9/11/2024

Han designet Remarkable, og var første ansatt i en enhjørning: Slik tenker Mats Herding Solberg

Mats Herding Solberg, designleder og produktutvikler i Remarkable, snakker om sin reise fra å være skeptisk til å bli med i Magnus Wanbergs oppstartsselskap til å bli en nøkkelperson i Remarkables suksess. Han deler innsikter om designprosessen, utfordringene med å jobbe med kinesiske produsenter, viktigheten av å validere produkter før lansering, håndtering av kritikk og viktigheten av å ha en sterk teamkultur. Solberg fremhever også Remarkables fokus på å gi folk et bedre tankeverktøy og sin personlige inspirasjon fra Apple og Bang & Olufsen.

02:35

Taleren beskriver hvordan personlig interesse for teknologi og ambisjoner førte til valget om å bli med i et spennende oppstartprosjekt.

05:55

Utviklingen av Remarkable-prototyper viste komplekse utfordringer i å kombinere teknologi og design før produktlansering.

13:55

Remarkable har utviklet Paper Pro med fokus på kvalitet og brukerfeedback, mens de lærte av tidligere produkter og tilbakemeldinger.

23:54

Vi utfyller hverandre godt med ulike perspektiver på produktutvikling, og har utviklet en sterk kommunikasjon over tid.

29:01

Lederen reflekterer over balansen mellom å være hands-on og se fremover i en voksende organisasjon.

blir det en litt lengre innledning
Velkommen til Skifters podcast. I dag

Transkript

Velkommen til Skifters podcast. I dag blir det en litt lengre innledning enn normalt. Mitt navn er Per-Jørgen Nikolaisen. Jeg er gründer og redaktør her i Skifter. Jeg har fått lov til å være vikar for min gode venn og medgründer Lukas Veldt-Gebril, som har tatt en velfortjent pause fra podcast-innspillinger nå utover høsten. Sammen med min kollega Kristin Askvik i Bergen skal vi holde i tømmene og gjøre det så godt vi kan. Jeg er først ut og synes jeg har fått et skikkelig skup allerede.

27.300 s
00:00:02

Jeg har nemlig fått æren av å snakke med Mats Herding Solberg, den kanskje desidert viktigste personen ved siden av grunder Magnus Vannberg i Remarkable. Han ble med som første ansatt for ni år siden og har hatt rollen som designchef, men er nå også leder for produktutvikling.

15.020 s
00:00:29

Etter fire års intens jobbing lanserte han og teamet en nylig Remarkable Paper Pro, den første fargeversjonen av skrivbrettet som gjenskaper papir. Vi skal snakke mye om det, men også om kultur, forbilder, følelser til produkter andre mennesker og hus, det å takle kritikk og selvfølgelig også hans beste råd til andre gründere.

22.280 s
00:00:45

Men jeg begynte med å spørre ham hvordan han kunne finne på å bli med ombord i oppstartselskapet til Magnus Vanberg, en person som var ganske så annerledes enn han, og der han så på ideen som litt vidløftig og fjern. Jeg tror det er veldig naturlig og sunt å ha en skepsis når noen kommer og sier at de på en måte skal lage noe helt nytt, noe helt fra scratch. Fordi det...

28.940 s
00:01:08

er som regel en grunn til at det ikke har gått når andre har prøvd tidligere. Så jeg trengte vel å på en måte bli overbevist om at Magnus sin tilnærming var en tilnærming som gjorde at det skulle fungere, i motsetning til hva man har sett før. Med å bli bedre kjent med Magnus, gjennom å grave litt i hodene hans og forstå egentlig hva han la til grunn, så begynte jeg også å forstå at hans tilnærming var ganske unik. Hans take på teknologien var litt annerledes.

29.360 s
00:01:37

og at driven hans var nok litt sjelden. Han virket utrolig bestemt, og veldig tydelig på hvor man skulle. Og det gjorde at man bygget mer og mer tillit. Og så selvfølgelig over tid, når vi jobbet mer og mer sammen, og i fellesskap på en måte innså og beviste at de ambisjonene vi satt var sanne, og mulig å oppnå.

27.060 s
00:02:07

Så økte jo på en måte den tilliten mellom oss. Dette er jo litt gjenkjennbart for folk som blir medgründere, eller både co-founders og førsteansatte. Men på tross av denne skepsisen, så ble du likevel med. Det er det jeg ikke skjønner helt. Du lot deg rive med på en eller annen måte, eller du hadde ingenting annet å finne på, eller hvorfor ble du med?

