Få har kjørt mer elbil enn Espen | #498

Jan Moberg og Odd-Rikard Valmoth sitter i en taxi med sjåfør Espen Robertsen som har kjørt over 800 000 kilometer i Tesla elbiler. Espen deler sine erfaringer med elbil som taxi, inkludert fordeler som lave driftskostnader og lave servicekostnader, og utfordringer som begrenset rekkevidde og behovet for lading. Han mener at elbilen er fremtiden for taxi, og at Tesla har vært en god bil for ham. Odd-Rikard og Jan diskuterer også Teslaens rekkevidde, forbruk og ladetid, og sammenligner det med andre elbiler som Ford Mustang og Volkswagen ID.4.

01:05

Taxichaufføren deler sine erfaringer med elbiler og ladeprosessen etter å ha kjørt flere hundre tusen kilometer med ulike modeller.

05:37

Taxieier deler erfaringer med Tesla som driftssikker og kostnadseffektiv, sammenlignet med andre elbilmerker i bransjen.

10:18

Elbilers pålitelighet og økende popularitet har ført til bedre rekkevidde og flere modeller tilgjengelig for forbrukerne.

Transkript

Nevnt i episoden

Tesla 

Tesla er en elbilprodusent som Espen Robertsen har hatt god erfaring med. Han har kjørt fem ulike Tesla-modeller og har kjørt over 800 000 kilometer i dem. Han er veldig fornøyd med bilene og mener at de har vært en god løsning for ham som taxieier.

Model S 

Tesla Model S er en elbilmodell som Espen Robertsen kjøpte som sin første elbiltaxi i 2016. Han har kjørt over 350 000 kilometer i denne bilen, og batteriet har holdt seg bra.

Model Y 

Tesla Model Y er en elbilmodell som Espen Robertsen nå kjører. Han er veldig fornøyd med denne modellen og mener at den er den beste han har kjørt.

Superlader 

Superlader er en hurtiglader for elbiler. Tesla har et nettverk av superladere i Norge, som Espen Robertsen har brukt mye. Han mener at Teslas superladere er rimeligere enn andre hurtigladere.

Ford Mustang 

Ford Mustang er en elbil som Espen Robertsen har sammenlignet med Tesla. Han mener at Ford Mustang har høyere forbruk enn Tesla.

Volkswagen ID.4 

Volkswagen ID.4 er en elbil som Espen Robertsen har sammenlignet med Tesla. Han mener at Volkswagen ID.4 har høyere forbruk enn Tesla.

Toyota Camry 

Toyota Camry er en bensindrevet bil som Espen Robertsen bruker som taxi. Han mener at Toyota Camry er en god bil med lavt servicebehov.

Toyota Mirai 

Toyota Mirai er en hydrogenbil som Espen Robertsen har prøvekjørt. Han mener at Toyota Mirai ikke er like god som Tesla, fordi den har mindre bagasjeplass og ikke er like miljøvennlig.

Teknisk Sett 

Teknisk Sett er en podcast fra TU, som denne episoden er en del av.

TU 

TU er en norsk medieorganisasjon som lager podcasten Teknisk Sett.

Trondheim 

Trondheim er en by i Norge hvor Espen Robertsen kjører taxi.

Værnes 

Værnes er en flyplass i Trondheim.

Lerkendal gård 

Lerkendal gård er et sted i Trondheim.

Gløshaugen 

Gløshaugen er et område i Trondheim.

Klett 

Klett er et sted i Trondheim.

Stjørdal 

Stjørdal er en kommune i Trøndelag.

Nytron 

Nytron er et sted i Trøndelag.

Bintel 

Bintel er et selskap som selger Tesla-biler.

Hong-Ski 

Hong-Ski er et elbilmerke.

Volsevagen 

Volsevagen er et elbilmerke.

Hyundai 

Hyundai er et elbilmerke.

Kia 

Kia er et elbilmerke.

Deltakere

host

Jan Moberg

host

Odd-Rikard Valmoth

guest

Espen Robertsen

Lignende

Laster