Velkommen til Skifters første podcast fra Vestlandet. Mitt navn er Kristine Astrik, og jeg er skiftersjournalist i Bergen. Vi skal møte en gründer som skal ta et stort steg for selskapet og familien i morgen. For da flytter han, konen og de to barna fra landlige omgivelser i Lysefjorden i Bergen til storbyen Boston i USA. Helge Jørgensen, du er medgründer og daglig leder i flombarstingsselskapet Seven Analytics. Hva er det du gjør?
Takk for at du tok deg tid til å komme her og snakke like før du skal reise. Tusen takk for at jeg fikk komme. Det er alt jeg sa, så kom jeg inn på skiftene sine på podcastet. Hvordan er det nå, rett før flytting, en dag? Hvordan ser det ut hjemme hos deg? Jo, hjemme hos oss har det over en lenge tid vært litt tidsoptimist, så vi har vært pakket og klar en stund. Så nå har jeg bodd i kofferter som har til slutt endt opp på hvilke ledskap og gull vi stønner på. Så vi er veldig, veldig klar for å flytte.
Så vi har akkurat godkjent visum tidligere i uken, så nå venter vi på passet. Så jeg håper det kommer i dag, så vi kan hoppe på flyet så snart som mulig og flytte bort til Boston. Vi skal komme inn på hvorfor du flytter og hva du skal gjøre i USA, men først kan du fortelle litt om selskapet. Hva er det dere gjør? Hvilke problemer er det dere løser? Jo.
Vi er jo et climate tech startup, eller snart noe vi kan kalle oss en scale-up, som fokuserer på flom og flomprediksjon. Det vil si at vi, basert på teknologien som vi har bygget de siste fire og et halvt årene, kan si hva er sannsynligheten for at du får flom på ditt bygg, eller område, eller hva det skal være du ønsker avvarsling på.
og da kan vi gi deg en sannsynlig forflommen, og vi kan også vise deg hva konsekvensene er, altså hvor mye vann vil du ha opp etter husveggen din, for eksempel, om tre dager. Dette er et partnerskap vi har sammen med StormGeo, så de gir oss værmeldingen, og så har vi den teknologien som gjør at vi kan ta værmeldingen og gjøre den om til en risk som du kan agere på. Du kan gjøre avgøtene tiltak tidlig før stormen kommer.
i stedet for at du skal løpe ut med samsekkene for eksempel, når flommen er der, så kan du da gjøre tiltakene tre dager før for eksempel. Og så har vi et produkt som er alltid bygd på samme teknologi ennå, men det er litt annerledes, det er at vi da er mot forsikringsselskapene også, så den
der har vi da en sannsynlighetsskår, eller hva er sannsynligheten på at du skal få flom på et bygg, som for eksempel her i Norge, hvor vi har gjort det på alle bygg i Norge, så kan vi da gi en risikoskår på hva er sannsynligheten på at du får et flom, eller hva er lavere eller høyere. Og utenfor det så kan da forsikringsskapene bruke dette her inn i sine porteføljer for å se på å optimalisere priserne, for eksempel.
Men du sa risikoskår for alle bygninger i Norge, altså alle hussteder? Ja, og mange i USA som vi også har, og i Australia som vi holder på. Det er flere steder vi også har samme teknologi. Men hvem er det som er kundene? Du sa forsikringsselskapene er kunder for denne langsiktige...
Men hvem er det som er kundene for denne tre-dager-frem? Hva skjer om tre dager? Jo, der har vi i dag kunder som er på siste ord sykehusselskaper nede i Texas i USA. Vi har retail, altså butikkskjeder som bruker det. Og vi har energiselskaper, for eksempel. Så der er det kundegruppen, der er jeg ganske stor for alle som har operasjoner eller ting som pågår på bakken er egentlig en kunde da.
Så det er et veldig stort kundegruppe, men der går vi gjennom partnerskapet vårt med Stomgeo. Så vi, sånn som fungerer nå, så gjør vi oppsalg via deres kunder. Så der er det egentlig at vi leverer teknologien til dem, og så går det inn i deres tidlig varslingssystem. Men hva finnes av sånne type løsninger før? Hvem er konkurrentene deres?
Det er jo en konkurrent der, kanskje en håndfull konkurrenter. Noen jobber kanskje litt mer med sånn multirisiko, som noen skal se på både flom og skobrander og alt dette her. Mens det er noen ytterst få da, som er da spesialiserte på flom, sånn som vi gjør. Så det er...
Det som jeg tror skiller oss veldig mye fra konkurrentene er jo den dedikasjonen på at vi kun fokuserer på flån, og graver oss så langt ned vi kommer inn, for det er jo kjempekomplisert med naturen, alt ifra meteorologi og hydrologi og geologi og alt det der skal vi hitte sammen for å kunne gjøre det.
Så presist, og i de gode varslingene til kundene våre, så må du dykke dypt inn i det problemstillingen. Og det er det veldig, veldig få som gjør. Og så har vi jo den med oppløsningen på modellene våre, altså trengmodellene. Man er jo for eksempel 1x1 meter, eller 3x3 feet, som vi sier i USA, på modellene.
