Hva er EV-BOX?
Det er et godt begynnelsepunkt. EVBox er en klentank-familie som arbeider i elektrisk mobilitet. Som folk er vare på at elektriske biler er opprørende. Det er over 3 millioner elektriske biler på gjerningene.
Oppsett til kjøretøyene, må du ikke gå til kjøretøyestasjonen for å kjøpe. Kjøretøyene kommer til deg. Det er en paradigmskjøring der du kan kjøpe hjemme, på arbeid, i retailområder som sjøhus, restauranter, hotell eller i offentlighet, på gjerning som i dag.
Vi har en måte å drive mobilitet, og vi gjør det ved å ta ledende kjærlighetssituasjoner til verden. Er det en smart elektrisk kjærlighetskjærlighet?
Ja, det er det som det er. Det er hardverden, som er designet og manufakturert av chargingsstasjonen, og så softwaret, som er der magien skjer, som er chargingsmanagingssoftwaren bak stasjonen, som hjelper med å gjøre alle slags aktiviteter når vi begynner å skale opp chargingsinfrastruktur. Så på et sted i tiden, som
med så mange utslippspunkter i byene, byene og hjemme, må man begynne å tenke på hvordan man balanserer konsumtionen av energi. Hvordan integrerer vi denne softwaren med hjemmemanageringssystemer eller høyreplikasjoner? Hvordan rengjør man kostene? Mange har en business card og må rengjøre. Softwaren er også et kritisk element
av hardverden, som mange andre applikasjoner, hardverd og software, har å jobbe sammen nå. Så din kompani er et hardverdprodukt med en software-element som du synes er den mest viktige delen til å differensiere seg fra andre hardverd-manufaktører?
Exakt. Elementet som er inni stasjonen, som er på kloden, er det som forskjeller og setter konkurransen ut. Fordi til slutt kan hardverden bli replikert, men måten ting fungerer, designet,
Det er det som gjør en forskjell. Det ser du med laptopene. Du har Macbook, Dell, Asus, Windows. Alle har en viss karakteristikk i designen som hardware, men en veldig utsatt måte å operere. Det er det samme med kjøpestasjoner. Det er utsatte måter å operere dem. Så du tror at alle hardware-kompisene bør ha en software-lære for å forskjelle?
Jeg tror at alle hardverkslager som skal bli en IoT-lager, som hele internettet, så skal alle hardverk være sammenlignet med software. Uansett, kan det være at du blir obsolutt. Og det skjer allerede. Du kan se at kjøkkenet er sammenlignet i dag.
Washing machines, temperature control applications like Nest, everything is being connected, which brings a gradual level of excitement, risk,
og en mulighet til å gjøre nye ting i hjemmet. Du er head for marketing og utvikling, så vi skal snakke om utvikling. Bare for å starte, hvor stor er EVBox? Hvem er dine klienter, og hvor mange device sier du hver år? Hvordan har journeyen vært fra starten?
- Easybox begynte i 2010. Noen mener at det er et konsept om hvor lenge man er en start-up. Derfor har jeg nevnt at vi er en klinisk tank-familie. Vi er kanskje en skala i kontekst av ting.
As we've been growing rapidly, most of our customers, let's call it B2B. So our operating model is B2B2C or B2B2B. So we work with a network of resellers, distributors, that offer our solutions to the customers, which can be hotels, restaurants, restaurants.
bygninger, real estate, bygninger, byer, folk hjemme. Så vår reseller velger de ulike måtene for å oppnå disse kjøpene. Så vårt mål er å forbedre våre partner til å offerere vår produkt i den beste mulige måten til deres konsumenter.
Vi har også et interessant måte av å være en hybrid-kampanje. Vi gjør også inbound-marked og til en viss grad direkte salg. Men alltid med intentionen av å nødvendige den potensielle kjøpene. Og når det kommer til et sted hvor man installerer stasjonen eller aksepterer kvotasjonen,
Så passer vi det også til vår partner eller en installasjonskampanje som kan gjøre den siste delen av installasjonen. Så du gjør markedsforskningen for ... Ja, på et eller annet sted. Men partnerne er også glad fordi vi også blir en leder-generasjonskanal for dem. Så de hjelper seg selv. Ja, de hjelper seg selv mye. Vi har vokst snabbt. For å gi en idé, jeg sammenkom i 2015.
