11/8/2019

Episode 230 - Fiberdronningen bak Lyses formidable suksess

Teknisk Sett-podcasten snakker med Toril Nag, konserndirektør i Lyse-konsernet, om suksessen med Altibox. Nags rolle som «fiberdronning» og drivkraften bak Lyses fiberutbygging blir diskutert. De drøfter utfordringene med å tilby digitale tjenester fra et kraftselskap, og hvordan Altibox ble en suksess med fokus på forenkling og kundedialog. De ser også på fremtidige muligheter innen smart hjem, sensornettverk og den digitale infrastrukturen.

00:00

Podcasten diskuterer utviklingen av fibernetts infrastruktur i Norge og hvordan Altibox ble til, med fokus på kundedialog og innovasjon.

10:07

Forbrukere ønsker forenkling og helhetlige løsninger for strømmetjenester og smarthjem, ifølge trender og kundenes behov.

Velkommen til Teknisk Sett,

Transkript

Velkommen til Teknisk Sett, en podcast fra TU. Mitt navn er Jan Moberg, og jeg sitter her med Odd-Rikard Valmått. Hei Jan. Hei Odd-Rikard. I glassbur. Fortsatt i det lille glasshuset vårt på Telekom-konferansen, her hos DNB i Bjørvika. Ja.

22.380 s
00:00:00

Og nå skal vi snakke om tema som i hvert fall er på den lista, som ble 856 favoritttemaer, eller 685. Nå går det helt tilbake for meg. Ja, det gjør det sikkert. Dette er en kjerne. Dette er en av toppene. Og da må jeg spørre. Jeg tipper at du, fiber og TV og signaler og sånn, så har du både Ghetto og Altibox og Rikstv og alt sammen du.

28.540 s
00:00:23

Det har jeg. Men hva tenkte du da de først kom og fortalte at de skulle legge fiber helt hjem til deg? Når de begynte å legge fiber hjem til folk, da synes jeg at det var overkill. Det er noen år siden. Nå har vi fantastisk fiberdekning selv i dette landet vårt. Det er helt utrolig hvordan de har skutt fart.

26.300 s
00:00:52

For å snakke litt om dette her, så skal vi ikke bare det at det hun vi skal snakke sammen med nå er sivilingeniør, Anders Richard. Det varmer deg litt. Det gjør det. Og ikke bare det, men har også vært selve en av drivkreftene bak Altibox.

15.900 s
00:01:18

Ja, hun har vel fått betennelsen Fiberdronninga, tror jeg. Velkommen til Toril Nag, konserndirektør Tele Lysekonsernet. Takk skal du ha. Lykke til å være her. Du hører at du er veldig viktig for Odd Rikardt. Veldig godt å høre. Du har vært med på hele den reisen med Altibox. Selv Odd Rikardt, den teknologioptimisten han er, var i tvil om dette her.

24.800 s
00:01:35

Det var overkill. Ja, og det var det jo veldig mange som var. Jeg pleier å bruke det der gamle ordtaket med «first they ignore you, then they laugh at you, then they...» og så videre. Og så er det den til slutt med «the new wind», det får vi se. Men det var i hvert fall en stort innslag av først ignorering og så latterliggjøring, det var da når vi begynte å bygge Fiber. Det var tilbake i 2002. Kan du fortsatt huske hva du tenkte da og sto opp om morgenen og tenkte «yes, dette er riktig?»

29.140 s
00:02:00

Altså for å slå tilbake mot kritikerne. Vi tenkte jo at det fantes en infrastruktur som var av fremtiden. Vi hadde sett eksempler på det i Singapore, og i Italia så var det et selskap som het Fastweb, som hadde bygd fiber til hus i Milano.

18.260 s
00:02:29

Vi hadde trua. Vi skulle grave mye i vår region. Lysekoncernet er et energi- og teknologikonsern. I 2002 var vi definert som et energiselskap. Vi skulle legge et gassnett i Stavangerregionen. Lysekoncernet hadde hatt fiber mellom nettstasjoner i strømnettet i mange år, så vi hadde noen kompetanser på fiber. Så begynte vi å legge trekkerør, for vi tenkte at kanskje vi skal bruke det til noe mer. Ja.

