Der gikk vi... Der gikk vi i frusen. Frus, frus det går i, ja.
Velkommen til ny sløseprat. Er vi på nummer 16 nå, tror jeg? Det er vi nok. Vi snakket jo sist gang om innovasjonssenter i Follo, hvor du hadde tenkt å ta i et tak, eller ikke, jeg vet ikke. Ja, nå ble jo ikke det noe av da. Nei. Nei, det var det jeg tenkte å komme inn på. Kan ikke du bare kjapt, sånn at Herman henger med i svingene, ta oss gjennom den der innovasjonssenter-saken? Ja.
Nordre Folkeommune, de ville bruke 40 millioner kroner på et innovasjonssenter, selv om de hadde ikke helt noe plan om hva man skulle finne på der, hvem skulle komme inn der for å innovere og...
Ja, det var jo egentlig ingen plan bak det. Hvilke behov skulle løse? Ingen svar på det. Så det som skjedde, det var jo Østlandets Obla. De hadde en oppdatering her, hvor de skrev at det her kokte det, jeg gjør jo i kommentarfeltet. Det var en sånn meningsmåling de hadde, hvor de spurte leserne om de synes Nordre Folkeommune burde bruke 40 millioner skattegrunn på det. Det slo ganske skjevt ut for de politikerne, så da endte det plutselig med at de bare
stoppet planen. Jeg synes det er litt kult. Her er det seier for kommentarfeltkrigerne, så det viser at det nytter. Ja, og det kunne ikke vært gjort uten han Eirik, som stilte de spørsmålene han gjorde, som virkelig fikk fram det der
For det tokepratet som de svarte med, det er jo sånn tokeprat man hører hele tiden, men da er veldig ofte journalistene med på den tokesjargongen. Men det var ikke han Eirik, har jeg en følelse av. Så det understreket på en måte tokepratet, det fikk det til å framstå som så latterlig. Ja, det er så deilig det.
Når noen kan se at dette var tokeprat, Gitt, så tror jeg vi må stille litt mer oppklarende spørsmål. Og da penetrerte bare gjennom den toka der og kom ut på andre siden. Kanskje Nordre får lov å starte en podcast som heter tokeprat? Det hadde vært noe. Man bruker 40 millioner på det i stedet for. Mens kommunen blør penger og...
Ja, jeg vet ikke om de har veldig lyst til å gjøre det, men nå synes jeg heller ordføreren og resten kan bare smykke seg med at de var litt flinke, de klarte å ta imot tilbakemeldinger, og de tenker ikke bare på egne prestisjeprosjekter. De hadde lyst til å spare, og det synes jeg de får ros for, da.
Det får de roes for. Så synes jeg det var han kommunedirektøren. Det var sånn spørsmål om han var det er du skuffet? Og så svarer han kommunedirektøren en kommunedirektør blir ikke skuffet. Og det er så... Akkurat som han er Gandalf i Ringnes Herre som sier sånn der A wizard is never late. Nor is he early. He arrives precisely when he means to.
Han kan da, for han er jo sendt fra Iluvitar for å rydde opp i Midgar der, så jeg lurer på om han har litt sånn der forestilling om at han liksom er sendt fra oven, og han er ikke skuffet, og han er aldri tilfreds. Og det er kanskje noe av greia med kommuner også da, at du blir aldri skuffet, og du blir aldri glad for det, det er ikke noe du gjør som har konsekvenser uansett, det er liksom bare å røre på videre, for det skjer aldri noe, uansett.
Ja, jeg vet ikke. Det var på en måte bra at han ikke ble så skuffet at han kjempet med nedbåkløret. Men samtidig, ja. Er det roboter? Skal vi ha roboter i byråkratiet? Ja. Er det bra med følelser? Jeg vil ikke ha for mye følelser heller når jeg tenker meg om. Så kanskje det er bra han ikke blir skuffet av. Man har litt følelser da, for å bry seg om befolkningen. Ja. Ja, ha ha sikkert det.
Men jeg synes det var bra. Dette kom vi bra ut av det. Kanskje kommentarfeltet var med å sparte 40 millioner kroner der. Men...
Vi har jo noen andre prosjekter hvor det kanskje må kriges litt mer for å spare litt penger. Og så er det jo en sak da, midt i Oslo, Nasjonaltheatret. Og her har jeg litt sympati faktisk. Det er jo et viktig bygg for Oslo, det er jo egentlig et fint bygg. Det er jo jævlig synd at det nærmest står der og...