Som vi da kjører alle våre analyser på. Så det er utrolig store og tunge datamengder. Det er jo terabytes, aldri så mange terabytes som vi holder på å prosessere. Så vi må kverne gjennom hver time, for eksempel på den tidlige varslingen. Så det er også at vi tar den høye oppløsningen, kobler det med naturens komplekse systemer, og da kan vi gi den høye oppløselige og
presise flommvarslingen på hva er sannsynligheten på du får det, men også hvor stor for eksempel flommen vil være. Så det skiller oss ut fra de andre leveringene som har så høy oppløsning på datasettene som det vi har. Også i tillegg så jobber vi veldig mye med å forbedre dataene. Du har tilgang til drengmodeller fra ulike land, men de tar vi da i tillegg og beriker med enda mer informasjon som er utrolig viktig for å si noe om hvordan det renner alt ifra
et fortauskant for eksempel skal mangle. Det kan jo ha mye å si på om vannet skal til høyre eller venstre eller skal rett frem. Og det er jo veldig, veldig viktig og kan være avgjørende egentlig for om du har sannsynligheten på flomp og et bygg. Altså hvilken er de egentlig? For vi skiller jo
sannsynligheten på flom fra ene siden av gaten til den andre, eller fra nabobygg til nabobygg. For det kan ha stor forskjell på hvem som faktisk har en høyere sannsynlighet for flom. Denne informasjonen, hvordan kan det hjelpe, eller hvordan hjelper det kundene deres å få vite om ting tre dager før, eller ja?
Jo, sånn som nå var det jo en storm barrel som heter der borte i Mexico, som da gikk mot Houston. Og den endret sånn plutselig, begynte den å endre retning. Og så hvor vår modell kjører hver time, så sjekker vi værmeldingen som vi får av StormGiro. Så hver time så sjekker vi den værmeldingen, og hvis det er noe som, altså hvis det begynner å bli dårlig værret til å si, og det begynner å øke en synlighet, så kikker det i gang. Og det begynner varslingene å gå ut til kundene.
Så da var det jo, jeg tror det var rundt 30 timer, 24 eller 30 timer før det faktisk traff justen da, så begynte den her å svinge oppover mot justen, og da begynte for eksempel de sykehusene å få varsling inn da, at nå begynner denne stormen å komme for oss hit, og konsekvensen den vil være sånn for dere. Ja, de fikk varsling fra tjenesten deres. Ja, via StormG og sin plattform. Og da begynte de å gjøre tiltak for forberedelse på hvordan denne flommen vil bli. Og den var jo...
Prediksjonen i den stormen, eller den hurricane som kom da, den var utrolig bra. Så vi fikk veldig god varsling, og det var jo veldig precis det som vi varslet 30 eller 24 timer, jeg husker ikke akkurat, før det. Og det samme var jo med Debbie som kom noen uker senere, sikkert på Østkysten også. Der var de jo tidlig ute og kunne si hvordan den her vil påvirke de ulike oppover Østkysten som er solgt til oppå der. Så det er jo et
verktøy som er viktig for å kunne forberede seg. For hvis du vet at dette er... Jeg har en sannsynlighet på 80% eller 100% for eksempel, men da kan du gå ut og gjøre et tiltak. Da kan du flytte verdier til høyere høyder, og
Du kan også legge opp floddefenser som du har, så du kan unngå skader på bygget ditt. Og det igjen er jo også sånn at hvis du klarer å vise til forsikringsskapet, for eksempel at du er tidlig ute og hindrer skader, da kan du også få bedre premier. Og så er det jo det med sykehuset og disse energiselskapene, de kan også plassere ut kritiske personell på riktige steder før stormen, eller de kan gjøre tiltak på ulike steder rundt omkring i byen, for eksempel med strøm.
som gjør at de kan holde, ja, de kan ha til å levere strøm tidligere, eller de kan også begynne å planlegge hvor de skal ha som alternativ ruta for sykepiller og inntilsyke. Men hvor er det, altså, disse sykehusene, eller det sykehuset du nevnte, det er jo i USA, sant? Hvor er kundene deres nå? Det er i Norge og i USA, og så holder vi på både i Nord-Skandinavia, og vi i Australia har jo på med tidlige piloter, kan vi si, i de markene som vi har.
I det første året i selskapet har det handlet om å bygge teknologien som er skalerbar og vi kan klare å ta store områder. For som jeg snakket om innledningsvis er det veldig, veldig tunge data vi må prosessere gjennom. Så vi har heldigvis et
superdedikert, flink team som jobber hver dag med å prøve å forstå mer om hvordan flommene fungerer, men også hvordan vi kan skalere det raskt, samtidig som vi leverer gode resultater opp mot kundene. Så nå er det jo full guff i USA, det er derfor jeg skal flytte bort dit nå, samtidig som vi også har samarbeidet
Da satser vi mot Australia, for der har vi fått tidlig piloter inn og partner inn der, og så er det her i Skandinavia og i Nord-Europa, Tyskland som vi ser på. Du fortalte tidligere at det du har sett som veldig viktig når du bygger opp selskapet med marketing, og så kommer ut og når ut, hvordan er det dere har jobbet med det?
