4/5/2023

Frederik Meinertz Hansen: Hvordan bygge produktledet vekst!

Frederik Meinertz Hansen, Chief Product Officer i Bookis, diskuterer produktstyrt vekst. Han forklarer hvordan produktledelse skiller seg fra tradisjonell salgs- og markedsføringsledelse. Han fokuserer på viktigheten av å forstå brukerbehov og bruke data og analyser for å forbedre produktet og oppnå høyere brukerretensjon. Han diskuterer også rollen til produktteams i å teste hypoteser og validere ideer gjennom prototyping og eksperimentering.

00:01

I denne episoden diskuterer Fredrik Meinerts Hansen viktigheten av produktledelse, balansen mellom bruker- og forretningsbehov, og produktlederens rolle.

08:26

Produktene utvikles best gjennom samarbeid mellom avdelinger, hvor man fokuserer på fellesskap og forståelse blant teammedlemmene.

12:32

Gode produktledere fokuserer på resultater fremfor aktiviteter, og har en kritisk og læringsorientert tilnærming til strategiarbeid.

16:50

Lederen oppfordrer til å vise reelle problemer for å få bedre støtte til innovative løsninger i B2B-markedet.

20:58

Produktledet vekst viser hvordan produkter kan drive vekst gjennom enkel tilgjengelighet, viralitet og kraften i muntlig anbefaling.

Transkript

Nevnt i episoden

Frederik Meinertz Hansen 

Chief Product Officer i Bookis, en e-bokhandel

Bookis 

En norsk e-bokhandel

Schibsted 

Et norsk medie- og teknologiselskap, nevnt som tidligere arbeidsgiver

Ringnes 

Et norsk bryggeri, nevnt som tidligere arbeidsgiver

Iterate 

Et norsk konsulentselskap, nevnt som tidligere arbeidsgiver

Produktleder.no 

Et community for produktledere i Norge

Product Tank Oslo 

Et community for produktledere i Oslo, styrt av Frederik

Clubhouse 

En sosial media-app, brukt som et eksempel på viral vekst

Lenny's podcast 

En podcast som diskuterer produktstyrt vekst

Donkey Bike 

En sykkelapp brukt som et eksempel på å legge til rette for word of mouth

Karsten Varholm 

En norsk friidrettsutøver, brukt som et eksempel på kritisk tenking

Google Shopping 

En tjeneste for produkt-sammenligning og -kjøp

Amplitude 

Et analyseverktøy for produktdata

Mixpanel 

Et analyseverktøy for produktdata

Cefalo 

En sponsor for podcasten, et outsourcing-selskap

Bangladesh 

Et land hvor Cefalo rekrutterer utviklere

Shopify 

En e-handelsplattform, brukt som et eksempel på eksperimentering

Airbnb 

En markedsplass for overnatting, brukt som et eksempel på å øke brukerfrekvens

Uber 

En ridesharing-tjeneste, brukt som et eksempel på å identifisere og fokusere på riktig brukersegment

Karlsberg 

Et dansk bryggeri, nevnt som tidligere arbeidsgiver

Mikkelsen 

En dansk skuespiller, nevnt i forbindelse med en kampanje for Karlsberg

Tine 

Et norsk meieriselskap, nevnt som et eksempel på B2B-produktstyrt vekst

Rema 1000 

En norsk dagligvarekjede, nevnt som et eksempel på B2B-kunder for Tine

Meny 

En norsk dagligvarekjede, nevnt som et eksempel på B2B-kunder for Tine

Nest 

Et teknologiselskap som ble kjøpt av Google, nevnt i forbindelse med John Kotler

iPod 

En musikspiller fra Apple, nevnt i forbindelse med John Kotler

Steve Jobs 

En tidligere CEO i Apple, nevnt i forbindelse med John Kotler

Google 

Et teknologiselskap, nevnt i forbindelse med John Kotler og Nest

Churchill 

En britisk statsminister, nevnt som en metafor for å holde kontakten med ledelsen

Shifter 

Podcastens navn

Finn.no 

En norsk nettside for kjøp og salg, nevnt som tidligere arbeidsgiver

Deltakere

Host

Lukas

Guest

Frederik Meinertz Hansen

Sponsorer

Cefalo

Lignende

Laster