Men nå er det kommet en rapport hvor de har forskjellige planer for hvordan de kan redde det der. Og så klart er det en alternativ som ledelsen i Nasjonalteatret forelsket seg litt i. Det er å bruke 10 milliarder skattekroner på å pusse opp.
10 milliarder, det er jo litt sånn tulle, det er jo så enormt stort tall da. Det blir sånn tullebeløp egentlig. Det var en sammenligning her hvor de fant ut at 10 milliarder skattekroner, det er like mye som underskuddet til alle de norske kommunene til sammen. Jeg finner ingen kilde på dette, men jeg har ikke leita heller. Vi får bare stole på are. Hilsen Magnus. For å sette det i perspektiv.
Altså den kommuneskoler i hele Norge legges ned. Det er fortvilelse i Anver kommune. Og de 10 milliardene for å pusse opp det ene bygget, det tilsvarer da det totale underskuddet. Det er ganske vanvittig. Ikke sant? Det er ikke penger til å åpne opp et lite innovasjonssenter engang.
Og så skal du drive og pusse opp teatret. Du kunne jo fått, altså, selv det innovasjonssenteret som var latterlig dyrt, 40 millioner, ja, hvor mange kunne man fått? Ja, du kunne vel fått 250 slike innovasjonssenter, faktisk. Bare for...
Vi hadde faen meg hatt evighetsmaskiner på plass på et blomk. Ja, nå er det nesten så jeg har lyst til å få det tilbake i Innovasjonssenteret i Follå. Og evighetsmaskiner, det var noe vi snakket om for to episoder siden, Herman. Så vi får bare gå tilbake der, hvis du lurer på hva det er. Så har du vært å nevne at det her handler jo ikke om å sette opp
opp et bygg engang. Bygget står jo der. Det er bare å pusse det opp, og bare det skal koste 10 milliarder. Men er det sant at da skal det pusses opp med de samme verktøyene som ble brukt når det ble bygd opprinnelig, eller hvorfor blir det så inn i helvete dyrt? Ja.
Jeg vet det, men ikke. Litt av grunnen er at han, teatersjefen, han vil ikke flytte teater midlertidig over i noen sånn jalla midlertidig løsning. For du kunne jo da i teorien, og det her har jo kritikerne sagt, du kunne jo flytte teatersalen midlertidig i noen år inn i en litt mindre prestisjefull sal.
Worst case da, det går jo faktisk an å sette opp et sånn midlertidig skråg av en bygning et eller annet sted. Og det har Oslo kommune gjort mange ganger. Det er jo med brandstasjoner og til og med svømmehall har blitt satt opp i sånne midlertidige bygg. Og det er ganske billig. Men det er jo ikke helt sånn staslig nok for nasjonalteatret.
Så det vil i alle fall ikke han direktøren være med på. Og det bygger noe veldig fancy mellomløsning også på toppen av det her. Det er jo snakk om å grave og lage et helt nytt kulturhus på Tulinløkka, bare som en midlertidig løsning. Samtidig som det er rett ved siden av der de har lyst til å bruke milliarder på en midlertidig løsning.
Der står det gamle nasjonalgalleriet, mer eller mindre tomt. Ja. Altså der som våre flotteste malerier hang for noen år siden, helt til de flyttet det ned bak i brygget. Brukte 6 milliarder på det også. Det går milliarder her og milliarder der. Men nå var jo Vedum ute da, han mente jo det var tøys.
å bruke 10 milliarder på det. Han mente det burde klare seg med tre. Det er penger det også for et oppsøkingsprosjekt. Men jeg skal faktisk strekke meg så langt som at hvis regjeringen får til deg for tre milliarder, som helt sikkert er mulig, så vurderer jeg faktisk å gi det litt sånn... Det er syv milliarder spart. Vi må tenke på det. Ja.
Det er mye penger det altså. Ja, ja. Nasjonaltheateret hadde blitt opprettet, og denne historien kan du lese om på nettsiden deres fortsatt. Det de omtaler som sin gullalder. På den tiden som de sa var sin gullalder, der var nasjonaltheateret driftet med privat finansiering. Staten, de klarte det uten staten faktisk på 100 år siden. Og da hadde ikke vi så mye oljepenger å prekke om, for å si det sånn. Hva faen var det vi hadde for 100 år siden? Man tenker på farmen, da hadde vi kavli, det der baconosten.
Takk for at du så på!
