10/25/2018

Corporate Innovation Basics with Dan Toma

Dan Toma, ekspert på bedriftsinnovasjon og medforfatter av "The Corporate Startup", snakker om grunnleggende prinsipper for innovasjon i bedrifter. Han argumenterer for at innovasjon bør være tett integrert i kjernevirksomheten og ikke en separat funksjon, og at organisasjoner må ha systemer på plass for å måle og styre innovasjonsinnsatsen. Toma fremhever også viktigheten av å fokusere på å forbedre prosessene og strukturen i bedrifter for å drive kulturendring og innovasjon.

00:01

I denne episoden diskuterer vi hvordan innovasjon defineres og forskjellen mellom inkrementell og radikal innovasjon i virksomheter.

13:20

Innovasjon bør integreres i organisasjonens kjerne for å støtte vekst og unngå "oss versus dem"-mentalitet.

27:18

Innovasjonsstrategier må tilpasses selskapets mål og forstås økonomisk for å lykkes i organisasjoner.

31:10

Fokus på systemet fremhever at styrking av lavere ytelse i en organisasjon gir bedre samlet output enn kun å støtte toppytende.

40:28

Innovasjonsregnskap er nødvendig for å måle innovasjonsinnsats, da tradisjonelle forretningsmål ikke fanget opp riktig utvikling.

Velkommen

Transkript

Velkommen til Shift.

30.640 s
00:00:01

Takk for at du har hatt meg. Vi har faktisk møtt en gang før, eller to ganger før, men første gang du var faktisk snakket i Norge. Jeg tror det var 2014 eller 2015. Jeg tror det var 2016. Ja, du har bare begynt. Bygd vel, takk for at du har vunnet så mye fra den tiden. Takk, takk veldig. Jeg husker vi gjorde en artikkel om UNM.

21.260 s
00:00:32

Du sa at den viktigste metriken for en kompani er å se om de er innovert, og om de skal ta på seg utgave fra en nyneutgave som de ikke har hatt i tre år. Ja, det er å misjone hvor mye av din nye utgave kommer fra ideer som du lanserte i de siste to, fire eller fem årene, utenfor din ønske for utvikling.

29.100 s
00:00:54

I still stand by those words for years, two years later, right? And I still believe it's a good metric for companies to go by to assess if they are actually moving the needle in terms of growth. But I actually disagree with you a little bit on that. Okay. Because it's a good metric, but it doesn't differentiate whether it's like incremental innovation or...

26.680 s
00:01:23

Det er en veldig god punkt, og ikke bare det. Men hvis du skulle institusjonale denne metriken i ditt organisasjon, så kommer du til å finne ut av dine kostnader, fordi du kommer til å ha mer distribusjonskost, mer markedskost, mer utviklingskost. Så det er som en to-edget kniv, ikke sant? På en side, ja, det er en god metrik å gå på. På den andre siden, det depender mye på hvordan du fremmer det. Riktig.

26.920 s
00:01:50

Det er det som du sa. Men det er bedre enn de fleste metriker som mennesker bruker i dag. La oss komme inn i det. Vi skal snakke om forfattende innovasjon. Hvordan definerer du forfattende innovasjon?

20.840 s
00:02:16

Det er en veldig god spørsmål. Jeg har faktisk spist mye tid på å definere det. I generelt, definerer jeg innovasjon som en nyhet, en ny ting.

11.060 s
00:02:37

i en håndtattende businessmodell. En businessmodell som kan eksiste selv og overleve, som start-ups. De har en god ide, og de skaper en håndtattende businessmodell, og de går bare med det. -Må en businessmodell være ny? -Nei, ikke nødvendigvis. Man må ha noe nytt i forhold til en ny valutenskap eller en ny måte å tilby det. Det viktige er den håndtattende parten. Er det innovasjon hvis man gjør noe andre gjør?

28.560 s
00:02:48

Det kan være. Det kan veldig vel være. Det beror på hvilken marked du har. Hvis denne markeden ikke har sett mye av det, er det sikkert innovasjon for denne markeden. Hvis du bare er en kopikett i den samme markeden, er du kanskje ikke veldig innovativ.