I det tatt hadde Evbox en ny majoritetskjøpende, som var en privat ekotismefirma. Vi var i Nederland, så det ble styrt, og det er en norsk-styrt firma. Det begynte å forandre seg globalt. Jeg begynte i det momentumet, hvor vi åpnet offisene i Belgien, Frankrike, UK, Norge, USA. Vi var omkring 15 mennesker, og tre år senere er vi 200 pluss mennesker.
Så, kompaniens forandring går snart. Det som også betyr mest for oss er hvor mange utslippspunkter vi tilbyr. Vi har 60 000 utslippspunkter i markedet, som er installert, utviklet og designert av oss. Det er den største utstillingen på markedet.
Så det er ganske gledelig. Men det interessante er at det er obsidert i forhold til de neste tre-fire årene. Så vi har 60.000 nå, men vi må ha å gjøre millioner i de neste tre-fire årene. Så hele skalaen er god hvis du ser på det første, men en nisj, eller en veldig minør markedskjær, i forhold til hva som kommer. Ok, så du sier at de 60.000 nå...
så må du glemme dem og fokusere på de millioner du må tilføye de neste to årene. Ja, det er litt som å si at det som har deg her, vil ikke få deg der. Jeg tror det var Reid Hoffman fra LinkedIn som sa det. Så de 60.000 som hjelper oss til å komme her og forstå oss som en fast-paced, entreprenørisk, global mindset-kampanje.
Men elektriske veikeremarkedet kommer til å fortsette å vokse. Det er 3 millioner kjøp på gjenstillingen. Det er forventet at i de neste 3-5 årene vil det ikke være 1 million elektriske veikere, men 10 eller 20 millioner per år. Det betyr at behovet av kjøpstasjoner og kjøpinfrastruktur på alle nivåer vil større eksponentielt. Så må vi opprette, manufaktere, designe og forberede for å skalere ikke av
Det er ikke bare hundre, men tusen og hundre av tusen og potensielt millioner. Er dette en slags produkt som når du først får den, er det ganske umulig å få en ny? Så dine kunder er i stedet for livstidskunder? Det er fordi kostet for å få en ny kjøpestasjon vil være for høy? Ja, dette er et veldig godt eksempel av høy livstidskund. Når du får kjøpestasjonen, håper jeg du ikke må bekymre deg for det for neste år.
- 100 år? - 5-10 år, jeg skulle si. Det vanskelige er at når folk spør hvordan lenge en stasjon kan laste. Vi har vært i verden i 80 år, så til nå kan en stasjon for 80 år overleve. Og kanskje 10, 15, 20 år. Det er en ny marked, så den kan laste så lenge som kvaliteten av vårt produkt. Så for nå er det 80 år.
Neste år blir det 9 år, sånn som vi har vært i tidspunktet, så lenge det lurer på produktene. La oss snakke litt om utviklingen du har hatt, og om utviklingen du vil ha. Hvordan definerer du utviklingen, og hvorfor er det så viktig å utvikle? Jeg ser utviklingen som en aldri fortsatt forsøk for fornøyelse.
Det bør være en idé om at man har en behov for skjel, og at man vil påvirke de livslivene av mennesker med den skjelen. Jeg ser det som ekstremt viktig fordi det er så ideer og drømmer blir en realitet.
Men når de blir en realitet, hvis du stopper å tenke på utvikling, må du holde realiteten i kjøkken. Du må fortsette å være relevant. Du må fortsette å iterere, utforske, eksperimentere for å finne de beste produktmarkedene kontinuerlig. For alle start-ups, entreprenører, founderer, utvikling, alle snakker om produktmarkedet, om hvordan produktet fitter markedet og er relevant til kjøkkenet. Mange mennesker
Ja, fordi markedet har endret, ikke sant?