Jeg har sett dem gå og patte på der inne nå. Jeg er ikke så opptatt her på hva som var de største næringene våre for 100 år siden. Jeg tror det var skjev, og så tror jeg det var fisk. Skjev? Ja, altså Elvrum var jo virkelig kremen av norske byer. Tømmerfløternes hovedstad, det. Ja, var det. Elvrum var virkelig en flott by før. Så det var jo en av de store næringene, ja. Sente tømmeret ned til Oslo. Det ble dratt gjennom Østmarka, så bygde vi opp Oslo på det.
For bestefaren min, han var tømmefløter, men han bodde i Kragrø. Kragrø, ja. Ja, altså det har jo sikkert vært... Men du får ikke sendt noen tømmer rett fra Elverum til Kragrø, vil jeg. Og så er det elveleiene nedover der. Ari, du som kan dette, du som kommer fra tømmefløternes hovedstad, nå må du... Glomma renner jo gjennom Østfold og ut i Swerpsborg og Fredrikstad. Ja, ja.
Men så er det på, bort ved Fettsum der, der renner vi og glommer ut i en sjø. Og der dro de opp det tømre, og dro det med hest og sleie gjennom Østmarka inn til Oslo. Så det var det som var hovedet. Rødneskjøtt?
Ja, nå blir det vanskelig her. Er det ikke Øyjern? Øyjern er det, vet du. Nei, så da ble det dratt over dit til noe sagbruk der, og sang det opp til plank, og så snekker de opp de flotte trehusstrøkene i Oslo. Men i alle fall, nå er det litt digresjon. Uansett da, med det ganske tynne grunnlaget de hadde der, så klarte de å bygge opp nasjonaltavtrev uten statlig kontroll, og de klarte å drifte det.
Nå skal det altså ha 10 milliarder. Men nå er det også en sånn... Dette tror jeg ikke kommer til å bli noe av. Nå så jeg også William Nygaard, tidligere forelagsjef, som er en viktig stemme i Kultur-Norge. Han skrev det nå, at vedum er helt rett. Så sa han at det er utrolig virket lett sindig tøv
kulturminister og teatersjef gjentar om vår hovedscene. Så det var kult, og han hadde veldig tro på at dette kunne fikses på en brøkdel av regningen. Og det å lage den midlertidige luksusteaterscenen på Tullinløka, det var vandalisme. Det var vandalisme å bygge et leierhull der på Tullinløka. For Oslo sentrum, det er kvikklære, det kommer til å rase, det kommer til å gå noen millioner
milliarder over budsjettet der, som du gjør hver gang du graver slike store høl i Oslo. Og det var vandalisme, det var tøv. Så sa han til slutt, holdningen til tid, penger over nasjonale historie er forbløffende, skuffende og innsiktsløs. Så der, jeg likte veldig godt det, og der håper jeg kanskje det blir et lite punktum på denne milliardsløsingen der da. Det er lov å håpe.
Men kulturministeren er fortsatt positiv, så her må det kommentarfelt kriges mer, tror jeg, for å legge press på... Ja, altså gjerne personangrep, det setter vi pris på. Da løser det seg. Gå på utseende og sånne ting.
Ja, det var kanskje ikke mitt... Jeg synes han nygår... Nei, vi får se da. Vi har forskjellige grupper som prøver forskjellige ting. Så ser vi hva som fungerer, og så jobber vi videre med det. Det er jo en fare for at sånt... Da får man litt offerstatus, og så får du kanskje enda mer styrke...
Da må du gå på en hardere personangrep, da må du liksom møte opp på døra deres. Ja, de har jo livvakter og den gjengen der, så jeg vet ikke. Det er ikke min anbefaling, men vi må ha et mangfold av meningsutrynger, det er viktig. Ok, da sier vi det, da er det vår offisielle holdning.
Ja, nå skal ikke dere i Klassekampen eller Morgenbladet si at jeg har sagt det her, altså det var Magnus. Så da ring Magnus nå hvis det skjer noe. Det er ikke meg den gangen her. Så da får du telefonen fra Morgenbladet hvis det blir noe bråk her. Ja, det skal jeg klare. Nei, men har vi noe mer å si om det da? Nei, jeg tror ikke det. Det er jo også en av... Nei, vi får bare si at hvis det pusses opp nå og så går det 100 år igjen.
Så om 100 år er det ingen som husker på det at vi satt i et skur og så på teater rett til siden av. Det har jo ingenting å si. Så det trenger jo ikke å grave svært høl og sette opp et nytt teater som er like flott som det du skal pisse opp, bare for midlertidig. Det var det jeg hadde å si. Om 100 år er alt glemt. Det sa han i verste hand til meg når jeg lurte på om det var noen hengertilkobling som var gæren og sånt. Kan du hjelpe meg med dette? Så sa han nei. Så sa han om 100 år er alt glemt, Magnus. Så det fikk meg...