Det har egentlig vært et fokus veldig tidlig for oss. Vi har vært tidlig ute og brukt ganske mye penger på marketing. Jeg tror vi har vært, i sammenligning med andre selskaper, så har vi hatt ganske høye budsjetter på det. Men det er veldig viktig, spesielt hvis du skal nå ut internasjonalt. Så må du også klare å
få ut budskapet og bygge merkevaren, branding og marketing på selskapet. Når du skal nå noen folk i utlandet, så må de ha sett den logoen før. De må gjerne ha sett den
en artikkel og skrevet at du har vært aktiv i ulike podcaster eller nettsider som er internasjonale for at man skal bygge den toverdigheten på at det er et stort selskap og de har jo vært i TechCrunch eller BBC eller Forbes og alle de som vi har vært i tidligere. Men det var jo en
strategi som vi la oss tidlig. Så vi har jobbet med Oka Studio for eksempel nede i Stavanger som har jobbet oss med å bygge selve brandingen, storyen rundt det. Og så har vi da i forbindelse med at vi skulle ute i USA så har vi da også da rebrandet og fått dette her frem og ut. Og så har vi vært opptatt av å
prøve å være til stede i relevante kanaler og nyhetssider. Var det noe dere var gode på helt fra begynnelsen, eller var det noe dere skjønte etter hvert? Ingen av oss var gode på så mye av dette, for ingen av oss har bygget selskapet før, så det er mye læring og mange nye veier som går opp. Men det er viktig, og vi er et grunntid som er veldig...
ulike, veldig gode, altså alle har veldig sånn, vi er veldig gode på ulike ting, og en av oss, Jonas, han er kjempeflink på da med å forstå det med branding og marketing og hvor viktig det er kommersiellt rundt, sant, og så har vi Berna som er supergod på å koble alle dimensjoner og teknologien og bygge dette her rundt og få dette her til å fly, sant, så det er viktig at vi, så det har jo vært en læringskurve for oss hele veien, alle sammen,
når vi har tatt de stegene. Og en av de var jo da å skjønne tidlig at marketing og branding, det må vi få til. For skal vi nå ut av Norge, så må også selskapene rundt der, eller de som du skal snakke om, hørte om og sånt. Så derfor har det vært en tidlig strategi på også å dele kunnskap. Så vi har jo hele tiden...
delte artikler eller sånne små LinkedIn-poster eller blogger eller hva vi skal kalle det, der vi skriver litt grann rundt om hva er problemet med flomm eller hvorfor er det viktig på besikringsskaper for eksempel å ha
ha bedre data på flom, og hvorfor er det viktig for dem å vite tid. Sånne ting er vi tidlig ute med å gjøre. Da hadde vi budgetter tidlig på å partnere opp med folk som kunne hjelpe oss inn i disse kanalene. Hvordan kan en norsk starte å komme inn i TechCrunch? Da har vi jobbet aktivt mot det og fått tak i en partner som kan gi oss inngang der.
Og så når du først har kommet inn litt, så begynner du plutselig å få mer invitasjoner fra andre steder også, som kan være, altså kommer fra de som kan hjelpe deg inn i andre kanaler. Så nå nettopp så ble vi, neste uke skal vi intervjues i, fikk vi invitasjoner til å bli intervjuet av en av de store, største bransjenyhetsnettsidene på forsikring. Så det er jo kjempebra for oss. Og det er jo igjen, er jo via den marketing-siden. Så det vil jeg jo egentlig si er,
Hvis du har ambisjon om å bygge selskapet ditt og skal nå internasjonalt, så må du også tørre å bruke en god del penger i begynnelsen på marketingplanning. Det føltes som veldig mye penger vi brukte i begynnelsen med, men nå ser vi definitivt en god gevinst av å være litt tøff i satsingen der. Så det tror jeg mange selskaper, tidligere selskaper spesielt, kan tørre å
utforske litt mer og prøve seg på. Det har en stor effekt. Vi hjelper også videre, for eksempel inn mot en runde når du skal hente kapital. For da, hvis du er ute i store internasjonale magasiner eller kanaler, så fanges det også opp av investorene. Så vi har i denne runden som vi nå hadde
lukket nå rundt sommeren da, der har jo vi fått utrolig mye innbønster. Så det er veldig mange som har kommet til oss denne gangen her, i stedet for at man må løpe rundt og prøve å få inngang hos alle andre. Så det er jo ikke en
Men jeg tror vi henger sterkt sammen med at vi har gjort den innsatsen på marketing og branding tidlig. Hvordan er det da når innleserne plutselig kommer i løpene til dere? Jo, det er jo selvfølgelig kjempegult det. Det er jo kjempestas. Vi får mye innbønns også, så det har vært en veldig hektisk, skal vi si, vi har jobbet med runden en stund. Det må man jo, det tar tid. Det tar veldig lang tid.
Så vi har jo satt det, ikke siste året, kanskje nå da, vi har jo hatt ufattelig mange investormøter, men det er jo viktig å bruke de møtene, det kan jo kanskje være en idé at man bruker de møtene også til i den kommersielle sammenhengen, for man kan jo også utfordre investorene som tar kontakt, eller du kan ta kontakt med dem, samme det, men at man i investormøtene også prøver å være litt fremme på å prøve å si at de må også åpne litt av sine nettverker, for det man kan for eksempel si er at
Vi kan jo vise til en alpene dine, eller noen i nettverket ditt, at vår teknologi faktisk er så god som vi sier, så du kan tidlig komme inn og få tilgang til en kunde, for eksempel, eller en potensiell kunde. Og det har vi klart, så vi har jo fått holde på nå med å se om vi
med da selskapene som vi har fått inngang til via den kapitalrunde prosessen som vi har hatt. Så det er blant annet det i Australia. Kan du fortelle litt om de som gikk inn på eiersiden før sommeren, hvem var det det var? Jo, jeg kan si at en av dem er jo Scale Capital, så det var Lid, og så har vi lukket rundt nå da, men vi har to til som har kommet inn, som vi da skal...
