Teksting av Nicolai Winther
Velkommen til Teknisk Sett, en podcast fra TU. Mitt navn er Jan Moberg, og jeg står her med Odd-Rikard Valmått på andre siden av bordet. Hei Jan. Hei Odd-Rikard. I passavstand. Ja, i passavstand med hostehull i midten. Ja, ja. Det har vi i bordploppet. Ja, vi har et hull midt i bordet her der mikrofonene egentlig skal stå. Men nå har vi bygd om til TV-studio, og da er de mikrofonene borte. Så det er et hull der i Odd-Rikard som vi skal tette. Det skal vi tette.
Det skal jeg gjøre. Jeg har gått i hjemmelekset. Hjemmelekset, fram med sag, passer og sag og fil og dag. Det er så du ikke klarer å stå i råd.
Det er faktisk sant, ja. Men i dag skal vi snakke, vi har vært inne på det før, ikke sant? Disse her er norske teknologibedriftene. I dag skal vi snakke om et selskap som har hatt en positiv effekt av denne koronanedstegningen. Et teknologiselskap fra Norge som har gått inn i en nisje som kan synes liten for meg som står utenfra og ser inn, men som egentlig er et stort verdensmarked. Som er gigantisk. Som er gigantisk, og som
driver med en del av kommunikasjonssystemene som vi har brukt mye nå de siste ukene.
Og du har jo vært borte i dette selskapet mange ganger, Oddrik Art, og snakket med dem og skrevet om dem. Ja, og mora deres. Og deres skaper. Skaper, ja. The origin. The origin. Og når jeg tenker på at kamera er viktig i videokonferanse, når noen sier ordet kamera til meg, så blir jeg veldig hardware-orientert da. Selv om jeg vet at det er annerledes.
Derfor er det veldig spennende å høre hva som ligger bak her. Men vi skal altså snakke med CEO Stein Ove Eriksen i Hødley. Velkommen. Takk, takk. Dere startet i 2013. Stemmer. Og nå har dere solgt 100 000 kameraer til videokonferansesystemer og markedet hele verden. Dere er et av de få norske teknologiselskapene
Jeg vil si få. Vi vet det er flere, men det er få som har klart å ta et verdensmarked. Dette må vi snakke mer om, men først, Steinova, må du fortelle oss hva som har skjedd i disse ukene hvor det har vært nedstengt kontorer. Ja, de fleste kjenner jo til hva som skjedde i midten av mars her. Så vi har jo sittet i en hel verden på hjemmekontor siden midten av mars. Internasjonalt, ja. Ja.
Før det var videokonferanse noe som var i rask utvikling internasjonalt. Men så plutselig er alle på hjemmekontor og blir nødt til å begynne å bruke det, enten de har gjort det før eller ikke. Så du har brukermønstre som bare over natta endret seg fra at en god del av bedriftene brukte det mye, til at nå er det bare helt sånn uundværlig arbeidsverktøy.
Og der sitter vi fortsatt. Og det nå har nådd alle sammen, til og med skolebarn. Absolutt, alle sammen. Unge skolebarn. Det stemmer. Så de den korteste, enkleste måten å oppsummere det på er vel det at vi har jobbet for dette her lenge. Vi har ønsket å bringe
høy kvalitets video opplevelser til så mange som mulig. Dere har jo hatt fokus på proffmarkedet og ikke oss hjemme. Ja, det er fortsatt arbeidsmarkedet, men det er jo folk som jobber hjemmefra. Det er det som fortsatt er fokuset vårt. Men det har jo vært en... Folk har gjort det før også, men nå er det 100% adopsjon på å jobbe hjemmefra, kan man si. Så...
