9/11/2024
Han designet Remarkable, og var første ansatt i en enhjørning: Slik tenker Mats Herding Solberg
Mats Herding Solberg, designleder og produktutvikler i Remarkable, snakker om sin reise fra å være skeptisk til å bli med i Magnus Wanbergs oppstartsselskap til å bli en nøkkelperson i Remarkables suksess. Han deler innsikter om designprosessen, utfordringene med å jobbe med kinesiske produsenter, viktigheten av å validere produkter før lansering, håndtering av kritikk og viktigheten av å ha en sterk teamkultur. Solberg fremhever også Remarkables fokus på å gi folk et bedre tankeverktøy og sin personlige inspirasjon fra Apple og Bang & Olufsen.
Transkript
Nevnt i episoden
Remarkable
Et selskap som har som mål å gjenskape papirfølelsen digitalt
Magnus Wanberg
Gründeren av Remarkable, beskrevet som en sterk personlighet med fokus på produkt
Magnus Vannberg
En feil i transkriptet, men refererer til Magnus Wanberg
Remarkable Paper Pro
Den første fargeversjonen av Remarkables skrivbrett
Apple
Et teknologiselskap som Solberg vokste opp med og beundrer for sitt produktdesign
Palm Pilots
En type PDA som Solberg nevner som inspirasjon for sin tidlige iPhone-modell
Dieter Rams
En berømt tysk designer som Solberg ser opp til for sitt fokus på godt fysisk grensesnitt
Bang & Olufsen
Et dansk merke for elektronikk, spesielt kjent for sitt design og kvalitet
Wired
En tech-publikasjon som ga Remarkable en dårlig review
The Verge
En tech-publikasjon som ga en positiv review av Remarkable Paper Pro
Cefalo
Et norsk outsourcing-selskap som er en god arbeidsgiver for seniorutviklere i Bangladesh
Venture Cup
En oppstartskonkurranse for studenter
Romotonic
Solbergs tidligere oppstartsselskap som produserer støydempingsprodukter
Birgitte
Solbergs medgründer i Romotonic
Henrik Fjelland Rick Faller
Arkitekter som var med å bygge Remarkables kontor i Villa Birman
Julie
En person som jobbet med å bygge Remarkables kontor i Villa Birman
Jonny
En ansatt i Remarkable som nevnes som et eksempel på verdien av sterke sosiale bånd
Jeff Bezos
Gründeren av Amazon, nevnt i forbindelse med en tech-startup i garasjen
IKEA
Et svensk møbelvarehus
Villa Birman
Remarkables kontorlokaler på toppen av Grimmløkka
Macintosh
En type datamaskin fra Apple
iPod
En musikspiller fra Apple som Solberg nevner som en inspirerende produkt
iPhone 15 Pro Max
En modell av Apples smarttelefon
Saudi-Arabia
Et land som nevnes i forbindelse med Bang & Olufsens forretningsfokus
Finn
En norsk nettside for kjøp og salg av brukte varer
Elgin
Et sted som nevnes i forbindelse med en skiannekdote
Randonnefortiden
En type skikjøring som Solberg nevner
Deltakere
Host
Per-Jørgen Nikolaisen
Guest
Mats Herding Solberg
Host
Lukas Veldt-Gebril
Sponsorer
Cefalo
Lignende
11/17/2021
Shifter
Motimate-gründerne: Dette har vi lært etter å ha bygget flere selskaper
Motimate er utdannings-plattformen som ble kjøpt av Kahoot tidligere i 2021. Gründerne Lars Petter Windelstad Kjos og Rolf Risnes, har fulgt hverandre i tykt og tynt i over 20 år, og har bygget en rekke selskaper. I denne episode deler de:Tema: Hvordan bootstrappe et selskap?Hva er viktig å tenke på?Viktigheten av kultur?Hvordan var prosessen med salget til Kahoot?Hvordan fungere bra med din medgründer?Hva er det som kjennetegner selskapene de har lykkes med?Programleder: Lucas Weldeghebriel, gründer og daglig leder i Shifter. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Se mer
10/16/2019
Shifter
Er det så viktig med design, da?
