Velkommen til en ny episode i Skifters podcast. Mitt navn er Per Ivar Nikolaisen, og i dag har vi med oss Eirik Wallstrøm i Movie Mask. Velkommen. Takk, takk. Takk for at du tar deg tida til å komme hit. Jo, det var veldig hyggelig å bli invitert. Vi har jo hørt om dere en stund nå, Movie Mask, men du kan jo ta en kjapp wrap-up av hva dere er.
Kort fortalt så er vi et produktutviklingsfirma som lager morsomheng av skjermteknologi som er lett å bruke. Og ettersom jeg er filmentusiaster så var det naturlig at vårt første produkt ble en portabel kino. Kan du fortelle litt om hva dette er for noe som ligger på bordet foran oss? Nå er det vel en annen generasjon, eller tredje eller fjerde, eller jeg vet ikke, som ligger her? Ja, vi har laget ganske mange prototyper. Så vi kom i butikken i fjor i november med vår første generasjon, som er også den du har prøvd tidligere.
Og det den gjør er at den bruker spesiell optikk, som vi har utviklet sammen med ledende forskere på Kongsberg, til å forstørre mobilskjermen din, slik at du får følelsen av å sitte foran en storskjerm.
Så i stedet for å se på en liten mobilskjei for å se på serier og filmer, så blir den forstyrret med i hvert fall ti ganger i opplevelsesverdi, samtidig som omgivelsene rundt deg blir mørke. Og det vi har prøvd er å gjenskape kinefølelsen på alt det innholdet som du ønsker å se på. Men det er altså en maske, ligner litt på virtual reality-briller for de som har sett det.
Og så legger man da mobilen sin inn i lokket, og så tar man masken på hodet, og boom, så får du på en måte følelsen av å sitte i en kinesal. Hvordan har dette gått til nå da? Vi synes det har gått veldig bra. Det er selvfølgelig opptyr og nedtyr som det er med alle oppstartselskaper, men det har vært mye som har gått bra, og vi har fått mye god respons fra markedet. Vi startet jo faktisk selskapet i mai i fjor, da det ble etablert.
Så hadde vi en kickstarter i september som solgte til over 30 land og ble fundet med 300 prosent. Så kom vi da som den første norske startupen inn i Eppelhuset sin butikker i november i fjor. Fikk også avtale med Telenor og Altibox og et par andre, og har nå levert over 3000 produkter til det norske markedet av den første versjonen. Så dere har tjent litt penger på dette her rett og slett? Dere har ikke bare tapt penger?
Vi har ikke bare tatt penger, vi har tjent en god del i salg. Frem til vi hadde denne emisjonsrunden nå i juni, så hadde salg den største inntekten vår av softfunding, salg og innøstepenger. Så det er vi ganske stolt over, at det var markedet som ga oss penger til å finansiere utviklingen av produkter videre til de tre produktene vi nå skal lansere til høsten. Og nå skal vi gå internasjonalt, så det blir spennende.
Vi skal få høre mer om hvem som var med i denne emisjonsrunden litt senere i podkasten, men dere er jo ganske unge folk, er det ikke det? Hvor gammel er du, Erik? Jeg er 25. 25 år, og resten av teamet, eller dere som er grunndade, hvor gammel er dere? Jeg har 28, så det var vi to som grunndade, og så hadde jeg vært med det siste året, og nå er jeg 25 da.
Men jeg ble vel 26 nå. Det startet på NTNU som en del annet, eller hvordan er det? Det var faktisk litt morsomt, for vi vant en konkurranse fra start, NTNU, i høsten 2015, som da tok oss til Silicon Valley i januar i 2016. Og der har alle jeg hadde snakket en del sammen, hatt litt sånne demildring og sessions, hvor vi ønsket å finne på noen ting, og jeg var kanskje på å finne opp en ny Facebook, eller finne på en ny Google, men...
Det var for stort, og da får vi en hånd om Teli. Så vi bestemte oss på en måte der for at vi hadde lyst til å jobbe med noe fysisk, vi hadde lyst til å jobbe med noe enkelt, som vi kunne se komme i butikk innen et år. Det var målsetningen da vi startet opp.
Og så var vi på en kino i San Francisco, og så slo det oss på en måte hvor enormt bra den filmopplevelsen på en kino er. Du sitter der med en svær skjerm foran deg, alt er mørkt rundt deg, og du blir virkelig slukt inn i opplevelsen. Og da tenkte vi på en måte litt hvordan ting har blitt i hverdagen, og hvor vi multitasker hele tiden. Det er ufattelig mange sansintrykk overalt. Og hvis du prøver å se på mobilen din, så er det tusen ting som skjer rundt deg.
Så det vi på en måte har fått i smarttelefonens mobilitet har vi mistet i opplevelsen. Og det var der, etter å tenke litt rundt dette og at du da var på den kinoen, at det sklo oss at kanskje vi kan gjenskape kinofølelsen i et portabel format. Gi en pause fra hverdagen og gi en god og fullverdig opplevelse av det innholdet som folk har lyst til å se på.
