Alexander Osterwalder on Innovation and Business Models

Denne episoden av Shifter-podcasten handler om Alexander Osterwalder, skaperen av Business Model Canvas, og hans tanker om innovasjon og forretningsmodeller. Han argumenterer for at det er viktig å fokusere på å bygge en god forretningsmodell, ikke bare et godt produkt, og gir eksempler som GoPro og Nespresso for å illustrere dette. Osterwalder mener at for å være konkurransedyktig i dag må man tenke på hvordan man kan skape varig verdi for kunder og organisasjonen. Han understreker også viktigheten av å ha en organisasjonskultur som støtter innovasjon og utvikling, og gir Amazon som et eksempel på et selskap som lykkes med dette.

00:00

Fokuser på forretningsmodeller fremfor produkter; suksess avhenger av hvordan du skaper verdi for kunder og organisasjonen.

06:17

For å utvikle en vellykket forretningsmodell må man fokusere på kvalitet, differensiering og forståelse av forretningsstrategien.

10:44

Bedrifter må skape en kultur for både innovasjon og effektiv drift for å oppnå langsiktig suksess.

20:51

Lær hvordan du designer effektive forretningsmodeller ved å eksperimentere med ulike strategier og forstå dagens forretningslandskap.

26:18

Forstå verdien av investeringer og tilpass forretningsmodeller proaktivt for å møte endringer i bransjen.

Transkript

Nevnt i episoden

Business Model Canvas 

Osterwalder er skaperen av Business Model Canvas, som er et verktøy for å beskrive og analysere forretningsmodeller.

GoPro 

Osterwalder bruker GoPro som et eksempel på et selskap som fokuserte på produktutvikling og ikke forretningsmodell, og dermed mislyktes.

Nespresso 

Osterwalder bruker Nespresso som et eksempel på et selskap som lykkes med å skape en god forretningsmodell ved å tilby et abonnementstjeneste for kaffe.

Apple 

Osterwalder nevner Apple som et eksempel på et selskap som har en god forretningsmodell, spesielt når det gjelder iOS-økosystemet.

Amazon 

Osterwalder nevner Amazon som et eksempel på et selskap som har en god organisasjonskultur som støtter innovasjon og utvikling.

Jeff Bezos 

Osterwalder nevner Jeff Bezos som et eksempel på en CEO som har en entreprenørskap og støtter innovasjon.

Steve Jobs 

Osterwalder nevner Steve Jobs som et eksempel på en entreprenør som lykkes med å skape en god forretningsmodell for Apple.

Lego 

Osterwalder nevner Lego som et eksempel på et selskap som prøver å finne en balanse mellom innovasjon og utvikling.

GE 

Osterwalder nevner GE som et eksempel på et selskap som fokuserte på innovasjon og glemte utvikling.

Lean Startup 

Osterwalder nevner Lean Startup-bevegelsen som en måte å forbedre innovasjonsprosessen.

Red Hat Linux 

Osterwalder nevner Red Hat Linux som et eksempel på et selskap som har en god forretningsmodell basert på et åpent kildekode-system.

IKEA 

Osterwalder nevner IKEA som et eksempel på et selskap som har en god forretningsmodell basert på å få kunder til å gjøre arbeidet for dem.

Facebook 

Osterwalder nevner Facebook som et eksempel på et selskap som har en god forretningsmodell basert på å få kunder til å lage innhold for dem.

YouTube 

Osterwalder nevner YouTube som et eksempel på et selskap som har en god forretningsmodell basert på å få kunder til å lage innhold for dem.

Skype 

Osterwalder bruker Skype som et eksempel på et selskap som forstyrret telekomindustrien med en ny forretningsmodell.

Mastercard 

Osterwalder nevner Mastercard som et eksempel på et selskap som bruker Cloud Academy for å trene ansatte.

Cefalo 

Cefalo er en sponsor for podcasten og er et norsk outsourcing-selskap.

Nicolai Winther 

Nicolai Winther har tekstet podcasten.

SCM 

Osterwalder nevner SCM som et svensk firma som er en av de største i hygienindustrien.

Eric Favre 

Osterwalder nevner Eric Favre som oppfinneren av Nespresso-maskinen.

Michael Porter 

Osterwalder nevner Michael Porter som en kjent forsker innen strategi.

Angry Birds 

Osterwalder bruker Angry Birds som et eksempel på et selskap som kan prøve å bli en medie-kompani.

Frank Gehry 

Osterwalder nevner Frank Gehry som en kjent arkitekt.

Dell 

Osterwalder nevner Dell som et eksempel på et selskap som tjente penger før de begynte å bruke penger på produksjon.

Blackberry 

Osterwalder nevner Blackberry som et eksempel på et selskap som mislyktes med å innovere.

Nokia 

Osterwalder nevner Nokia som et eksempel på et selskap som mislyktes med å innovere.

Da Vinci 

Osterwalder nevner Da Vinci som et eksempel på en kunstner som bidro til å fremme forståelsen av menneskekroppen.

InVid 

Osterwalder nevner InVid som et eksempel på en organisasjonsstruktur som støtter innovasjon.

Kamprad 

Osterwalder nevner Kamprad som grunnleggeren av IKEA.

Six Sigma 

Osterwalder nevner Six Sigma som en metode for å forbedre kvalitet.

Cloud Academy 

Osterwalder nevner Cloud Academy som en plattform for online-opplæring.

Deltakere

guest

Alexander Osterwalder

host

unknown

Sponsorer

Cefalo

Lignende

Laster