Det satte noen perspektiver i meg. Ja, han tenkte langsiktig. Egentlig så tenker man ikke å gjøre en dritt da.
En annen faktor med det her nasjonalteatret, det er at folk i distriktene er ganske sure. Og det er jeg også litt enig i. I Trondheim, Bergen, Tromsø, der får du jo ikke noe særlig av de pengene her. Men nå har du bygd opera, Munch-museet, nasjonalgalleri. Alt koster 4, 5, 6, 7 milliarder. Men det er jo ikke snakk om at du får noe av det i distriktene. Men i Trondheim...
En bra bro her over til Trondheim. Her ville de i alle fall ha en miljøgate. Og hva er egentlig miljøgate, vet du? Jeg har jo litt mistenke om at det er kodeord for noen ting. Kodeord for å grave opp gata, legge på noen fancy stein fra India eller Kina, bruke jævlig mye penger på det, mye tid, mye energi, mye ressurser, og så
er vel egentlig poenget bare å blokkere noen parkeringsplasser. For det var jo en av målene med denne miljøgata her i Trondheim, å få vekk de parkeringsplassene. Ja, for det er jo det viktigste i en miljøgata, at det skal være lite biler. Vi er sjefen med. Ja, ja. Jeg tenker det hadde jo kanskje ikke bare vært mer ærlig å satt ut de der blomsterpottene da, som de der store blomsterpottene,
Det blir litt blomster i gata, og det koster jo ikke mange ti tusener for noen sånne potter. Jeg tipper du hadde fått satt ut noen blomsterpotter for et par hundre tusener. Så har vi hvor mye Trondheim skulle bruke på en gata her? 250 millioner. Ja, en kvart milliard da. Kvart milliard.
Ikke så mange, nå husker jeg ikke akkurat hvor lang det var, ikke så mange hundre meter det var å snakke om heller. Så fikk jeg litt sånn kritikk i innboksen, som er også en sånn typisk politiker-greie. Nei, fordi det var en som mente at det var helt feil det med 250 millioner.
Helt feil, fordi kommunen fikk refundert det meste av det fra staten. Ja, ok. Så da er det ikke skattepenger lenger da, med andre ord? Jeg skjønner at det er et argument som de kan bruke når de snakker med folk i Trondheim. For da kan du si at vi bruker ikke dine skattepenger. Vi bruker skattepengene til de i Oslo og Bergen og sånn.
For liksom mine lesere og våre lesere, så det er ikke så jævlig bra argument. Fordi, altså, jeg som bor i Elrem, jeg ville jo heller, jeg hadde syntes det var bedre hvis Trondheim hadde brukt kun sine egne penger. Så når de sier at ja, men vi får refundert det fra staten, da betyr det jo bare at jeg må betale for det.
Det er helt vanvittig at det går an å argumentere sånn. Ja, men det er nok litt sånn kommunal tankegang. Når man er vant til å tenke at får vi penger fra staten, så er det bare som at det regner gullmynter fra Gud, på en måte. Det trenger man ikke å bry seg om, i det hele tatt. Men...
I hvert fall publikummet vårt da, er ikke 100% røndre. Så derfor tenker jeg det er en minst like god sak å trekke frem likevel. Ja, og for et marerittet hadde det vært hvis publikummet vårt var 100% røndre.
Hva vil jo det innebære, tenker du? Nei, jeg vet ikke. Nå prøvde jeg å komme på ting jeg ikke liker ved Trøndelag. Men jeg kommer ikke på noe. Jo, pengebruken da. Men bortsett fra det, jeg hører jo mye på Fremedraset, jeg vet det. Trøndersk hiphop-band. Ikke fuck med Fremed! Fremedraset! Ikke fuck med
fremmed, fremmed rase. De er gode altså. Men nok om det, sier jeg. Det blir virkelig som det blir Miljøgatet uansett. De har jo sikret finansiering fra alle oss andre utenfor Trondheim, så da blir det vel da. Da blir det vel det da.
Forbrukt noen millioner der også. Men en annen ting jeg får veldig mye tips om nå, og her trenger jeg fagkunnskapen din, for du har jo litt bakgrunn som trafikklærer. Det har jeg. Jeg har fått kjeft før for å kalle deg kjørelærer, og det var veldig feil å si. De trafikklærerne som kjefter på sånt er veldig usikre på seg selv, tror jeg. Ok, ok.