Markeds change, markets evolve, companies disappear, there's all the stories on the history books on Kodak and all the companies that were big and disappeared or become irrelevant because they stopped checking their product market fit. Because their assumptions like customers are buying our products, we are growing.
Revenue is the only revenue, or net profit, or sales are the only metric that organizations were seeing. And nowadays that is no longer enough. You cannot just look at that. So how do you continuously search for product market fit? You have to look
Jeg ser at det er tre ting som man alltid må se på. Det er selvsagt kjøpere. Ikke bare om de fortsetter å kjøpe, men om de er ekstremt glad, om de refererer produkten til andre mennesker, om de blir ambassadører. Hvor mange av dem blir ambassadører? Det er et godt sign av hvor mye produkten din er elsket og deltatt.
Men da må man se på fremtidige kjøpere. Det kan være en stor utfordring, men måten folk kjøper produkten i dag, vil ikke være den samme i 10 år. Så den neste generasjonen av folk som kommer, vil de kjøpe samme produkt? Hvordan kan man testere det? Så kanskje man må ha et par eksperimenter og test på fremtidige kjøpere, som kan være litt i en yngre alder, men som kan bli det neste store.
Og det andre er at du må utfordre din businessmodell fra tid til tid. Det betyr ikke at du fortsetter å utfordre det, for annet har du ikke stabilitet og progres. Men du må utfordre, om ikke hver år, hver tre år, du må utfordre at businessmodellen er fortsatt
Den som hjelper oss å vokse og forandre. Hvis du ikke vil det, eller vil utforske nye ideer, så må du starte en sideprojekt og se hvordan det fungerer. Har EVBox en struktur i stedet for å sikre det?
La oss si at vi bygger den strukturen i stedet. Vi setter nå et innovasjonslag. Vi begynner å forskjelle produktene. Det er en fase for produktene som er innovasjon, og en fase for produktene som er utvikling. Vi prøver å bringe sammen mer og mer av hele offisens komponenter. Vi arbeider med hardware, software, med kompleksiteten av industrien, fordi det ikke er
Du valgte en elektrisk bil, og nå driver du den. Det er et annet spørsmål. Du må lære mer enn bare om en bil. Du må lære om energi og konsumtion. Det er et behov for å forbedre din kjærlighet. Jeg tror vi er i en slags "improve and invent"-myssel i en kompetanse.
hvor vi fortsatt forbedrer produktene, men samtidig prøver vi å inntrykke ikke bare nye produkter, men nye måter å gjøre business, å utforske nye ting, som for eksempel, vil folk ha en rentemodel, i stedet for å kjøpe opp? Vil de være villige til å betale en månedlig fie for stasjonen, for en livetid, i stedet for å betale en enkeltfie som er veldig høy? Er det noe folk vil gjøre, ja eller nei?
Let's explore. So that's, I think, that behavior will help us keep being relevant. And because we work with resellers and partners, we have to ensure that we have a close relationship with them. Because they have a lot of information that it's important for us to have.
Jeg skulle spørre en annen spørsmål, men det er interessant om din modell med reseller. Vi ser mange firmaer som begynner å gå fra middelmenn til å gå direkte til konsumenter. Eller direkte til kjøpene.
Men hvorfor bruker du faktisk reseller-modellen i stedet for å gå direkte? Fordi du gjør markedsforskningen for dem. Ja, til en viss grad. Vi ønsker også at de gjør mer lokalisert markedsforskning for seg selv. Det er et svært valg. Jeg tror at man kan leve med både, og man kan prøve både innen en viss balanse.
The way we choose this approach is because it was more scalable when looking at how the market was going, how people were purchasing their car, how people were looking for stations. They were looking online, but purchasing potentially, I don't know, 1,500 is not a purchase you do lightly. You have to consider. There's a moment of consideration. And because we work with B2B, we will need a very high
amount of a sales force to reach all these B2B customers. You could do it online, but a purchase manager, a procurement, a facility manager likes to take its time for the project and see, okay, which kind of investment I'm going to do, how do I get the return on investment, what is the benefit? That conversation is too lengthy.
