Du hører på Teknisk Sett, en podcast fra TU. Mitt navn er Jan Moberg, og jeg er på besøk hos en bedrift som er ganske unik, ikke bare i Norge, men i verden faktisk. Store ord, men vi snakker om en bedrift som...
som bistår med produksjon av elektronikk som brukes på alt fra store havdyr til langt ute i space.
Det skal testes når disse produktene lages. Man liker jo ikke å ha serier med store avvik eller feilrater. Her snakker vi om et system som er utviklet her i Norge, som gjør at elektronikkprodusentene der ute kan teste systemene sine real time med overvåking. Helt unik produktsammensetning av programvare og hardware.
Så eksporten for denne bedriften som begynner å vokse er på 90 prosent, og det er jo utrolig spennende. Og da må jeg bare avsløre at vi sitter hos Virinko i Drammen med daglig leder i Virinko, Rikard Pettersen. Jeg er daglig leder i Virinko Technology, men jeg er en del av gruppen, yes, det er riktig. Men takk for at vi fikk komme da. Veldig glad du er. Men dette her er jo litt sånn to good to be true.
Det er det. Nå har vi vært i markedet lenge, så vi har jobbet så beinart. Vi føler ikke at det er too good to be true, men allikevel, ja, når vi forteller om det vi har oppnådd nå til andre, så får vi stadig den tilbake. Vi må legge til en ting jeg ikke tok med. Det var en start i 1998. Vi snakker om 25 år. Det er riktig. Fortell litt om starten, og hvorfor dette kom til?
Det kan jeg gjøre. Det er en utrolig spennende reise, synes jeg. Vi har alltid vært veldig opptatt av samarbeid og jobbe sammen med selskaper. Når vi startet i 1998, så var det
Min svegefar Bjørn Hagen som startet selskapet, han hadde jobbet veldig mye i Kongsberg miljø, i teknologimiljøet der, og jobbet veldig mye mot test. Og hadde veldig god kunnskap om elektronikk. Det var på en måte hans mantra. Vi ble spurt av Eltec i Drammen.
Om ikke vi kunne gjøre en liten jobb for dem. Og det gjorde vi, og det var tilbake i 2001. Jeg vil ta det derfra, for det er da selve historien begynner.
Eltek var veldig, veldig tidlig ute med å outsource produksjonen sin til Kina. Det er langt unna. Det er veldig langt unna. Og det var liksom helt nytt. Det var ikke så mange som hadde gjort det før. Eltek har alltid vært et selskap som er fremme på og vil være fremst.
De opplevde at de hadde en del utfordringer med å flytte produksjonen ut av Norge. Hva slags produkt snakker vi om da? Da snakker vi om Eltec. De leverer jo power supplier til telekomindustrien. Det var på en måte det de... Store hitten. Store hitten. Og det er og var de utrolig dyktige på.
Det som vi slet, som du sa, det var at vi hadde egentlig ikke noe kontroll på hvordan produksjonen gikk i Kina. Vi fikk en rapport en måned etterpå som sa at forrige måned gikk sånn og sånn. Vi hadde ganske mye utfall. Og klart...
Når mange av de allerede har sendt ut markedet, så er det ikke så rart å få en sånn. Det blir dyrt å bytte. Det blir veldig dyrt. Ikke bare kosten med å få tilbake, men også renomméet ditt. Hvis du sender et tålig produkt til markedet, det er jo ikke noe lurt. Så vi begynte da sammen med Eltek. Vi utviklet da mye testsystemer, mye elektronikk som ble designet.
Men parallelt lagde vi også en software som gjorde at vi real-time kunne overvåke alt som skjedde i produksjonen. Allerede da? Allerede da begynte vi den reisen. Som sagt, Eltek var veldig framme på, og vi måtte jo ha penger til det her. Vi estimerte en ganske god sum. For å bare begynne på dette her, så ville det koste en del. Men de så at for at vi skal lykkes, så må vi ha en sånn type software.