Men dere var jo veldig godt utstyrt fra rent kulturelt, tenker jeg. Det er jo en av avleggerne som har drysset ut av Tandbergsvern. Sisco kjøpte Tandberg, mange andre sprang ut. Vi har jo en stor norsk industri på videokonferanse, og kanskje veldig mange i disse dager kjenner Pexip, ikke sant? Og det er mange andre bedrifter, dere er en av dem. For jeg har jo fremdeles et
et gammelt tannbeggekamera. Det er det jeg bruker til videokonferanse. Men jeg ser jo at det har skjedd en enorm utvikling fra det 720 kamera jeg har til det fantastiske kamera som Hødlin nå produserer. Og da må vi komme inn på det, Steino, og dette må du forklare litt til lytterne. Kamera er jo selvfølgelig hardware med finslipende linser og alt mulig, men det er jo så mye software.
Hva er det egentlig som inngår når man kjøper et kamera fra dere? Hva er det dere har perfeksjonert? Det er et software-definert kamera som gir en brukeropplevelse som tidligere bare var tilgjengelig i de dyre profesjonelle systemene.
Så den tekniske arkitekturen er noe som minner litt om arkitekturen som er i iPhone og Android kameraer, der du har høy kvalitet på lins og sensor, som er blitt tilgjengelig gjennom smarttelefoner og actionkameraer, men så ligger veldig mye av verdiskapningen i kamerasoftwaren som vi lager.
Hva er det du snakker om av funksjonalitet da? Er det Zoom, eller hva er det dere lager? Ja, det første vi lagde for Møterom, det første kameraet vi lanserte i 2017, var en kvalitetsopplevelse, men som var software-refinert, så det var et bivinkelkamera som
fungerte som de gamle motoriserte videokonferanse-kameraene, men det var ingen bevegelige deler og alt var bygd i software. Så er det en høyoppløselig sensor og en linse som fanger hele rommet. Og så kan du zoome umiddelbart. Yes. Og så har du oppfølgeren til Huddly Go fra 2017, som heter Huddly IQ, som er dagens løsning fra Huddly. Den har en innebygd AI-plattform,
Så der kan vi bygge på toppen av den. Dette er jo teknologi som har blitt tilgjengelig de siste fem årene, som muliggjør ting som er helt utrolig gøy.
Den detekterer mennesker og zoomer inn, framer de automatisk. Du får analysedata til de som administrerer møterommene. Og det er så mye verdi som kan bygges på den teknologiplattformen. Og alt er software-definert. Ja, men forløpig hadde du ikke gått inn i de mer menneskelige analysene, kanskje? Nei, det... Hvorfor smiler han aldri når...
Det er store muligheter her, men man må alltid være veldig forsiktig med det. Når kona kommer inn på hjemmekontoret og begynner å overhade deg, så er det henne kameraet som zoomer inn på.
Ja, det er mange ting man kan bygge, men man må ta det et steg om gangen. Men nå har dere altså solgt over 100 000 kameraer. Dere jobber med selskaper som Google fordi dere integrerer også kamera i andres løsninger. Det er jo et kjempestort marked med kanskje opp til 50 millioner møter om i verden.
pluss alle som skal jobbe hjemmefra, men det er fortsatt bare 60 ansatte totalt i selskapet. Det høres ut som en norsk skaleringssukkes. Hva har dere gjort, vil du si, riktig?
Det vi har jobbet med hele veien er å integrere tett med det vi trodde og tror kommer til å bli de store plattformene, som er Google Meet. Det er det de heter nå, er Google Meet, Microsoft Teams og Zoom. Så har du norske Pexip og Whereby. Men det er spesielt tre store amerikanske plattformer på det internasjonale markedet. Det er de tre, det er Microsoft, Google og Zoom.
Så integrasjonen med dem for å gjøre ting enkelt, samtidig som å finne distribusjonspartnere, sånn type Crestron, og gjøre begge de tingene bra, sånn at du får såpass høy kvalitet og riktig pris på det som skal sendes ut. Fordi hovedproblemet har jo vært at det er 50 millioner rom, som du nevnte, det
Det videokonferansemarkedet som eksisterte på 90- og 2000-tallet som vi serveret i Tannberg, det var jo et betydelig lavere antall rom og høyere pris og en helt annen distribusjonsmodell og salgsmodell. Men nå skal det ut til 10-100 ganger så mange rom, og da må ting være skrudd sammen annerledes og passe med de ledende plattformene som er i dag.