26.100 s
00:02:48

Og Lysekonsernet hadde også eid et selskap som ble solgt til TDC, som heter L.T. Lerogaland, som leverte fiberforbindelser til oljeselskapene som skulle kommunisere med den seismiske databanken som lå i Stavanger. Så det var noen kompetanse i konsernet. Men gjemte folk, altså det var jo en periode hvor det selv var hot.

19.940 s
00:03:14

Det var det definitivt, og det var jo det store VDSL-prosjektet til Telenor. Det gikk jo i Stavanger. Ja, det husker jeg godt. De skulle gjøre gull av Gråsten. Så vi tenkte jo litt at hvis ikke kraftbransjen hadde akselt seg til fiberutbygging, så kunne vi blitt en skikkelig ADSL-bastion som hang veldig igjen i Norge. Så vi tenkte at her er det et nett som kan mye mer, og vi begynte å teste ut markedsinteressen.

26.280 s
00:03:34

Selve infrastrukturkompetansen har jo kraftselskapene, så hva det kostet å grave, og hvordan man håndterte sluttkunder når man gravde, og fakturerte de og tok telefonen, det kunne vi jo. Men om det var interesse for de digitale tjenestene, det var nytt. Så det gjorde vi mye testinger på, og veldig mye samtaler med kundene, og i og med at det var såpass mange som mente at vi...

22.440 s
00:04:01

at det var overkill, som Madrikat sa, så hadde vi veldig, veldig tett kundedialog, og det tenker jeg har preget oss etterpå, at vi er en liten utfordrer, vi er avhengig av fornøyde kunder. Så lå vi vegg i vegg med en stor videobutikk i Stavanger, som er videoverden, helt klart den største i Stavanger.

15.800 s
00:04:23

Og når vi begynte med fiberen og testet mot pilotområder, så vet vi selvfølgelig raskt internett. Fire megabits symmetrisk internett. Det var jo overkill. Det var virkelig overkill. Vi viste hva brukerne skulle med det. Vi viste hvordan de gjorde når de skulle laste digitale bilder over til fotoknutsen.

20.740 s
00:04:39

for framkalling. Det var jo på den tiden, da man framkalte bilder. Og da kunne du vise hvordan opp- og nedlastingshastigheten hadde noe å si, da. For å vise use case på så i båndbredde som 4 megabit, er du gæren. Men så hadde vi jo digital TV, og så hadde vi videoleie på nett, og da gikk den lokale avisen Stavanger Aftenblad, gikk bort til Videoverden og intervjuet eieren om hva han syntes om at kraftselskapet i Nabo bygget skulle begynne å konkurrere med filmer.

24.060 s
00:04:59

Og han sa at det synes han bare var hyggelig, for det skapte oppmerksomhet rundt film, men folk foretrakk å komme i butikken, se i hyllene og kjøpe med seg en pose chips hjem til unga. Og det tok ti år. Ja, det tok ti år. Så han hadde jo for så vidt rett. Ting tar tid. Men du, verden som det smeller når det smeller. Ja. Nå finnes det videobutikker utleder igjen. Det er borte av det samme. Ja.

21.760 s
00:05:24

Ja, jeg tror det er ikke noe konsept for oss eller det, Rikard. Men Toril, hva var driveren i starten? Var det TV eller var det internett? Det var en sum av begge deler, og det hadde vi jo mye diskusjoner rundt, men jeg tror den største driveren var forenkling. Jeg husker vi kjørte disse testrundene som jeg nevnte nå, og jeg mente at det var internett og TV. Og så hadde vi Erik Underede som var teknisk direktør i Alt tilbake når vi startet, han mente at jeg tok feil, at telefoni måtte være med.