Ja. Og dette er faktisk trafikkleire. Vi skal lære alle. Det er ikke bare å kjøre. Nei, men det er jo faen meg det vi gjør da. Vi lærer folk å kjøre. Så det er liksom... Ja, er det noen som noen gang kommer for å kun ta en teori-kurs? Nei, det er sjelden. Det er veldig sjelden vi får fotgjengere og syklister som bare har lyst til å lære litt generelt. Ja, heller ikke kjenne meg i hvert fall. Men det som skal skje nå da. For å bli trafikkleire i Norge så må du gjennom en ganske sånn grunnig...
Grundig utdanning. Den lengste trafikklærerutdanningen i verden har vi. Det er to år. I Danmark er det seks måneder. Ja, riktig. Så her, nå må vi lytte til deg når vi hører. Her starter det altså. Vi har fra før desidert, eller i alle fall den lengste utdanningen i verden. Ja, og sånn går det med trafikken i Norge da. Det er jo, det virker jo...
for meg som det går bedre og bedre. Mindre ulykker, mindre dødsfall, heldigvis. Pilene peker nedover på alle grafer der. Og pilene peker oppover på prisene på kjøretimer. Der er det jo veldig vanskelig. Der er det køer og
da kan jo de ta seg veldig godt betalt. Men likevel så er det noen som nå kommer frem til å innføre et nytt regime hvor trafikklærere må ha jevnlig videreutdanning. Og det... Etterutdanning? Etterutdanning, ja. Fordi du stoler ikke på, selv om vi har best utdannet trafikklærere, stoler du ikke på at de husker det noen år etterpå. Og det er ikke sånn at verden går utenfor at
trafikklærere skal ha etterutdanning, men det er bare en av hundre tusen ting som skjer da, som byråkratiserer Norge, og som, ja, vi er opptatt av produktivitet nå, det er sånn ord man snakker om, og her skal du da ta trafikklærerne vekk fra arbeidstida si, og skal sette seg på skolebenken. Og bare et konkret eksempel her, hvis du er trafikklærer da, så har du ofte at du kan både undervise i, la oss si, motorsykkel da,
og bil og bil med henger det du i hel praksis må gjennom da det er at du må ha fem fem hele dagers grunnkurs mellom rom du må sitte på skolebenken i fem dager det er bare for å fortsette å være trafikklærer på generell basis på klasse B ja
Og hvis du da underviser i motorsykkel, så er det to dager ekstra bare med det. Nå er du ferdig med de to dagene. Da må du ha to dager til for å undervise i moped. Du skulle tro kanskje det var litt overlapp med motorsykkel og moped. Nei, separate etterutdanninger. Hvis du kan undervise i lastebil, lastebil med henger, så er det to dager med det. Etter at du har lært deg på nytt nå å rygge med henger, så må du gjerne ha to dager til for å lære å rygge med bil.
Med henger. Ja. Enda to dager. Ja, og hvis du da... Nå har det gått to uker da. Du er borte fra jobb i to uker. Og så slår det meg. Hadde det ikke heller vært litt enklere hvis hver trafikkskole kunne hatt en person som var en slags faglig leder, som kunne ta denne videreutdanningen og etterutdanningen her, lære om nye lovkrav, hvis det var så viktig, og så bare opplære resten av kollegaene sine internt?
Men det har vi allerede. Det finnes allerede, og det er faglig leder. Alle trafikkskoler må ha en faglig leder. Er ikke det det som er poenget med en faglig leder? Vi hadde masse sånn der, satt en faglig leder og janglet en gang i måneden. Ja, det var litt sånn der, også det gikk generelt og sånt nå. Altså hvis det kom noe nytt, så dro den med det også. Og det funket veldig bra. Jeg har jo googlet den nå.
hvilke jobber som har obligatorisk etterutdanning, og det er lastebilsjåfører, tannleger, advokater, og nå trafikklærere. Advokater skjønner jeg litt, for det kommer jo nye lover hele tiden. Tannleger, jeg skjønner ikke, hvis du skal trekke ei tann, så har du vel gjort det før. Og hvis det er sånn, ja, nå skal vi sette inn en tann av betong, det har aldri blitt prøvd før.