Når du sier antall ansatte i Hødvig, så tenker jeg at det er litt som oljeindustrien, det dyper litt på andre sektorer i Norge også, og dette kameraet produseres jo faktisk fysisk på Hadeland. Man tenker jo litt sånn produksjon i Kina, ikke sant? Men dette lages på Hadeland, Hapro i Badeland.
Det synes jeg er litt artig, at vi i Norge klarer å produsere 100 000 superavanserte kameraer. Det høres ut som vi skal opp dit en tur, eller ikke? Jeg har vært her og tittet på produksjonen, og det er imponerende. Da blir du imponert da, når du ser produksjonen der. Det er jo ekstra spennende at det faktisk skjer i Norge alt dette.
Absolutt, men du må også fortelle litt nå, Steinove, om det som har skjedd med produktutviklingen som følger av denne koronasituasjonen. Nå kommer dere med et work-from-home kit. Er det sånn at vi som sitter på hjemmekontoret ikke har gode nok kameraer i PC-ene våre og sånt?
Ja, det er det korte svaret. Det som er nytt er at du sitter mange timer om dagen. Mange sitter 68 timer om dagen i videokonferanser nå. Plattformene er blitt gode nok. Microsoft Teams, Meet, Word, Bio, Pexip og Zoom, alle de funker bra på internett med mange deltagere og alt er fint. Men lyd- og bildekvaliteten fra hvert hjemmekontor er veldig så som så.
Det har vi opplevd, ja. Ja, og det blir du ganske sliten av etter hvert når du sitter her dag ut og dag inn, sånn som vi har. Så den brukeropplevelsen du får med Huddly Go Work From Home Kit, den er en helt annen brukeropplevelse enn det du får fra et innebygd webkamera. Du får en riktig...
visuelle opplevelse eller riktig reframing av den du snakker med og rommet på andre siden mye mindre slitsomt å sitte hele dagen når du har riktig lyd og bilde fra det vil si du får ingen fordeler det er de andre som får det det stemmer jeg vil jo kjøpe sånn kamera til å drikke sånn at det er mer behagelig å se på han ja, det skal du godt gjøre ja, det er sånn
Men da blir det vel fortsatt sånn at jeg også vil ha det da? Ja, det er det som er fint når man har noe som man kan demonstrere på den måten. Vi var vel inne om det før sendingen at det å bruke ordet smitteeffekt er kanskje ikke riktig, men det er jo det det er da.
Det er litt uheldig ord i disse tiderne. Men det er det at man får vise frem til andre når man bruker det. Ja, jeg tenker på hvis det brukes av noen i et firma, så spiller det seg vel ganske fort, tenker jeg. Ja, det gjør det. For det du får, du får ikke den der close-up-vuren, altså hele fjeset rett inn i kamera. Du kan flytte vedkommende litt tilbake. Ja, det er veldig riktig. Du har en
unaturlig nærhet når man sitter og ser på hverandre gjennom de innebygde webkameraene. Det kan kanskje funke, og det funker veldig bra i samtaler til bestemor og sånne ting man gjør på FaceTime og de andre på fritiden. Når du sitter hele dagen i arbeidsmøter og ikke har riktig
Proporsjoner og avstand til de du snakker med så funker det dårlig. Du burde selge til Huawei, for de har laget en sånn genial PC hvor kamera sitter i en funksjonsknapp. Problemet er at da ser du rett opp i nesa på folk. Ja, for den sitter i tastaturet. Nose to nose communication.