16.900 s
00:03:17

- Ok, men innovation er om hvem som er tilgjengelig for innovationen. Er det samfunnet eller er det en business? For en business kan det være innovation å gjøre det, men er det ikke av samfunnet at "Nei, dette er ikke innovation, vi har allerede dette løsningen"? - Ja, jeg tenkte mer på samfunnet og tilgjengeligheten av denne produkten. For mange bedrifter som er tradisjonale,

25.720 s
00:03:34

De kan bare kjente at alt er innovasjon fordi de ikke har gjort mye. For eksempel, olje- og gassenter. Nå er de i forhold til forandring. De er i forhold til innbyggelser og andre ting de ikke har gjort før. Men som samfunn og andre mennesker har de gjort det i lang tid. Så spørsmålet er om det er nytt til en samfunn eller nytt til markedet. Eller nytt til samfunnet.

22.880 s
00:03:59

And I would call it basically new to society. So if you copy an idea from another market, then you're an innovative... It's all about framing, I guess, right? So you can always talk about like Rocket Internet is Rocket Internet, an innovative company, right? On one hand, you can say yes for the people in Philippines, for the people in Malaysia, they might be an innovative company. For the people in San Francisco, they are just a copycat. Yeah, but they actually, their innovation is the copycat. Yeah.

29.360 s
00:04:22

Yeah, yeah. It's being the best copycat, right? I don't think nobody actually spends the time to define copycat innovation. No. We can actually patent that term, me and you. Yeah, because a lot of problems with innovation is that you don't have...

15.540 s
00:04:51

problem-solution-fit, or product-market-fit, right? But if you, let's say you see it in another market, it's much easier to implement, like, do it, because it's been actually validated in some sort of way in a different market. But still, you have, your market is not necessarily the same one, right? Yeah, it's a very hairy question, and it's very difficult to say what innovation actually is, and again, I think it's all a matter of your frame of reference.

29.080 s
00:05:07

Så hvis en framgave er veldig bred, er det svært å være innovativt. Vi snakker om en populasjon på 7 billioner. De fleste ting har blitt utviklet. Men hvis du forandrer framgave og snakker om et visst bygg, kan du være innovativ ved å introdusere internett. - Jeg vil ikke forløse det, for jeg synes dette er veldig interessant.

24.340 s
00:05:36

Startups and corporates. Are startups innovative?

7.040 s
00:06:00

Eller kan de ikke være innovativt? For de er inherentlig basert på å bygge noe nytt. Så de er ikke innovasjoner fra noe gammelt, ikke sant? Så kan de ikke være innovasjoner? Sjøren, jeg tror at start-ups er sannsynligvis mer innovasjoner enn store organisasjoner. For ulike store organisasjoner har de ikke en kårbusiness som har en massiv gravitasjonal pool.

26.780 s
00:06:07

på grunn av ressurser, tid og mennesker. Det er også paradoksalistisk at disse store organisasjonene har mange ressurser, men de finner det veldig vanskelig å skrive noe nytt. Paradoksalismen kommer fra at start-ups ikke har ressurser, men de er veldig gode til å skrive nytt. Ja.

23.580 s
00:06:34

Ja, men er ikke kunsten av innovasjon, er det ikke å gå fra noe til noe nytt? Men start-ups går fra ingenting, så det er mye lettere å gå til ... Ja, de er ikke bestemt i noen måter, så for dem er det ganske lett å pivote, veldig lett å forandre, hvis du utfører at, ja, faktisk er dette markedet ...

22.100 s
00:06:58

Nevnt i episoden

The Corporate Startup 

En bok Dan Toma har skrevet om innovasjon i bedrifter.

The Shift 

En konferanse Dan Toma skal holde foredrag på.

Oslo 

Byen der The Shift konferansen finner sted.

UNM 

En organisasjon nevnt i forbindelse med en artikkel Dan Toma har skrevet.

Hewlett Packard 

Et eksempel på en bedrift som bruker innovasjon for å støtte sine mål.

Apple 

Et eksempel på en bedrift som har brukt innovasjon for å skape nye markeder og produkter.

iPod 

Et eksempel på en innovativ produkt lansert av Apple.

iPhone 

Et eksempel på en innovativ produkt lansert av Apple.

Facebook 

Et eksempel på et produkt som kan brukes for å illustrere pivoting i en start-up.

Rocket Internet 

Et eksempel på en bedrift som er innovativ i noen markeder, men kanskje kopierer i andre.

