksess.

En påstand om ODAs suksessperiode.

ODA burde gått til utlandet, og til tidspunkt for det var riktig.

Vegard Viks mening om ODAs internasjonale satsing.

Det som var uklokt var å ikke hente tilstrekkelig med kapital til å finansiere den satsingen.

Analyse av ODAs feil i forhold til kapitalinnhenting.

Vi ansatte jo masse folk akkurat i de dagene som vi senere måtte dessverre gi avslutning til...

En påstand om ODAs bemanning og nedbemanning.

ODA har fortsatt strevet med å få gode innsøpsbetingelser...

Påstand om ODAs utfordringer med leverandører.

ODA har jo allerede kommet over 200 uker på H, og mer enn doblet effektiviteten på lagret.

Påstand om ODAs effektivitet i Sverige.

Lignende

Laster