Hvilken film var det dere så? Vi så The Hateful Eight av Quentin Tarantino. Meget fra filmopplevelsen. Var det sånn at dere gikk og scannet alt som var rundt dere før dere fikk denne ideen? Var dere på oppfinnersporet nærmest?
Vi var litt på oppvinnelsebordet. Begge to har vært litt på oppvinnelsebordet lenge. Harald lagde faktisk noen skinnevesker i Sør-Afrika da han var på utveksling og fikk solgt det i en lokal butikk. Jeg startet ganske tidlig med å lage noen pikarsedukker på barneskolen som jeg vittet bort mot på komokort, så det var for dit jeg kjøpte selv.
Men da den høsten og sommeren i forkant så hadde vi sparet ut mye på ideer, opprettet noen enkeltmannsforetak og prøvde på en måte å få i gang noe. Så vi var egentlig ganske på søken og inn i entreprenørsbordet. Og så matchet vi veldig bra da. Jeg kjente faktisk ikke Harald før sommeren 2015. Vi har gått på Indøk. Harald byttet inn på Indøk litt senere. Og så traff jeg han ved en litt tilfeldighet på høsten i 4. klasse egentlig.
Og så ble han med meg på et foredrag til Diggs, og så tenkte jeg at han var litt entreprenørskapsinteressert, så når vi da trengte en femtemann til grunnjakten i regiastart, så spurte jeg Harald, og så var Harald der. Og det var egentlig det som ledde oss til Silicon Valley sammen, hvor vi da snakket i forkant om at vi hadde lyst til å skape noe, og så matchet vi bra, og plutselig tilbring vi 60 timer av uka vår samme hver dag.
Men det er jo et knallart marked det her med å lage en sånn sepåting med en brille på hodet for tiden. Hvem vil du si er de tøffeste konkurrentene til den brillen som ligger foran deg nå?
Det er et veldig vanskelig spørsmål å svare veldig konkret på, fordi vi tror at fra brukerins perspektiv så konkurrerer vi mer om oppmerksomheten fra en TV, en iPad, en Mac, eller det er bare å se på mobilen uten å ha masken vår. Men når brukeren først står i butikken og for eksempel skal kjøpe en virtual reality-maske,
Da vil det være Samsung Gear VR, Google Daydream og tilsvarende mobil-VR-bilder, som er våre største konkurrenter der. Men behovsmessig vil vi si at det er mer iPad og Mac-en og TV-en på hjemmet, som er de vi konkurrerer mest med om brukernes oppmerksomhet. Oppfatter du at folk skjønner det, at det er forskjell på denne her og en annen VR-bilde? Både og.
De som vet hva VR er, og som har prøvd det, de skjønner det som regel med en gang. Åja, jaja, selvfølgelig er det sånn. Men for de som bare har hørt at VR er et konsept som eksisterer, så er det ikke alltid at de intuitivt skjønner at det er en stor forskjell mellom det vi lager og det alle de andre lager. Og det har vi også fått en del kommentarer på på nettsider og på artikler som vi har publisert.
Men hvordan skal dere få folk til å skjønne det? Jeg tror vi fokuserer på at dette er den beste måten å se på film og se på, og at vi er gode på å gi den gode 2D-film-og-seer-opplevelsen. Og så vil vi la VR fokusere på at vi kan gi 3D-opplevelser til folket. Så vil det sannsynligvis være en del folk som ikke skjønner forskjellen, men vi ønsker ikke å markedsføre branden vår som at dette er ikke VR. Vi ønsker å markedsføre som at dette er den beste måten å se film og seer på.
Også for de som ønsker å kjøpe seg inn på det budskapet, kjøp seg inn. Også for de som ikke skjønner hva som er forskjellen mellom dette og Samsung eller Google, ta en vurdering der det er i butikken.
Men prismessig, hvordan ligger denne her i forhold til en VR-brille da? Hvis man står i butikken og ser to ting, da har Ryssel bare ha et eller annet på hodet. Ja, altså mobil-VR spenner seg alt fra 50 kroner for Google Cardboard til rundt 1200 for Samsung Gear VR. Det er på en måte price-rangen som ligger her. Den første modellen vi lanserte lå for 1000 kroner.
Og nå skal vi lansere tre nye modeller som kommer til å ligge ned mot 399, 599 og 999, er det vi ser til å lande på. Så da har vi på en måte en ulik pre-trade, slik at du kan ha ulike segmenter som ønsker ulike ting, og som har ulik betalingsfrihet, som kan velge mellom disse tre konseptene.
Så jo, noen vil sikkert si at vi sikkert ikke skjønner hvorfor de ikke bare kan kjøpe Google Cardboard, og heller kjøpe det. Men vi tror vi kan gi en ganske god opplevelse for de som kjøper vårt produkt. Og kanskje et av de kuleste tilbakemeldingene vi har fått sånn rent kvantitativt, er jo at vi har rundt 70% månedlig aktive brukere, mens for eksempel Google Cardboard har 0,4%. Samsung Gear VR har 20%.