Yahoo 

Et eksempel på en bedrift som mislyktes med sin innovasjonsstrategi.

San Francisco 

Byen der Yahoo hadde sitt hovedkontor og sin innovasjonsavdeling.

Barcelona 

Et fotballag brukt som metafor for en organisasjon med et godt system for innovasjon.

Real Madrid 

Et fotballag brukt som metafor for en organisasjon med et godt system for innovasjon.

Chelsea 

Et fotballag brukt som metafor for en organisasjon med et godt system for innovasjon.

Amazon 

En bedrift brukt som metafor for en organisasjon med et godt system for innovasjon.

Drillo 

En norsk fotballtrener brukt som metafor for en organisasjon med et godt system for innovasjon.

Usain Bolt 

En idrettsutøver brukt som metafor for å illustrere at man ikke kan sammenligne modne bedrifter med start-ups.

Rio Olympics 

En sportsbegivenhet som brukes som et eksempel for å illustrere at man ikke kan sammenligne modne bedrifter med start-ups.

Clarity First 

En bok skrevet av Karen Martin om lean manufacturing.

Karen Martin 

Forfatteren av boken "Clarity First".

Lean Manufacturing 

En produksjonsmetode som fokuserer på å eliminere sløsing.

Agile 

En metodikk for programvareutvikling som bruker korte iterasjoner og tilbakemeldinger.

Design Thinking 

En metodikk for problemløsning som bruker empati og kreativitet.

Cefalo 

En sponsor av podcasten som er et norsk outsourcingselskap.

Bangladesh 

Et land der Cefalo har utviklere.

Deltakere

Guest

Dan Toma

Host

Unknown

Sponsorer

Cefalo

Lignende

10/25/2023

Shifter

BI-forsker Thomas Hoholm: Dette kjennetegner de som lykkes med innovasjon i større selskaper

Ukens gjest er Thomas Hoholm, instituttleder ved Institutt for Strategi og Entreprenørskap ved BI.Han har forsket på innovasjonsledelse, og snakker om hva som kjennetegner de som lykkes med innovasjon i større, etablerte virksomheter.0:05:33 Utfordringer med innovasjon i etablerte virksomheter0:08:10 Politisk spill og entreprenørskap i etablerte virksomheter0:10:52 Diskusjon om feil og innovasjon i offentlig sektor0:15:55 Strategiske vurderinger i store virksomheter0:19:37 Laksesalami-prosjektet var et morsomt FOU-eksperiment0:20:09 Grunnforskning og pivotering i Tine0:22:42 Kommersialisering av Salmalaksen, suksess etter laksesalami-fiasko0:25:30 Ledelse og strukturelle forhold i virksomheter og startups0:30:44 Kompetente ansatte og helhetsforståelse er nøkkelen til suksess0:33:33 Balansen mellom kortsiktige mål og langsiktig utvikling0:35:52 Sammenligning av sykehus i Skandinavia0:37:25 Tverrfaglighet viktig for innovasjon i helsesektoren0:40:17 Konkurranse og allianser i medisinsk innovasjon0:43:12 Forhandlingsprosess og forankring av nødvendige løsninger0:45:22 Overføring av innovasjonsprosesser og betydningen av forpliktelse0:48:02 Forskning versus praktisk erfaring i entreprenørskap0:56:32 Råd til intraprenører i etablerte selskaperProgramleder: Lucas Weldeghebriel, journalist og gründer i Shifter. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Se mer

12/6/2023

Shifter

Posten-sjef Tone Wille om ledelse, strategi og innovasjon

Ukens gjest er konsernsjef i Posten, Tone Wille. Tema: Hvordan jobbe frem en strategiDe viktigste egenskapene til en lederHva hun lærte de første årene som konsernsjefHvordan de endret måte å jobbe med innovasjon påStørste utfordringene til posten- og hvordan de angriper dem+ mye merProgramleder: Lucas Weldeghebriel, journalist og gründer i Shifter. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Se mer

9/15/2016

Shifter

3: Klarna-gründer Sebastian Siemiatkowski om innovasjon i et voksende selskap, fintech og netthandelens fremtid