Så med reseller skal vi forandre oss snabbere. Vi har 9 offiser, men vi har installert stasjoner i 45 land allerede. Det kan bare hende fordi vi har disse resellerpartner-netvårene som hjelper oss til å nå nye markeder og lære av dem.
Det har selvfølgelig fått utfordringer, men i dette tidspunktet hjelper det å skjelde mer snabbt og lære mer snabbt fordi vi arbeider med så mange partnerer i ulike marked. Så etter at du har solgt et produkt, hvem bor kjøpene? Er det reselleren eller er det du?
- Det er ikke så ekstremt som med Airbnb og Uber, hvor de sier at de ikke har noen bil eller et apartement. - Hvem kjøper kjøpene? - Det er kjøpere.
I de fleste fall, ja. Det er situasjoner der en reseller ønsker å ta bort selskapene, men nå er det litt for mye om detaljerne i businessen. Men generelt er det reglene at de har kjøpererelasjoner. Interessant. Så du skaler hardware/software-kampanje, men det er en software-basert kompani.
Hvilke elementer har vært kjæreste til din utviklingssucces? Jeg forstår at valget av reseller har sparket noe utvikling i starten. Hvilke andre elementer er viktig for din utvikling?
Ja.
De er bare kjære, de er bare bokser. Vi ser på stasjonen og på harddelen samtidig som vi ser på softwaren, som må være lett å bruke, skal være til en større grad skalabel. User-erfarenheten og user-interfasen må føles utrolig, må føles attraktivt.
Så jeg tror at det faktet at vi ser på hvordan det er lett å bruke og forstå, designet må være fint og kompelling. Hvis vi ser på de fleste designene på stasjonene vi lanserer til markedet, så er det definitivt fint design som du vil ha på hjemmet eller i offisjonen.
Det setter oss litt ut, eller at minst hjelper oss å vokse. Reseller-nettverket hjelper oss. Og faktisk at vi har en god kombinasjon av god marketing og branding sammen. Så det gode sammenhenget mellom marketing, salg og reseller, hvor vi skapet en branding portal, eller vi brukte en branding portal for å dele alle kontaktene med partnerne.
Du vil bruke våre bilder? Da bruker du våre bilder. Vil du lære om våre produkter? Her er det en e-læring plattform. Vi gir så mye til våre bestillere og partnerer at de tror på oss mye. Den åpne tilgjengelsen er veldig uavhengig. Folk er alltid veldig beskyttet av deres innhold.
mens vi ser mer på å bruke vårt innhold. Det var en annen perspektiv. Jeg tror at mindsetet hjulpet mye. Vi fortsatte å forgrønne og forandre. Vi hadde en offis i Storbritannia, i Norge og i Franse.
Det var også vanskelig fordi vi lærte av å gjøre, og vi lærte mange ting på hardware som ikke er så enklere enn å passere legalisering og sammenheng med hardware. Og du lærte mye ved å forandre et produkt. Så jeg tror at et snabbt-pistet miljø hjelper oss å begynne snabbt å åpne 9-10 offisene i tre år, særlig i en hardware-situasjon som ikke er så enkelt som det ligner.
Så jeg vil si at kombinasjonen av dette mindsetet, kombinasjonen av å spille med en business model hvor harddisk og software er sammenlignet, å offre hele A-Z-erfarenheten, reseller-nettverket og denne kollaborative oppgaven til inbound-marked, reseller-marked og sales-teamet, jeg tror det har fungert ganske bra.
Ja, og faktisk var vi også en ledd-generasjon-magnet for dem. Hvis vi har en ledd som kommer inn og vil vite mer på et stort sted, så guider vi dem til vår kjøp og partner, som de myter mye og gjør dem mer tilknyttet til oss. Så hva jeg hører er at du i det hele tatt behandler dine reseller som kjøpere og prøver å forbedre dem til å forbedre de beste mulige opplevelser til deres kjøpere. Ja.
Ja, og samtidig tenker vi om kjøpene. Vi skaper produkter for endkjøpene, som arbeidsplass, personer hjemme, hvilket betyr at vi tenker på kjøpene for vår partner, som også er kjøpene vår fra finansieringspunktet. Det kan være et komplekst system å tenke på, men det fungerer.