Så da ville jeg jo gått et kurs Da ville jeg tatt det kurset frivillig Uten at noen ba meg Uten at jeg var noe sånn Jeg måtte ta kurs i Å sette inn nye tenner av betong Hvis jeg ikke hadde planer om å sette inn betongtenner Ja, ja
Sånn er det jo antagelig i alle bransjer. Overalt kommer det jo nye oppfinnelser og nye ting man må lære seg. Men noen ting kan man jo lære seg på jobb. Eller få en faglig leder til å lære deg, som har vært på et sånt kurs. Ja, og så du har allerede de best utdannet trafikklærerne. Du har en sånn funksjon med en faglig leder som skal gjøre din jobb, og så på toppen av det. Norge er det tryggeste landet i verden å kjøre bil i omtrent. Ja.
Ja, og nå tror jeg kanskje jeg glemte at hvis du har den faglige lederrollen, så må du enda tre dager på skolebenken på toppen av det. Ja, det blir vel fort tre uker på skolebenken da. Og hvem skal betale for det her? Det er jo tapt. Det ene er jo at de folkene som kunne tilbytt kjøretimer ikke får gjort det, sånn at køene blir enda lengre, som da gjør at det må de jo ta seg betalt for, så det legger vi jo på...
Legg på regningen enda 10 prosent da. Så må jo de trafikkskolene sikkert betale ganske dyre dommer for å ta denne videreutdanningen her. Nei, så igjen da. Det er sånn, ok, verden går ikke under for det, men det her blir enda en grunn til at vi blir mindre produktive. Og jeg har hørt lignende historier fra andre bransjer. Det var en som sendte en litt sånn fortvilet greie med at han, ja, en annen håndverker. Han mente at hans arbeidere var de
beste sveiserne i hele distriktet. De måtte likevel inn på en slags obligatorisk videreutdanning for å forfriske kunnskapen om hvordan man sveiser. Og da de der gamle kare som hadde holdt på med det i 20-30 år, som var av de flinkeste i distriktet, de fikk
Fikk jo da den opplæringen av en sånn ny kid på 24 år som akkurat var ferdig med... Med bachelorgraden sin. Ja, ja. Og han måtte sikkert ha bachelorgrad i pedagogikk for å ha lov til å ha det i kurs også. Ja, og det er... Pedagogikk er... Hvordan skal jeg si dette her? Nå må du bare gi meg litt tid av det, så får jeg heller bare klippe det til. Men det er et band som sa det der veldig bra om lastebillkjøring. The Franklin County Trucking Company. Det er et band. Og de sa... Stop making easy shit complicated.
We're not driving trucks to the moon. Vi kjører ikke lastebiler til månen. Så ikke gjør dette her så jævla komplisert. Men det er jo... Se på den greia her da. Skal på etterutdanning.
For å være lastebilsjåfør i første omgang, og hvis du er lærer på det i tillegg, så skal du på etterutdanning for det også. Og det kommer ikke til å gjøre det noe lettere å lære bort å kjøre lastebil hvis du skal gjøre av det sånn som statens veivesen mener du skal gjøre av det. For da skal du sitte og reflektere, og så skal du skrive en avhandling om hva du gjorde gærent i den venstre svingen over den brua. Og det er så...
Jævlig mye sånn der av «Ja, nei, men du gjorde det riktig, men hvorfor gjorde du det riktig?» «Og hva kunne du gjort bedre og eventuelt?» Nei, nei, nei, nei, og det er ikke sånn at du kan. Det er jo erfaringsbasert dette greiene her, stort sett. Altså, hovedoppgaven bør jo være at når du får lappen så skal du ikke drepe noen. Du kan gjerne kjøre litt klomsete, men du skal fortsatt være trygg, liksom. Ja.
Det er sikkert noen som synes det er litt vanskelig å opp og ned mot det her, for da sier man alltid at dette handler om sikkerhet og sånn. Ja, jeg skjønner det. Det aller sikreste hadde vært å satt fartsgrensa til en kilometer i timen. Da hadde det ikke vært noe ulykke, men man må jo få en balanse, ikke sant? Jeg husker det da jeg tok lappen, så var det sensoren. Skrev han en sånn fin sitat, jeg klarer ikke helt å gjengi det ordet. Man mente at kjøringen min var bra balanse.
balanse mellom sikkerhet og avvikling. Ikke sant? Du må finne en balanse her. Ja. Avvikling, altså at du får ting gjort hvis du kun tenker på sikkerhet. Så får du ikke gjort en dritt da, egentlig. Nei, da må du sitte hjemme, da. For det er alltid risiko forbundet med å bevege seg i en metalboks i 110 kilometer i timen. Det kommer du ikke unna, det. Og fjerner vi all risiko, som noen virker som man er på vei til, så ja, det blir ikke så veldig mye ting gjort, da. Som er jo litt sånn
Det er jo det vi er litt bekymret for nå, at vi ikke har noe produktivitet her. Og en ting til, hvis du tar lastebillappen og du er ferdig med den, du har lov til å kjøre lastebil, så må du gå en måned på kurs for å få lov til å kjøre lastebil mot vedelag. Ja, mot vedelag. Når du allerede har lappen altså, hva er det kurset for da? Det er YSK heter det. For lastebilsjåfører må jo etterutdanne seg hvert femte år.
