Hei og velkommen til Skifters podcast. Ukens gjest har vel ikke vært på besøk før, så da var det egentlig på tide. Han startet selskapet Tibber i 2016. De har fått over 100 000 kunder, fortelt på Norge, Sverige og Tyskland, og nylig hentet de 590 millioner kroner. I 2021 ser han for seg å omsette for hele 2 milliarder. Velkommen Edgar Vordal-Aksnes.
Tusen takk. Ja, du, før vi begynte å ta opp her, så snakket vi litt om hva er Tibber? Det er vel ikke bare et strømselskap, det er mye mer. Det er typisk det som kjennetegner startups, de skrider litt over tradisjonelle grenser. Så hvis du skal forklare hva Tibber er, hva er det? Hvis du går inn på heimesiden vår, så beskriver vi oss selv som et digitalt strømselskap.
Og det er jo, vi brukte veldig lang tid på å prøve å definere hva vi egentlig er. Fordi for det første ville vi jo ikke bli associert med strømselskap, for det er jo ingenting som er så
kjedelig å gi såpass mye negativ kundeverdi som et tradisjonelt strømselskap. Så for min del så satt jeg veldig, veldig langt inne og i det hele tatt bruker det ordet. Jeg husker jeg kranglet med min medgrunner i sikkert to til tre år før vi klarte å skrive de to ordene der.
Mens når vi ser på oss på innsida, så er vi alt annet enn et strømselskap. Vi er et teknologiselskap. Hvis du begynner å gjøre en samling på hva type ansatte vi har, halvparten av oss er ingeniører.
Mens i et strømselskap er jo halvparten telefonselgere. Vi er ingen telefonselgere, men vi har erstattet telefonselgere med dyktige ingeniører som lager et godt produkt. På et tidspunkt prøvde de å kalle oss en plattform for strømhandel og strømstyring. Det ble før bakt. Det med hva vi beskriver oss ut mot verden, det har egentlig vært en sånn...
rundans i lang tid, og så til slutt så fant vi ut at vi må jo faktisk beskrive oss som et digitalt strømselskap for at man også skal kunne gjenkjenne litt hva er det vi leverer på noe. Er det ikke litt sånn kjipt å bruke ordet digitalt?
Er det ikke litt sånn? Jo, det er jo det. Det var jo på en måte veldig mange ulike alternativ. Det var jo som sagt plattform, det var app, det var mange ulike ting. Og så app, det synes vi ble for lite beskrivende, for vi har jo ikke bare laget en app, vi har jo laget en plattform for digital endel til endel strømhandel, og så har vi bygget en IoT-plattform opp på toppen av det.
Og slik er jo på en måte utfordringen når vi ser på oss selv på innsida, så vet vi veldig godt hva som foregår. Men så skal vi da forklare dette overfor
overfor publikum, overfor forbrukere. Og det er jo sånn at det er attention spennende til meg og deg som vanlige folk som har dagene fullbuket og som ser, ja, vi blir perforert med masse ulike ting. Vi må på en måte catche deg veldig, veldig fort. Vi har attention spennende kanskje bare noen få sekunder. Ja.
Ja, det høres ut som en fornuftig strategi. Bruke begreper som folk forstår for å få dem inn, og så kan du oppselle når de er på innsiden med ulike nye tjenester. Det er kanskje det som er strategien også, med tanke på at strøm er jo en del, altså salg av strøm. Men som dere sier, så er det ikke det dere skal tjene penger på. Så hva er det dere egentlig skal tjene penger på?
Hvis vi går tilbake til hvorfor vi startet selskapet, så var det for å utvikle det aller beste verktøyet. Som Kari og Ole og Nordmann, ikke bare nordmenn, men som forbrukere ellers, slik at man får styring og kontroll på strøm og energi i eget hus. Det er på en måte...