Og så er det gøy også å få historier. Etter kickstarteren så fikk vi en trailer-sjåfør fra Arizona som snakker om at han har fått utrolig mange gode opplevelser med å kjøre traileren sin, og så stopper han opp, og så i peisen så ser han på vindmasken. Det er veldig bra at han stopper opp da. Det er bra. Men du, en annen ting, fordi det er jo mange forskjellige konsepter ute og gårde, men
På et sånt hardware-produkt, eller en dings som dette er, er det ikke lett å kopiere det for en eller annen type asiatisk startup med en del cash, og bare ta reverse engineering på hele greia og kjøre det ut i markedet?
Ja, det er vel ganske enkelt å kopiere det, sånn enkelt sagt. Det er akkurat så enkelt å komme frem til den linsteknologi vi bruker. Det er faktisk flere crowdfunding-prosjekter som har sagt at de skal gjøre det samme som oss, og så trekker de produkter fra markedet eller lanserer en VR-biller fordi de ikke klarte å finne ut av det optiske. Så det har vært noe som har tatt lang tid.
Så er det selvfølgelig at nå kan jo det komme copycats som tar og 3D-scanner alt det vi har gjort, og så lager de et eksakt likt produkt. Og der er vi på en måte avhengig av å inngå strategiske partnerskap, av å gjøre det riktig på markedsføringen fronten, for å definere at vi er det ledende brandet innenfor den sjangeren vi ønsker å skape. Vi ønsker jo på en måte å lage et nytt segment for videobriller, som skal komplementere VR-briller med en de konkurrerer mot dem.
På samme måte som Fitbit og GoPro definerer sine sjanger, så håper vi at Moviemask kan definere sin sjanger for videobilder, og at det på en måte vil være det hovedkortet vi har mot all disse kopiene. I tillegg så har vi fått levert inn et ganske stert patent på linseteknologien vår, som vi også tror vil gjøre det lettere for oss å
kunne ta en markedsposisjon i Europa og USA, og å hindre at copycats kan få de samme partnerskapene med større aktører som det vi kan. Men dere produserer jo selv denne her i Kina, ikke sant? Ja, vi har faktisk produsert linsene i India siden oppstarten,
Og da var altså tanken å holde teknologien borte fra fabrikken der i første gang. Du deler opp produsselinsen i India og resten i Kina for at du ikke skal kunne ha copycat som går inn og tar hele pakka.
Men hvordan går man frem hvis man skal finne en produsent i kino til å lage det i brillene der? Altså, hei, det er Eirik fra Norge her. Jeg skal sette sammen noen greier. Ja, vi skulle gjerne vite mer om det i fjor, da vi startet den prosessen.
Jeg tror ikke vi fulgte en sånn god bokoppskrift, fordi vi etter å ha sjekket ut for produksjonsmuligheter i Norge, så begynte vi å se etter partene i Kina. Og da gikk vi egentlig inn på Alibaba og sendte en mail til 50-60 produsenter som vi så produserte tilsvarende gjenstander.
Og så fikk vi kanskje 40 svar, så var kanskje 30 gode, og så sendte vi oppfølgingssvar, og så så vi kanskje noen er generiske svar, andre ikke. Og så ble det på en måte en selekteringsprosess, hvor vi til slutt satt igjen med et par aktører som vi så på som solide,
spurte dem om et prisesemat på en prøveleveranse og bestilte en sånn prøveleveranse. Og med en gang vi så at den holdt av ganske god kvalitet, så reiste Harald ned sammen med kjæresten til og besøkte fabrikken og produsenten og etablerte et forhold som har vært veldig, veldig bra for oss siden den gang. Men det høres jo litt sånn riskabelt ut å bare sende og gå inn noen mail og
egentlig ikke vite helt hva slags folk man kom borti.
Ja, det var... Vi oppfattet det som en superrisikabelt, vi også. Jeg husker da vi sendte den første betalingen på en del tusen kroner, uten å vite egentlig hva som kommer til å skje videre. Det var skummelt. Men er dette en fremgangsmåte som du vil anbefale andre, eller har dere bare vært litt sånn heldige og tenkt at nei, jeg skal gjøre det på en annen måte neste gang? Jeg tror vi var litt heldige i form av at vi fant en såpass god...
som også kunne gjøre flere andre ting. Han har tatt på seg litt en rolle som en oppstartsentreprenør der borte for vårt prosjekt, hvor han har drevet å deale med andre suppliers, og det tror jeg ikke man kan forvente.
På den andre siden så sjekket vi også ut ganske mange ulike aktører, og så nevnte vi veldig mange som ønsket å gi oss et tilbud, fordi vi ikke anså dem som god nok. Men vi tror det beste rådet for å sjekke ut produksjonen i Kina er å spørre folk som har gjort det før deg, og prøve å hente inn kontakter fra dem, og bygge relasjoner der. Sjekket dere referanser på de to som dere valgte ut, eller var dere også da bare på maileren?
Vi var mest på mail-ein, så referanser ble internett-referanser. Det er kanskje ikke så farlig å teste ut ting, og så lenge du da ber om å få en batch med produkter tilsendt, og du betaler noen kroner for det, så er det ikke en veldig stor risiko å gjøre det, eller kanskje?
