1. Kolonial-gründer Karl Munthe-Kaas om å starte et disruptivt selskap

Karl Munthe-Kaas, gründer av Kolonial.no, deler sine erfaringer om å starte et disruptivt selskap. Han snakker om sin tidligere startup Vacuade, som lærte ham viktigheten av å fokusere på kundenes behov fremfor produktet. Munthe-Kaas forklarer også hvordan han brukte sin kunnskap innen mikroøkonomi og spillteori for å starte Kolonial.no, og om hvordan de har klart å vokse raskt og skaffe investorer. Han gir råd om viktigheten av å ha et godt team, og om å være pragmatisk i sin tilnærming til å bli gründer.

00:00

I denne podcastepisoden snakker Lukas og Marie med Karl om hans erfaringer som gründer og reisen gjennom oppstartsselskaper.

04:26

Det er viktig å lære av feil for å skape verdifulle ideer og unngå å bli sittende fast i tradisjonelle yrker.

08:10

Det er en endring i synet på gründerskap, og nå blir det sett på som en kulturell suksessfaktor for ledere.

10:22

Taleren diskuterer viktigheten av selskapsbygging i oppstartsmiljøet, og hvordan teknologi og forretningsstrategi spiller en avgjørende rolle for suksess.

17:13

Spillteori brukes til å analysere strategiske beslutninger, noe som påvirker hvordan selskaper tilpasser seg markedet.

Transkript

Nevnt i episoden

Kolonial.no 

En online dagligvarebutikk som Karl Munthe-Kaas grunnla.

Vacuade 

Munthe-Kaas' første startup, som utviklet et evakueringsprodukt, men som ikke lyktes.

London School of Economics 

En prestisjetung universitet hvor Munthe-Kaas tok mastergrad.

McKinsey 

Et prestisjetung konsulentfirma hvor Munthe-Kaas jobbet etter studiene.

Fangenes dilemma 

Et spillteoretisk konsept som Munthe-Kaas bruker for å illustrere hvordan forskjellige aktører tilpasser seg i en situasjon.

Beautiful Mind 

En film om John Nash, en matematisk geni som gjorde viktige bidrag til spillteori.

Funke-telemenet 

Et tech-selskap som ble svelget inn i Kolonial.no.

Kristian Mikkarsen 

CTOen for Kolonial.no, som Munthe-Kaas beskriver som «fantastisk flink».

Funkpit 

Et tech-selskap som ble svelget inn i Kolonial.no.

Lemonade 

Et tech-selskap som ble svelget inn i Kolonial.no.

Alliance Venture 

En investor i Kolonial.no.

Verdane Capitals 

En investor i Kolonial.no.

Rema 1000 

En stor dagligvarekjede i Norge som er en viktig partner for Kolonial.no.

Tor Jakob Ramsø 

En tidligere direktør i McKinsey, som nå er gründer i Sogn.

Trond Nyby Knudsen 

En tidligere direktør i McKinsey, som nå er en turbo-angel.

Bjørn Eli 

En investor i Kolonial.no.

Lions Venture 

En investor i Kolonial.no.

Johan Estahl 

En person i Lions Venture som tok kontakt med Kolonial.no og investerte.

Birgit Magnus 

Styreleder for Kolonial.no, og en viktig mentor for Munthe-Kaas.

Antille Kipstad 

Tidligere styreleder for Kolonial.no.

French Bakery 

Et selskap som Munthe-Kaas nevner.

Dollar Shave Club 

En abonnementstjeneste for barberblader, som Munthe-Kaas bruker som eksempel på hvordan man kan konkurrere på pris.

Gillette 

En stor produsent av barberblader.

Adamas matkasse 

En matkasse-tjeneste som Munthe-Kaas nevner som konkurrent.

Godt levert 

En matkasse-tjeneste som Munthe-Kaas nevner som konkurrent.

Kvekid 

En abonnementstjeneste for kunstprosjekter til barn, som Munthe-Kaas nevner som et eksempel på en type abonnementstjeneste som kan lykkes.

Marked.no 

En online dagligvarebutikk som Kolonial.no konkurrerer med.

Coop 

En stor dagligvarekjede i Norge.

Meny 

En dagligvarekjede i Norge.

TV-shop 

En TV-kanal som selger produkter via reklame.

Cefalo 

Et norsk outsourcing-selskap som rekrutterer utviklere i Bangladesh.

Deltakere

Host

Lukas

Host

Marie Amli

Guest

Karl Munthe-Kaas

Sponsorer

Cefalo

Lignende

Laster