Vil forenkle CO2-lagring

Nemo Maritime, et selskap i Stavanger, utvikler en ny løsning for transport og lagring av CO2. De bruker modifiserte oljetankere til å frakte CO2 direkte fra utslippskilder til lagringssteder, og tilbyr en mer fleksibel og kostnadseffektiv løsning enn rørledninger. De har gjennomført forskningsprosjekter for å sikre at systemet fungerer trygt og effektivt i reservoarer, og de har samarbeid med flere partnere for å utvikle teknologien. Selskapet ser for seg at første skip vil være klart i 2027-2028.

05:34

Dette segmentet diskuterer fleksible løsninger for CO2-fangst og lagring, særlig fra industrielle kilder nær store utslipp i Europa.

13:13

Vi utvikler fleksible, modulbaserte systemer for CO2-håndtering, som reduserer kostnader og tilpasser seg ulike reservoarer.

Transkript

Nevnt i episoden

Nemo Maritime 

Et selskap i Stavanger som utvikler en ny løsning for transport og lagring av CO2. De bruker modifiserte oljetankere til å frakte CO2 direkte fra utslippskilder til lagringssteder, og tilbyr en mer fleksibel og kostnadseffektiv løsning enn rørledninger.

Northern Lights 

Et pilotprosjekt for fangst, transport og lagring av CO2. Det er et gigantisk prosjekt som skal dekke hele verdikjeden.

LICE-prosjektet 

Et prosjekt som fokuserer på fangst og lagring av CO2, men det er ikke klart hva det står for.

Kolsnes 

Et sted der det er et stort mellomlager for CO2 på land i Northern Lights-prosjektet.

Utsira høyde 

Et område i Nordsjøen som er et potensielt lagringssted for CO2.

Norsk Sokkel 

Et område i Nordsjøen som er et potensielt lagringssted for CO2.

Engelsk Sokkel 

Et område i Nordsjøen som er et potensielt lagringssted for CO2.

Nors 

Et forskningsinstitutt som samarbeider med Nemo Maritime for å modellere og studere CO2-injeksjon fra skip.

Roseberg 

Et selskap som samarbeider med Nemo Maritime for å utvikle chips design.

Warly 

Et selskap som samarbeider med Nemo Maritime for å utvikle chips design.

Fraamo Engineering 

Et selskap som utvikler pumper for Nemo Maritime.

Alfa Laval 

Et selskap som eier Fraamo Engineering, som utvikler pumper for Nemo Maritime.

Brevik Engineering 

Et selskap som spesialiserer seg på skipsdesign og samarbeider med Nemo Maritime.

One Subsea 

Et selskap som samarbeider med Nemo Maritime for å utvikle låsesystemer for å koble båten til brønnen.

SLB 

Et selskap som samarbeider med Nemo Maritime for å utvikle låsesystemer for å koble båten til brønnen.

Akar Subsea 

Et selskap som har utviklet systemer for Northern Lights og har blitt kjøpt opp av One Subsea.

SHIB 

En forkortelse som muligens refererer til skip eller et system for fangst av CO2 fra skip.

RMI 

Et prosjekt i Nederland som tilrettelegger for fangst og lagring av CO2 på nederlandsk sokkel.

GOG-kartleggingsprogram 

Et program for å kartlegge CO2-lagringspotensialet i reservoarer.

CO2 

Karbondioksid, en klimagass som er fokusert på i denne episoden.

CO2-fangst 

Prosessen med å fjerne CO2 fra utslippskilder.

CO2-lagring 

Prosessen med å lagre CO2 trygt og sikkert.

CO2-utslipp 

Utslipp av CO2 fra ulike kilder, som sementfabrikker og industri.

Reservoar 

En geologisk formasjon som kan brukes til å lagre CO2.

Akviført reservoar 

Et reservoar som er fylt med vann og kan brukes til å lagre CO2.

Statfjord-tampene 

En type oljetankere som brukes til å frakte olje fra felt i Nordsjøen.

Midt-Norge 

En region i Norge der oljetankere brukes til å frakte olje fra felt.

Cementfabrikker 

En type industri som er en stor utslippskilde av CO2.

Industri 

En samlebetegnelse for ulike typer fabrikker og anlegg som er utslippskilder for CO2.

Deltakere

Host

Jan Moberg

Guest

Ole Johan Østvedt

Sponsorer

TU

Lignende

Laster