Og da startet vi den utviklingen av Watts, som på en måte er hovedproduktet vårt i dag. W-A-T-S. Yes, en programvare. En programvare, et SaaS-produkt. Det var ikke et SaaS-produkt da, for det var ikke noe som het en gang, holdt jeg på å si. Da var det on-prem, og da var det installasjoner på alle maskiner.
Men her snakker du da om for eksempel kretskort eller holdt på å si ferdig sila bokser med elektronikk som blir puttet inn i en eller annen ring. Ja. Og det ligger kanskje testkort og snuse på de og bruke software i tillegg for å sjekke om alt virker som det skal. Ja.
Vi verifiserer at hardwaren og softwaren fungerer sånn som det skal i produksjon. Men så er det mange som ikke tar vare på datene, og i hvert fall ikke bruker de datene aktivt. Og det er det vi var ute etter. Man er nødt til å bruke datene for å få et høypålthetsprodukt uten markedet. Og det er det Watts gjør.
Watson tar vare på alle de dataene som gjør at du kan se på analyser og trender og spore tilbake alt ned til komponentnivå. Da kan du arrestere leverandøren og si at du leverte ikke til spec. Men det er jo fint å opptage det tidlig, så du slipper å ha masse på lager som du må skrape. Ja, det er riktig.
Det har vært fra batch til batch på komponentnivå, så har man sett endringer. Det kan vi spore helt ned til batchnivå, og det er viktig. Nå sier jeg innledningsvis, og det er selvfølgelig informasjonen jeg har fra deg, at eksporten er 90 prosent. Men det begynte jo her hjemme, og dere har store kunder fortsatt her i lille Norge. Det har vi, absolutt.
De har store teknologibedrifter i Norge, som du sa, både fra Habun til Space. Da kan vi tenke oss noen av dem i hvert fall. Det kan vi tenke oss noen av dem, og vi er selvfølgelig kjempestolte og fornøyde å ha sånne kunder. Vi er også veldig glad for at de har så fokus på kvalitet som det de har, og det er det vi sier at for å ha fokus på kvalitet, så må du faktisk gjøre en del endringer og tiltak,
Og Whats-produktet er på en måte noe som er selvklart, spør meg, hvis man skal ha kontroll på produksjonen sin. Hvis ikke, så går dataen inn i en Excel-fil, eller Flat-fil, eller hva som helst, og du skal begynne å lete i dataen når ting begynner å skje. For ofte det som gjøres, det er at når ting feiler, så begynner du å grave de i dataene.
Men SWOT står hele tiden og jobber og gir deg indikasjoner på at nå begynner det å skje ting, nå har du dårlig yield, du har alt for mye reparasjonsrapporter. Vi har faktisk også en rapport som gir en sånn
indikasjon på hvor mye dette faktisk koster deg å skulle reteste et produkt. Og det er også en ting man må ta med i regnskapet sitt, det er hvor mye det koster å få et produkt uten markedet. Da må man ta med alle de gangene man må reteste, man må reparere produkt,
Best er jo selvfølgelig at produkten går gjennom flåles første gangen man tester hele serien. Da har man minst kostnader. Den gang var ikke dette en vanlig måte å gjøre test av elektronikk på. Men i dag har dere titallskunder. Ja, det har vi. Du kan jo nevne noen av dem. Vi er jo veldig stolte av Suunto, Sportskrokker, Sennheiser, hodetelefoner.
Soundbox i Danmark synes jeg er utrolig gøy. Det er et selskap som både unge og gamle har hørt om. Lagsomt for enkelte navler. Men jeg er veldig stolt av det. Også må jeg si at Eltek er, de heter jo Delta, de har blitt kjøpt opp.
Men vi er jo utrolig stolte av de kundene her, og ABB, Kone, Bombardier, Skidata. Skidata er også utrolig gøy å ha de. Og så skjønner jeg at du har noen forsvarsprodusenter borte i USA som du ikke kan snakke om. Det har vi også. Det blir sånn piiii.