Er det sant? Ja, men poenget er å få mest mulig skjerm i skjermen. Så det er jo genialt sånn sett. Men kameraplasseringen er fryktelig. Men Stein Ove, hva er neste steg for dere nå? Nå har dere altså hatt en bra utvikling, mens andre har kanskje hatt litt vanskelig. Og da har det ført til at dere har fått økt selvtillit i det hele tatt?
Vi har hatt bra selvtillit hele veien, men det er jo ikke noe sånn... Vi ønsker oss ikke det bakteppet her for den vekstmuligheten som vi har nå, men vi gjør jo så godt vi kan nå, for det her trengs jo mer enn noen gang. Så de som trenger våre løsninger, de får de nå i større grad enn det de har fått før. Og den
Jeg vet ikke om jeg var enig på det, men kameraene våre er laget for små og mellomstore møterom og desktop, hjemmekontor og laptopbruk. Dette har vi tenkt på fra begynnelsen, men fra vi begynte å skippe de første produktene i 2017 var det størst interesse for møterommene. Det var ikke så mange som satt så lenge fra hjemmekontoret på video, og det var ikke det samme bruken. Den har sagt det, men sikkert har den kommet
med årene mens vi har holdt på også, men i mars, over natta, så sitter alle der. Ja, for det ligger jo nærmest i forretningsstamlet at dette går på små rommetrom, hvor folk huddle together, klemmer seg sammen. Det kan ikke gjøre det nå. Kan snakke igjen. Men det er jo det som er det gigantiske. Ikke videomøterommene.
Nei, etter hvert så kommer du til å trenge begge deler. Så nå har vi vært i et par måneder på den hjemmekontorsutveilsen, og så går det jo i forskjellig tempo i forskjellige land, med der folk kommer tilbake igjen på arbeidsplassene. Så vi ser for oss at man kommer til å trenge både møterommene og hjemmekontorsystemene i ganske lang tid fremover. Ja, for dette er jo ikke umiddelbart reverserbart, og det er jo interessant...
hva som skjer med markedet for kontorutleie fremover. Det kommer til å endres, tenker jeg. Men dere som sitter i industrien, hva tror dere blir de varige perspektivene eller endringene? Det vi tror i alle fall kommer til å sitte igjen, uten å spekulere alt for mye, er at brukermønstrene for videokonferanse har endret seg. Tidligere, der det kanskje har vært en terskel,
å komme over for folk og bruke video som kommunikasjonsverktøy på jobb, den terskelen er brutt ned. Så det vi ser er at vi hadde en tiårsperspektiv på at videokonferanse skulle være allmønt utbredt på alle arbeidsplasser i hele verden. Den tiden er kortet ned til få år.
Pluss at det gror frem en generasjon nå, helt ned i 6-7 års alder, som er vant til videokonferanse. Og det er spesielt, det hadde jo aldri skjedd uten dette. Nei, det har du helt rett i. Avslutningsvis, Stein Ove Eriksen, må vi jo spørre om du har et par tips til våre lyttere om hva som forbedrer videokonferansen litt. Bortsett fra selvsagt å kjøpe Work From Home kit fra Hødley.
Ja, det er det første. Det er det første tipset. Nei, tips nummer to, pass på at du har riktig kamerahøyde. Tips nummer tre, pass på at du har OK lyd, for det blir også slitsomt hvis ikke du har noen god lydløsning. Da kan du enten ha en laptop eller en desktop med god mikrofon, det finnes mange av de. Hvis du ikke er så heldig at du har det, så bør du få deg en annen mikrofonløsning.
Bakgrunnen er mye rart. Ja, det ser ut som det er en ting som er i utvikling. Du ville kanskje tenkt at du skulle ha en ganske rolig bakgrunn og sånn, men vi får se hvordan det går. Det blir kanskje mer personlighet i bakgrunnen til folk etter hvert. Etter hvert, ja.
Nei, men lykke til videre. Vi er veldig stolte av at det finnes sånne teknologibedrifter i Norge som vokser rått. Ja, jeg synes dette er fantastisk. Det må vi bare heie på. Takk til deg. Takk, takk.