Det fungerer fordi vi alltid tenker på hva deres trenger og fornøyder er, hvordan vi kan innføre dem, hvordan vi kan støtte dem bedre, hvordan vi kan hjelpe dem å oppnå kjøpte i en bedre måte fordi det vil tilgjøre oss. Hvilke tips har du for andre hardverkslåninger som prøver å skale seg og fornøye seg?
Det er selvfølgelig ulike taktikker for ulike typer av mennesker, men er det noen universelle metriker eller taktikker som hardverks- mennesker bør tenke på? Jeg vet ikke om det er universelle taktikker eller teknikker, men det er noen ting som man sikkert lærer lærere, som andre kan tenke på. En av dem er at når man forandrer seg til nye land eller nye områder,
Ja, å gjøre så mye test som mulig først. Det betyr å prøve å finne et par små kjøpere og prøve å selge direkte før å bygge en reseller-netvok. Bare for å lære fra kjøpere, lære fra pain and gain, og si at dette er mer eller less hvordan markedet fungerer, vi trenger disse slags reseller.
Det er en interessant del, for reseller er veldig ulike. Du kan ha en veldig stor kompani som er tilbake til portføljen deres, eller du kan ha en liten kompani som bare fokuserer på våre produkter, eller vår type produkter. Så det er ulike per marked. Så jeg tror at det har hjulpet
- og har et mindset for å gå til et nytt land, selge direkte i et kvartal eller et halvt år,- - lære fra kjøpene og si: "Dette er hvordan markedet fungerer." "Vi skal finne reisere som kan operere i dette prosjektet." Det vil jeg sige, uten å bare finne partner og reisere, trenge dem. Da du har trenget dem i de siste 6 månedene,-
og de forstår ikke ens klienter. For hardverks- firmaer som har en stor klientdatabase, eller som kan få så mange klienter, må det være en god ide å starte med å ha en klar fokus på hvem som er den viktigste personen. - Men tror du at resellernes strategi er bra for alle hardverksfirmaer?
Ikke nødvendigvis. Jeg vil si at det kan fungere for mange av dem, men jeg vil ikke si at det er et mål. Jeg tror at alle kvinner må finne det. Jeg tror at en reseller-netværk kan hjelpe å skale mer snabbt enn hvis man går direkte, bare fordi av situasjonen med hardware, hvor du har forhold og skjønner allerede i verden. Hvordan skal du gjøre det på en certain måte? Og det depender også på hvordan hardware, hvis det er bare hardware som du kan installere selv,
Så jeg kan installere meg selv, jeg trenger ingen annen. Kanskje er det sånn at hvis du går direkte, e-commerce, online, så kan du skjønne ganske snabbt. Hvis du har et veldig stort logistisk senter eller forbrukskjene, veldig smurt. Men hvis du trenger elektrisjoner eller en spesifikk installasjon til å bli laget,
blir det ekstremt vanskelig. Da er det bedre å ha en egen selskapsnett. Men hvis du sender nødvendig nødvendig nødvendig nødvendig nødvendighet til, jeg vet ikke, Australien eller Norge, og de har et problem, så flyr du ikke noen der for å løse problemet. Det blir mer kvalitativt enn nødvendigheten. Så du trenger en nødvendig nødvendighet i de situasjonene hvor nødvendighet, størrelse og nødvendighet
Chances are it's hard to do self-made, you know. So you would differentiate on the toughness of managing the product as a consumer, rather than having to rely on an installation expert or electrician, what not? Yeah.
For eksempel, hvis jeg selger fryser, selv om det er e-commerce online, hvis jeg har et problem med frysen, og hvis noen vil gi meg instruksjoner på telefonen om hvordan man skal lage det, så blir det ikke den eneste tasken. Og hvis jeg må gå bak frysen og lage ting og åpne,
Hvis noe går feil, hvem er denne kjøpende? Det er mange ting, utenfor hvordan hardverket er bygget. Jeg ser fra kompleksiteten, som du sa, av installasjon, utbytte, om det er lett å installere og bestemme, som for eksempel Alexa og Amazon, kan du gjøre det selv. Jeg får hardverket, jeg kan installere, jeg kan bestemme. Hvis det er problemer, kan jeg prøve å lage dem.