Nei, så jeg vil jo prøve å minimere risikoen så mye som mulig, og i hvert fall dratt ned før man setter i gang en større produksjon. Besøk fabrikken og sjekk at alt er sånn som de sier at det skal være, at det ikke er noe ulovlig som skjer på produksjonsgulvet, og at det virker som et sted som du ønsker å produsere ting i. Og hvis fabrikkerne ikke har lyst til å slippe deg inn på gulvet, da vil du dra videre til neste fabrikk med en gang.
Det overrasker oss litt hvor få som faktisk ser ut til å reise ned dit. Jeg tror Startup er mye flinkere til etablert bedrifter. Men vi fikk en del råd fra Bård Johansen som fant opp Music Angel i fjor, før vi dro ned. Han hadde en morsom historie hvor han hadde besøkt flere fabrikker som var interessert i å produsere denne høytalen fra. Når han til slutt fikk gått inn og besøkt fabrikken der han endte opp å produsere, så hadde fabrikkeen sagt at
at du er den første som kommer dit. Og så hadde han videre sagt at jeg ønsker ikke å preste dere så mye på pris, jeg ønsker at den skal holde sånn og sånn kvalitet. Og så sa fabrikeren at du er den første som har spurt om det også. Jeg ville søke ut for at det forholdet som han utvikler med leverandøren er noe begge parter kan tjene med fra starten av. Så jeg tror det er bedre å gi litt mer i starten, i form av marginer til leverandøren.
enn å presse for mye i starten, og så kan man heller dele på overskudden når det blir høyere volymer å snakke om senere. Men den tilnærmingen der med å sjekke arbeidsmiljøet på det som skal produseres, og så sjekke hva slags materialer vi bruker, altså
Kanskje dere også sjekket hvordan de håndterer avfall og den biten, som er en mer utvidet corporate social responsibility-greie. Hvorfor har det vært viktig for dere? Det er på en måte viktig å sørge for at, eller vi har lyst til å lage et positivt avtrykk for bedriften vår, for det vi skal gjøre. Det er egentlig uaktuelt å produsere steder som ikke hadde opprettholdt de standardene som vi ønsker at den skal ha. Og det må man sjekke, da.
Nå skal jeg være litt kritisk, fordi jeg tenkte med den første generasjonen, eller den forrige generasjonen som jeg har hjemme, den er av stoff og den ser veldig organisk og hjemmebevd ut. Men den du har foran deg nå, det er jo mer en sånn klassisk gummi-silkondings. Hvorfor det hoppet der? Jeg kan kanskje da introdusere de tre modellene vi skal ha. For at de baserer seg på mye på de tilbakegninger vi har fått fra de 3001. produktene vi lanserte.
Og vi gikk jo på en måte litt for en sånn Tesla-lansering ved å lansere et mer eksklusivt produkt først, for deretter å kunne få muligheten til å ekspandere videre til mer volymprodukter etter hvert, hvis markedet var der, noe vi tror det var. Så vi har jo også fått mye innspill på forbedringer til det første produktet, det vi nå kaller Premium. Så et av de produktene vi lanserer er naturlig nok en oppgradering av den første versjonen.
I tillegg så jeg at det var veldig mange som syntes at premium var litt dyr, og derfor ønsket vi å lansere en ny versjon som var mer økonomisk og som passer mer type til studenter og barn. Og den vil faktisk være i plastikk.
Og så så vi også at det var veldig mange som ønsket å bruke den på reise, og som ønsket at den skulle være mindre og mer transportabel. Og som gjerne også brukt den til kortere videosnutter, type 360-filmer og YouTube-videoer og den type ting. Og derfor lagde vi da en sammenleggbare gummidings, som er den du ser foran deg, som tar mye mindre plass og som blir enda billigere, som vi da kaller Muma's Go.
Og da kan du følge opp med den kritiske spørsmålet. Ja, det er plast, og så er det samlingbare gummidingser i stedet for å ha noe av stoff, som var det forrige. Ja. Tekstil. Vi har sørget for at det er gjenvinnbar plastikk som blir brukt fra produsenten. Men det er plastikk til sluttekuss. Vi håper at alle kan bidra til å gjenvinne produktene hvis de en gang ikke skulle finnes i hyllene deres lenger.
Men hvis vi ser det litt annerledes, så vil vi argumentere for at dette kan bidra til å erstatte en ekstra TV-hus etter hvert. Er det noe som slipper ut mye avgasser og giftige ting når det produseres, så er det TV. Så hvis vi kan sørge for at det blir kjøpt en mindre TV ved en mer mye man skal kjøpe, så er det en ganske positivt fotavtrykk for klimaegenskapet.
Ok da. Ok. Men du, nå har vi tatt det kritiske miljøspørsmålet. Hvorfor gå til noe som ser ut som noe forurensende, og kanskje er det hvis ikke folk gjenvinner det. Men dette er jo da, som vi snakket om, det er jo et hardware-produkt, og det er linser og det er stash-produkter.
