1/6/2021

Slik lykkes du med PR

Podkasten "Shifter" snakker med Camilla Kim Kielland, kommunikasjonsdirektør i Schibsted, om PR. Kielland understreker viktigheten av strategisk kommunikasjon og å bygge relasjoner med ulike målgrupper. Hun forklarer forskjellen på PR og markedsføring, og hvordan PR kan bidra til å nå målsettinger. Videre diskuterer de hvordan man kan få PR for et selskap og hvilke feil startups ofte gjør.

00:01

Camilla Kim Kjelland forklarer PRs rolle som relasjonsbygging, skiller det fra markedsføring, og betoner behovet for strategisk kommunikasjon.

06:11

Kommunikasjon er et virkemiddel for å oppnå forretningsmål, og mediepr står sentralt i å bygge kjennskap og tillit.

12:12

For effektiv kommunikasjon som gründer, tilpass budskapet til kanalen og målgruppen, og vær realistisk om medierettigheter.

23:19

Lytterne får innsikt i viktigheten av forberedelse og dialog i PR og mediekontakt for effektiv kommunikasjon.

35:29

PR-stønt bør være strategisk for å bygge tillit og langsiktig troverdighet, ikke bare for å skape oppmerksomhet.

Transcript

Mentioned in the episode

PR 

PR står for Public Relations og handler om å bygge relasjoner med ulike målgrupper.

Skipsted 

Camilla Kim Kielland jobber som kommunikasjonsdirektør i Skipsted, et medieselskap.

Trigger 

Camilla Kim Kielland medgrunnla Trigger, et PR-byrå, og jobbet der i 13 år.

Volda 

Camilla Kim Kielland er journalistutdannet fra Volda, en by i Norge.

NRK 

NRK er en norsk allmennkringkaster og kan være et mål for PR-aktiviteter.

VG 

VG er en norsk tabloidavis som kan være et mål for PR-aktiviteter.

Dagens Næringsliv 

Dagens Næringsliv er en norsk økonomisk avis som kan være et mål for PR-aktiviteter.

24 

24 er en norsk nyhetsportal som kan være et mål for PR-aktiviteter.

Finansavisen 

Finansavisen er en norsk økonomisk avis som kan være et mål for PR-aktiviteter.

E-handel.com 

E-handel.com er et nettsted som kan være et mål for PR-aktiviteter for selskaper i e-handelsbransjen.

Cefalo 

Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som tilbyr utviklingsteam i Bangladesh.

Bookis 

Bookis er en markedsplass for brukt og nye bøker, som har lansert royalties for brukte bøker.

Gjerne 

Gjerne er en restaurantkjede som har oppfordret kunder til å kjøpe gavekort i stedet for stekepanner.

Airbnb 

Airbnb er en plattform for å leie ut boliger, og kan være et referansepunkt for startups som skal skalere.

McDonalds 

McDonalds er en hurtigmatkjede, og brukes som eksempel på at man kan ha gode verdier samtidig som man er lønnsom.

Medium 

Medium er en plattform for blogging, som kan brukes av selskaper for å publisere innhold.

E24 

E24 er en norsk økonomisk nyhetsportal, og kan være et mål for PR-aktiviteter.

DN 

DN er en forkortelse for Dagens Næringsliv, en norsk økonomisk avis.

Kristian Skogenvind 

Kristian Skogenvind er en person som jobber med kommunikasjon i Schibsted.

Investor Relations 

Investor Relations er et område innenfor kommunikasjon som er ansvarlig for å kommunisere med investorer.

Skavlan 

Skavlan er et norsk talkshow, og brukes som eksempel på at ulike medier har ulike målgrupper.

ethos 

Ethos er et retorisk begrep som refererer til troverdighet.

patos 

Patos er et retorisk begrep som refererer til emosjonelt appell.

logos 

Logos er et retorisk begrep som refererer til rasjonell appell.

Julegaver 

Julegaver er en sesongbestemt tema som kan være relevant for PR-aktiviteter.

Bærekraft 

Bærekraft er et viktig tema for mange selskaper, og kan være relevant for PR-aktiviteter.

Brain 

Brain er en del av verdisystemet til Trigger, et PR-byrå.

Heart 

Heart er en del av verdisystemet til Trigger, et PR-byrå.

Guts 

Guts er en del av verdisystemet til Trigger, et PR-byrå.

Participants

Host

Lukas

Guest

Camilla Kim Kielland

Sponsors

Cefalo

Similar

Loading