Ukens episode skal handle om den strategiske viktigheten av design.Er det så viktig med design? Er det ikke produktet som gjelder, så kan man legge på en liten finish med godt design?Tema:Design vs merkevareHvorfor trenger du design tidlig?Ikke gå i workshop-fellenLogo-design vs helhetlig brukeropplevelseHva slags designer trenger duMye merI studio:Cathrine Movold, Head of Lab, Finstart NordicMathias Hovet, gründer og strategisk leder i HeydaysLucas Weldeghebriel, journalist og gründer i ShifterEn liten oppfordring:Vi setter stor pris på om du kan rate Shifters podkast på Apple Podcast:⭐⭐⭐⭐⭐Send meg en mail på lucas@shifter.no hvis det er et tema du synes vi skal ta opp i podkasten. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Se mer
10/14/2020
Shifter
Johan Brand om hvordan bygge en merkevare
OBS! Denne episoden ble spilt inn før nyheten om at Softbank investerer nesten to milliarder i Kahoot.Johan Brand er tidligere CEO i Kahoot. Gjennom mange år som gründer, og nå som bidragsyter til å bygge verdibaserte selskaper, har merkevarebygging vært en sentral del. Det har blant annet resultert i investeringer fra Disney, Microsoft og nå Softbank.I denne episoden får vi høre om hvordan Brand tenker rundt merkevarebygging og hva som er grunnsteinene i et godt brand.Programleder: Lucas Weldeghebriel, journalist og gründer i Shifter.For ordens skyld: Johan Brand er investor i Shifter Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Se mer
12/9/2020
Shifter
Henrik Müller-Hansen i Gelato: Veivalgene, hemmelighetene og arven fra farmor og Jan Stenbeck
Gelatos inntekter skyter i været, og fremtiden ser lys ut for gründer Henrik Müller-Hansen. I denne spesialepisoden går vi i dybden på selskapet som kan bli Norges neste enhjørning. Vi får høre Henrik snakke om:* Ideen* Oppstarten* Drivkraften * Lærdommene fra den svenske industritoppen Jan Stenbeck* Lærdommene fra Henriks farmor* Lederstilen* De vanskelige avgjørelsene underveis* Valget av forretningsmodell* Forholdet til Amazon* Finansiering* Børs eller ikke børs* Planene videre Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Se mer
2/2/2022
Shifter
Bootstrappet seg i rakettfart. Fra konsulent- til software-selskap
Optio Incentives har doblet omsetningen år for år de siste tre årene. I motsetning til de fleste startups, så er de de lønnsomme og har ikke hentet en eneste investorkrone.Ukens gjest er Christoffer Herheim, medgründer og daglig leder i selskapet Optio Incentives.Tema:*Hvordan startet det?*Hvordan unngå funding?*Hvordan bootstrappe et selskap?*Hva de har lært om produktutvikling*Hva de har lært om ledelse og kultur*Hvordan sikre vekst?*Og hva slags investorer du er på utkikk etter når du egentlig ikke trenger pengeneProgramleder: Lucas Weldeghebriel, journalist og gründer i Shifter. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Se mer
7/6/2022
Shifter
Startuplab som investor? Strategi, metodikk, og hvordan sikre en investering
Startuplab er velkjent for de fleste, men i denne episoden graver vi dypere i hvordan de tenker bak investeringsbeslutninger. Lise Fulland er investor hos Startuplab, som investerer i rundt 20 selskaper i året.Tema:Strategien til StartuplabDette ser de etter hos gründereTeknisk vs kommersiell kompetanseHvilke team får funding?Fra vekst- til lønnsomhetsfokusDen beste investeringen de har gjort+ mye merProgramleder: Lucas Weldeghebriel, gründer og journalist i Shifter. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Se mer
4/5/2023
Shifter
Frederik Meinertz Hansen: Hvordan bygge produktledet vekst!
Frederik Meinertz Hansen er Chief Product Officer i Bookis. Han har tidligere jobbet i Schibsted, Ringnes og Iterate. Og han er medgründer av communitiet Produktleder.no og styrer Product Tank Oslo. Tema:Hva er god produktledelse?Hva er produktledet vekst?Hvordan gå frem, steg for steg?Hvordan analysere?Product Market FitNår vet du om du har et produkt som fungerer?Viktigheten av retention og churn+ mye merProgramleder: Lucas Weldeghebriel, journalist og gründer i Shifter.Støtt Shifter og bli abonnent her, slik at vi fortsatt kan holde denne podcasten gratis. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Se mer
3/26/2025
Shifter
Slik lager du en app som Apple elsker og genererer flere hundre millioner i omsetning - Med Markus Aarstad.
Hvordan bygger du et globalt produkt uten investorer – og får det vist frem på scenen hos Apple? Markus Aarstad, medgründer av Flighty, deler historien bak appen som kombinerer nerdete flyglede med kompromissløs produktkvalitet. Han snakker ærlig om hvorfor han hater “brukertesting”, elsker godt håndverk – og aldri vil gjøre B2B igjen.Tematikker i episoden:Hvordan Flighty ble bygget uten investorer – og doblet inntektene år etter årHvorfor Markus mener “brukertesting” kan gjøre produkter dårligereDen kompromissløse troen på design, detaljer og håndverkHvordan hele teamet ble rekruttert via TwitterHvorfor B2C er Markus’ eneste vei – og hvorfor han styrer unna B2BProgramleder: Lucas Weldeghebriel, gründer og journalist i Shifter👉 Kjøp abonnement på Shifter.no👉 Sjekk ut våre events og meld deg på nyhetsbrevet vårt! Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Se mer