3/8/2019

Skal du crowdfunde selskapet ditt? Camilla Andersson fra Around svarer.

Camilla Andersson, grunnlegger av Sparkup og Around, to crowdfunding-plattformer, diskuterer aksjebasert crowdfunding i Norge. Hun forklarer prosessen med å hente penger fra nettverket ditt, og hvordan plattformer som Sparkup og Around kan hjelpe. De diskuterer fordelene og ulempene med crowdfunding, og hvordan det kan være en verdifull kilde til vekstkapital for startups.

01:45

Crowdfunding i eget nettverk krever relasjoner, og Sparkup effektiviserer prosessen med e-postutsendelser for investeringer.

06:49

Oslo Børs legger til rette for kommunikasjon med investorer, og Crowdworks tilbyr verktøy for effektiv aksjeeierskapshåndtering.

10:38

Crowdfunding gir investorer mulighet til å bidra med kompetanse, og nøye prosesser er essensielle for å lykkes.

17:55

Crowdfunding passer best for selskaper med en klar forståelse og attraktivitet, både B2C og B2B, ifølge ekspertene.

24:13

Crowdfunding kan være en verdifull måte å validere produkter og skaffe kapital, men Norge har mye å lære av andre land.

Hei og velkommen til

Transkript

Hei og velkommen til Skifters podcast. I dag har vi med oss Camilla Andersson. Hun er founder av Sparkup og Around, som er to crowdfunding-plattformer. Velkommen Camilla. Tusen takk. Så crowdfunding har jo vokst sinnssykt mye de siste årene, men det er fortsatt et lite nivå i Norge, og crowdfunding er ikke bare crowdfunding, crowdfunding er mange ting. Og det du jobber med er såkalt ekotikken.

37.200 s
00:00:01

Equity crowdfunding? Aksjebasert. Aksjebasert, så man faktisk investerer i et selskap. Men for deg, hva er egentlig crowdfunding, og hvordan startet du med crowdfunding? Ja, crowdfunding-definisjonen står jo for mindre beløper fra mange. Og jeg begynte jo egentlig med Spakeup i 2015.

23.400 s
00:00:38

Og det var før vi så dette skiftet med at folk interesserte seg for startups og vekselskaper. Og det var etter at jeg har jobbet lenge med kapitalinnhenting. Det jeg også hadde vært inne og gjort, det var å jobbe litt innen finansbransjen. Og var veldig forvånede over at ikke flere norske investerte i riskkapitalmarkedet. Hvilket har vært min passion sånn sett.

27.000 s
00:01:02

Når jeg var inne i finansbransjen, måtte jeg spørre alle disse rike herrerne om hvorfor de ikke investerte i startup og vekstselskaper, og hva som skulle til for at de skulle ta litt av sin forvaltningskapital til å ta risiko.

14.880 s
00:01:29

Og da fant jeg to viktige ting som tror jeg er litt norskt. For det første er det jo kultur og annet som gjør at man ikke er vant til å investere i risikokapitalmarkedet. Men det de sa, det var at det handlet om relasjoner og at folk er veldig followers. Så det betyr at hvis jeg, Camilla, kom med et spennende konsept, så var det ikke så mye å investere i. Men da var det mer for å satsa på meg som person. Mer enn mitt selskap, mitt konsept, min businessmodell og så videre.

28.680 s
00:01:45

Det gjorde litt spennende å begynne å se på crowdfunding og sparkupp som handler om å hente kapital i selskapet sitt egne nettverk. Det var forskjellen med at man hadde en relasjon til disse menneskene og man vet aldri hvem som har kapital til å bli med.

18.200 s
00:02:14

Og på den måten begynte jeg da med crowdfunding. Men hvis man skal hente penger i sitt eget nettverk, hvorfor trenger man da Sparkup? Kan man ikke bare sende en e-post til sitt eget nettverk? Ja, det er noe ganske utfordrende når du begynner å sende 13 000 e-post, hvilket jeg tror er vanskelig generelt sett å gjøre. Men er det det du definerer som eget nettverk, 13 000 personer? Nei, det er litt forskjellig. Vi har minimum 2 000. Man bør ha minimum 2 000 i sitt nettverk, per.

27.300 s
00:02:32

per selskap, for å kunne få en stor nok målgruppe. Hvordan finner man disse menneskene? Hvordan finner man to tredjepositøser? Ja, det handler egentlig om nettverket ditt, de sosiale nettverk. Det betyder du kan ha...