Det blir pip. Det er veldig synd, for jeg har veldig lyst til å nevne mange av de kunder som jeg dessverre ikke kan nevne. La oss håpe det virker når produktene skal til pers. Jeg vet ikke om det er bra eller negativt, men sånn er verden blitt. Akkurat nå er det sånn, for noen av oss i hvert fall. Men det som var utrolig interessant for meg, synes jeg, var at denne her testrutinen,
den førte jo til at dere...
Nå skal ikke jeg si at det var høne og egge, men det førte til at dere tok en lup litt tilbake og sier at kjære kunde, vi ser at hvis dere kunne designe dette kretskortet eller denne elektronikktingsten litt annerledes, så ville vi fått et enda bedre utfall. Det er riktig, og det er der vi kommer fra. 98, elektronikkdesign. Det var egentlig der det begynte. Det er vår core business, det er elektronikkdesign.
Siden vi begynte på det siste steget på test, så så vi hva som egentlig ble designet av produkter. Det var mye dårlig, og det var mye elektronikk som var designet av et R&D-team som ikke hadde tenkt på produksjon og høyvolum. Få testpunkter, det vil si at man fikk verifisert veldig lite av elektronikken.
Det var tungvind i produksjonen som også er kost. Så lenge menneskehender må bort på produktet så koster det mer. Så vi er opptatt av å prøve å gjøre ting så automatisert som mulig og så lite menneskelig kontakt som mulig med produktet.
Og med den kunnskapen vi da hadde om test, så fant vi at vi har nødt til å være med i en mye tidligere fase. Så i dag så er vi med veldig mye start-ups, men også store etablerte selskaper, og utvikle elektronikken for dem. Vi har blitt en slags utstrakt avdeling i mange selskaper, hvor vi tar for oss utviklings- og produksjonsbiten.
Nå må du vokte deg for hva du sier, for hvis noen av mine lyttere sier at «Åja, det her, nå er jeg en kjempe i det, jeg skal til Drammen og snakke med denne Rikard Pettersen», da kommer de da og sier «Her er planene mine». Ja, dem kan vi...
slå ned på. Nei, vi slår ikke ned på det, men vi prøver, vi setter alltid sammen et team hvor vi går gjennom de planene og ideene. Det er jo veldig stor forskjell om du er et software-startet selskap som har en hardware-bit, eller du kommer til et selskap som har utviklet elektronikk i mange år, så er det selvfølgelig to forskjellige
approach du gjør, men likevel så føler vi at vi klarer å få de enten inn på en linje som gjør at vi kan få et produkt ut av det,
Eller at man sier at dette her er dessverre, vi har ikke sagt det enda, at det ikke er løsbart. Men selvfølgelig er det ting som ikke er løsbart, men vi prøver å være så objektive som mulig og se om det er lignende ting på markedet. Må vi utvikle alt på nytt? Skal vi bruke noe som er eksisterende? Vi prøver å være en rådgivende partietilfelle.
part i det bildet her. Men i den businessen dere driver med test og sånn, så har dere jo sett alt mulig av produkter. Ja. Så dere kan jo mye da. Vi kan veldig mye. Vi kan veldig mye rundt elektronikk, og et ord vi bruker mye er signalintegritet.
Og grunnen til at vi bruker det mye, det er fordi vi vet hvordan vi skal behandle et signal. Vi vet hvordan vi skal... Det hjelper ikke å ha godt testutstyr hvis du får feil signaler igjen. Nei, det hjelper ingenting. Hvis du sier du skal måle et litt signal, og så får du et helt annet, da er det egentlig bare bullshit. Så vi er veldig opptatt av det med signalintegritet, og virkelig skjønne alle signalene som går på et kort. Og det kan vi.
