Velkommen til Teknisk Sett, en podcast fra TU Media. Mitt navn er Jan Moberg, jeg er sjef her i TU, og jeg har med meg, som vanlig holdt jeg på å si, Odd-Rikard Valmål. Hei, hei. Og en mange, mange, mange år journalist. Mange, mange, mange, mange, mange. Jeg synes jeg blir eldre hver gang jeg gjør det, men det er jo sant. Det er jo sant. Vi forvalter jo ikke sannheten alltid, men akkurat her har vi det. Hei, hei.
I dag, Odd-Rikard, skal vi snakke om en av dine absolutt favoritter. Det er på din topp 200-lyste av temaer. Noe sånt, ja. Noe sånt. Vi skal snakke om selvkjørende biler. Autonome biler. Ja, vi har jo snakket om det her før, men det går så fort her. Det skjer så mye. Det siste året har jo vært revolusjonerende.
Vi har vært innom dette temaet tidligere, også i forbindelse med eldrift og forbrenningsmotor og andre ting. Kan ikke du bare gi en liten oppdatering?
Ja, hvis jeg ser noe sånn historisk på det, så begynte jo det her med at bilene fikk sensorer. Altså, de begynte å pipe i garasjen når du kom for nær en stolp og sånn, da det var radarene. Og så har du fått kameraer i mange biler som ser på midtstripa og sidestripa. Tryggekamera og alt. Ja, så bilene har blitt sånne sensorplattformer.
Egentlig er jo dette en veldig analog utvikling som smarttelefon. Smarttelefon er jo en telefon med masse sensorer i, og der er mye applikasjoner. Det samme skjer jo på bil. Det skjer for øvrig hus og bygninger og byer og overalt. Men en selvkjørende bil er jo egentlig en smartbil. Det kan godt kalles det. Men det har litt mer mekanikk enn en telefon.
Ja, for det er jo tross alt fysiske ting som skal flytte seg, og det veier jo ganske mye. Et lite innspill her er jo det er verdt å ta med seg. Kavli-prisen ble delt ut i går. Fred Kavli solgte jo KavliCo. Det var et selskap som drev med sensorer for automotive blant annet. Så dette har jo pågått i mange år. Det er ikke nytt. Nei, det er ikke det.
Det vi mangler i mange biler nå, Tesla sier at de kanskje kan klare seg uten, det er en LIDAR, altså en laserbasert radar. Det er denne kula vi har sett som står og spinner på toppen av Google-bilen. Men det behøver ikke å bli kula, det kan bygges inn i bilen så du ikke ser det.
Men det er jo som et sånt uavhengig system, og hvis det er andres viktig, så har du fremdeles lidaren, og de kan jobbe sammen og få et enda bedre bilde. Men det har skjedd mye morsomt nå i siste, synes jeg. For det første så ser det ut for meg som de jeg trodde kom til å være bremsen her, nemlig lovgiverne,
Det virker som de konkurrerer med å tillate det i mange land. Autonome biler? Ja, jeg tror det er for ulike land føler at dette er et konkurransemoment. Dette må vi tillate, og pusselovergiver det. Ja, det er jo et par uker siden føreløse taxier ble tillatt i Singapore, prøvedrift. Ja. Det var vel den første? Det var den første, og det kommer til å spre seg veldig fort.
Du har også en påstand om at Tesla og Volvo ser ut til å være litt i front når det gjelder disse områdene? Tesla har jo en semi-automat allerede, og det har jo vært et par ulykke, men også er det mange som har vært Tesla-fører som har sagt at denne autonome kjøringen har reddet livet deres.
Der ser vi litt at det kommer til å skje ulykker med dette. Det blir bedre og bedre på dette området som på alle andre områder, men det kommer til å skje en del ulykker. Men sannsynlig er det mye bedre å ha sånne biler enn ikke å ha det, fordi de redder liv også i større grad.
Det er jo et interessant fenomen her også, eller ikke fenomen, det er jo faktisk en praktisk innretning på Tesla. De sanker jo mye informasjon da, fra bilene sine, som har vært med på mye, hvor de kjører og i hvilken grad har det betydning når Tesla kan sitte og fylle databanken sin med informasjon fra alle bilene? Dette er jo det store big data-fenomenet du ser overalt. Google er kanskje den som er mest kjent for å samle data,
Det gjør de fra mobiltelefoner og PC-er, og nå ser du at det samme skjer fra biler også. Og de bruker det til å optimalisere algoritmene, til å bli enda sikre og enda mer økonomiske, etc. Det er jo en fantastisk utvikling, så kan jeg godt si at det er et snev av overvåkning i det her også. Jo, men hvis det er et eller annet sted som fordrer uforholdsvis bra nedbremsing, for eksempel, så vil jo dette bli logget, og da vil det bli en del av systemet, så
Så selvkjøringssystemet vil da være mer overvåket. Ja, og du kan tenke at de vil på sikt kunne tilby informasjon tilbake til veimyndigheter om at her er det veldig mye oppbremsinger. Dette er et farlig kryss, en farlig bakketopp, etc. Så du kan se for deg et samarbeid mellom veibygger det og veibruker det her.
