3/10/2021
Hvordan skalere en produktorganisasjon
Espen Sundve, CPO i Kolonial.no, deler sine erfaringer med å skalere en produktorganisasjon. Han snakker om å identifisere og skalere opp det som er bra, og viktigheten av tverrfaglig samarbeid og felles mål. Sundve forklarer Kolonials tilnærming til produktutvikling, som inkluderer et strategisk rammeverk med fire områder som alltid skal forbedres, og et system kalt Flow for å koordinere arbeid på tvers av team. Han understreker også viktigheten av å ha en god feedback-loop for å forbedre systemet.
Transkript
Nevnt i episoden
Kolonial.no
Et norsk selskap som leverer matvarer hjem på døren, der Espen Sundve er CPO.
Schibsted
Et norsk mediehus der Espen Sundve jobbet før han startet i Kolonial.no.
CPO
Chief Product Officer, lederen for produktavdelingen i et selskap.
VG
En norsk avis, et eksempel på et merkevarenavn i Schibsted.
Aftonbladet
En svensk avis, et eksempel på et merkevarenavn i Schibsted.
Flow
Et system for å koordinere arbeid på tvers av team i Kolonial.no, som inkluderer fokusperioder og fleksible perioder.
OKRs
Objectives and Key Results, et rammeverk for å sette mål og måle fremgang.
Mokeyars
Et verktøy for å sette mål og måle fremgang, som Kolonial.no bruker.
Lier
Et sted i Norge, hvor Kolonial.no har et nytt lager.
Held Hjem
Et annet selskap som leverer matvarer hjem på døren, som Kolonial.no samarbeider med.
Kripp
Et verktøy for å dele informasjon og dokumentasjon, som Kolonial.no bruker.
Notion
Et verktøy for å dele informasjon og dokumentasjon, et alternativ til Kripp.
Miro
Et verktøy for å samarbeide og dele informasjon, et alternativ til Kripp.
Mutual or Exclusive Collective
En metode for å strukturere mål, som Espen Sundve nevner.
Mats-Andreas
En person som jobber med vekst og markedsføring i Kolonial.no.
Carl
En person som jobber i Kolonial.no, som liker å ha ting strukturert.
Mies
En metode for å strukturere mål, som Espen Sundve nevner.
Cefalo
Et norsk outsourcing-selskap som spesialiserer seg på å rekruttere seniorutviklere i Bangladesh.
Nicolai Winther
Personen som har transkribert podcast-episoden.
Product Market Fit
Hvor godt et produkt passer til markedets behov.
Basket
Et mål for gjennomsnittlig verdi av en handlekurv.
Handelskogsstørrelse
Et mål for den totale verdien av salg.
Key Results
Konkrete mål som bidrar til å nå et større mål.
Discovery
Prosessen med å finne ut av et problem.
PM
Product Manager, lederen for et produktteam.
Tech Lead
Teknisk leder for et produktteam.
Data Analyst
En person som analyserer data.
Data Scientist
En person som bruker data for å lage modeller og forutsigelser.
Designer
En person som designer brukergrensesnitt og brukeropplevelser.
Growth Team
Et team som fokuserer på å øke vekst og brukerengasjement.
Deltakere
Guest
Espen Sundve
Host
Unknown
Sponsorer
Cefalo