Men hvordan ser dette ut i dag? Jeg har skjønt det at når jeg kommer hit nå i februar i 2024, så er det faktisk etablert et kontor i USA, eller i Amerika, som dere sier, og dere er litt rundt om, og dette vokser jo. Det er jo en sånn situasjon når du har en programvare som kan dupliseres og brukes av mange, så er det en fantastisk vekstsituasjon, men
Hvordan får dere til det da? For hvis dere har en sånn nisje, eller en sånn missing link, så er det en fantastisk mulighet da. Det blir ikke færre elektronikkprodusenter. Nei, det gjør ikke det. Og det er helt fantastisk. For det første så har dette vært beinharjobbing fra første stund. Vi har på en måte finansiert softwaren vår ved konsulentarbeid, hvor vi har laget kort og test for kunder.
Og de har vært med på å finansiere utviklingen av produktet. Så vi har jo alltid på en måte budsjettert med ganske lavt resultat, nettopp for at vi vil putte så mye som mulig tilbake og investere. Så investeringen har vært utrolig viktig for oss, og derfor så står vi i dag helt på egne ben, hvor de ansatte eier hele selskapet. Og det er seg selv også veldig gøy. Vi styrer oss selv, vi kan gjøre hva vi vil, men likevel så
Så føler jeg at vi har hentet inn eksterne som sitter i styret. Styreforma vår er ekstern, og det har med at vi ønsker å være profesjonelle og kjøre det tøft, selv om vi eier oss selv. Så kunne vi hatt det fritt og fint, men vi er et hardt arbeidende selskap med ufattelig mye flinke folk som har fokus på kvalitet.
Men dette er jo litt sånn, jeg kjente ikke til dette her, jeg må bare innrømme at det var sånn, og dette er jo en sånn utrolig spennende, selvfølgelig vekstcase, men for å kunne vokse, så trenger du også folk og kompetanse. Hvordan er det med det? Dette er jo store internasjonale markeder. Det er jo kanskje vårt største problem i dag, det er...
vanskelig å vokse med mennesker, i hvert fall gode mennesker i Norge i dag. Det finnes mange av dem der ute. Vi har nå nettopp flyttet kontor, så nå er vi sentralt i Drammen. Vi er 100 meter fra togstasjonen.
Vi har vært der under et år nå, men vi ser jo at de tre siste vi har ansatt nå kommer fra Oslo. Nå er det null problem å sette seg på toget fra Oslo og gå over Torven en deilig dag og slappe av litt her. Helt nydelig. Så det har hjulpet oss masse med å flytte hit. Mye enklere å få tak i folk, men likevel så ser vi at det er ikke så veldig mange, i hvert fall ikke som går ledig,
Men er kompetansen i elektronikk og denne typen, det blir jo en spesialkompetanse etter hvert da. Vi snakker jo om det i Electronic Coast, nedover Horten og Vestfold, og Kongsbergmiljø, det er jo en akse her som har lang, lang tradisjon. Absolutt. Og de jobber jo veldig tett med. Vi ønsker jo selvfølgelig ikke å ta ansatte fra våre kunder.
Så det å gå headhunt, det er ikke sånn vi driver. Vi prøver så godt vi kan å samarbeide med akademia og få studenter. Vi har en del ferske som er her i dag, og vi har ansatt en nå som har fått ansvar for å lære opp de. Onboardinga er jo viktig, for det er ikke noe som kommer fra skolen, kommer inn i Rinko og så begynner å utvikle hos en kunde dagen etter.
Det er en opplæringsprosess som man må gjennom. Det er kostbart å skulle ha opplæring hele tiden, så innimellom må vi si at nå må vi ha 1-2 seniorer før vi kan ha en ny junior. Men er kompetanse et veksthinder? Folk er et veksthinder. Tilgang på talent. Ikke på Whats-produktet. Der har vi veldig god traksjon. Vi har veldig mange partnere rundt i verden
pluss de kontorene vi har rundt omkring, så vokser det fint. Men på Veringo Technology, hvor people is the product, så er det rett og slett menneskene som...