Er det noe planer om å inkludere noe software i bildet? Det er veldig sånn at alle skal jo drive med et eller annet som har med kunstig intelligens å gjøre, big data og så videre. Driver du og surrer du og går noe opp i hodene deres på det også? Det surrer mye opp i hodene våre. Og jeg har definitivt tenkt på det helt siden starten av. Mens
Men så har vi også fått tilbakemelding fra investorer og det i nettverket vårt at vi burde fokusere på å bli gode på det vi har vist oss gode på så langt. Så målet vårt er å fokusere denne høsten og våren på å ekspandere den plattformen som vi har laget nå videre. Og så får vi se hva slags spennende saker som dukker opp til høsten til neste. Ja, fordi med det dere...
det du sier at dere er, så er jo ikke dette det siste type produktet som dere kommer med. Dere skal jo da gå inn på andre ting enn briller antar jeg etter hvert. Ja.
Har du noen sneak peeks into det? Eller er det helt hemmelig? Nei, det får være helt hemmelig inntil videre. Ja, da får det være hemmelig. Men det som ikke er hemmelig, det er jo disse investorene. I hvert fall frem til nå har det jo vært litt hemmelig, men det er jo ganske profilerte investorer som dere har fått med inn til å satse på dette produktet. Også profilerte investorer som er kjent fra kanskje litt andre ting enn et hardware-produkt. Kan du si litt om det?
Vi synes vi har vært fantastisk heldige som har fått med så mange dyktige folk, som gjerne er mye flinkere enn oss på mange områder, og som har introdusert oss til andre flinke folk. Så det har på en måte blitt en nettverkseffekt for at vi først fikk inn Tom Arnøy som er grunnleggen av SEDS, Tommy Dahlen som er en IPA-advokat oppe i Trondheim, og Trond Kjerstad som er en forretningsengel og investor i Osloområdet. Og de har på en måte introdusert oss til mange nye kontakter.
Så fikk vi også en introduksjon til Trond Ribe Knudsen fra No Isolation, som ble med. Og det var da hans første hardware-investerings, som er ganske kult. Og så fikk vi med Thomas Berglund nå etter Startup Extreme, som var morsomt. Som har mye kontakter mot Sverige og Stockholm og investermiljøet der. Og så har vi...
Så introduserte han Trond Kjærstad oss videre til Dag-Fredrik Bjørnland, som er senere partner i BCG, til Erik Treiborg, som var managing partner i Saga Corporate Finance. Så vi har på en måte fått mye ekspertise innenfor området hvor vi ikke har erfaring, hvor vi ikke har nettverk, og det er vi...
Veldig glad for det. Og så fikk vi også, så tok også Øystein Skiri, som grunnen av Boost oppe i Trondheim, en sånn digital markedsføringselskap, kontakt med oss, og han kjente til Gustav Vitsø, og så ble det en duo som kom med. Så jeg er veldig glad for at det er så mange ulike typer investerer også, som har troen på at dette kan bli noe som definerer et nytt segment globalt, og som også har troen på oss da, på at vi kan få dette til å funke.
Men sånn som Trond Ryby Knudsen, han var jo her i studio og snakket om hvordan det alltid måtte være noe eksponensielt ved de produktene eller de selskapene han investerte i. Og dere er jo ikke der, selv om du sier at det går å spinne en del tanker opp i hodet. Hvordan får du han på kroken når han har sagt det han har sagt? Det er en litt uvanlig investering til å være Trond Ryby Knudsen.
Det er en vanlig investering til hverandre, men jeg tror han var veldig enig på det behovet vi har i dag for å koble at det er så mye som skjer i hverdagen nå. Det å ha et enklere produkt som gjør at du får 100% fokus på en ting, er veldig bra. Du har Movie Mask, og så har du Virtual Reality som også gir deg fokus på en ting, men den teknologien er ikke moden av meg.
Og det som er spennende med vårt produkt sånn sett, er at om ti år så er det ganske stor ene om at vi kommer til å konsumere media og undervisning på en annen måte enn det vi gjør i dag. Og at VR og AR og MR, eller Augmented Reality og Mixed Reality, kommer til å spille en stor rolle i dette her, det blir ikke bestridet av ekspertene.
Men det vi har funnet opp er et veldig enkelt konsept som introduserer mange til den plattformen. Vi introduserer folk til å se på media og underholdning på en annen måte enn det de gjør i dag, samtidig som de bare bruker mobilen som de gjør i dag. Så vi har en enkel overgang til sånn vi kommer til å konsumere media i fremtiden. Parallelt med det så tilgjengeliger vi alt det innholdet som i dag finnes.
Hvis du skal se på innhold på virtual reality, så har du under 1% av totalt innhold som finnes i verden tilgjengelig for virtual reality. Vi har 100% av innholdet fordi vi kun bruker mobilen uten noen tredjeparts-appi.