Jeg kan ikke si det nå, men det kommer veldig snart en nyhet på det. Vi er sammen med tre internasjonale store investorer som er spot on i forhold til det fokuset som vi har. Det er også en viktig del av den reisen vi har tatt nå, at vi har vært veldig bevisst på at nå må vi ha investorer som er i de markedene vi skal inn, ha den bransjenkunnskapen vi skal ha, de markene vi skal ha, kundegruppen vi skal ha,
Så igjen så henger det jo sammen med marketingstrategien som vi har. Vi ønsker at når vi nå skal slippe denne nyheten, så skal det også være i forbindelse med en salgskampanje vi holder på med, for eksempel at det skal være liksom en sånn, her kommer Serenityk, så de har fått med seg en sterk investorer inn på dette her, så da kan du bygge mer momentum rundt det i sammenheng med da
kommersielle aktiviteter når du gjør sånn. Det er veldig tydelig strategi på det. Ja. Men det er kanskje mange tech-selskaper som sitter, altså når man sitter og utvikler teknologien, da, så sitter man veldig i en boble og bare jobber med å tenke, ok, når produkten begynner å bli litt mer ferdig, så skal man ut og fortelle om det. Ja. Hvilke tanker gjør det? Jo, det kjenner jeg meg igjen i, men der har vi tilbake til den, vi alle fire er geologer av grunn av noe, men vi er likevel veldig, veldig forskjellige, og da
er det jo sånn at vi tidlig ute, vi som jobber med det kommersielle, er ute og skryter på oss kanskje litt mer enn vi har kommet, og så løper vi hjem til CTO og sier, nå har vi et lite problem til deg, du må gjøre dette her og der. Så da er det, men det er viktig å være litt tidlig fremfor, for du må jo også kunne ha mulighet til å justere det i forhold til hva kunden egentlig vil ha, sant?
Og så tar salgssyklusen ofte veldig, veldig lang tid, altså for sikring spesielt. Det har jo en kjempelang sales cycle på. Så å være tidlig ute, det må man være. Man kan ikke sitte hjemme og skulle perfeksjonere inn teknologien for så å begynne på det kommersielle. Da begynner kanskje runwayene å bli veldig, veldig kort. Ja.
Nå er det jo i morgen så flytter du til USA. Dette er noe som er planlagt over lang tid. I ett år så er det planlagt denne flyttingen. Hva slags planer er det du har lagt? Hva har du da gjort? Nei, det jeg gjorde, og
Det er tidlig ut å begynne å prøve å undersøke markedene nå. Så vi bestemte oss for cirka et år siden, ja, vi begynte med jobben rundt å si vi skal nå til USA, for vi så vel for traksjon på salg, spesielt innenfor den tidlige varslingssystemet vårt, men vi skal også inn i det mot sikring. Så vi begynte tidlig med å finne ut av hvor stor det er markedet og alt det her, og hvem skal vi nå ut til. Og så begynte vi å bruke nettverket vårt aktivt for å prøve å få innganger til selskaper. Vi har...
også fått med oss flinke folk som har gjort kommersielle reiser i USA før. USA og Norge er jo selvfølgelig kjempe stor forskjell på. Det er en helt annen kultur på hvordan man gjør business. Hva da? Hvordan man gjør veldig mye med relasjon. Selvfølgelig er relasjonsbyggingen viktig i Norge også, men det er veldig viktig sånn som vi har sett i USA. Det tar lang tid, så du må være veldig på kunden. Du må møte dem. Du må
Du må trygge dem på at dette her du faktisk bygger er kjempe, kjempe bra. Og det er jo selvfølgelig veldig, veldig vanskelig å gjøre fra Norge. Sitte i Bergen og skulle ta over en USA, det tror jeg er særlig, særlig vanskelig. Så å ha folk på bakken med, spesielt i begynnelsen da, med hele, altså forstå hele selskapet ned til alle detaljene i selskapet, for å kunne ta og bygge den tilliten og kunne vise til det produktet du skal bygge, det tror jeg er kjempe, kjempe viktig. Og så har vi jo da som
Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere? Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh. Cefalos spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden.
Og det å ha faste utviklere gjennom Cefalo skal i praksis oppleves som å ha egen ansatte. Så er du interessert i å høre mer om å ha eksterne utviklere, så vil Cefalo gjerne ta en veldig hyggelig prat med deg. Så sjekk ut cefalo.no, altså C-E-F-A-L-O.no.