som vi trenger. I gruppen i dag er det hvor mange cirka? Det er cirka 35 stykker i dag. Ja, det er jo ikke, altså når vi hører omfanget, så er jo det imponerende levert med relativt få mennesker da. Ja, jeg synes det. Og det har nok veldig mye med hvordan vi også på en måte har holdt den nischen. Det er Tom Lomstad som er dagleder for Verinko i dag, og som holder i Vots-produktet, og
Han har vært veldig god på å holde en veldig snev linje. Dette er vi gode på. Dette skal vi bli best på. Eller dette er vi best på. Og det er en viktig bit å ikke spre seg for mye. Vi har klart å holde det fokuset. Men nå har dere tydeligvis funnet noe som virkelig kan vokse lønnsomt, og da kan du jo hive på køla en
Men du skal jo finne folk. Ja. Omsetning i fjor, 2023? Sånn 55 millioner ish. Ja. Ikke helt ferdig enda. Jeg har skjønt at det har gått med litt penger til vekst, så det er ikke mye på bunnlinja ennå. Nei, det er vel en 3 millioner kanskje på bunnlinja, men det blir puttet rett tilbake.
Det er fokus vårt. Men nå kommer det jo en vekstens heldige graal, såkalt recurring revenue. Ja, det er helt riktig. Og den begynner å bli ganske voksen, og det er jo selvfølgelig utrolig behagelig.
og har kommet opp på et sånt nivå, og vi har en churn, altså hvor mange som slutter bruker softwaren vår på close til null. Det vil si at alle kundene våre er superfornøyde. De øker i bruken, de øker antall brukere, og klart, det er en sånn deilig tilbakemelding å få fra kundene at vi vil ha mer.
Og i tillegg, som jeg synes er så artig, det er at vi får mailer fra kundene våre. Når de slutter, så sender de oss en mail og takker for samarbeidet. Og det er et fantastisk mail å få.
Ja, det skjønner jeg. Ja, det sier litt om hva vi har gjort for demstidig selskap. Det er ikke alltid jeg får det fra lytterne våre, eller abonnentene våre. Nei, nei, det er bra. Avslutningsvis, Rikard, vi kunne sitte her veldig lenge, men jeg må jo bare spørre da, det store BØS-ordet, eller begrepet kunstig intelligens, eller AI.
Hvordan passer det inn i virksomheten her? Som 90% av andre har sagt, så har vi masse AI. Ja, vi har AI, men diskusjonen på hva som er AI, statistikk, machine learning, den flyter litt. Vi har snakket med veldig mye spesialister. Vi har trademarket et eget navn i Watson som kommer etter hvert.
Det er et arbeidsnamn hvor vi har fokus på AI. Men for oss er det viktig å ikke bruke AI bare som et buzzword og si at nå har vi AI, og så kommer noen av de flinke ingeniørene i andre selskaper og sier at dette er ikke AI, dette er statistikk. Så vi har ikke noen grunn for å bare si at vi har AI som et buzzword. Vi har nå et produkt som vi vet fungerer, og da er det viktig for oss at når vi sier at vi leverer AI, så er det AI.
Og det kommer. Selvfølgelig kommer vi i alt, men for det vi driver med nå med de datamengdene og det som man ser i en produksjon i dag, det er vanskelig å kunne lage et AI-system som vil fungere for alle. Derfor er det under utarbeidelse, men vi har ikke releaset den. Blir vel brukt på en litt spesifikk område først, kanskje?
Det er godt mulig. Jeg er litt usikker på hvor det kommer først, men ja. Dere har jo en elegant løsning der disse modulene, enten er kretskort eller ferdig pakket, blir fysisk av en robot puttet inn, og så blir det både en testkrets og programvare i bakgrunnen som tester at dette er i orden. Ja.
Rikard Pettersen, daglig leder i Vrinko Technology. Nå traff jeg riktig. Takk skal du ha, og lykke til videre. Vi gleder oss til å høre fortsettelsen. Takk skal du ha.