26.320 s
00:02:35

Nei, for min del. Jeg holdt jo på med en annen startup på det tidspunktet, som truslet og gikk. Jeg synes det var veldig spennende. Men jeg hadde alltid hatt lyst til å jobbe med den bransjen vi er i med Remarkable. Jeg har alltid syntes elektronikk har vært utrolig spennende.

20.920 s
00:03:02

Jeg er født og oppvokst i et sånn Apple-preget hjem, selv lenge før folk brukte Apple-produkter, eller før de het Apple. Og har vært utrolig interessert i, hva kaller jeg det, produktdesignet i den sferden, alltid. Så jeg var utrolig spent på muligheten for å kunne leke med den bransjen, leke med den kompleksiteten som konsumerelektronikk egentlig har.

28.120 s
00:03:23

I tillegg så hadde nok jeg og har alltid hatt veldig lyst til å bygge noe stort, bygge noe med høyt moment. Jeg hadde lyst til å sette litt håret ambisjoner for det vi skulle oppnå, og det kjente jeg kanskje ikke helt på i det samme i det jeg holdt på med da.

22.000 s
00:03:53

Så Magnus kom med noe veldig spennende, noe veldig håret, og noe som virket sinnssykt vanskelig. Og vanskelige ting er veldig gøy da. Det øker terskelen for å lykkes på en måte. Hva var det du holdt på med? Mens jeg studerte i Trondheim, startet jeg sammen med en kollega et sånn nesten enkelt sosialt entreprenørskapsprosjekt, som vi deltok i Venture Cup med. Klassisk sånn

28.480 s
00:04:15

oppstartskonkurranse for studenter i Trondheim. Og så vant vi venturecup i Trondheim, og vant til penger. Så da gikk vi for å starte det. Konseptet er egentlig at vi brukte ull fra Mongolia til å lage støydempingsprodukter for kontorlandskaper.

23.320 s
00:04:44

Så det var en veldig cool take på å bruke et overskuddsmateriale og bruke arbeidskraft i Mongolia, som normalt sett ikke var sysselsatt, til å lage et produkt som endte opp i veldig high-end lokaler i Norge på det tidspunktet i tid. Selskapet lever fremdeles, og min kogrunder driver skjøpa fremdeles. Det heter Romotonic.

22.260 s
00:05:08

Så det var ikke sånn at du svikta det og det gikk under da? Det gikk ikke under, men det føltes jo litt som jeg på en måte forlot Birgitte litt. For det var bare oss to på en måte som holdt på med det. Men hun fikk inn en ny, og det tørstet å gikk, og har på en måte gått bra uten meg, så sånn sett så jumpet jeg ikke i skip på en måte.

24.040 s
00:05:31

Du snakket litt om det tidligere her også, men dette øyeblikket da du gikk fra å være på en måte litt skeptisk til at du følte at dere nå så ditt hjemmeombrud ut. Kan du fortelle om det? Ja, altså, det er jo litt sånn forskjellige tidspunkter, men vi gjorde jo en del testing tidlig, altså 2015-2016. Du jobber gjerne sånn at du har...

32.680 s
00:05:55

Works-like prototyper. Og så har du looks-like prototyper. Fordi du klarer ikke noen av de som merger dem helt annet, for du er ikke moden nok i engineeringen. Så du lager dumme prototyper som skal se ut som produktet, og så lager du en kontekst rundt det som gjør at det kan se ut som eller føles som det produktet skal være. Så det er på en måte en looks-like. Og så har du en works-like som mer er på en måte å bevise...

24.540 s
00:06:28

at teknologien fungerer uten at den nødvendigvis blir å oppleve som et sluttprodukt. Så må du prøve å leke med de to opplevelsene frem til du er moden nok til at du kan slå dem sammen. Men det krever en del engineering å komme dit da. Så vi jobbet jo med de to trackene. Works Like var jo den prototypen som vi fikk satt sammen på teknologistacken som vi hadde jobbet med til Remarkable 1. Og

28.920 s
00:06:53

da den prototypen kom inn og vi endelig fikk liksom puttet vår egen software på den og vår egen take, så så vi jo liksom det beviset som var sånn, ok, dette er faktisk rask nok med litt mer tuning til at det er et produkt man kan akseptere. Det er liksom et produkt som

16.020 s
00:07:22

som begynner å nærme seg å replikere papir på et eller annet vis, uten at du ser en sånn lang hale med lagg som kommer bak. Så det var liksom på works-like-en, så begynte vi, det var liksom første sånn, aha, sånn, ok, det kan gå, på en måte. Før det så hadde vi aldri sett noen andre få det til. Vi hadde en del hypoteser om hvorfor vi skulle få det til, men vi hadde på en måte ikke bevist det i praksis.