Det samme skjer ikke med de enklere applikasjonene. Hva ser du at mange bedrifter gjør feil med tanke på utvikling? La oss si at du har en produktmarkedsfitt og nå vil du vokse. Hva gjør de feil med tanke på utvikling?
Det jeg ser, særlig i dag, er at det er en oppvarmelse av hele denne gruppen av grønnskapsmål. Jeg tror at mange av de start-up-skalers, produkt- og produkt-kampanjer som er i forhold til å stå for lang tid, er potensielt forberedt på kortkastene og kortkastene som gir disse kveldsvinnene.
og ikke ha en langtidens strategi om hvordan de skal vokse. De fokuserer mer på utvikling enn på innholdning i businessmodellen. Eller de fokuserer mer på utvikling enn på Nordstar, som Chanel sier. Jeg ser det som den største risikoen.
Ja, det kan hjelpe deg å fortsette å vokse. Det har skjedd for meg i det siste. Jeg har jobbet i Belgien i 40 år med to start-ups. Jeg faller også på den trappen av å finne nye vinnere. Men snart eller senere har de nye vinnere en periode der de ikke fungerer mer. I denne tilfellen må du tenke på hva som er neste. Du kan gå fra eksperimentering til eksperimentering. Men når du spør om alle eksperimentene, hva blir det?
Jeg tror at dette beveget for å ha kraftig utvikling også leder til et beveget av utslipp. Jeg kan ikke lese mer artikler om hvordan jeg vokste på min webseite på 130% i tre måneder.
Jeg er mer interessert i å vite hvordan jeg bygger ut en forventnings-mindset rundt en kompani. Det vil nok ha en lengre vinn, men sværere å misse. Det gir også ting som folk gjør feil om forventningen. Mange av dem ser bare på kvalitativt data, ikke kvalitativt. Jeg tror at de trenger å jobbe sammen.
You cannot just focus on quantity and you cannot just focus on quality. You always have to focus on balancing both. Some of them might have a higher priority at certain periods in time, but you cannot live with one and the other. No, because the quantitative data gives an instant image of the situation now.
Men kvaliteten av data kan hjelpe deg å se på fremtiden, ikke sant? Ja, det er det. Data er et kritisk element for utvikling. En av de kritiske elementene for utvikling, eller en viktig element for å jobbe med utvikling, er at man må akseptere at data er en del av dagens liv. Data kan være subjektivt, kvalifisert, kvalitativt, men man må ha mye data til å gjøre beslutninger.
Men guttinstinkten kan ta deg til en viss stengel. Eller at det er en guttinstinkt som er basert på noe data. Hvordan jobber du med data i Evibox? Hvordan er din forhold til å stå på grunn av? Jeg har lyst til å si at jeg elsker dashboarder. Livet mitt er bygget på dashboarder.
Dashboards, dashboards, dashboards. Det er sant. Jeg liker å se på dashboards. For eksempel er det enkelt at alle bruker det. Hvor mange besøkere har du? Hvor mange blir ledere? Markedskapsledere, selskapsledere, muligheter, kjøpere? Bare for å forstå markedsimpakten i en egen firma. Selv om du er en reseller-netvokat eller reseller-appropos, vil du også vite
hvor det kommer fra, alle salgene, alle kjøpene, alle sikkerhetene. Så du ser på all den data. Men det er bare toppen av det finale-dataet, det store bildet. Du ser på det, du ser på finaleet, du ser hvilke deler av finaleet som fungerer best eller ikke. Det som er veldig interessant er å prøve å finne ut hva som er bak det. Hva er landet eller produktlinjen som slutter ned denne måneden? Og så prøver du å finne ut hvorfor.
