3/12/2025

Hvordan bygge en vekstmaskin?: Fra "0"til 1 milliard ARR

I denne Shifter-episoden intervjues Vegard Haveland om sin erfaring med å bygge salgsorganisasjoner i ulike selskaper, inkludert Easy BNB og Tink. Han diskuterer viktigheten av sales market fit, product market fit, og hvordan man bruker data til å optimalisere salgsprosesser. Han beskriver sin tilnærming i Aritma, der målet er å nå 1 milliard ARR i 2030.

02:14

Tre studenter startet Easy B&B i Bergen, men møtte utfordringer med tillit og økonomi i utleiemarkedet.

07:59

Erfaringene fra å bygge effektive driftsystemer i tjenester som rengjøring og arrangementer med fokus på NoCode-løsninger og automatisering.

13:37

Diskusjonen fokuserer på hvordan åpne banktjenester og kulturforskjeller mellom Norge og Sverige påvirker salg og produktutvikling i fintech.

21:36

Strategisk markedsføring og kundeopplæring var essensielt for å vinne banker og skape en ny kategori i finanssektoren.

25:28

Taleren diskuterer hvordan de tilpasset strategien sin ved å fokusere på internasjonale markeder etter utfordringer i Norge.

Transkript

Nevnt i episoden

Vegard Haveland 

Kommersiell leder i Aritma, sentral i veksten til flere selskaper. Intervjues i episoden.

Aritma 

Norsk fintech-selskap som effektiviserer betaling og regnskapsprosesser. Prosesserer 2000 milliarder kroner årlig.

Tink 

Svensk fintech-selskap der Haveland jobbet. Fokus på open banking og PC2 (EU-direktiv).

Easy BNB 

Airbnb-management-selskap i Bergen, startet av Haveland og andre. Lærte Haveland mye om salg og operasjoner.

Zapier 

Et verktøy nevnt som en analogi til Aritma's funksjonalitet.

Airtable 

Verktøy brukt i Easy BNB for operasjoner.

Angel Challenge 

Konkurranse for å få investorpenger. Easy BNB deltok.

Bergen 

Sted der Easy BNB var lokalisert.

Oslo 

Sted der Haveland jobbet etter Easy BNB.

Startup Norway 

Organisasjon Haveland var involvert i.

Startup Extreme 

Event Haveland var med å sette opp.

Voss 

Opprinnelig sted for Startup Extreme.

Hemsedal 

Senere sted for Startup Extreme.

NoCode 

Verktøy og metode for å bygge løsninger uten koding, brukt i Easy BNB.

DNB 

Norsk bank, nevnt som en potensiell kunde for Tink.

Nordea 

Bank som investerte i Tink.

Klarna 

Svensk teknologiselskap, nevnt som eksempel på god product marketing.

Spotify 

Svensk teknologiselskap, nevnt som kilde til talent for Tink.

Fiken 

Nevnt som en kunde for Aritma.

Unimicro 

Nevnt som en kunde for Aritma.

HubSpot 

CRM-system brukt av Haveland i Aritma.

Webflow 

Verktøy for nettsider brukt i Aritma.

Slack 

Kommunikasjonsverktøy brukt i Aritma.

LinkedIn 

Sosialt nettverk brukt for prospektering i Aritma.

Binance 

Selskap der Jan-Ove Torsvik var vekstsjef.

Atea 

Nevnt som eksempel på et selskap som er dårlig på salg.

Jarle 

Ansatt i Aritma, nevnt kort.

Tor 

Daglig leder i Aritma, nevnt kort.

Stian 

Revenue operator i Aritma, nevnt kort.

Jan-Ove Torsvik 

Ansatt i Aritma, nevnt kort.

Deltakere

guest

Vegard Haveland

host

Lukas

Poeng

Salg er et utrolig spennende område, og det er du nødt til å ha for å lykkes.

Et viktig poeng som understreker viktigheten av salg for å oppnå suksess i en bedrift.

I Sverige har de skjønt at salg er en konkurranseflate på lik linje med produktutvikling.

En interessant påstand som viser en kulturell forskjell i hvordan salg blir sett på i Sverige og Norge.

Det beste du kan gjøre er resultater.

Et enkelt, men effektivt råd om hvordan man kan bevise verdi for investorer eller ledelse.

En liten salgsorganisasjon kan snakke med 100 selskaper i uken, det er ikke noe problem.

Viser effektiviteten til en godt organisert og data-drevet salgsorganisasjon.

Påstander

Et team på ti kan erstatte hundre tradisjonelle selgere.

En dristig påstand, men støttet av Vegard Havlands erfaringer med å bygge en effektiv, data-drevet salgsorganisasjon.

Aritma prosesserer ca. 2000 milliarder kroner i året.

Illustrerer størrelsen og omfanget av Aritmas virksomhet.

I Norge trengte vi ikke produktene til Tink, fordi vi har løst veldig mye use case ned fra før.

Viser at det norske markedet har en høy grad av digitalisering innen finans.

Lignende

Laster