25.080 s
00:07:39

Nevnt i episoden

Remarkable 

Et selskap som har som mål å gjenskape papirfølelsen digitalt

Magnus Wanberg 

Gründeren av Remarkable, beskrevet som en sterk personlighet med fokus på produkt

Magnus Vannberg 

En feil i transkriptet, men refererer til Magnus Wanberg

Remarkable Paper Pro 

Den første fargeversjonen av Remarkables skrivbrett

Apple 

Et teknologiselskap som Solberg vokste opp med og beundrer for sitt produktdesign

Palm Pilots 

En type PDA som Solberg nevner som inspirasjon for sin tidlige iPhone-modell

Dieter Rams 

En berømt tysk designer som Solberg ser opp til for sitt fokus på godt fysisk grensesnitt

Bang & Olufsen 

Et dansk merke for elektronikk, spesielt kjent for sitt design og kvalitet

Wired 

En tech-publikasjon som ga Remarkable en dårlig review

The Verge 

En tech-publikasjon som ga en positiv review av Remarkable Paper Pro

Cefalo 

Et norsk outsourcing-selskap som er en god arbeidsgiver for seniorutviklere i Bangladesh

Venture Cup 

En oppstartskonkurranse for studenter

Romotonic 

Solbergs tidligere oppstartsselskap som produserer støydempingsprodukter

Birgitte 

Solbergs medgründer i Romotonic

Henrik Fjelland Rick Faller 

Arkitekter som var med å bygge Remarkables kontor i Villa Birman

Julie 

En person som jobbet med å bygge Remarkables kontor i Villa Birman

Jonny 

En ansatt i Remarkable som nevnes som et eksempel på verdien av sterke sosiale bånd

Jeff Bezos 

Gründeren av Amazon, nevnt i forbindelse med en tech-startup i garasjen

IKEA 

Et svensk møbelvarehus

Villa Birman 

Remarkables kontorlokaler på toppen av Grimmløkka

Macintosh 

En type datamaskin fra Apple

iPod 

En musikspiller fra Apple som Solberg nevner som en inspirerende produkt

iPhone 15 Pro Max 

En modell av Apples smarttelefon

Saudi-Arabia 

Et land som nevnes i forbindelse med Bang & Olufsens forretningsfokus

Finn 

En norsk nettside for kjøp og salg av brukte varer

Elgin 

Et sted som nevnes i forbindelse med en skiannekdote

Randonnefortiden 

En type skikjøring som Solberg nevner

Deltakere

Host

Per-Jørgen Nikolaisen

Guest

Mats Herding Solberg

Host

Lukas Veldt-Gebril

Sponsorer

Cefalo

Lignende

11/17/2021

Shifter

Motimate-gründerne: Dette har vi lært etter å ha bygget flere selskaper

Motimate er utdannings-plattformen som ble kjøpt av Kahoot tidligere i 2021. Gründerne Lars Petter Windelstad Kjos og Rolf Risnes, har fulgt hverandre i tykt og tynt i over 20 år, og har bygget en rekke selskaper. I denne episode deler de:Tema: Hvordan bootstrappe et selskap?Hva er viktig å tenke på?Viktigheten av kultur?Hvordan var prosessen med salget til Kahoot?Hvordan fungere bra med din medgründer?Hva er det som kjennetegner selskapene de har lykkes med?Programleder: Lucas Weldeghebriel, gründer og daglig leder i Shifter. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Se mer

10/16/2019

Shifter

Er det så viktig med design, da?

Ukens episode skal handle om den strategiske viktigheten av design.Er det så viktig med design? Er det ikke produktet som gjelder, så kan man legge på en liten finish med godt design?Tema:Design vs merkevareHvorfor trenger du design tidlig?Ikke gå i workshop-fellenLogo-design vs helhetlig brukeropplevelseHva slags designer trenger duMye merI studio:Cathrine Movold, Head of Lab, Finstart NordicMathias Hovet, gründer og strategisk leder i HeydaysLucas Weldeghebriel, journalist og gründer i ShifterEn liten oppfordring:Vi setter stor pris på om du kan rate Shifters podkast på Apple Podcast:⭐⭐⭐⭐⭐Send meg en mail på lucas@shifter.no hvis det er et tema du synes vi skal ta opp i podkasten. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Se mer