partner eller advisors da, som kan hjelpe oss i begynnelsen nå med hvordan vi skal gjøre salg i USA, for det er jo en kjempe stor læringkurve på oss, og den er jo så bratt som den kan bli den læringskurven her, vi har jo ikke gjort det før. Så vi er jo veldig lydhøret for de rådene vi får, og det igjen er jo via investorer da, vi har kommet i kontakt med disse. Er det ikke råd å gjøre det? Ja, for da kan du jo vite at hvis investoren din sier at de ser flink, så er jo det også en
det blir du trygg på at det er noen du også kan stole på til å begynne med. Så vi har jo fått i gang det, så vi har hatt de rådgiverne nå inn en stund, så vi har begynt med å bygge opp en pipeline opp på kunder. Vi har også piloter gående i USA nå på besikring, så vi har allerede begynt å legne opp en god del. Og dette har vært en jobb som vi har holdt på med lenge å bygge opp. Og så er det selvfølgelig at du må finne og prøve å ansette flinke folk. Jeg hadde vært på intervju i går kveld,
Så ting er liksom lineet opp, så det er full guff allerede. Så det må jo bare finne, håpe på flyet kommer med bort. Ikke sant? Men da er ikke Silicon Valley du flytter til. Fortell litt hvorfor du flytter til Boston.
Ja, nå var jeg faktisk i Silicon Valley for noe tidligere i sommer, og da skjønte jeg veldig fort at det var rett valg å være på østkysten. For å skulle jobbe med Norge og vestkysten i USA, det er veldig, veldig vanskelig på grunn av tidsforskjell. Altså du blir egentlig helt disconnected fra den.
organisasjonen du har i Norge. Så det er det første. Det er veldig, veldig vanskelig med å være på så stor tidsforskjeller. Ja, for det er ni timer er det det. Ja. Så da er det enten veldig, veldig tidlig. Det funker når du har jetlag. Da kan du være tidlig på å hjelpe i Norge, men når du skal bo der, så er jo ikke det verkraftig. Også hvis det ikke er som Norge, så jobber vi veldig mye på kveld. Så det er kjempevanskelig. Så det var en av grunnene.
Så er det Boston vi kan flytte da. Boston er jo da selvfølgelig med en mye bedre tidsforskjell. Det har også et stort businessmiljø innenpå både bank og forsikring. Du har tilgang på veldig masse flinke folk, nye talenter som kommer ut fra alle disse universitetene, og det er også selskapene som er bygget der, så du har tilgang på masse gode
gode talenter som kan du kan få inn i selskapet og så har jo vi startet ut vår reise i startup-lab her i Bergen, og det har vært en kjempesuksess for oss, å få tilgang til
et nettverk, andre selskaper som er i samme fase som deg og kan diskutere og sånt, og så partnerskapet som for eksempel startet ved å stige en del, for eksempel med Fremtinn som vi har jobbet med, vi kom i kontakt med via de. En kjempeviktig grunn til at vi har fått landet, det er en stor god avtale sammen med de, og
Og i Boston så har vi noe som heter Greentown Labs. Det er da Nord-Amerikas største inkubator for tech-selskaper, climate tech-selskaper. Og det er jo klart at hvis vi kan gå inn i et miljø, når du kommer bort der som en nordmann, så er det greit å komme inn i et miljø, et nettverk og ha sitt hjem sammen med andre selskaper som er i samme fase, så du kan diskutere og du kan lære og så igjen med partnerkap allerede.
begynte å dra nytte av partnerselskapet som er i Greentown Lab som vi også har begynt å snakke med noen og vise hvem vi holder på med. Så kanskje vi får til noen kunder via det også. Så det er veldig viktig å komme inn og
Bygge nettverk er utrolig viktig. Er det andre norske selskaper som sitter samme sted? Nei, det har jeg ikke hørt om noen norske. Jeg tror vi er først norske inn i den. Dere er jo fire grunnere. Hva er grunnen til at du reiser til USA?
Det har med det kommersielle å gjøre, og det er rett og slett det som passer for meg. Det er så enkelt. Det er egentlig en kort og enkel svare som blir satt ut for dem. Jeg lurer på om vi kunne gått litt tilbake til starten. Det er jo alltid interessant å høre hvorfor startupselskaper, hvordan det kom i gang. Hvis vi tar tilbake til mars 2020, hva var det du tenkte å gjøre da?
Nei, så det begynte jo litt før det da, altså det er jo en, det begynner jo egentlig mange, mange år før da, da vi fire jobbet jo sammen i et oljeselskap her i Bergen, Roksholset, det var også et fremoverlent selskap som testet ny teknologi og drev med innovasjon, så vi har alltid vært eksponert for, og nå er jeg veldig nysgjerrig på hvordan man kan bruke nye data og nye teknologier for å kunne finne mer olje på den tiden der, sant, og
Så det har alltid vært en interesse rundt der, og vi fire har holdt sammen siden. Så ble det også solgt, og mye skjedde. Så vi fôr i ulike retninger en stund. Werner fortsatte å bygge teknologi og software, og jeg fôr over til arealplanlegging og arkitekturbransjen og jobbet med urban arealplanlegging og klimatiltak i det.
mens de to andre var med å være med igjen i oljebransjen. Så har vi holdt kontakten, og så har vi alltid droldet på ulike ideer, og så kom det opp denne problemstillingen med hvordan man kan modellere hvor vannet renner, hvor har du sannsynlig oppsamling, og hvor kan du få flommert det? Så begynte vi å drodle rundt den, og så var det starten på ideen, og så gikk vi til Erland i Bergen på start og ble på å pitche dette her, og det var rundt
Februar-mars 2020, og så fikk vi med oss Innovation Norge, som har vært en viktig bilagsyter på vår reise, og en engelig investor som heter Bjarte Fagerås, som også er styreleder vår fremdeles. Da fikk vi funding på det rundt mars 2020, og det var da alle børser stupte. Da gikk jeg hjem og sa til min kone at nå har vi en kjempegod idé, vi har fått litt funding, vi har cirka et år, jeg må si opp jobben min.