Og det de skal oppfriske da er den måneden de har etter de har tatt lappen, på en måte. Da lærer de om økonomikjøring og sånt nå. Og det gjør du også når du tar lappen. Du skal jo kjøre økonomisk. Det er jo et av kravene til å få førekort i det helt tatt. At du kjører økonomisk og miljøvennlig og tar hensyn til det og de som oppholder seg ved og rundt veien og sånn. Og så lærer du at du ikke skal spise baconpølse etter frokost hver dag. Ja.
Det er jo leitrød de fleste. Det er jo viktig å kjøre økonomisk, men akkurat det så trenger jo egentlig ikke staten til å fortelle oss det. Jeg regner jo, hvis du har en bedrift, så ønsker jo den som eier, ønsker jo sjefen i bedriften at de ikke brenner av mer diesel enn nødvendig også. Nei, har vi noe mer å si om dette her da? Hvor mye tror du en vanlig kjøretime kommer til å koste om fem år etter dette? Nei, i hvert fall tusen kroner for tre kvarter som jeg får med.
Ja, minst hvis ikke mer også. Du, jeg har en konspirasjonsteori her da. Det kan hende at noen politikere skjønner alt det her, men de synes det er kult, de synes det er flott at det er så dyrt å ta kjøretimer, for da kanskje færre kommer til å kjøre. Tenk på det. Ja, at det er en måte å sende trafikkskolene til grunne på, sånn at det ikke er noen tilbydere. Ja, og at det blir en del av kampen mot bil. Det blir så kostbart å
Og trenger ikke å ta lappen, så kanskje noen kids bare driter i det. Ja, men sånn er det jo i Oslo og storbyene, føler jeg, uansett. At det er mange som ikke tar lappen der før de er 30 år for unger og sånt. Ja, for da skal du plutselig flytte litt lenger ut og trenger å kjøpe noe sofa på IKEA. Nei, men du, helt til slutt. En siste sak som jeg synes var litt morsom. Nå husker jeg ikke om vi har snakket om dette før, men det er en av de minste kommunene i Norge. Røyrevik. Røyrevik, de...
De sliter veldig nå. De har brukt alt for mye penger. De er nå på Robeck-lista. Robeck-lista, det betyr at du har på en måte mistet retten til å styre din egen økonomi. Da har du ikke lov å låne noe særlig mer penger. Da må fylkesmannen gi deg lov til atelse til å love mer penger. Hva jeg synes var så kul er liste for nå hadde fylkesmannen, eller statsforvalteren som heter nå da, satt opp noen råd.
til Røyervik kommune. Og bare følg litt på hvis du er ordfører og får disse rådene. Rådene var følgende: Lag en plan for å prøve å spare penger. Nummer to: Pass bedre på pengene dine. Nummer tre: Se nøye på hvor mye du bruker.
Nummer fire. Prøv å finne nye måter å gjøre ting på som koster mindre. Og det siste er, fortell statsforholdet ditt oftere. Hvordan det går med økonomien. Jeg fikk veldig sånn følelse fra, jeg tror det var konfirmasjonsundervisning, da var det 40s.
Da var det noen fra sparebanken, en hyggelig frue fra sparebanken som kom med en økonomisk råd. For da var det på den tiden noen begynte å vise seg kort. «Pass på penger dine. Prøv å ikke bruke for mye.» «Lag en plan for hva du skal bruke dem på.»
Jeg klarer ikke helt å bedømme om det er liksom ternekast 1 eller 6 fra de der rådene fra statsforholdet der. På en måte så er det jo veldig synd fornuft da. På en annen måte så er det jo ekstremt basic råd. Jeg vet ikke om jeg som ordfører ville satt helt pris på å få en sånn der barneskole opplæring, men kanskje de trenger det. Ja, for det er jo... Lag en plan for å spare penger. Det har jo...
Det er jo ikke mulig å tulle med dette her, for det er jo bare å tulle i seg selv. Det går jo ikke an å lage noe vits i planen. Lage en plan. Ok, du har ikke mer penger da. Har du prøvd å lage en plan for å spare penger da? Har du prøvd det? Et prosjekt? Jeg tror faktisk de har et prosjekt altså. Så...