Det vil si at vi kan bygge et stort nettverk av aktive brukere, som vi også har verifisert nå via Kickstarter, at vi har aktive brukere. Og hvis vi på en måte kan få hundre tusen eller millioner av aktive brukere til vårt konsept, så tror jeg også det blir enklere å bygge dette videre til neste nivå. Og der er for eksempel både
dronemarkedet, gamingmarkedet, underholdningsmarkedet med apper, undervisning, store vertikaler som kan utforskes og videreutvikles, gjerne med software når den tid kommer. Men hvor det å statfeste sin posisjon som noe som tar den brobyggerrollen nå, mellom der vi er i dag og der vi kommer til å være, det tror jeg han så at kan være vår rolle, og hvor han også kan bidra via sine kontakter og sitt nettverk til å få oss til den posisjonen som vi ønsker å ta. Tom Arne har jeg sett så mye
Tom er en fantastisk fin fyr, og han har jo erfaring fra å bygge et kunnskapsbasert teknologiselskap i Trondheim, og ta det internasjonalt. Det ble børsnotert nå på New York Soccer Chains for 500 millioner, og det var ganske kult for han. Lese skifter.no. Lese skifter.no. Men han har jo erfaring med å ta
et norsk selskap internasjonalt, og har også bygget seg opp et nettverk av aktører i Amerika. Og nå er jeg faktisk i forhandlinger med noen av de jeg kjenner om en entry i det amerikanske markedet. Så det får jeg om til å begynne å skifte sak senere hvis vi lander i den delen.
Gustav Wittse vil jeg tenke det er jo sikkert også på grunn av pengene, men er det andre ting med han som gjør at dere velger å knytte dere til han? Ja, altså han og Øystein Skir er et veldig morsomt par å samarbeide med, og Gustav har jo mange kontakter inn mot influencersmiljøet, som er viktig for oss etter at vi har konsumproduksjon som på en måte skal nå ut til forbrukerne.
Så der er det han på en måte kan spille off-sko og si hvem er det han tenker at dette produktet kan fungere for, og hvordan er det vi kan ta det fra der vi er i dag til å få det ut til disse influenserne. Mens Øystein Skire har mye erfaring på digitale deler av markedsføring og hjelper oss på den biten. Så det er alltid morsomt å ha møte med de to og sitte igjen på work-work og snakke litt om hvordan vi kan få dette produktet til å fly. Og så får vi mange gode innspillere.
Hvordan skal dere få til å fly da? Hva er markedsføringsgrepene nå og fremover? Det er ganske mange forskjellige ting vi skal gjøre, men kort fortalt, så overordnet skal vi satse på den nordiske markedet nå til høsten. Vi skal prøve å sørge for en god og veldig kutt internasjonal ekspansjon fra Norge som vi hadde i fjor, til Norden nå i høst. Og deretter skal vi pivotere ut med pilotprosjekter i USA, i Kina til neste år.
Men hvordan vi skal få til å fly i Norden er at vi skal prøve å lage en god del blest rundt produkter før vi lanserer det. Blant annet vil vi ha en crowdfunding-kampanje i august. Og så skal vi bruke mye av den erfaringen vi fikk fra hva som funket på Facebook og Instagram og YouTube og PR-bloggere.
og lage på en måte innholdsmarkedsføring som får frem det produktet vi har laget, og får frem de kvalitetene som de som allerede har kjøpt produktet likte, til den målgruppen som vi ønsker nå. Men disse ulike investorene, hvor mye gikk det inn med? Altså, hvor stor var den emisjonen? Ja, vi hadde en konvertering av lån som ble til i fjor høst, og en emisjon nå, som totalt var på cirka 2 millioner kroner.
Så det har vært veldig bra for oss, for det gir oss muligheten nå til å fortsette utviklingen. Vi fikk vel god indikasjon på at vi ville få inn pengene, så vi startet utviklingen allerede i april av de tre nye produktene som vi da trengte penger til å utvikle. Men to millioner penger er jo ikke så veldig mye penger som...
til å holde det gående veldig lenge med det her produkt som dere lager? Nei, det er ikke veldig. Vi trenger jo mer. Vi trenger mer, men vi har fått en del fra salg også, og i tillegg så fikk vi også støtte fra Fornystudent av forskningsrådet på 1 million, og så har vi fått en godkjent søknad fra Skattefunn på 1,5 over de neste to årene.
I tillegg skal vi søke om risikolån fra Inversjon Norge for å matche det vi har fått inn i investerpengene. Så det blir eventuelt 2 millioner til der hvis vi får den godkjent. Da har vi det vi trenger for å kunne finansiere den ekspansjonen til Norden nå i høst. Så håper vi at vi får noen veldig viktige salg derfra, og at vi da kan bevise at vi har tatt neste steg som selskap, og eventuelt da ta en VES-runde i Q1 i 2018.
Sånn forny student og skattefunn og risikolån og sånn, er dere veldig flinke til å skrive søknader? Eller hvordan gjør man dette egentlig? Der igjen så tror jeg man bør på en måte finne ut om man er egnet for å få ordningen in the first place, og så ta kontakt med andre som har gjort det før deg for å få litt tips og råd.
Gjerne skriv et veldig raskt utkast, gjerne bare en side på hva er hovedmålsetningen, hva er det dette prosjektet skal oppnå, og så få tilbakemelding på det, gjerne fra rådgiveren for å høre om du er på riktig spor da.
Det har vært en del prat om powercouples og slemme corporates og det ene og det andre. Og en av de som for så vidt har vært litt i blesten her er jo Telenor, som hadde en liten sak her i dagens næringsliv tidligere i sommer. Men dere er fornøyde med det samarbeid som dere har hatt med Telenor, dere? Ja, vi er superfornøyde. Vi er...
