5/16/2019
Rasmus Savander i Dreams om hvordan de har jobbet systematisk med vekst
Rasmus Savander, Head of Product i spareappen Dreams, deler sin erfaring med å vokse fra 0 til 350 000 brukere på tre år. Dreams fokuserer på å gjøre sparing enklere og mer engasjerende, med sparhack som Tjuven og Sparligan. De bruker en rekke markedsføringskanaler for å skaffe kunder, inkludert Facebook, Instagram, Snapchat og influencers. Savander understreker at det er viktig å ha en tydelig North Star Metric for å måle suksess, og at Dreams bruker Monthly Active Customers som sin. Han fremhever også viktigheten av å jobbe systematisk med vekst og å ha en forståelse av kundereisen.
Transkript
Nevnt i episoden
Dreams
En spareapp som er Norges og Sveriges mest populære spareapp med over 350 000 brukere.
Sparhack
En strategi for å gjøre sparing mer engasjerende og kontekstuelt i hverdagen.
Tjuven
Et sparhack som tilfeldigvis tar ut et beløp mellom 1 og 200 kroner på en tilfeldig dag.
Sparligan
Et sparhack som lar brukere spare 100 kroner hver gang favorittlaget scorer mål i toppligaen i Norge eller Sverige.
En sosial medieplattform som Dreams bruker for å nå potensielle kunder.
En sosial medieplattform som Dreams bruker for å nå potensielle kunder.
Snapchat
En sosial medieplattform som Dreams bruker for å nå potensielle kunder.
Influencers
Personer med stor innflytelse på sosiale medier som Dreams samarbeider med for å markedsføre appen.
DNB
En norsk bank med en spareapp som heter Spare.
Cefalo
Et norsk outsourcing-selskap som spesialiserer seg på å rekruttere og bygge utviklingsteam i Bangladesh.
Bangladesh
Et land i Sør-Asia hvor Cefalo rekrutterer utviklere.
Truecaller
Et svensk tech-selskap som spesialiserer seg på nummeridentifikasjon.
Storbrann
En investor i Dreams.
Spiff
En konkurrent til Dreams i Norge.
7-Eleven
En kjedebutikk som selger mat og drikke.
ISK-konto
En type konto i Sverige som lar brukere investere i fond.
North Star Metric
En viktig måling som brukes for å vurdere suksess.
Monthly Active Customers
En måling som viser antall kunder som gjør minst en innsetning per måned.
Savings Under Management
Totalt beløp som er lagret på Dreams-kontoer.
Key Performance Indicator (KPI)
En måling som brukes for å vurdere suksessen til en spesifikk funksjon.
Funnel
En visuell representasjon av kundereisen, som brukes for å identifisere områder for forbedring.
Customer Support
En avdeling i Dreams som tilbyr hjelp og støtte til kunder.
Customer Journey
Den komplette opplevelsen en kunde har med et produkt eller en tjeneste.
Retention
Prosessen med å beholde kunder.
Acquisition
Prosessen med å skaffe nye kunder.
Engagement
Nivået av interaksjon en kunde har med et produkt eller en tjeneste.
Release
Prosessen med å gjøre en ny funksjon tilgjengelig for brukere.
Launch
Prosessen med å markedsføre og kommunisere om en ny funksjon.
Sprint
En kort periode der et team jobber med å utvikle og teste en ny funksjon.
Deltakere
Host
Nicolai Winther
Guest
Rasmus Savander
Sponsorer
Cefalo