Jeg fikk faktisk litt sympati her for Røyvig kommune. Men er ikke alle i Robek nå? Hva er det mye for noe? Robek? Robek, det er flere grunner til at du kan havne på Robek-lista, men det er jo typisk at du ikke har klart å lage et budsjett som går opp. For du har liksom ikke lov å begynne å låne penger av banken bare til vanlig drift, bare til å betale ut lønn. Sånn at da... Ja, da setter den der statsforholdet der...
det gamle fylkeplanen, opp en, ja, det gir deg, du mister litt tilgang til å låne penger. Det er basically det. Det er hovedgrunnen. Så hvis du har lyst til å bygge noe nytt nå, bygge en ny skole, da må du spørre pent om lov til å få låne penger til det. Og da må du legge frem et ordentlig bra budsjett. Ja. Kanskje det er alle burde ha det sånn.
Alle burde være på Robik-lista. Det tror jeg hadde gjort noe med pengeduken. Det kan jeg se for meg. Faen, det er her. Lag en plan for å spare penger. Pass bedre på pengene. Se nøye på hvor mye du bruker. På helse og omsorg. Finn nye måter å gjøre ting på som koster mindre. Ja, det er fint hvis det går an. Men er det sånn...
Ja, men det er jo kanskje ikke så jævla dumt tips det kan være da, hvis det er sånn som det der jævla nasjonalteatret. Det så jo ikke ut som de hadde prøvd å finne måter å gjøre det mindre kostbart på. Det så ut som de bare hadde, ja, 10 milliarder, ja, da blir det det da. Mhm.
Ja, ja. Så må det bare bli. Så kanskje det er noen som trenger de rådene der, men jeg tror ikke det er han der er ordføreren i Røyrevik, for å si det sånn. Jeg tror nok han har sett mye etter billigere løsninger på ting, uten at jeg kjenner han. Ja, nei, jeg klarer ikke å bedømme, jeg har ikke tatt en ordentlig revisjon på Røyrevik kommune, men ja, vi får håpe det løser seg, og så håper jeg flere.
statsforholdet deres råd selv. Det hørtes ganske sånn banalt ut da. Jeg så Kina, dem hadde blitt noe jævlig på å finne måter som mindre kostbare på. For dem, der raser jo bare blokker og sånt noe sammen der nå. For dem har brukt for dårlig sand i sementen og sånt nå. Så det er jo jævla greit. Skal vi dit kanskje? Rådet var å bruke den billigste sanda? Ja. Det var noe med at de brukte havsand og ikke elvesand, for det var dårligere. Og billigere. Ja.
Ja, ja, ja. Nei, det er jo en del av de blokkene der som bare har blitt bygd. Altså, de har ikke nødvendigvis flyttet noen folk inn der. De har bare blitt brukt til å kjøpe og selge for å plassere. Sånn sett så kunne de jo bare fortsatt å kjøpte og solgt de der tomme blokkene, kanskje. Det later som at hvis bare ingen hadde fortalt de at de hadde ras, så hadde...
Ikke merket noe Ingen som har sett da Hvis en bygning raser i Kina Men ingen ser det Har den da rast? Økonomiske tilstand i Kina Kanskje vi skal vente med til neste episode For den tror jeg er litt grov Ja, jeg trenger tre minutter For å lese meg opp på det Så, ja Jeg trenger to og et halvt For jeg er så skarp, jeg vet det Ja, men du Da tar vi det neste gang Gjennom dyp analyse Av Kinas økonomi Det gjør vi ikke
Nei, nå må vi få lagt av her. Nå har det gått 41 minutter. Nå skal det redigeres.
Nei, men du, der legger vi på. Da ble det happy ending her nå. Yes, sir. Så da møtes vi igjen neste uke. Det gjør vi. Og så håper vi at folk liker og subscriber. Det blir stadig flere. Og siden sist nå, nå har det tatt seg litt opp. Vi hadde nesten alle lytterne våre var på Spotify en stund der, men nå har folk skjønt at vi er alle steder, altså. Jeg er på Apple Podcast. Nå har det tatt seg veldig opp der. Og hvis dere...
følger, hvis dere hører podcaster et eller annet sted hvor ikke sløseprat er så må dere si fra, så skal vi få løst det hvis dere sitter og hører på en eller annen fm-bånd, der kommer vi nok aldri til å være, nå rabler jeg igjen like and subscribe og kos dere videre ha en fin kveld, aften, morgen og så videre ha det bra så lenge