Velkommen til nok en podcast fra Teknisk Ukeblad. Mitt navn er Jan Moberg. Jeg sitter her med Odd-Rikard Wallenmott. Hei alle sammen. I dag skal vi snakke om noe som er veldig tidsaktuelt, Odd-Rikard. Ja, det er Sverige. Det er Sverige, og det eksploderer og brenner nå rundt om i baklommer og stuer og...
Ja, det er jo Samsung som har fått bjella på seg en gang her. Det har jo gått litt på rundgang, den bjella der. Samsung Galaxy Note 7 er den som er i illen nå, bokstavlig talt. Bokstavlig talt i illen, ja. Og det vi fikk vite i dag var at selv den reparasjonen som var utført, ikke...
Er det tilfredsstillende? Ja, dette var jo en dobbeltkatastrofe for Samsung. Det var ille nok at de hadde en serie med sånne batteribrander. Og de gjorde det eneste riktige. De trakk tilbake de her fra markedet, og så skulle de kjøre en fiks. De skulle utstrømme et bedre test av batteri.
Og så var det en av de som bratt opp. Og da var det game over altså. Så nå beordrer dere alle til å slå av telefonene? Ja, alle må vel på en eller annen måte levere dem tilbake. Eller i hvert fall få en eller annen form for erstatning. Og så ser det ut som at Note-serien kan bære over.
Det er litt synd, fordi at Note 7 var en revolusjonerende telefon, og det er ikke så mange som er revolusjonerende. Nei. Her har du klart å lage en veldig tynn, flott telefon med inkludert pen. Men den får jo nå en plass i mobiltelefonens hall of fame, det er det ingen tvil om. Ja, fame. Ikke den typen fame du vil ha. No, fame and glory. Nei. Men det er jo for så vidt en nyhet nå som vi allerede har lest om, og som vi kan følge. Ja.
Det som er interessant for våre lyttere er jo, hva er det egentlig som skjer? Dette er jo kjemi. Hvorfor begynner et batteri å brenne? Og vi omgir oss jo nå med stadig flere biler, elverktøy. Disse batteriene er jo etter hvert overalt. Er dette noe vi må være redde for? Ja, altså, hvis du tar et gammeldags blybatteri, og så kortslutter elektronen,
elektronene her, så blir det infernalsk varmt, altså. Ja. Det gjør det. Ja, vi har jo alltid vært litt forsiktige når vi har puttet poler på, eller... Det spraker og gnister, ikke sant? Ja, og du kan ta et sånt lite penlight-batteri, en dobbelt-A-batteri, du kan prøve å kortslutte polene her, så kan du se at det blir ganske varmt der også. Men hva er det egentlig som skjer? Hva er det som har skjedd i disse telefonene? Hva er det som har gått galt? Det er vel...
I litium-iondebatterier, så et blybatteri, jeg har ikke noe tendens til å kortslutte internt, men et litium-iondebatteri har en leie tendens til å kortslutte internt. Altså ikke at polene berører hverandre, men at det skjer en kontakt mellom katode og anode inni batteriet. For mellom de to, altså dette er jo ganske høyt oppdrevet teknologi etter hvert.
De skal ha så mye energi som mulig og være så lette som mulig. Da må du ha en viss mengde anodemateriale og katodemateriale.
elektrolytten i form av en tynn, tynn polymermembran, så tynn som mulig, den gir jo ikke noe bidrag, ikke sant? De skal bare skille de to kampanene. Det er som om dommeren i en boksering, ikke sant? De skal sørge for at det går joner gjennom, men de skal altså hindre materialene i å gjøre det bedre. Men har man her tatt teknologien for fort? Mye som tyder på det, at
Husk på at dette er jo et problem alle batteriprodusentene sliter med. Og det er jo ikke bare Samsung som er til ramme av dette. Vi kjenner eksempler fra i fjor, at det norske TT Micro som laget den veldig populære Pinnell Go-radion. Ja, nettopp. Ja, de brant opp i stort antall, og TT Micro måtte kjøre en sånn ordentlig recall altså.
Men de ble rett og slett lurt av en... Ja, lurt og lurt. De gjorde vel ikke med vilje de heller. Men de kjøpte batterier fra en veldig stor kinesisk produsent med godt renommé. Og så klarte de å gjøre et eller annet tull i produksjonen slik at det var forurensninger i materialene. Og det ga brann i noen tilfelle. Det var en veldig bra batteri, men noen av dem brant opp.
Men det som skjer er altså at når ladetettheten blir så høy, at det blir så mye energi, og denne membranen blir så tynn, så blir det rett og slett det koker over, for å si det mye. Ja, det er jo flere scenarier da. Du kan tenke deg at hvis du har, hvis membranen er veldig tynn og har et veldig høyt strømtrekk, så kan det bli ganske varmt for en sånn polymermembran. Kan det kanskje gå hull inn rett og slett at den
termisk dekomponerer, smelter. Og da kan du få sånne ting, og så kan du også få en såkalt dendrittdannelse. At det danner seg nærmest sånne litiumnåler. Det er et kjent problem. På membranen? Nei, fra anoden til katoden. Og de stikker gjennom membranen, så de blir gjennomborret, nærmest som en dolk.