Så hun mente jo ikke, etter her rett tid å gjøre det, det er så veldig lurt. Så det var jo selvfølgelig en liten, det var jo ikke en sånn toppstemming til å begynne med. Men jeg fikk den lov til slutt. Så da begynte, det var det meg og CTOen da som tok første runde da, og bygget selskapet da og begynte i mai. Så da var det bare å lage seg en kohort og si at vi er en kohort, og så satt vi nå ned på startet der på og jobbet der sammen, og bygde første dataversjoner, kan man si da, av teknologien, og så
Fikk vi faktisk første kunden allerede i desember samme året, eller til januar. Altså oppe over gangen der. Og da begynte bala å rulle. Vi begynte på litt. Vi viste at vi kunne bygge teknologi igjen. Vi viste at vi klarte oss heller det. Og da hadde vi jo funding til for de to andre områdene også. Og så har vi jo vokst stødig siden av, så nå er vi jo
17 faste ansatte da, i selskapet. Så da er Bergen som er hovedkontoret. Men hva var det som gjorde at du tørte å ta det valget med å si opp jobben? Nei, det vet jeg faktisk ikke. Det har jeg alltid aldri. Altså, det er jo kanskje man hadde veldig troen på at det her skulle bli klart da, selvfølgelig. Men at man faktisk tar sjansen å hoppe inn i en grunn av verden som er en veldig vanskelig lykkesi, det har jeg faktisk ikke et godt svar på hvorfor jeg tør det, men
Det var vel egentlig aldri noe tvil. Så det er jo sikkert noe som ligger i bakgrunnen til at det er bare et å satse. Kanskje man ikke helt skjønner risikoen med det. Ikke sant. Og så var det noe med at ideen kom, eller ikke ideen, men dere snakket om det når dere spilte fotball? Nei, vi så på fotball. Vi så på fotball en kveld hos Rolf og diskuterte litt ulike. Vi hadde jo jobbet med andre ideer en stund da, men så kom det opp her med Flom da.
Og så begynte det å virkelig kristallisere seg ut til å bli en kjempegod idé, for flom er jo den største naturfaren, eller som skaper største kostnader for samfunnet i verden. Så det er jo et kjempestort problem. Hvor mye summer snakker vi om, liksom? Nei, astronomisk er det jo ikke. Globalt, de tallene har jeg ikke, men det er enorme summer som går på kostnader som er relatert til flom. Du kan jo se til Europa nå. Det har jo vært masse flommer nedover der. Det har vært flere i USA allerede.
ikke bare de to hurricanes som var, men andre også, så det er masse form rundt omkring, og det er jo også noe man forventer skal bare bli verre og verre. Også uavhengig av man ser, til og med når man ser vekk fra klimaendringene, så er det også i USA, tror jeg det er en dobling av
eksponering mot flom i USA uten å legge til grunn klimaendringer. Og det er jo på grunn av urbaniseringen. Så det er jo måten vi har bygget byene vår på, og vi bygger byene vår på, som er en veldig, veldig stor bidragsyte til at vi faktisk har flomfra i dag. Og så kommer jo selvfølgelig klimaendringen på toppen, så du har jo du ringer det til å bli et stort problem da. Men bra for dere da, eller?
Ja, hvis de får lov å si det. Men er det sånn at det er ikke bare forsikringsselskapene eller de som på en måte er spesialister på flom som er interessert i det? Altså det er mer litt sånn, det er en allmenn publikum som er også interessert, eller allmenn kjøper og kundegruppe? Ja, altså det er B2B vi har fokus på da. Men jo da, og vi har jo startet ut med et produkt som heter, som går mot planleggingsbasen, altså hvordan du kan bygge nye områder.
altså arealplaner og sånt der, kan bygge de i, altså du kan unngå flån i fremtiden. For det er jo selvfølgelig, hvis du kan jo bygge det smart nok og riktig, så kan man jo selvfølgelig unngå flån. Og det har jo vært en del av reisen vår tidligere. Vi har jo vært på partnerskap med Innovation Norge og Bergen kommune, så det er veldig viktig, gjennom at vi har klart å bygge opp kundebasen som vi har i Norge.
Vi har jobbet med Oslo kommune, det er sånn smart Oslo prosjekt, så det heter. Så vi har hatt, vi startet ut med hvordan vi kan unngå å lage, altså hvordan vi kan planlegge for å unngå å få flomskader i fremtiden. Så det er jo det vi startet ut. Og så har det bygget seg videre til å innse at vi også kan begynne med å predikere rundt dette. Men de kundene, altså, hvor mye kan de spare? Altså de som eier bygninger, som det er sykehus, ikke sant? Altså helt konkret, hvordan...