Det var helt surrealistisk faktisk, for vi satt med dem i et møte i mai, da vi hadde en sånn hjemmesnekra 3D-printet prototyp som vi hadde limt på og fylt på. Og så sa vi at sånn ser den ut i dag, men det kommer til å bli skikkelig bra. Og så solgte vi inn hva slags budskap, eller hvilke verdier dette kunne tilføre til nå. Og plutselig satt vi med en intensjonsavtale for 500 renheter tilfellig.
lenge før lanseringen. Som de også sa at det var den første avtalen de hadde gjort av en sånn type kaliber. Men det at de signerte avtalen så tidlig var helt avgjørende for at vi kunne få både støtte fra Innovasjon Norge, det var avgjørende for at vi selv fikk enda større tro på prosjektet og at dette var noe som vi hadde lyst å lage. Men det var også sånn nå har vi fått den avtalen, nå må vi levere. Vi kan ikke på en måte drive med noe annet for nå skal vi levere det vi har fått forpliktet oss til å gjøre. Og
Da var det bare å kjøre på fullt, og jeg tror egentlig nesten det markerte den avtalen til Telenor, det markerte skillene for oss for at det hadde vært en morsom reise, hvor vi gjorde litt på stillingen, at nå kjører vi fullt. Og det at vi fikk avtalen til Telenor var selvfølgelig også superrelevant for oss, fordi vi fikk sparret med mange dyktige beslutningstegere i Telenor, og på markedsføring av deres, og lærte oss mye nytt.
Men gjorde de det for å være greie, eller var det et element av det, eller var det kun som business for dem? Både og, tror jeg. Jeg tror Telenor er ute etter nye og spennende konsepter som på en måte kan gi dem inntekter i fremtiden. Så jeg tror de så på det som en sånn mer, dette er ikke noe de vil tjene store penger på i fjorhøst, men det kan være noe som kan gi langsiktig inntekter på sikt.
Nå skal vi få en avtale med Telenor Sverige og Telenor Malaysia til høsten med en pilot. Og hvis de går bra, så åpner det seg for at dette konseptet kan tas inn i alle butikker til Telenor globalt. Og da har du på en måte et nytt konsept som har kommet, fordi en norsk aktør var greiere i starten, og som brukte mer ressurser på det de ga i startfasen, men som så kan utvikle seg til å bli noe større.
Men du Erik, nå har vi snakket veldig mye om oppturer, og dette høres ut som at dette er bare skytefart, og dere er på vei ut i verden, og så videre, og så videre. Men i begynnelsen av podcasten så snakket du om at det også har vært noen nedturer. Hva har vært de største nedturen da? Så at ikke bare dette er blitt en glad podcast om alt som går bra,
Ja, det har vært mange, det har vært flere nedtrykk på mye på produksjonssiden, mye på funding også for øvrig, og også på personene man kommer i kontakt med både i team og utenfor. Så for å ta et sånn banalt eksempel på produksjon da, så satt vi i New York på et program og skulle ha
Alle disse første enhetene med 2000 som skulle leveres til Eplus og Telenor. Veldig viktig leveranse for oss i Kina. Alt var klart, bortsett fra eskene som hadde blitt verifisert to måneder tidligere i forveien. Så får vi beskjed om at eskeprodusenten dropper oss fordi de har fått en større leveranse. Så sitter vi i New York, og så er det fem dager til leveransen skal leveres med fly.
Så det var stress. Da ble det mange senere kvelder med Skype klokka tre om natta med den kinesiske leverandøren som endte opp med, eller produsenten vår, hovedprodusenten vår, ref. det jeg sa tidlig om at han var en agil type og god å ha med å gjøre. Han kjørte rundt i hele Shenzhen-provinsen og snakket med ulike produsenter. Av esker. Av esker.
Så fant vi til slutt en som sa at de var villige til å gjøre det. Så produserte de en eske, og så var den forferdelig. Og det var dagen før leveransen. Hva er en dårlig eske, da? Den var veldig glossy, dårlig materiale, og alt var på en måte feil. Og det skjedde dagen før vi hadde arrangert flyet til Norge. Så da måtte vi utsette flyet, og så måtte han fortsette å kjøre rundt, og så fikk vi til slutt...
Ordnet det og leverte vel samme dag som vi hadde lovet hjelpelsen til nå, men det var ganske mye stressfaktor og senere kvelder som ledde til oss den gangen. Ja, for det er jo kjipt å ha fått en sånn forsent levering på den der første store som dere hadde her da. Ja, spesielt da på en måte all markedsføring som vi hadde planlagt sammen i forkant hadde lagt opp, brygget på at vi skulle få dette før julesalget og i butikk.