I denne episoden møter vi Klarna-gründer Sebastian Siemiatkowski, som har ledet et selskap fra null til 1500 ansatte, som omsetter for flere milliarder i året og leverer overskudd.  Vi får innsikt i hvordan Siematkowski ser på innovasjon i sitt eget voksende selskap, utfordringene de møter og ikke minst utfordringene til dem de utfordrer: Bankene.  Han mener nordmenn generelt jobber for lite, og at man faktisk må jobbe mye hvis man skal få et selskap til å gå rundt og konkurrere i verdensklassen.  Vi stiller også spørsmålet: Hvordan kan Norge få suksess som startup-nasjon, og får et litt overraskende svar. Rate oss på iTunes! Det koster lite, men betyr masse for oss:) Send ris, ros og forslag til hvem vi bør invitere til fremtidige episoder. lucas@shifter.no. Programleder i denne episoden er Shifter-gründer Lucas Weldeghebriel.   Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Se mer

5/24/2018

Shifter

Hvordan lykkes som innovatør?

I denne podcasten snakker vi mye om organisasjoner, selskaper, strukturer og teknologi, og vi glemmer ofte det viktigste av alt: Menneskene.Det er mennesker som bygger, utvikler og skaper selskaper og produkter, ikke teknologi. Det er kun et verktøy.Ukens gjest er Ann Elin Moen, som både er en av landets mest erfarne ledercoacher som i en årrekke har jobbet med toppledere i norske bedrifter, hun har forfattet flere bøker om coaching. Og ved siden av coachingen er hun også gründer av oppstartsselskapet LytteHva må til for å lykkes som innovatør?Moen lister opp flere punkter: ·       Du må vite hvorfor! ·       Du må ha noen som tror på deg·       Du må ha en retning! ·       Du må lytte til signaler - hele veien·       Du må feire - også at du feiler·       Du må ha folk med deg som er smarte og som tør feile!·       Du må ta bakken før den tar deg!Lytt til episoden og få med deg noen av de menneskelige dimensjonene ved innovasjon. Vi er veldig interessert i å høre hva du synes om denne episoden, og om dette er en type innhold vi bør lage mer av. Send en mail til lucas@shifter.noTakk til Spaces i Oslo for lån av studio til innspilling av episoden. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Se mer

10/25/2019

Shifter

HubSpot Director Matthew Barby: How To Build an Effective SEO-strategy

Matthew Barby, Director of Acquisition at HubSpot, is an award winning digital marketeer.He is also a key note speakers at The Shift, November 7th in Oslo.In this episode we will discuss:  ·        Traffic vs customers·        What great marketers do·        What does a good customer acquisition strategy look like?·        Where companies go wrong·        Tactic fatigue·        The importance of data, metrics and attribution·        How to measure “brand marketing”?·        Lots of examples·        Much more Do you want to get in depth with Matthew Barby live, join the The Shift, November 7th.Get your ticket her! Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Se mer

3/10/2021

Shifter

Hvordan skalere en produktorganisasjon

Hvordan bygge og skalere en produktorganisasjon?Espen Sundve hadde flere år i Schibsted før han takket ja til CPO-rollen i Kolonial.no i 2017. Tema:Hvordan bygge en produktorganisasjon?Hvordan sette mål?Alignment vs AutonomiHva er Flow?+ mye mer.Programleder: Lucas Weldeghebriel, journalist og gründer i Shifter. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Se mer

8/31/2022

Shifter

Fintech-selskapet som skal automatisere bort regnskapsarbeidet m/ Dag Olav Norem i Folio

Med bakgrunn fra Opera, Yahoo og Schibsted, har gründer Dag Olav Norem klart å rekruttere en sterk gjeng. Selskapet har Sparebanken Vest og Fiken på eiersiden, og målet er å automatisere bort det kjedelige, men viktige, regnskapsarbeidet for selskaper i vekst.Tema:*Ideen og historien bak*Ledelse og kultur*Hvordan rekruttere dyktige folk+mye merProgramleder: Lucas Weldeghebriel, gründer og daglig leder i Shifter. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Se mer

10/19/2022

Shifter

Slik får du DNV som investor, m/ Kaare Helle

Kaare Helle er venture-sjef i DNV, og i denne episoden svarer han på hvorfor DNV i oppstartsselskaper. Tema: Hva er strategien?Klarer de å hente ut strategisk verdi og hvordan?Hvilken verdi utover penger kan dere tilby startups?Programleder: Lucas Weldeghebriel, journalist og gründer i Shifter. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Se mer