Er det mulig å si noe om... Tallene er veldig vanskelig å si, for det varierer utifra størrelsen på byggene og hvordan de ser ut. En stor solcellepark, for eksempel, som vi også monitorerer på. Hvis de kan unngå å få skader på alle disse inverters og batterier og alt det som er rundt der, det er store kostnadsbesparelser for å bygge det opp, men også i produksjon. Samme med sykehus, så er det...
veldig vanskelig å kvantifisere det, for der er jo det også liv og helse innover, sant, og mot butikker, hvis de får flom i hele førsteetasjen sin, så er det klart at det kan ha nedetid, og du må kjøpe inn alle varene på nytt, og mot forsikring, for eksempel, så har jeg jo hatt en case study der de ser at det
Det de forventer at de skal ha over 10 ganger i return da, i forhold til hva de investerer der på noen få år. Så det er store summer involvert i dette. Sånn som USA for eksempel, der tar jo forsikringsselskapene og trekker seg ut av områder, fordi at det plomrisikoen er så
vanskelig å håndtere, at de ikke klarer å tjene penger på det i alle fall. Så da trekker de seg ut av områder, og da sitter jo folk igjen uten forsikring på huset sitt, og da får de problemer med lån på huset sitt, altså det er veldig komplekst, og konsekvensene er veldig store både for businessen til forsikringene, men også privatpersoner som sitter igjen. Så det er jo der vi kan komme inn med den høyoppløselige dataene vi har, så de kan pinpointe ut hvilken hus som
De kan forsikre, eller de kan jo forsikre alle, for da kan du jo også justere prisen i hendene til det. Så det er jo store summer som kan både bespares, men også summer som forsikringsskapene ditt, og kan jo gå inn igjen i markedet. Du forlater ikke markedet, men du kan gå inn igjen til markedet igjen også. Så det er
Det er stor påvirkning. Climate resilience, det er jo det som er viktig for alle, også for myndigheter og dette. Men du sier at dere kan skille et hus fra en avbåndshus. Det er veldig detaljnivå. Kan du forklare for oss som ikke er geologer, hvordan det er mulig å ha det på så detaljnivå? Det handler jo først og fremst om opplevelsen.
oppløsningen på de terrengdataene man modellerer på. Men så handler det også om det at man må forstå hvordan naturen henger sammen. Naturen er jo superkompleks. Og det er jo kanskje litt av den fordelen av å være en geolog i base, du skjønner mye av hvordan naturen egentlig fungerer, og meteorologi og hydrologi og geologi og alt det der henger jo veldig, veldig tett sammen, så det er jo et system i naturen. De skiller ikke med siloer at jeg kun jobber med geologi eller kun hydrologi. Du er nødt til å koble tingene sammen. Så det er kjempeviktig. Og så
er det jo viktig i det måtte vi ha flinke folk som kan være med på å programmere dette her til å henge sammen i den, altså gjøre sånn som det er i naturen. Og for eksempel for et bygg så kjører vi
mellom 200 og 250 fysiske parametre da, som egentlig fra naturens side er med på å bestemme kan dette bygge, altså hva naturen kan gjøre som kan forårsake flom, eller hvorfor er det ikke flom? Ja, 200-250 per bygg. Ja, så det tar sin tid. Serverrommet oppe i startudavlen, der hører du at det jobbes hardt. Men det er jo det som igjen, hvis vi har de flinke teamene vi har rundt her på teknisk, så er de da også på å
har laget at det er sånn at vi kan skalere det. Og så er det jo da med maskinlæring. Vi har jo også fått inn historiske skader, så vi bygger en maskinlæring oppover der i hele. Så det er mye som skjer for å kunne klare å si det med denne presisjonen. Og så er det jo det at dette skal også kommuniseres ut. Så da må du også ha et bra kommersielt team som skal klare å formidle dette her og bygge den tilliten som vi snakket om innledningsvis. Så det er viktig å ha
Det er det jeg mener om at vi som konkurransebåter når vi har det fokuset, det er også en veldig, veldig styrke man skal ut og selge for.
Hvis du kan si du har 17 eller, ja, alle de jobber ikke med flånene, men noen av de selv har det selvfølgelig også. Men som graver seg ned i at det er hver, hver dag, hele tiden, da bygger du sånn tillit på at dette er faktisk, det her kommer til å bli kjempebra, sant? Og sånn at du da kan bevise det som vi gjør i salgsprosessene, så går vi tidlig inn for å prøve å redusere, eller få den litt kortere, den salgsyklusen nå, så gjør vi jo det som vi kaller for blind test, hvor vi får tidlig inn en sånn
proof of concept inntil fysikkenskapen at dette, hvis dere hadde hatt dette på to år siden, da hadde du faktisk sett sånn ut. Da kan de teste det mot sine historiske skader, og da kan vi raskt få et bevis på hvorfor vårt produkt er så bra som vi sier. Nå er det gått fire og et halvt år siden dere startet opp, siden du sa opp jobben, ikke sant? Hvordan vil du på en måte oppsummere de årene der?
Det har vært ufattelig mange fjell som skal bestiges for å klare å komme hit vi har kommet. Det er ups and downs hele veien i en sånn startup-reise. Det er mye som du skal overvise i det første stadium. Overvise om at du har de rette teamene, og at founders er de rette teamene til å få pengene til å gjøre det. Så skal du vise med teknologien, og så skal du få flattige, flinke folk.