Og man kan finne ut at grunnen til at det skulle være så vanlig er at alle gikk på uke, så det var ingen som kunne installere stasjoner, så det er en forløp på produksjonen. Men å finne ut at det er gjennom data er spennende. Så jeg tror, jeg tror vi kan ikke leve uten data, og spesialitetsboksene ble mer og mer en del av vårt samarbeid, og vi finner ut
Jeg tror utfordringen nå er at vi har så mye data. Hvordan sammenligner man data? Hvordan kan man tro på data og ha autoritet? Og hvordan kan man ta nødvendige beslutninger på grunn av det? Det er en kontinuerlig progres. Det er ikke perfekt. Ingen start-up eller skjelningskreving kan si at de har et perfekt set av data som de kan sette i sted. Man må fortsette å forbedre hvordan man sammenligner data. Så det er fasen vi er nå. Vi har alle disse dashbordene, vi har alle disse ideene om hvordan vi kan få mer informasjon.
men vi lærer hvordan vi kan bruke det. Jeg synes det er en spennende jobb. Hva surpiseret deg om at du var leder for markedsutvikling? Du begynte i 2015.
Hva er det som har overlevet deg?
Så da jeg begynte å være leder i marketing og utvikling på TV-Box, så surpredet meg at å jobbe for SaaS og servis og jobbe for en IoT- eller hardware- og software-driven sammenheng er en helt annen game.
Jeg har forstått at man kan ha alle disse eksperimentasjonene, alle disse iterasjonene, men hardverden fungerer ikke samme. Hvis du har en lag på hardverden, eller om du misforstår en anbefaling eller et sertifikat, kan det ta måneder eller engang å få alt opp og tilbake.
Så det hardverksmålet og beslutningene vi gjør, spesielt om hardverk og hvordan man går til markedet, har veldig langtidige implikasjoner. I forhold til software, hvor man kan lage en ny funksjon, og hvis det er feil, og det var en tilgang, kan man snabbt ta bort det, hente det, forstå og samle opp. Med hardverk er det vanskeligere å ha alle disse tingene fungerende.
Med Hardware og Software, så er det mye du også må vite om. For å være leder i markedsforskning og utvikling, må du lære om produktene. Men for å være i en sånn kompani som Hardware og Software, må du investere tid på å forstå alt om produktene, industrien og hvordan energi fungerer. Min første bok jeg leste i en kompani var "Hvordan elektriskhet fungerer for dummere".
Fordi det er basisen. Vi jobber med produkt som toucher elektrisitet. Hvordan fungerer det hele? Og så må jeg lese om bilindustrien. Hvordan folk velger sin bil. Fordi, lykkelig eller ikke, jeg har ikke kjøpt en bil siden jeg gikk til Portugal. Fordi jeg har jobbet på steder med god publik transport og god bevegelse. Så jeg må lese om hvordan folk velger sin bil. Hvordan de kjøper sin bil. Hva som betyr på sin bil. Og så, fordi vi er i elektriske bilindustrien, hvordan de finner en kjøpestasjon.
Så du må lese mye om kjøpemannsjørningen, fordi produktmarkedet er der. Det er en privilegiet situasjon å være i en industri hvor kjøpemannene er større, og folk trenger en kjøpemann. Eller fysikere, kjøpemannsjørnene, kjøpemannene trenger kjøpemannsjørnene for å støtte elektriske driver i kjøpemannene. Så produktmarkedet eksisterer allerede, som du nevnte, men
Men hvordan kan vi innvandre og ha en større sted enn alle de kompetensforskere som kommer, og nykommer? Så jeg tror at det surpiserer meg om roen. Hvor mye kjærlighet du må få snabbt, og hvordan eterasjon og eksperimentasjon kan fortsatt skje.
Men kanskje ikke de kortene, men de langsiktige vinnene vil bestemme vinneren. Fordi de beslutninger du gjør nå vil imponere de neste tre-fire årene i verden. Fordi du har en produktlivscykel som må gå opp og ned. Så det var et overraskende element, fordi jeg har ikke jobbet med hardware før. Så det var definitivt en læring. Ja, interessant. Og så siste spørsmålet. Hva tror du er trutten, men noe som de fleste andre vil disagre med?