Det kanskje, hva som har skjedd i Samsungs tilfelle, det er vel ikke helt klart enda, det kommer sikkert ut. Men begge de to fenomenene kan få et batteri til å kortslutte. Hvis det her var en telefon hvor de skulle også ha en penna, ikke sant? Den skulle være sylt inn, de måtte ha mest mulig batterikapasitet for å fore den relativt store skjermen. Så her har batteriengeniøren drukket litt mye Møllerstrand? Mye som tyder på det, ja.
Det er nok en eller annen som sitter og får mye blame nå, for dette koster milliarder av dollar. Det er en som er i buksevannstativet hos Samsung nå. Det vil jeg tro. Det er bare et rent arkitektspørsmål på batteri. I en elbil, for eksempel Tesla, så er det mange tusen av dem.
Hva er det inne i en sånn telefon? Er det en membran, eller er det mange batterier? Det er ett batteri. Det er ett batteri. Med en membran. Men det er kanskje derfor du bruker så kraftfullt? Du har på en måte flere sånne tørn. Du kan brette ut alt. Akkurat som du kan brette ut en sånn Tesla-batteri.
Tesla bruker denne industristandarden som heter 18650. 18 millimeter i diameter, 650 millimeter langt. Det ser ut som et stort dobbel av batteri. Det er en PC-batteri. Ja, det sitter i noen PC-er også. Men det sitter i lommelykter og overalt. Tesla bruker tusen av det. De er billige. Det var jo det TT Micro har erstattet de med. De kinesiske batteriene som var på en måte formsydd. De har kjøpt noe
japansk produserte Panasonic-batterier, samme som Tesla bruker, som har tre eller fire dobbeltsikring. Helt sånn paranoide batterier, som det er det sikreste du får. Jeg tror for øvrig at om ett år skal vi kjøpe den verdenssikreste telefonen, skal vi kjøpe en Samsung.
Jeg er helt sikker på at dette kommer til å få følger. De kommer til å være så paranoide fra styret og ned, kommer til å tenke batterisikkerhet, batterisikkerhet, batterisikkerhet. Ja, og det er jo som du var inne på i starten at dette har ikke bare skjedd med Samsung, men det har fått ekstreme følger for Samsung akkurat nå. Det har gjort det. Spesielt fordi det skjedde jo uken før da Apple lanserte sin siste modell. Ja, ja, ja.
Så det er mange mobilprodusenter som har tjent på dette. Ja, men det som er viktig da, er jo at denne teknologien utbreder seg jo nå med rekordfart. Ja, det gjør den. Skal jeg nå være redd for å kjøpe meg en elbil og sette den i garasjen? Nei, elbiler har ikke den samme ladetettigheten som du har i mobiltelefoner. Men vi har jo hørt om elbiler som har tatt bil. Ja, og det kommer til å skje igjen.
Men hvis du ser på prosenter av elbiler som tar fyr i forhold til prosenter av forverningsmotordrevne biler som tar fyr,
så er nok elbilen sikkerere. Men det er den vi er redde, ikke sant? Ja, det blir kjedelig med sånne elbilscener på film hvor de ikke eksploderer. Ja, de har jo brent opp i 100 år, det er vi vante. Hvor mange ganger har vi ikke kjørt forbi et utbrent bilbrak da? Jeg sto i køy på E6 i fjor, det var en bil som brant lenger frem. Det var ikke en elbil.
Og det er mye mer energi i en full bensin- og dieseltank enn det er i batteriene på en bil. Og den kan slippes løs kjappere. Den kan slippes løs enda kjappere, ja. Så hvis vi skal konkludere og berolige våre lyttere, så må det være at dette ordner seg.
Det er jeg helt sikker på. Men samtidig så driver du teknologifronten videre, ikke sant? For det handler jo om wattimer per kilo og wattimer per liter det er, ikke sant? Du vil ha mer og mer inn, og spesielt for alle, så er jo det veldig viktig for bil. Batteriene i dag i en elbil veier mye. Kan du halvere den vekten, så er jo det fantastisk, ikke sant?
og det kommer til å skje, du flytter mer og mer silisium inn i anoden, og du gjør mye sånne triks for å få mer energi, da er det mer som kan bli varmt, for å si det enkelt. Vi får konkludere med at det vi omgir oss med i dag er farligere enn det som kommer, antagelig. Da tenker vi på energi siden. Ja, på energi siden, så er det nok det. Samtidig vil jeg tro at
Alle vibrantene kommer også til å gjøre dem tryggere. Jeg tror Panasonic har gått i bresjen her for å gjøre batteriene veldig trygge.
De selger Tesla-brukere er ekstremt tygge. Ja, nå tenker du på batteriprodusenten Panasonic. Batteriprodusenten Panasonic, ja. Det er vel en av de største i verden. Vi skal også huske på et eksempel jeg alltid pleier å bruke, er jo hvis du og jeg hadde oppfunnet fyrstykken i dag, Odd-Rikard, så tror jeg ikke vi hadde fått lov til å selge den i butikk. Nei.
Vi omgir oss med mye farlig allerede. Ja, det gjelder sikkert alkohol og det. Det kom på en mørk olista. Vi lover å følge opp når det kommer nye løsninger på batteriteknologi.