27.200 s
00:05:46

Og vi testet og testet og spørte kundene, og til slutt fant vi ut at det de ønsket var forenkling. De ønsket alt på en faktura. Kunne klippe ledningen til Telenor, som de var ganske sinte på på den tiden, tidvis. For de følte de ikke fikk nok ommerksomhet eller nok båndbredd eller noe. Så da var det faktisk forenkling som var kanskje hoveddriveren. Og mobilen ettertok seg jo av telefonien etter hvert. Ja, det tok også mye lenger tid. Så jeg trodde jo at telefoni var ikke vits å sette opp, for det kom til å dø øyeblikk.

26.680 s
00:06:13

Men vi har fortsatt en god del kunder som gir en pen banen på telefoni. Men nå dør det snart. En ting er jo dette å være i kraftselskap og kunne infrastruktur, graving, fakturering og disse tingene. Men tjenestene dere skulle levere var jo noe helt nytt.

14.180 s
00:06:40

nytt. Det var noe helt nytt. Og det er jo litt kredd, Rikard, for et kraftselskap å komme inn i den verden. Hvordan håndterte dere det? Vi hadde jo en god del kompetanse i og med at kraftselskapene hadde brukt fiber til internbruk, og vi hadde hatt et andre fiberselskap til bedriftsmarkedet.

17.580 s
00:06:54

Nevnt i episoden

Toril Nag 

Konserndirektør Tele Lysekonsernet, drivkraften bak Altibox og fiberutbyggingen

Altibox 

Fiberleverandør, startet i Lyse-konsernet

Lyse-konsernet 

Energi- og teknologikonsern, eier Altibox

Teknisk Sett 

Podcast fra TU, snakker om teknologi

TU 

Teknisk Ukeblad, norsk teknologimagasin

DNB 

Norsk bank, stedet for Telekom-konferansen

Bjørvika 

Område i Oslo, hvor Telekom-konferansen holdes

Telekom-konferansen 

Konferanse om telekommunikasjon

Ghetto 

TV-kanal, nevnt i sammenheng med Odd-Rikard Valmåtts interesse for TV

Rikstv 

TV-kanal, nevnt i sammenheng med Odd-Rikard Valmåtts interesse for TV

Singapore 

Land, brukt som eksempel for fiberutbygging

Fastweb 

Selskap i Italia, bygd fiber til hus i Milano

Milano 

By i Italia, eksempel på fiberutbygging

Stavangerregionen 

Region i Norge, hvor Lyse-konsernet opererer

L.T. Lerogaland 

Selskap som leverte fiberforbindelser til oljeselskap, solgt til TDC

TDC 

Dansk telekommunikasjonsselskap

Telenor 

Norsk telekommunikasjonsselskap

Gråsten 

Område i Stavanger, hvor Telenor bygde ut VDSL

Videoverden 

Videobutikk i Stavanger, konkurrerte med Altibox

Stavanger Aftenblad 

Lokal avis i Stavanger, intervjuet Videoverden

Haugeland Kraft 

Kraftselskap, kontaktet Lyse for å samarbeide om fiberutbygging

Dalarne Energi 

Kraftselskap, kontaktet Lyse for å samarbeide om fiberutbygging

Epsi 

Selskap som foretar uavhengige målinger av TV-tjenester

Disney 

Strømmetjeneste, nevnt som eksempel på økt konkurranse

Apple 

Strømmetjeneste, nevnt som eksempel på økt konkurranse

IKEA 

Svensk møbelkjede, nevnt i sammenheng med Smart hjem-marked

Smartly 

Selskap som jobber med smart hjem og elektrifisering

Lora-vann 

Sensornettverk, brukt for badetemperaturmåling

Badetassen 

Selskap som selger badetemperaturmålere

C&A Vips 

Norsk selskap, nevnt som eksempel på digitalisering i finansbransjen

Deltakere

Host

Jan Moberg

Host

Odd-Rikard Valmått

Guest

Toril Nag

Lignende

Laster