Det er et tøft spørsmål. Det er noen som jeg har i min høyde, men bare for å gjøre podkasten interessant. Det eneste jeg tror er sant er at nasjonaliteter kommer til å bli obsoles i fremtiden. Og grunnen til at jeg sier dette er at hvis folk ser...
sci-fi-serier, eller om de har lyttet til sci-fi-bøker som The Seveneves, eller tv-serier som The 100, eller andre sci-fi-serier som Star Trek, så vil du notere at måten vi forventer disse seriene er rar med nasjonaliteter.
Det er mennesker, det er til en viss grad, vi kunne si, raser eller områder, utenfor showen. Men vi ser at det rarere bringer tilbake til nasjonaliteter. Det er alltid en forandring utenfor nasjonaliteter.
Og når man ser på globaliseringen, blir det større og større for de som bor utenfor. Det blir mer og mer folk som bor utenfor. Immigranskonsumtionen blir også til en måte utsatt, fordi man kan leve uansett hvor man skal. Vi er de som finner bordet, ikke planeten. Jeg ble født i Portugal. Jeg har levd i Nederland, Belgien og Indien. Hvis noen sier at jeg er portugalsk,
Det er ganske vanskelig for meg å si at jeg er portugalsk, fordi mange av meg er ikke mer portugalsk. Det er en del av meg som er influert av å ha levd i Portugal, en del av meg er influert av å ha levd i Indien, en del av meg er influert av å ha levd i Belgien, og en del av meg er influert av å ha levd i Nettland. Og jeg har reist til 50-pluss-kontor i de siste årene i livet mitt. Så...
For å være sikker, føler jeg mye mer at jeg er menneskelig enn jeg er portugalsk. Jeg liker å snakke om hva som gjør noen menneskelig, enn hva som gjør noen portugalsk. Så til den måten, fordi jeg ser at flere og flere mennesker føler seg i samme situasjon hvor de ikke vet hva som er hjemme.
Jeg tror at nasjonaliteter vil bli obsoles. Men når jeg sier at det vil bli obsoles, så kan det være 100, 200, 300 år. Hvis vi ikke gjemmer klimaet, så blir det sikkert mindre. Men håper ikke. Jeg tror på de nære generasjonene og våre, for å gjøre det bedre. Så du tror det er en stor businessoppgave i å tenke på dette? Ja, det er sånn.
Ja, og nå kan man egentlig se det. Folk ser på spesie, spesieutvikling, spesietrevel. Jeg tror at spesietrevel i livet mitt blir vanligere og mer tilgjengelig, hvilket betyr at man skal se planeten. Jeg håper at når man ser planeten, får man en ny perspektiv. At man er ganske liten, eller at noen ting er ganske liten, og at man er en del av...
unthinkable universe. And you can see already people like Musk and other ones that believe that it will become a multi-planet race. So if you start living in Mars or another thing, so the whole concept will evolve. You can no longer have to be associated to nationality per se. But okay, it's a very, as you mentioned, it's such a complex concept.
- som ikke er sikre på at de kan bli en diskusjon i livet. Men det er en tenke jeg har. Jeg tror at det står i strategi-dokumentet for Evibox at du vil ha - - stålstasjoner på Mars, ikke sant? - Vi vet aldri. Musk har allerede sendt Tesla-modellen til spasen.
Vi trodde på å sende en kjørerstasjon, for han forforstod at han må kjører noe. Så kanskje vi kan sende en stasjon til å gjøre samarbeid med ham. - Ja, høyre. Takk veldig. Det var veldig interessant. Vi ser frem til å ha deg i Norge i november på Shift-konferansen. Vi skal snakke om utvikling. Jeg ønsker deg alt det beste for EVBox. Så takk. - Takk. Det var et glede.
Teksting av Nicolai Winther
Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere? Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh. Cefalos spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden.
Og det å ha faste utviklere gjennom Cefalo skal i praksis oppleves som å ha egen ansatte. Så er du interessert i å høre mer om å ha eksterne utviklere, så vil Cefalo gjerne ta en veldig hyggelig prat med deg. Så sjekk ut cefalo.no, altså C-E-F-A-L-O.no.