10/14/2020

Shifter

Johan Brand om hvordan bygge en merkevare

OBS! Denne episoden ble spilt inn før nyheten om at Softbank investerer nesten to milliarder i Kahoot.Johan Brand er tidligere CEO i Kahoot. Gjennom mange år som gründer, og nå som bidragsyter til å bygge verdibaserte selskaper, har merkevarebygging vært en sentral del. Det har blant annet resultert i investeringer fra Disney, Microsoft og nå Softbank.I denne episoden får vi høre om hvordan Brand tenker rundt merkevarebygging og hva som er grunnsteinene i et godt brand.Programleder: Lucas Weldeghebriel, journalist og gründer i Shifter.For ordens skyld: Johan Brand er investor i Shifter Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Se mer

12/9/2020

Shifter

Henrik Müller-Hansen i Gelato: Veivalgene, hemmelighetene og arven fra farmor og Jan Stenbeck

Gelatos inntekter skyter i været, og fremtiden ser lys ut for gründer Henrik Müller-Hansen. I denne spesialepisoden går vi i dybden på selskapet som kan bli Norges neste enhjørning. Vi får høre Henrik snakke om:* Ideen* Oppstarten* Drivkraften * Lærdommene fra den svenske industritoppen Jan Stenbeck* Lærdommene fra Henriks farmor* Lederstilen* De vanskelige avgjørelsene underveis* Valget av forretningsmodell* Forholdet til Amazon* Finansiering* Børs eller ikke børs* Planene videre Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Se mer

2/2/2022

Shifter

Bootstrappet seg i rakettfart. Fra konsulent- til software-selskap

Optio Incentives har doblet omsetningen år for år de siste tre årene. I motsetning til de fleste startups, så er de de lønnsomme og har ikke hentet en eneste investorkrone.Ukens gjest er Christoffer Herheim, medgründer og daglig leder i selskapet Optio Incentives.Tema:*Hvordan startet det?*Hvordan unngå funding?*Hvordan bootstrappe et selskap?*Hva de har lært om produktutvikling*Hva de har lært om ledelse og kultur*Hvordan sikre vekst?*Og hva slags investorer du er på utkikk etter når du egentlig ikke trenger pengeneProgramleder: Lucas Weldeghebriel, journalist og gründer i Shifter. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Se mer

7/6/2022

Shifter

Startuplab som investor? Strategi, metodikk, og hvordan sikre en investering

Startuplab er velkjent for de fleste, men i denne episoden graver vi dypere i hvordan de tenker bak investeringsbeslutninger. Lise Fulland er investor hos Startuplab, som investerer i rundt 20 selskaper i året.Tema:Strategien til StartuplabDette ser de etter hos gründereTeknisk vs kommersiell kompetanseHvilke team får funding?Fra vekst- til lønnsomhetsfokusDen beste investeringen de har gjort+ mye merProgramleder: Lucas Weldeghebriel, gründer og journalist i Shifter. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Se mer

4/5/2023

Shifter

Frederik Meinertz Hansen: Hvordan bygge produktledet vekst!

Frederik Meinertz Hansen er Chief Product Officer i Bookis. Han har tidligere jobbet i Schibsted, Ringnes og Iterate. Og han er medgründer av communitiet Produktleder.no og styrer Product Tank Oslo. Tema:Hva er god produktledelse?Hva er produktledet vekst?Hvordan gå frem, steg for steg?Hvordan analysere?Product Market FitNår vet du om du har et produkt som fungerer?Viktigheten av retention og churn+ mye merProgramleder: Lucas Weldeghebriel, journalist og gründer i Shifter.Støtt Shifter og bli abonnent her, slik at vi fortsatt kan holde denne podcasten gratis. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Se mer

3/26/2025

Shifter

Slik lager du en app som Apple elsker og genererer flere hundre millioner i omsetning - Med Markus Aarstad.

Hvordan bygger du et globalt produkt uten investorer – og får det vist frem på scenen hos Apple? Markus Aarstad, medgründer av Flighty, deler historien bak appen som kombinerer nerdete flyglede med kompromissløs produktkvalitet. Han snakker ærlig om hvorfor han hater “brukertesting”, elsker godt håndverk – og aldri vil gjøre B2B igjen.Tematikker i episoden:Hvordan Flighty ble bygget uten investorer – og doblet inntektene år etter årHvorfor Markus mener “brukertesting” kan gjøre produkter dårligereDen kompromissløse troen på design, detaljer og håndverkHvordan hele teamet ble rekruttert via TwitterHvorfor B2C er Markus’ eneste vei – og hvorfor han styrer unna B2BProgramleder: Lucas Weldeghebriel, gründer og journalist i Shifter👉 Kjøp abonnement på Shifter.no👉 Sjekk ut våre events og meld deg på nyhetsbrevet vårt! Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Se mer