Så dette er jo konsekvenser på lang sikt. Absolutt, og nå har jo til og med veivesende ansatt folk som skal ha som oppgave å se inn i fremtiden. Hvilke følger får dette? Det er jo superspennende. Vi hadde en kjapp prat før vi begynte denne praten, og det er ikke verdt, om at vi nå faktisk tror at dette rykker nærmere.
Altså at dette med selvkjøring av biler kommer til å skje raskere enn vi trodde bare for et års tid siden. Ja, og det ser jeg på mange ting nå, at de optimistiske spådommene, de bomber, og så er det en slags krymper foran øya på oss. Det skjer gang på gang.
Og her er det jo også litt sånn at dette på grunn av flere eksponensielle teknologier, altså at ting utvikler seg ikke linjært, men det akselererer. Og her ligger jo dette også tett opp mot elbilutviklingen, selv om det er ikke en premiss å være elbil for å være selvkjørende, så er det jo åpenbart at her henger ting sammen. Så kan dette skje raskere enn det vi trodde. Har du noe tids...
spådom for oss? Nei, hvis du tar det her med drosjedrift som nå begynner i Singapore så tror jeg ikke det tar så mange år før det her blir verdensomspennende. Det krever selvfølgelig en god del teknisk utvikling. Bilene vil få sensorplattformer som er mer velutviklet. Vi trenger også nye kart. Altså bilene må forholde seg til kart.
med mye større desalieringsgrad enn det vi har i dag. Men de kartene blir jo tegnet av dataene som blir samlet inn av bilen? Akkurat, det er på gang allerede. Navigasjonskartene vi er kjent med fra bilen, er jo barnemat i forhold til det som er under produksjonen nå, hvor hver høydesantimeter er plåta inn. Hvor alle mulige trær og busker og hindringer er dokumentert.
Men det er vanskelig å si når du kan ta en selvkjørende drosje i Oslo. Men jeg tror ikke det vil ta så mange år. Og da er jo det der gnålet om at vi forbyr Uber. Det blir jo nå en helt annen diskusjon. Da skal du ha løyve, men sitte hjemme og eie en park med selvkjørende drosjer. Ja, altså det går ikke. Det skjønner jo alle sammen. Så...
Spørsmålet er da, hvem skal eie denne parken? Jeg tror dette skjer samtidig med at persontransport går over fra å bli noe du eier og bruker selv, du har det i garasjen, står der 97% av tiden i snitt, til en tjeneste.
Du kjøper en tjeneste. Tenk på hvor mye som har gått over til å bli tjenester i samfunnet nå. Før eide du ting, nå bare leier du det. Sånn ble det med transport også. Og det med selvkjørende drosjer er jo egentlig den ultimate tjenesten, jeg tror.
Absolutt, og det kan jo være slik at det først får utbredelse i konsentrerte områder. På Manhattan i Singapore, i Oslo, og at det er elbilplattformen som får utbredelse. Det er to tjenester som går parallelt. Så har vi jo fantasert om når stempelmotoren skal bort.
Og vi har vel redusert fra 20 til 18, jeg er ikke så sikker på om 18 holder eller...
18 år frem i tid, ja vi får se, vi får gå gjennom det, det er også noe vi skal oppdatere på. Men det er jo spennende da når dette vokser frem, og vi ser at anslaget i Singapore var jo at hvis dette får utbredelse i fullt måned, så vil bilparken i Singapore falle fra 900 000 biler til 300 000 biler. Dette må jo være noe som myndighetene ønsker for å få en bedre by og mer miljøvennlig og
Bruker mindre plass på veier og annet. Men likevel sitter jo myndighetene rundt om og er redde for Uber og kjører egentlig litt trekt når det gjelder lovgivning. Uber som du ser i dag tror jeg bare er en sånn litt blaff. Det kommer til å gå over. Det forsvinner av seg selv. Og det er ingen som ser dette klare enn Uber. De vil eie bilene som skal transportere oss. Uber kommer til å bli et helt annet selskap i løpet av noen år.
I dag sysselsetter de folk på fritida, i fremtiden eier de biler kanskje sammen med noen som kjører av seg selv. Og det må jo være et hovedpoeng her, at om du er taxichauffør eller Uber-chauffør, så er det game over om noen år. Det er det. Fordi det blir selvkjøring og autonom. Ja.