derfor vi eksisterer, det er det vi jobber for hele tiden. Starten på det ble jo at vi utviklet app, vi utviklet hele plattformen, og så etter hvert har vi integrert veldig mye av forbrukervare som du har i typiske hus, enten en elbil eller varmepump eller andre ting. Så vi har på en måte hele tiden euk og
det vi strekker oss etter, det er jo på en måte å kunne tilby deg en løsning som gjør at du kan klippe kabelen til det gamle nettselskapet og ikke være avhengig av noe på utsiden, men at du har teknologi som styrer hus og produserer lokalt og alt mulig sånn. Så det er på en måte det vi søker mot hele veien, og da må vi bryte veldig mange barrierer. Så
Men tilbake til det du egentlig spurte om, det var jo egentlig hva vi tjener penger på. Vi tjener jo ikke penger på kilowattimene som vi selger. For det vi oppdagde var jo at hele bransjen, verden over, har en businessmodell, har en profitmodell, og det er å ta en margin per kilowattime. Noe av det jeg har lært meg gjennom bransjen,
Karrieren er at det å kopiere en app, et produkt eller en markedsføringskampanje er relativt enkelt. Det å kopiere eller endre en businessmodell er fryktelig vanskelig. Da vi startet Tibber fant vi ut at la oss ikke ha den tradisjonelle businessmodellen. La oss ha en businessmodell som gjør at vi har samme interesse som deg som forbruker. Vi tjener ingenting på kilowattimen du forbruker.
Det vil si at da har vi ingen insentiv med eukardinforbrukning. Det som er litt fascinerende med det er at det er en veldig sterk link med hva som er bra for de lomme boka i forhold til hva som er best for planeten. Jo mindre energiforbruk vi kan klare oss på deg til å ha, jo bedre er det for lommeboka og for planeten.
Og det er jo, så da etablerte vi en litt annen modell, nemlig vi har en sånn medlemsbasert hele tjeneste, så vi tar et fast beløp hver måned, 39 kroner i måneden, mens selve strømmen, den har vi null margin på. Og det var jo, hele bransjen tittet jo på oss og riste på hovedet, dette her er jo bare et sånt
lokketilbud, det er bare en sånn stønt, men det vi har holdt på helt siden starten, det vi har holdt på til nå, det er på en måte det er på en måte nedfelt i rota i hele selskapet, om at vi skal aldri profitere på kilowattimene, men vi kan når du starter et selskap så må du ha profit, men det vi har gjort er at vi har sagt at det er bare ett område vi ikke skal profitere på, for det er regn og kjær ondskap å profitere på kilowattimene.
Ja, fordi det insentiverer feil. Fordi tradisjonelle, de tjener jo mer penger jo mer strøm man bruker. Men dere kan jo ikke ha det som en modell hvis målet deres er å redusere strømbrukt. Så hvor viktig er det egentlig det å aligne forretningsmodellen med visjonen? Jeg synes det er utrolig viktig, for vi sier at vi ikke hadde fulgt det prinsippet her.
så ville jo vi på et eller annet tidspunkt nede i løpet blitt fristet til å ta noen ekstra margin og prosenter på strømprisen. Hvis vi da hadde vært børsnotert, en del av det strømselskapet vi konkurrerer mot er jo på børs, så blir det fryktelig vanskelig å trekke det tilbake igjen. Du må bare prøve å øke marginen mer og mer, fordi du blir jo pushet til å tjene mer og mer penger. Så det å få alene alle de interessene slik at det
Din value prop, eller vår value prop i det case her, aligner med deg som kunde. Det er jo i deg tilfelle du får et produkt til å få en optimal product market fit med at det blir godt tatt imot, det bærer kraftig over tid og du får en viral effekt ut av hele produktet. Det er det som har vært vår veldig enkle tanke. La oss lage et produktetjeneste som vi selv ønsker oss
Og får vi det til, så tror vi at det spreder seg av seg selv. Og det er jo en fryktelig banal tanke som Silicon Valley-selskapet sikkert har gjort 10 000 ganger. Men det er nok elegant over dette helt enkle med å bare lage produkter så godt og få alle interessene rundt kundet og deg selv som en tilbyder til å være optimalt rettet.
La oss gå litt tilbake i tid til da dere startet, eller kanskje i forkant av at dere startet Tibber. Hvorfor startet dere egentlig Tibber? Bare jeg og min medgrunn der, vi hadde jobbet som softwareleverandør inn mot energisektoren i lang tid, så vi hadde fått veldig god innsikt i hva som foregikk der.
