3/12/2025
Hvordan bygge en vekstmaskin?: Fra "0"til 1 milliard ARR
I denne Shifter-episoden intervjues Vegard Haveland om sin erfaring med å bygge salgsorganisasjoner i ulike selskaper, inkludert Easy BNB og Tink. Han diskuterer viktigheten av sales market fit, product market fit, og hvordan man bruker data til å optimalisere salgsprosesser. Han beskriver sin tilnærming i Aritma, der målet er å nå 1 milliard ARR i 2030.
Transkript
Nevnt i episoden
Vegard Haveland
Kommersiell leder i Aritma, sentral i veksten til flere selskaper. Intervjues i episoden.
Aritma
Norsk fintech-selskap som effektiviserer betaling og regnskapsprosesser. Prosesserer 2000 milliarder kroner årlig.
Tink
Svensk fintech-selskap der Haveland jobbet. Fokus på open banking og PC2 (EU-direktiv).
Easy BNB
Airbnb-management-selskap i Bergen, startet av Haveland og andre. Lærte Haveland mye om salg og operasjoner.
Zapier
Et verktøy nevnt som en analogi til Aritma's funksjonalitet.
Airtable
Verktøy brukt i Easy BNB for operasjoner.
Angel Challenge
Konkurranse for å få investorpenger. Easy BNB deltok.
Bergen
Sted der Easy BNB var lokalisert.
Oslo
Sted der Haveland jobbet etter Easy BNB.
Startup Norway
Organisasjon Haveland var involvert i.
Startup Extreme
Event Haveland var med å sette opp.
Voss
Opprinnelig sted for Startup Extreme.
Hemsedal
Senere sted for Startup Extreme.
NoCode
Verktøy og metode for å bygge løsninger uten koding, brukt i Easy BNB.
DNB
Norsk bank, nevnt som en potensiell kunde for Tink.
Nordea
Bank som investerte i Tink.
Klarna
Svensk teknologiselskap, nevnt som eksempel på god product marketing.
Spotify
Svensk teknologiselskap, nevnt som kilde til talent for Tink.
Fiken
Nevnt som en kunde for Aritma.
Unimicro
Nevnt som en kunde for Aritma.
HubSpot
CRM-system brukt av Haveland i Aritma.
Webflow
Verktøy for nettsider brukt i Aritma.
Slack
Kommunikasjonsverktøy brukt i Aritma.
Sosialt nettverk brukt for prospektering i Aritma.
Binance
Selskap der Jan-Ove Torsvik var vekstsjef.
Atea
Nevnt som eksempel på et selskap som er dårlig på salg.
Jarle
Ansatt i Aritma, nevnt kort.
Tor
Daglig leder i Aritma, nevnt kort.
Stian
Revenue operator i Aritma, nevnt kort.
Jan-Ove Torsvik
Ansatt i Aritma, nevnt kort.
Deltakere
guest
Vegard Haveland
host
Lukas
Poeng
Salg er et utrolig spennende område, og det er du nødt til å ha for å lykkes.
Et viktig poeng som understreker viktigheten av salg for å oppnå suksess i en bedrift.
I Sverige har de skjønt at salg er en konkurranseflate på lik linje med produktutvikling.
En interessant påstand som viser en kulturell forskjell i hvordan salg blir sett på i Sverige og Norge.
Det beste du kan gjøre er resultater.
Et enkelt, men effektivt råd om hvordan man kan bevise verdi for investorer eller ledelse.
En liten salgsorganisasjon kan snakke med 100 selskaper i uken, det er ikke noe problem.
Viser effektiviteten til en godt organisert og data-drevet salgsorganisasjon.
Påstander
Et team på ti kan erstatte hundre tradisjonelle selgere.
En dristig påstand, men støttet av Vegard Havlands erfaringer med å bygge en effektiv, data-drevet salgsorganisasjon.
Aritma prosesserer ca. 2000 milliarder kroner i året.
Illustrerer størrelsen og omfanget av Aritmas virksomhet.
I Norge trengte vi ikke produktene til Tink, fordi vi har løst veldig mye use case ned fra før.
Viser at det norske markedet har en høy grad av digitalisering innen finans.