11/17/2021

Motimate-gründerne: Dette har vi lært etter å ha bygget flere selskaper

Rolf Risnes og Lars Petter Vindelstad-Sjons, gründerne bak Motimate, en læringsløsning for bedrifter, forteller om sin reise fra Hyper, et digitalt kommunikasjonsbyrå, til salg til Kahoot. De deler sine erfaringer med å bygge et produkt internt i et byrå, hente inn investorer og skape en sterk bedriftskultur. De fremhever viktigheten av å ha en klar visjon, et sterkt team, å være villig til å ta risiko og å ha et fokusert produkt.

00:01

Tech-gründerne Rolf Risnes og Lars Petter Vindelstad-Sjons diskuterer salget av deres selskap Hyper til Kahoot for 25-27 millioner dollar.

04:41

Hyper har kombinert spillteknologi og intern kommunikasjon for å skape engasjerende opplæringsløsninger for ansatte i ulike bransjer.

19:20

Små milepæler viser progresjon og tillit i virksomhet, med fokus på problemløsning og samarbeid for å skape suksess.

22:27

Viktigheten av å sette verdi på innovative løsninger og tørre å ta risiko for å støtte lovende startups.

28:05

Taleren diskuterer kampen mellom selskapets utvikling og ekstern støtte, samt utfordringene med vekst og markedsføring etter å ha forlatt Hyper.

Transcript

Mentioned in the episode

Motimate 

En læringsløsning for bedrifter og organisasjoner, som ble solgt til Kahoot i 2023.

Kahoot 

Et internasjonalt selskap som kjøpte Motimate og som skal hjelpe til med å nå ut internasjonalt.

Hyper 

Et digitalt kommunikasjonsbyrå grunnlagt i 2000, som ble solgt til Aller Media i 2017.

Hyper Games 

Et indie-spilstudio grunnlagt i 2000, som ble skilt ut fra Hyper og lever fortsatt.

DNB 

En stor norsk bank som var en av de første kundene til Motimate, og som tok sjansen på en liten startup.

Rema 1000 

En stor norsk dagligvarekjede som var kunde og investor i Motimate, og som tilbød et godt fundament og tilbakemeldinger.

GDPR 

En europeisk forordning om personvern og datasikkerhet som Motimate måtte forholde seg til.

Stereo Invest 

En gruppe investorer som investerer i selskap, og som gikk inn i Motimate.

InvestiNord 

En statlig aktør som investerer i nord-norske selskap, og som gikk inn i Motimate.

Antonsport 

En norsk sportsbutikk som samarbeidet med Motimate om et COVID-19-kurs.

Apotek 1 

En norsk apotekkjede som var kunde og samarbeidet med Motimate om et COVID-19-kurs.

AS3 

Et selskap som samarbeidet med Motimate om et COVID-19-kurs.

Oslo kommune 

Den norske hovedstadens kommune som brukte Motimate til å informere lærere om COVID-19-retningslinjer.

Erna Solberg 

Norges tidligere statsminister, som var i dialog med Oslo kommune om COVID-19-retningslinjer.

Telenor 

Et norsk telekommunikasjonsselskap som Motimate jobbet med i 2005.

Råtten etter 

En film som Motimate lagde en lanseringkampanje for i Hyper.

Cefalo 

Et norsk outsourcing-selskap som tilbyr å rekruttere og bygge utviklingsteam i Bangladesh.

Actimo 

Et dansk selskap som er en del av Kahoot-gruppen, og som Motimate jobber sammen med.

Slakk 

En plattform for kommunikasjon og samarbeid som Motimate bruker.

LinkedIn 

Et sosialt nettverk for profesjonelle som Motimate bruker.

Teams 

En plattform for videokonferanser og samarbeid som Motimate bruker.

PowerPoint 

En programvare for å lage presentasjoner som Motimate bruker.

Keynote 

En programvare for å lage presentasjoner som Motimate bruker.

Barcelona 

En by i Spania som Motimate kan sende ansatte til for å øke kompetansenivået.

Guldtag 

En pris som Motimate kan vinne for å vise til designkvalitet.

Sølvtag 

En pris som Motimate kan vinne for å vise til designkvalitet.

Transferlista 

En liste som Motimate bruker til å identifisere ansatte som kanskje bør veiledes til en annen rolle eller avdeling.

X-faktor-prosjekt 

Et prosjekt som Motimate gjennomførte i Hyper hvert år for å utforske nye områder og teknologier.

Participants

Guest

Rolf Risnes

Guest

Lars Petter Vindelstad-Sjons

Host

Unknown

Sponsors

Cefalo

Similar

Loading