Vi hadde i vår forrige karriere så leverte vi softwareløsninger og så videre, og jeg møtte veldig masse ledere i den bransjen. Det som slo meg, det var at det første vi fant ut var jo dette med den profit-modellen som jeg akkurat snakket om, at hele bransjen har en og samme business-modell. Det beveger seg veldig tregt, det er ekstremt masse missnøye, altså det er jo
I alle land er det veldig liten tilfredshet til energi- og strømleverandører. Hvis du
lager og er listet over alle de tingene der, så matcher det veldig godt i forhold til hva som er det optimale forholdet til å komme inn og disrupte et marked. Litt sånn stygt sagt, så er jeg jo den eneste kunde i innovasjonen i hele strømmarkedet de siste 20 årene våre, og prøver å lage det
lureste lokketilbudet eller de sleipeste telefonsalgstriksa. Det er egentlig der kundinnovasjonene våre, det er ikke våre nok innovasjoner rundt å lage et godt produkt til deg som kunde. Og da er det, ja, det var egentlig bare tipp-topp match i forhold til det. Og så bare en annen sak også, det var at vi, ja, vi
Både jeg og Daniel som startet selskapet, vi lever jo som alle andre. Vi har et hus, og vi har kjøpt oss ting som vi tror er bra for komforten og livet vårt. Ellers i huset har vi Apple TV og elbil. Vi hadde ikke elbil på det tidspunktet, men vi så at vi kom til å få det. Vi hadde fått varmepumpe og slike ting. Alt var på en måte online.
og man kunne styre det fra appa og så videre. Men alt det som hadde med strømmen, det var så antidigitalt som overhodet mulig. Slik at det vi så, det var at noen må jo komme inn og sørge for at jeg som forbruker, jeg kan styre alt dette her og få oppleve tjeneste på nivå med Netflix eller Spotify og så videre. Men tror vi det, at det vil være...
Havslund eller Fjordkraft eller noen av disse lokale elverket, vil de ha muskler til å gjøre dette her? Nei, det tror vi ikke. Vi trodde ikke at de hadde mindsetet til å gjøre det. De hadde ikke interessene av å gjøre det. For etter det har de hatt interessene på et helt annet område, og da tenkte vi at her er det en tidens mulighet til å gjøre noe nytt. Er value-proppen til Tiber, er det å spare strøm?
Er det sparing? Sparing er jo en del av det. Dette er jo et tema som vi har diskutert mye opp og ned. Hva er det som skal være triggeren som trigger at du som kunde er interessert i det vi holder på med. Men det vi lander ned på er at triggeren er mer opplevelsen du har over å ha kontroll og styring selv.
Det er en litt softere ting, mens sparingen, lav pris, forutsigbarhet, transparant og så videre, det er ekstremt viktige hygienefaktorer. Men hvis vi skal trekke frem den ene viktige, så er den opplevelsen vi kan gi deg at du har styring selv, det er det vi prøver å dyrke frem hele vegen.
Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere? Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh. Cefalos spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden.
Og det å ha faste utviklere gjennom Cefalo skal i praksis oppleves som å ha egen ansatte. Så er du interessert i å høre mer om å ha eksterne utviklere, så vil Cefalo gjerne ta en veldig hyggelig prat med deg. Så sjekk ut cefalo.no, altså C-E-F-A-L-O.no. Men ønsker man styring av strømmen sin, er det ikke noe man ønsker bare skal være der? Eller ønsker man å involvere seg og kose seg med strømmen sin?
Jeg synes på en måte at hvis vi titter på de siste 30 årene, så har dagens strømbransje vært ekstremt flink til å gjøre strøm til verdens kjedeligste produkt. Det har jo det sagt selv. Hele bransjen har jo sagt at strøm er kjedelig. Det eneste du skal tenke på er prisen. Men går vi 100 år tilbake,
så var jo strømmen noe av det mest magiske som fantes. Du hadde Thomas Edison, du hadde Nikola Tesla, det var så mye innovasjon rundt dette her. Og der vi er i verden nå, så er vi egentlig i samme fase. Strømmen har gått ifra å være superspennende og magisk til at det har blitt gjort om til et dølt papirprodukt. Vi ser at når strømmen blir kombinert med det du bruker med elbilen, du får huset ditt til å fungere for seg selv, du får oversikt, du får en innsikt, du får noe annet.