Ja, så skal du igjen hente mer penger flere ganger. Så det har vært en utrolig gøy reise med mange lange dager og for å klare å bestige disse fjellene som jeg sa, til og veldig masse gøye sånne her achievements som vi har hatt underveis da. Alt fra følgning til å lande i de første kundene, og lande i de første kundene i USA, og til nå også å klare å
vise til enda mer vekst på salg. Det er jo det som er vårt neste store test eller mål, det er at vi må vise til salg nå opp mot Serie A som blir da neste runde. Så nå er det jo hele tiden nye steg å ta, hele tiden nye ting å lære, så det er jo sannsynligvis tidenes læringskurve når man hiver seg ut på startup-livet. Kan du si noe om hvordan du synes det er å jobbe med dette, versus å jobbe i oljebransjen da?
Ja, så oljebransjetiden var veldig kjekt og spennende for deg også. Var det mye sånn konseptuelt du måtte bygge opp hvis jeg jobbet som letegeolog eller explorationist? Men dette her er jo enda mer, hva skal man si, du blir eksponert for alt fra fundraising til salg til å bygge teknologi til å skulle ansette og drive med hoveder. Så det er jo ingen de sammenligningene oppe. Det er jo bare en hverdag som aldri er lik.
Hva er det viktigste nå når du kommer til USA og skal sette i gang arbeidshverdagen der? Nå er det veldig mye med å gjøre seg så synlig som mulig, samtidig som vi holder på med en sales outreach-campaign.
at vi klarer å kjøre alt dette parallelt nå, og så må man rett og slett bare være til stede og møte folk så mye som mulig. Til begynnelsen blir det nok mye reising for å være på disse stedene for å møte fremtidige forhåpentligvis kunder og bygge videre på den merkevaren. Samtidig som man skal også prøve å finne de rette folkene som skal komme inn i teamet. Det tror jeg blir en kjempeutfordring for
salgspersoner seg selv, er jo de gode selger seg selv også, så du skal luke det ut først der, og så er det jo det med ny kultur og nytt land, hvordan skal du gjøre det? Så det blir også en veldig stor utfordring eller læringskurve da, på å klare å finne de neste talentene som vi skal få inn i selskapet vårt. Så det blir nok en utrolig
hektisk tid, det vil jeg si nå da. Og mye læring. Så da igjen er det viktig med det å være i et nettverk der du kan spørre litt. Fordi de dere er på jakt etter nå og vil ansette i USA, det er salgspersoner? Ja. Så nå er det første omgang. Nå er det jo å få inn noen som kan kjøre en hel seil, alltid fra å starte lignende til å lukke en bil. Så det er hoved...
personer i byen som skal ha den. Så teknologien og det skal være her i Bergen. Det skal bygges videre for Bergen. Hovedkontoret vil være i Bergen, og så er det et salgsteam vi skal nå bygge opp, salgsorganisasjoner vi skal bygge opp i USA. Men når du reiser over nå, så er det jo ikke bare du som reiser, det er også familien din. Hvordan ser de på det å flytte fra Bergen til Boston da? Vi tok beslutningen på at her er
i familien også, for jul en gang, så har det vært mye spørsmål og mye frem og tilbake. Akkurat nå er det veldig spennende, for nå skjer det, så nå nærmer man datoren seg. Så nå er det veldig, nå er det mye følelser som er ute og går hjemme. Og i løpet av den tiden her, så har det vært mye spørsmål, for det er jo, barn kverner gjerne litt på dette her utenom, så plutselig kommer det et spørsmål. Så min sønn er
Kommer til meg tidligere i våres eller sommer, kom han plutselig mens vi var på tur. Pappa, jeg har venner min her, jeg har fotballbarn min her, jeg har skolen min her. Hva mer trenger jeg? Hvorfor tar du meg til USA? Og selvfølgelig til første, så jeg så, oi shit, det gjorde det ganske vondt å høre det, for han forstår ikke hvorfor jeg skal gjøre noe så felt med han som tar vekk alt derfra.
Men samtidig så når man reflekterer litt rundt det, så ser man også at det handler litt om komfortzonen. Det å komme seg ut av komfortzonen. Så jeg tror jo at vi kommer, at alle sammen kommer styrket ut av dette. Hun eldste, hun er jo litt frem og tilbake, forstår litt mer hva USA er, og man vet mer om det med sosiale medier, så hun har jo fått noen kontakter der borte allerede. Så det er min kone som må si opp jobben sin og følge etter. Så det koster veldig mye for familien nå. Men
Jeg håper og tror at det skal bli en kjempeopplevelse for alle sammen, en positiv reise. Det høres veldig spennende ut. Da må dere ha en veldig god tur i morgen til USA. Tusen takk. Og så må vi bare si tusen takk for praten. Tusen takk for at vi kom her.
Hei, hvis du likte denne episoden, så abonner på den og gi den gjerne en 5-stjerners rating med dine tanker. Hvis du er interessert i temaene vi tar opp på denne podcasten, så anbefaler jeg deg å gå inn på skifter.no. Og hvis du mener vi fortjener deg, så kan du gjerne støtte oss ved å abonner på Skifter. Takk for at du hørte på, så ses vi neste uke.
Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere? Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh. Cefalos spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden.
Og det å ha faste utviklere gjennom Cefalo skal i praksis oppleves som å ha egen ansatte. Så er du interessert i å høre mer om å ha eksterne utviklere, så vil Cefalo gjerne ta en veldig hyggelig prat med deg. Så sjekk ut cefalo.no, altså C-E-F-A-L-O.no.