15.520 s
00:02:59

Både kontaktlisten, mailadressen i din Outlook, men også LinkedIn-kontakter, Facebook-kontakter og andre typer sosiale medier som du prøver både å nå ut til eller å samle. Så jeg har kanskje litt over 2000 LinkedIn-kontakter. Er jeg da innenfor? Ja.

19.260 s
00:03:14

Ok, og da handler det om, hvis jeg skal hente penger på crowdfunding, hvordan gjør jeg det da? Ja, når det gjelder sparkup, som er skillelse fra noe annet, så er det å sette opp en kampanjesystem i vårt, og der vi da forbereder denne e-mailutsendelsen i vårt system, og responsen fra den e-mailutsendelsen. Og det er på den måten du egentlig skanner ditt nettverk, for de som faktisk er interessert, og bidrar og investerer i selskapet ditt.

27.260 s
00:03:33

Men disse e-postene går kun til mitt eget nettverk? Ja. Men hvordan finner jeg e-postadressene til mitt eget nettverk? Altså, må jeg liksom leite opp? Det har du LinkedIn. Der har alle en e-postadresse. Ja, ok. Så man må hente manuelt en og en av e-postadressene? Nei, man laster det ned i vårt system, og vi laster opp også alle dine Outlook-kontakter. Hvordan kan man gjøre det? Kan man laste ned hele nettverket sitt? Man har kunnet gjort det frem til for et par uker siden. Er det sant? Ja.

24.080 s
00:04:01

Ok, og nå kan man ikke det? Nei. Ok, hva gjør du da? Da jobber vi med å løse den utfordringen. Ok, men har du noen løsninger på det? Vi har en løsning på det, men vi jobber og setter det opp teknisk, så vi kan gjøre det, pluss at vi kan bidra med andre typer nettverk. Ok, så la oss si at man setter opp dette nettverket, hvorfor er det e-postadressene, man sender det ut, og hva skjer da? Da tar folk kontakt for de som ønsker å investere.

25.260 s
00:04:24

Og da er det opp til selskapet selv å snakke med de, og avtale eventuelt hvilken type investering, hvor mye, og så videre. Så da jobber selskapet selv med den direkte kontakten. Ok, så la oss si man får da 100 personer som vil investere. Det er ikke unormalt, er det? Jo, når det gjelder...

19.960 s
00:04:50

Der igjen, det er to hvitt forskjellige plattformer. La oss snakke om Sparkup først da. Og Sparkup er på grunn av at minimumsbeløpene ligger mellom 10 000 og 30 000. Så gjør det at du får ikke den store massen, men du får veldig gode ambassadører, for de investerer gjerne kanskje litt mer enn hva man gjør i andre plattformer som er et lavere beløp.

21.720 s
00:05:10

Det gjør at det blir gode ambassadører, og på den måten får man mye større hjelp inn i selskapet, og de er aktive. Det gjør at i snitt får vi ca. 8-30 investorer, til skillnad mot at man kan få over 100-200 i de andre plattformene. Ok, så i Sparkup, hvis du sender ut til nettverket ditt, så får du mellom 8 og 13?

24.120 s
00:05:32

30? Investorer? Hvis man går opp til Around, det er en litt større plattform for de større beløpene, hvordan blir det da? Det beror først og fremst på hvor mye man skal hente inn. Men vår siste kampanje så hentet vi inn 5,7 millioner kroner i Around.

16.720 s
00:05:56

Der fikk vi 137 investorer, og der var minimumsbeløpet ca. 5000 kroner. Nå går vi rett til kjernen på det som mange kritikere mener er utfordringen med crowdfunding. Jeg skal starte et selskap og skal ha investorer, men så har jeg 170 investorer som alle er med på en veldig liten summe.

24.880 s
00:06:13

Det er jo selvfølgelig positivt med tanke på at det er veldig mange som kan snakke bra om brandet, men det må jo være et utrolig stort kaos å organisere dette, og bare ta kontakt med, altså bare følge opp så mange mennesker.

11.380 s
00:06:38

Ja, Oslo Børs gjør det til daglig. De har systemet til rette lagt for å kommunisere med sine nye eiere. Og det gjør vi også. Vi jobber her sammen med et selskap som heter Crowdworks, som jobber med investment relations. Og det gjør at de har en elektronisk aksjebok som gjør at du kan kommunisere med en kanal og på ett sted til absolutt alle.

