5/1/2024
Eks- Norwegian og Circle K-topp Jacob Schram om ledelse, strategi, gjennomføring og resultater
Jacob Schram, tidligere toppsjef i Norwegian og Circle K, deler sine erfaringer fra ledelse i krisesituasjoner og strategisk vekst. Han forklarer sin ledelsesmodell basert på fire pilarer: resultater, strategi, gjennomføring og mennesker. Schram understreker viktigheten av å bygge en kultur av tillit og samarbeid i en organisasjon, og å ha et åpent sinn for nye muligheter. Han mener at ledere må være gode på å gi feedback og skape et attraktivt arbeidsmiljø.
Transcript
Mentioned in the episode
Norwegian
Det norske flyselskapet hvor Schram var toppsjef.
Circle K
Et internasjonalt selskap som tilbyr bensinstasjoner og convenience-butikker.
McKinsey
Et internasjonalt konsulentfirma hvor Schram jobbet tidligere.
Statoil
Et norsk oljeselskap som tidligere eide Circle K.
Essensen av Business
En ledelseshåndbok skrevet av Jacob Schram.
Oslo Business Forum
Et norsk forum for businessledere.
Mølle Mobility
Et norsk selskap innen mobilitet.
SEPSA
Et spansk energiselskap.
Covid-19
En global pandemi som påvirket Norwegian og mange andre virksomheter.
Chapter 11
En type konkursbeskyttelse i USA.
Red Nose Warriors
En intern gruppe i Norwegian som jobbet med å støtte ansatte under pandemien.
T-leder
En ledelsesprofil som kombinerer bred oversikt med dybdekunnskap.
Copenhagen Business School
En dansk handelshøyskole.
ROCE
Return on Capital Employed, en økonomisk måling.
B2C
Forretningsmodell for å selge til forbrukere.
Elbilladding
En teknologi som Circle K investerte i tidlig.
Alain Bouchard
Gründeren av Circle K.
Elementation Kors Tard
Det kanadiske selskapet som kjøpte Circle K.
Skyfall
Et prosjekt for å integrere Circle K under Kors Tard.
Total
Et fransk oljeselskap.
McDonalds
En amerikansk fastfoodkjede.
Burger King
En amerikansk fastfoodkjede.
Cefalo
Et norsk outsourcing-selskap som rekrutterer utviklere i Bangladesh.
James Bond
En fiktiv spion.
Statoil Fuel & Retail
Tidligere navn på Circle K.
Kors Tard
Det kanadiske selskapet som kjøpte Circle K.
Consumer Brand
Merkevare som selger til forbrukere.
Employer Brand
Merkevare som tiltrekker seg ansatte.
HR
Human Resources, en avdeling som håndterer personalpolitikk.
Participants
Guest
Jacob Schram
Host
Ukjent
Sponsors
Cefalo