1/9/2019
Apples fall og strategi, Sears og Toys'r'US. Farsotten OKR's
I denne episoden av Shifter podcasten diskuterer Salvador Baie (Intelis) og Mats Staugaard (Kickback) Apples dårlige kvartalstall og strategien deres. De ser på Apples problemer i Kina og sammenligner det med tidligere lignende situasjoner med iPhone-modeller. De diskuterer også retail-bransjen og nedgangen til Toys R Us, sammen med trenden mot e-handel. Til slutt snakker de om OKR-metoden (Objectives and Key Results) og hvordan den blir brukt av Google og andre selskaper.
Transkript
Nevnt i episoden
Apple
Diskuterer Apples dårlige kvartalstall og strategien deres. Ser på Apples problemer i Kina og sammenligner det med tidligere lignende situasjoner med iPhone-modeller.
iPhone
Diskuterer Apples dårlige kvartalstall og strategien deres. Ser på Apples problemer i Kina og sammenligner det med tidligere lignende situasjoner med iPhone-modeller.
Kina
Diskuterer Apples dårlige kvartalstall og strategien deres. Ser på Apples problemer i Kina og sammenligner det med tidligere lignende situasjoner med iPhone-modeller.
Diskuterer Apples dårlige kvartalstall og strategien deres. Ser på Apples problemer i Kina og sammenligner det med tidligere lignende situasjoner med iPhone-modeller.
iPhone XR
Diskuterer Apples dårlige kvartalstall og strategien deres. Ser på Apples problemer i Kina og sammenligner det med tidligere lignende situasjoner med iPhone-modeller.
iPhone XS
Diskuterer Apples dårlige kvartalstall og strategien deres. Ser på Apples problemer i Kina og sammenligner det med tidligere lignende situasjoner med iPhone-modeller.
iPhone XS Max
Diskuterer Apples dårlige kvartalstall og strategien deres. Ser på Apples problemer i Kina og sammenligner det med tidligere lignende situasjoner med iPhone-modeller.
Toys R Us
Diskuterer nedgangen til Toys R Us og retail-bransjen generelt.
BR-leker
Diskuterer nedgangen til Toys R Us og retail-bransjen generelt. Nevnner BR-leker som eksempel på en kjede som har slitt med e-handel.
Top Toys
Diskuterer nedgangen til Toys R Us og retail-bransjen generelt. Nevnner Top Toys som eier av BR-leker.
Retail
Diskuterer nedgangen til Toys R Us og retail-bransjen generelt.
CD-on-gruppen
Nevnner CD-on-gruppen som en konkurrent til BR-leker i lekemarkedet online.
Lekekassen
Nevnner Lekekassen som en mindre aktør i lekemarkedet online.
Salando
Nevnner Salando som et eksempel på en online klesbutikk med høy returrate.
Apple Store
Diskuterer Apples suksessfulle retail-strategi og sammenligner den med Toys R Us.
Spero-ball
Nevnner Spero-ball som et eksempel på et produkt som Apple Store selger i tillegg til Apple-produkter.
Sparrow-baller
Nevnner Sparrow-baller som et eksempel på et produkt som Apple Store selger i tillegg til Apple-produkter.
Amazon
Diskuterer trenden mot direkte til konsument-salg (direct-to-consumer) og Orklas strategier for å selge produktene sine på Amazon.
AliExpress
Nevnner Orklas salg av Møllerstrand-produkter på AliExpress.
Orkla
Diskuterer Orklas strategi for å selge produktene sine direkte til konsumenter og på plattformer som Amazon og AliExpress.
Measure What Matters
Salvador Baie snakker om boken 'Measure What Matters' av John Doerr og OKR-metoden (Objectives and Key Results).
OKR
Salvador Baie snakker om boken 'Measure What Matters' av John Doerr og OKR-metoden (Objectives and Key Results).
Salvador Baie snakker om boken 'Measure What Matters' av John Doerr og OKR-metoden (Objectives and Key Results). Nevnner Google som et selskap som bruker OKR-metoden.
Salvador Baie snakker om boken 'Measure What Matters' av John Doerr og OKR-metoden (Objectives and Key Results). Nevnner LinkedIn som plattformen hvor han ble anbefalt boken.
Unikast
Nevnner Unikast som et selskap som bruker OKR-metoden.
Vibio
Nevnner Vibio som et selskap som skal begynne å bruke OKR-metoden.
Chipsted
Nevnner Chipsted som et selskap som bruker OKR-metoden.
Enevo
Nevnner Enevo som et selskap som bruker OKR-metoden.
Carl Philip Lund
Nevnner Carl Philip Lund som en thought leader på OKR-metoden.
Growth Hacking Norway
Salvador Baie snakker om en meetup han startet rundt growth hacking.
Jara Pauli
Nevnner Jara Pauli som keynote speaker på The Shift og som skal være på growth hacking meetupen.
The Shift
Nevnner The Shift som et arrangement hvor Jara Pauli var keynote speaker.
Cefalo
Cefalo er sponsor for podcasten og er et norsk outsourcing-selskap som tilbyr utviklere.
Bangladesh
Cefalo er sponsor for podcasten og er et norsk outsourcing-selskap som tilbyr utviklere fra Bangladesh.
Deltakere
Guest
Salvador Baie
Guest
Mats Staugaard
Host
Lukas
Unknown
Sondre
Unknown
Carl Philip Lund
Unknown
Jara Pauli
Sponsorer
Cefalo