så får du en annen opplevelse også oppi det hele. Det er ikke sånn at alle sammen kommer til å kjøpe masse dipper ut og koble inn masse greier, men likevel det er sånn at du selv får en innsikt og en oversikt. Det som gjør det nok er for å gå ifra kjedelig til at det faktisk blir en god opplevelse, friksjonsfritt, det er hassle-free, alt mulig sånn. Det er jo det som er på en måte det vi streber etter, og det er jo etter masse inspirasjon fra om det nå er
taxi til Uber eller platekompaniet til Spotify og så videre og så videre, som er på en måte den store inspirasjonskilden her. Jeg avslutter jo til deg at jeg er jo faktisk Tiber-kunde og har jo også den der Puls koblet på, så jeg kan jo nå se hvordan strømforbruket mitt er i forhold til gjennomsnittet. Og det er sånn her, det er
Vi skal prøve å forklare gleden. Det er en glede å se at man bruker mindre strøm enn hjemmesitte. Man føler seg... Man føler at man bidrar til miljøet. Man føler at man ikke er en idiot, fordi man bruker ikke for mye strøm. Så det gir en slags tilfredsstillelse. Er det noe av det der? Ligger det noe der i den value proponeringen? At det er...
Det er den følelsen av at du gjør ting riktig. Ja, men det vil jeg absolutt si. Jeg snakket jo litt om opplevelse av styring og kontroll, men den andre delen av det er at vi prøver...
Vi prøver egentlig å få til sånn at alle kan bli smarte forbrukere. Og det er jo det du er inne på. Du har gått ifra en tilstand der du kanskje ikke har sett på dette. Du har kanskje fått en strømfaktur en gang i morgen, og den har gått på alt allergier, og den har bare vært skjult baki der og så videre. Men vår påstand er at alle husholdninger, alle forbrukere, kan bli smarte forbrukere.
ved hjelp av helt enkle triks. Blir du en smart forbruker, så slår du markedet. Du slår snittet, du blir bedre, du blir mer bevisst på en del ting. Det tror vi er et ekstremt viktig moment i forhold til
Hvordan helverden bryr seg om å bruke energi, for energi er jo en av de store bitene i forhold til utslipp og så videre. Og vi nøtter også å bruke ressursene våre smartere. Så det at hver enkelt av oss blir litt smartere gjør jo at det er et stort bidrag samlet sett.
Og så vet jeg at det er enkelt å lytte til en sånn type setting. Vi tenker at i Norge så produserer vi bare vannkraft allikevel. Men hele greia er jo det at for grunn av at Norge er en del av Europa, en del av Norden, så utveksler vi strømmen av landet. Og med hver enkelt kilowattime en nordmann kan redusere, så betyr det at det er cirka en kilowattime mindre produsert kullkraft i verden.
Og det er egentlig det viktige, fordi alt sammen henger ihop her. Det er jo et interessant brukervenneprodukt som du var inne på. Det eksisterer jo oppå en megatrend, som dere drar veldig nytta. Hvor viktig tror du det er for nye selskaper, nye start-ups, å ha en megatrend som de surfer på ryggen av? Det er jo...
Det er noe veldig viktig, for det er jo helt klart at det med timing, når du kommer ut med et produkt, er ekstremt viktig. Bare i vårt tilfelle hadde vi kommet ut i markedet fire år før vi gjorde det, så tror jeg ikke selskapet hadde eksistert i dag. For det hadde vært for tidlig. Både i forhold til det digitale megaforandret, men også i forhold til dette med å være...
Det er bevisste forbrukere rundt fornybar energi og rundt det grønne skiftet og så videre. Så timing har ekstremt mye å si, og så er det mange som mener at timing er litt flaks. Det skal vi innrømme at vi hadde litt flaks med timingen. Jeg tror vi hadde en bra gutt feeling på at det var en bra timing nå, men det er jo ikke noe du vet før du er noen år ned i løyp og ser på hvordan det utvikler seg og
Det er jo også sånn at hvis vi hadde kommet ut to-tre år etterpå, så kan det ha gått til at vi hadde vært for sent ute, og da hadde det vært andre som hadde kommet lenger. Nå leder vi an dette markedet her, og da er det enkelt å si at vi traff timingen, og jeg tror det gjelder for alle selskap, fordi at det er
Ideer oppstår gjerne på flere plasser i verden samtidig, og det er noen som vil gripe deg. Du peker også på noe annet som er viktig, tror jeg, og det er å ha en dyp innsikt i et marked, å være inne i markedet. Det er jo veldig viktig.
