8/21/2019
De elektriske sparkesyklene: Should they stay or should they go?
Shifters podcast diskuterer elektriske sparkesykler, og fokuserer på deres innvirkning på bymobilitet. De diskuterer fordeler og ulemper med sparkesyklene, inkludert miljøpåvirkning, brukeradferd og regulering. Panelet diskuterer også Trondhjems beslutning om å forby elektriske sparkesykler og sammenligner det med Oslo, Barcelona og andre byer. De diskuterer også fremtiden for sparkesyklene og om de vil bli en viktig del av mobilitetssystemer i fremtiden.
Transkript
Nevnt i episoden
Shifter
En podcast som tar for seg teknologi og innovasjon.
Henrik Hatlebrekke
Leder for Mobility Lab på Startup Lab, ekspert på mobilitet.
Startup Lab
Et selskap som fokuserer på å støtte oppstartselskaper.
Toril Hovd-Henriksen
Journalist som har skrevet om elektriske sparkesykler siden mars.
Bird
Et selskap som tilbyr elektriske sparkesykler, kjent for sin raske vekst og aggressiv markedsføring.
Ninebot
Et selskap som produserer elektriske sparkesykler, kjent for sine innovative funksjoner.
Segway
Et selskap som produserer elektriske sparkesykler, kjent for sine 9-bott-sykler.
Ride
Et norsk-svensk selskap som tilbyr elektriske sparkesykler, ble forbudt i Trondheim.
Lime
Et selskap som tilbyr elektriske sparkesykler, har en app som lar brukere vurdere parkerte sykler.
Voiv
Et selskap som tilbyr elektriske sparkesykler, var et av de første selskapene som lanserte i Norge.
Trondheim
En norsk by som har forbudt elektriske sparkesykler.
Oslo
En norsk by som har tillatt elektriske sparkesykler.
København
En dansk by som har regulert elektriske sparkesykler.
Barcelona
En spansk by som har regulert elektriske sparkesykler.
Cefalo
Et norsk outsourcing-selskap som rekrutterer og bygger utviklingsteam i Bangladesh.
Arendal
En norsk by med et dårlig kollektivtilbud.
Namsos
En norsk by som kan bli den neste byen til å få elektriske sparkesykler.
Paris
En fransk by som har innført bøter for kjøring på fortau.
TIR
Et selskap som produserer elektriske sparkesykler med sensorer som bremser automatisk.
Karl Johan
En gate i Oslo hvor noen selskap har innført hastighetsbegrensninger.
Levoi
Et selskap som er involvert i bildehåndtering for elektriske sparkesykler.
Lerkendal
Et område i Trondheim.
Midtbyen
Sentrum av Trondheim.
Pirbadet
Et badeland i Trondheim.
E-bane
Et tog som går i Oslo.
Bærum
En kommune utenfor Oslo.
Torgata
En gate i Oslo.
San Francisco
En by i USA hvor elektriske sparkesykler først ble populære.
Deltakere
Host
Per-Igvern Nikolaisen
Guest
Henrik Hatlebrekke
Guest
Toril Hovd-Henriksen
Sponsorer
Cefalo