Og en av de viktigste tingene de hadde presisert i forkant var evnen til å levere. Hvor vi gang på gang hadde sagt at dette skal vi klare, og dette klarer vi. Og det gjorde vi, men det var på hengende håret. Men har du noen spesielle grep du gjør for å overbevise mennesker om at det dere holder på med er riktig? Det er en ganske bra rekke med navn dere har fått. Jeg tror det er viktig å prøve å finne de folkene som
hvor du tror at det er en gjensidig verdiskapning, hvor begge parter kan ha nytte av å komme i samarbeid. Så det er jo mange som jeg ikke hadde ønsket å dra til, fordi jeg ikke ser at vi sammen kan gjøre noe som er bedre enn det jeg kan gjøre alene, eller det de kan gjøre alene. Og så tror jeg det er viktig at du prøver å få forståelse for de personene du snakker med, uavhengig om det er de i Telenor, eller om det er en investor, eller om det er en produsent i Kina. Så må man på en måte prøve å forstå hva er det som er deres drivere,
Hva er det de ønsker å få ut av det prosjektet her? Og så må du tenke på hvordan er det jeg kan gi deg det? Eller kan jeg gi deg det? Og så må man prøve å finne ut hva er det vi er interessert i sammen, og hvordan er det vi skal kommunisere det for at vi skal skape noe verdier. Ta for eksempel Telenor. Så er det et veldig konkurranseutsatt marked hvor de store aktørene har konsolidert seg, og hvor de er avhengig av å differensiere seg i industrien.
Og der kunne vi komme med et helt nytt konsept som kunne differensere seg fra de andre produktene, og som i tillegg kunne benytte til å drive økt datatrafikk, som også er noe som de har i strategien sin. Så det er to ting som vi skjønte at Telenor var opptatt av, og som vi da kunne spille på.
På samme måte så snakket vi om Trond Riber tidligere, hvor han på en måte var veldig på at dette er noe som kan bli større, fordi at teknologien blir bindledd mellom sånn vi konsumerer medier i dag, og sånn vi kommer til å konsumere i fremtiden. Og da er det det vi ønsker å fokusere på i de samtalene.
Så man må på en måte skjønne hva er det som driver de ulike personene, og hva er det de synes er viktig. Og så prøver man å skjønne hvor nærmere man kan kommunisere det budskapet, og jobbe med det videre sammen. Men dere samarbeider også med andre startups. Blue Eye blant annet, som har vært på besøk her i studio. Hvorfor og hvordan?
Det var en liten tilfellighet faktisk at vi begynte å samarbeide med dem. Men vi hadde jo sett dem rundt på NTNU og Trondheim. De satt på det samme stedet som vi endte opp med å sitte etter hver. Så bare banket de på der og spurte om de hadde lyst til å se på prosjektet vi hadde. Nå ble de veldig givet på. Så gikk ting fort og vi hadde noen møter. Plutselig hadde de bestemt seg for at dette var et produkt som de ønsket å satse på.
De lager jo undervannsroner for å gi oss tilgang til hele havet. Og da er de også avhengig av å se hva som skjer under havet. Hvor vi kan spille en fin rolle ved at vi forsterker denne opplevelsen. Du får på en måte den egen digitale dykkemaske. Og det de var veldig positive å åpne med, og som hjalp oss veldig mye i starten, var at de kjøpte prototyper av oss.
De ønsket å teste det tidlig, og da var det ganske fair og sa at vi kan kjøpe protiproverer.
Og det at de faktisk kjøpte det, vi har ikke bare spurt om forlående, leide eller sånn at vi har greier som tester for dere, så de kjøpte det. Og det at de da viste betalingsvillighet, og det at de tok det så seriøst, har hjulpet oss veldig i videre forhandlinger med Telenor og Altibox F+, at vi kunne vise til betalingsvillighet i markedet, og også da et nytt marked, altså dronemarkedet som helheten.
Så vi er veldig happy med at du har ønsket å satse på oss, og håper også at vi kan fortsette å være deres digitale dykkmaske i tiden som kommer. Men anbefaler du andre startups også å se seg med etter mulig samarbeidspartner blant andre startups?
Ja, hvis det kan passe. Jeg tror det må være en ganske god fitt for at det skal være verdifullt for begge parter å bruke tid på det. Men hvis det er noen som passer, så tror jeg bare det bidrar til masse positive effekter. Fordi man er dynamisk og mer agil, og man er raskere, og man får testet løsningene sine veldig raskt. Sånn som vi startet nettopp jobben med Vibio nå for å produsere en film,
Vi synes det var fantastisk befriende hvor raske og agile de var til å ta imot nye endringer, til å snu seg rundt, og på en måte til å skjønne hva er det vi prøver å kommunisere. Så vi tror definitivt at startups har mye å hente på i samarbeid med hverandre, så lenge det er en god nok fitt mellom partene.
Apropos å være raske og snu seg rundt, vi har snakket en god stund nå, og det er andre ting vi må gjøre, både du og jeg. Tusen takk for at du kom hit. Det blir en spennende høst, skjønner jeg. Yes, vi gleder oss masse. Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere?
Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh. Cefalos spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden. Og det å ha faste utviklere gjennom Cefalo skal i praksis oppleves som å ha egen ansatte.
Så er du interessert i å høre mer om å ha eksterne utviklere, så vil Cefalo gjerne ta en veldig hyggelig prat med deg. Så sjekk ut cefalo.no, altså C-E-F-A-L-O.no.