Veldig mange investorer investerer jo i noen med en idé, men gjerne fra noen med en idé som har en direkte erfaring med det. Hvor viktig vil du si det var at dere kjente dette markedet ganske godt fra innsiden?
Det at vi kjente markedet ga nok en sånn shortcut i forhold til hvor fort vi kunne gå fram. Jeg husker det at da vi lanserte, det var jo ett år etter at vi hadde
hadde startet selskapet, så lanserte vi appen vår, og ikke bare hadde vi appen, men vi hadde også første versjon av hele denne plattformen på bakhånd. Så det er jo noe som veldig mange tenkte at det her er jo helt umulig. Den gjengen her har ikke med så få personer, det kan ikke ha gjort alle de tingene. Men det gjorde vi, og det var for at vi visste hvor vi kunne ta
hvor vi ville viste tid på og visste hvor viktig det var at vi gjorde ulike ting. Men en annen ting var kanskje vel så viktig at vi var veldig...
Vi var superfokusert på hva vi selv ville ha som en opplevelse. Du kan ha så god innsikt inn i et marked som du bare vil, hvis du ikke har med deg kundeperspektivet, hvis du ikke har med deg perspektivet og en obsession nesten på hva er det kundene vil, hva er det kundene bryr seg om, og ha den forståelsen med deg, så er det også en veldig stor sjanse for at det ikke går så bra. Og det er jo der...
Det er den typen produkt vi har veldig takknemme, fordi vi er jo selv kunde alle sammen som er her. Og med en gang vi opplever noe som ikke er ok, så griper vi jo i fatt til det. Vi har jo situasjoner der utviklerne våre er med oss og besvarer kundeservice.
Og det er jo der man avdekker veldig mye sånn stupid stuff. Vi har jo et internt slogan her som sier at let's not do stupid stuff. Og det er jo... Det går på rett og slett masse sånne små hack som oppstår til en kvarter, bare få det vekk. Og det er så få det inn, og det er jo...
Det er jo nesten litt en sånn kultur i hele selskapet, og så hele tiden være på hugger der i forhold til bittesmå detaljer. Hvis vi kommer tilbake til kultur, og det gir jo en naturlig overgang nå til å snakke litt om hvordan bygget selskap, altså hva har du lært om å bygge et selskap, for ofte
Jeg vet ikke om dette gjelder for ditt tilfelle, men ofte som gründer så ser du et problem, og så ser du at du har en idé til et produkt som kan løse det problemet. Man tenker kanskje ikke så like mye på det å bygge, at du faktisk skal bygge et selskap rundt å løse det problemet. Det er to forskjellige ting, ikke sant? Er det slik du også så på det? Ja, jeg vil si at de første par årene så var jo fokuset veldig mye på å bygge et produkt, få dette her til å matche noen kundebehov og så videre.
I og med at vi startet selskapet i siste halvdelen av 30 året, så er det ikke helt noe å vise på. Vi har vært med å lede selskap før, vi har startet selskap før, så vi hadde med en del ting. Men når jeg ser tilbake på det, så var det de første par årene hadde vi en ganske bra plan på.
Men så skjedde det en ting, og det var at vi fikk denne product-market-fitten, ting begynte å skalere, det begynte å gå litt av seg selv i markedet, og det begynte å ta av. Og vi fikk inn stor funding og så videre. Og da husker jeg at en av investorene våre fra Founders Fund sa at «you need to plan for success». Og det tok et år før jeg skjønte hva han egentlig mente med det.
og det betyr at vi må bare gønne på med mer ansettelser med mer aktiviteter og vi må bare forutsette at vi har suksess fremover og det gjorde vi ikke i det året vi fortsatte å bare bygge litt stein på stein som er kanskje litt vanlig for en norsk startup og så plutselig satt vi i en situasjon at nå går det enda raskere enn det vi antok
Det var