Det gjelder bussjåfører, langtransportjåfører, drosjesjåfører, budbiler. Alle som kjører bil i yrket vil jo få det tøft, da.
Men det var jo mange kuskere og ryttere i sin tid som mistet jobben fordi bilen kom. Ja, det var det. Det er litt det samme nå. Ja, da fikk vi seg bil i stedet, men nå er det ikke noe forsetet lenger i bilene som kommer.
Det er fortsatt noen som rir, som hobbyer. Vil du se for deg at du skal komme på lukket ban og kjøre den gamle Porsche-en? Det tror jeg kommer til å skje. Men jeg tror at i fremtiden vil det knapt bli lov å kjøre bil selv i trafikken. Du kan ikke ha et kjøtt-og-bro-vesten som blander seg inn i en datastrøm.
Det blir for mye usikkerhet rundt det. Du kan jo optimalisere den perfekte trafikkslømmen hvis alle begynner autonome. Ja, det har vel en effekt på 30-50% eller noe sånt sikkert? Ja, minst. Du trenger ikke legge en meter mer asfalt, ikke sant? Og du kan doble trafikken gjennom gangen. Ikke minst også dette med å dele trafikk.
nemlig at du skal fra A til B, men noen skal kanskje fra C til D, som ligger innemellom A til B. Slik at flere kan bruke samme... Du har mange nivåer å jobbe med. Som vi ikke har hentet ut. Det er for vanskelig i dag. Det vil bli veldig lett når dette blir autonomt og datastyrt. Hvilke andre konsekvenser ser du for deg av selvkjørende biler? Vi er enige om at taxisjåføren kommer til å forsvinne, langtransportjåføren kan komme til å forsvinne,
Det blir færre biler? Jeg har jo spurt bilindustrien hva de tror. Det er åpenbart for meg at antall biler som produseres skal betydelig ned. Svaret jeg fikk sist til de i år var at du må huske på at det er så mange som ikke har bil i India og Afrika. De skal også ha bil.
Det er mulig at det er noe i det, men det er også et forbigående fenomen. De kommer ikke til å få bil som vi har hatt bil. De kommer til å kjøpe seg inn i denne tjenesten. Ja, det blir litt parallelt med at de utviklende nasjonene ikke fikk fast telefon, men de gikk rett på mobil. Her kommer de til å gå rett på tjenestene. Men fremfor alt vil dette gjøre biltrafikken, det å bli transportert, kommer til å bli veldig mye billigere.
kommer mye mer effektivt. Du kommer fortere frem, og du bruker mye mindre av inntekten din på transport. Det å eie og drive en bil, det er jo en god del av det folk bruker penger på i dag, i tillegg til hus og mat. Absolutt store avskrivninger, og det er jo også litt av gamen nå, er jo hva kjøper man nå når man skal ha en ny bil? Det er jo flere nå som leaser bil over tre år, fordi
De er usikre på fremtiden. Ja, og da tar du heller en litt høyere kostnad med å lease. Jeg vet mange som liksom: "Ok, jeg leaser en dieselbil i tre år. Jeg vil ikke eie en dieselbil nå." Nei. Og det er jo allerede en spennende utvikling.
Vi lover å komme tilbake med mer om dette. Det skjer ting hele tiden. Vi forventer oss vel nye produktslipp nå utover høsten. Fra bilfabrikantene og andre også. Jeg har bare kommet litt til hva jeg går og venter på nå. Hva venter du på? Nye Opel. Ja, Ampera. Opel Ampera E med 60 kWh batteri. Det er en revolusjon altså.
Da plutselig får du en dobling og mer en dobling.
av kapasiteten, og det skal bli billig og helt fantastisk å kjøre. Da den kommer og tar det markedet som Tesla Model 3 skulle, eller også kommer til å komme inn. Men det her 60 kW nivået, da kan du kjøre langt altså. Når du da har ladestasjoner, da er det på en måte, da har det skjedd.
Det er jo fascinerende at det er Opel som, eller GM da, de kommer jo med samme modell. Ja, det er jo Bolt i USA som får europeisk versjon. Og det vil være revolusjonerende. Det er jo slik i oversikten vi hadde på TU i forrige uke, eller denne uka, at det er jo fortsatt Tesla som dominerer på kjørelengde, altså rekkevidde. Dernest kommer vel BMW i tre,
Men amperen vil jo da bryte inn imellom deg. Ja, du ser at de gamle nå har fått større batterier, men så kommer det en ny generasjon nå som kommer fra kanskje 50-60 og over kilowattimer. Det har jo vært at batteriene har blitt så billige. Ja, det er en utvikling som vi også skal oppdatere på. Det er fantastisk.