24.800 s
00:06:49

Nevnt i episoden

Sparkup 

En crowdfunding-plattform for startups som fokuserer på aksjebasert crowdfunding med minimumsinvesteringer på 10 000 til 30 000 kroner.

Around 

En crowdfunding-plattform for vekstselskaper med minimumsinvesteringer på 5 000 kroner og et fokus på større beløp.

Crowdworks 

Et selskap som jobber med investment relations og tilbyr en elektronisk aksjebok for å forenkle kommunikasjon med investorer.

Oslo Børs 

Brukes som et eksempel på et selskap med mange aksjonærer og et system for å kommunisere med dem.

Startup Lab 

Et investeringsselskap som deltok i en crowdfunding-kampanje for Cover Tibet.

Cover Tibet 

Et selskap som hentet 5,7 millioner kroner i crowdfunding-kampanje gjennom Around.

Kickstarter 

En crowdfunding-plattform for å teste et produkts markedspotensial ved å tilby belønninger til tidlige støttespillere.

Douchebag 

Et merke med ryggsekker som brukes som et eksempel på et selskap som kan investeres i gjennom crowdfunding.

Crowdfundingforeningen 

En forening som jobber for å fremme crowdfunding i Norge og jobber med å utvikle et rammeverk for regulering.

Investor 

En finsk crowdfunding-plattform som er en av de største på aksjebasert crowdfunding.

Privanet 

En finsk crowdfunding-plattform som er en av de største på aksjebasert crowdfunding.

Rande 

En finsk crowdfunding-plattform som er en av de største på aksjebasert crowdfunding.

Dealflow 

En crowdfunding-plattform med fokus på Nord-Europa.

Folkinvest 

En crowdfunding-plattform som er stengt ned.

Cefalo 

En norsk outsourcing-bedrift som spesialiserer seg på å rekruttere og bygge langsiktige utviklingsteam i Bangladesh for norske kunder.

Will Lloyd 

En investor som er nevnt i sammenheng med at ikke alle er egnet for å investere i startups.

Christian Rignes 

En investor som er nevnt i sammenheng med at ikke alle er egnet for å investere i startups.

Vese 

Et venture capital-fond, ofte brukt som en referanse til investorer i startups.

B2B 

Business-to-business, som refererer til forretningsmodeller der et selskap selger produkter eller tjenester til andre bedrifter.

B2C 

Business-to-consumer, som refererer til forretningsmodeller der et selskap selger produkter eller tjenester til forbrukere.

DD 

Due diligence, en prosess der et selskap undersøkes grundig før en potensiell investering.

Legal DD 

Juridisk due diligence, en del av DD-prosessen der selskapets juridiske struktur og dokumenter undersøkes.

Finansiell DD 

Finansiell due diligence, en del av DD-prosessen der selskapets økonomiske situasjon og dokumenter undersøkes.

Proof of Concept 

Et konsept eller prototyp som beviser at en idé er levedyktig og kan fungere i praksis.

Shareholder's Agreement 

En avtale mellom aksjonærene i et selskap som definerer rettigheter og plikter.

Tag Along 

En klausul i en shareholder's agreement som gir minoritetsaksjonærer rett til å selge sine aksjer til samme pris som majoritetsaksjonærene.

Drag Along 

En klausul i en shareholder's agreement som gir majoritetsaksjonærer rett til å tvinge minoritetsaksjonærer til å selge sine aksjer.

Indexfond 

Et fond som sporer et bestemt marked, f.eks. et aksjeindeks, og investerer i alle aksjer i det markedet.

Startupfond 

Et fond som investerer i tidlige fase startups.

Innskuddspensjon 

En pensjonsordning der du sparer penger på en egen konto.

CEO 

Chief Executive Officer, topplederen i et selskap.

CTO 

Chief Technology Officer, lederen for teknologiutvikling i et selskap.

Bangladesh 

Et land i Sør-Asia der Cefalo rekrutterer utviklere for norske kunder.

Nicolai Winther 

Personen som har transkribert podcastepisoden.

Deltakere

Guest

Camilla Andersson

Host

Ukjent

Sponsorer

Cefalo

Lignende

Laster