Du hører på Teknisk Sett, en podcast fra TU. Mitt navn er Jan Moberg, og jeg er i studio med Odd-Rikard Valmot. Hei, Jan. Odd-Rikard, hva har du på deg i dag? Du har leidt.
Er du kjøpt alt sammen, eller leier du noe? Det er kjøpt. Telefonen din, er den kjøpt? Den er lånt. Smartklokka di? Den er lånt. Nettopp, så du har litt sånn... Noe jeg ikke har regnomsforhold til. Ja, det er det. Det er sant det. Og vi skal snakke litt om dette leiemarkedet, fordi vi snakket litt før sendingen her. Sist gang vi leide noe sånn stort maskineri, så var det, tror jeg, jeg slippte parketten min hjemme mange, mange år siden.
Ja, jeg skippte paketten på hytta for 20 år siden. Ja, da gikk du til en sånn der gulvslip-utleiespesialist, fikk et drog av en maskin. Og før det, når det var heldekkende gulvtepper, grøss og gru, så leide du med sånne vaskemaskiner. Ja, det gjorde du. Og så har jeg leidt smoking et par ganger. Ja.
Men ikke unngjørtøy? Nei, jeg vet ikke om det var på tilbud en gang, men også hadde vi denne kjeden som et torn for en del år siden, som leide ut TV-er og videospiller og vaskemaskiner. Det var stort en periode. Men trenden nå, som vi også snakket med Gjernia-sjefen om, er jo at det er en endring i markedet på at flere vil leie, og i hvert fall veldig opp.
at ting skal være gjenbrukbart og den type ting. Og det er jo så riktig. Ja, det fremstår riktig. Men for å få litt kunnskap inn her da, det er vi på jakt etter, Rødrik Hart, så har vi fått en...
hva kaller det, GEO, Growth Officer, Growth Executive Officer, Fred Kiele fra Sharefox AS. Velkommen til oss. Tusen takk, takk. Dere er et programvarehus som lager programvare for de som vil drive med utleie og alt mulig. Ja, vi er et ungt teknologiselskap som leverer...
underliggende teknologien til ulike utleie- og abonnementskjøpster. Før vi går inn på selve selskapet, disse trendene vi snakker om her innledningsvis, det er jo det dere egentlig nå tar fattig og leverer til da? Ja, dette er en del av en stor, stor samfunnstrend og utvikling, hvor både vi som forbrukere er mye mer bevisst på hva skal vi leie, hva skal vi eie,
Både av miljøensyn og av økonomien sin, men også innenfor bedrifter. Det er en langt større bevissthet på eget fotavtrykk og hva du skal, både av kapitalbending og annet, skal du eie og leie.
Ja, og dere leverer da programvare som gjør at hvis Odd-Rikard og jeg vil starte utleie av guldslippmaskiner eller annet, så kommer vi til deg og sier Fred, vi trenger en programvareplattform her. Med guldslippemodul. Ja, og vi leverer den underliggende teknologien på samme måte som hvis du skulle starte en nettbutikk, så sier du da trenger jeg noen programvare for å starte den nettbutikken.
Være seg Magento eller Shopify, så leverer vi utleiebutikken hvis du skal starte utleie. Nettopp. Hvor mange utleiebutikker drifter dere nå?
Ja, det tror jeg oppi, hvis du tar alle lokasjonene, så er det over tusen. Så er vi godt over hundre kunder i hele Norden, og nå også i USA, og forrige uke avsluttet vi med første kunden i Australia. Så dette er jo en global fremstilling. Såpass da, da kan du leie kangaroo-odder i karten i Australia. Og dette er en SAS-tjeneste, så dere går rett fra forholdsdaget her i skyen hos...
Azure eller Amazon eller noe sånt? Ja, dette er skybasert software as a service. Vi leier ut vår programvare til de som vil benytte den i stor eller liten grad. Og så er det white label, så sluttkundene har ikke noen forhold til ChefFox, de har forhold til merkevaren de handler om. Nettopp. Men dette har jo da blitt ganske stort på kort tid. Kan du ta oss kjapt gjennom starten?
starten av Shell Fox, og dere er jo et entreprenørmiljø. Ja, vi er et ungt, vi liker å kalle oss en startup, og så vet jeg ikke om man får lov til å kalle seg det når man er 15. Ja, hos oss får du lov til det. Vi er i hvert fall 15 stykker, 10 nasjonaliteter, holdet til på Voldebek Fabrikker her i Oslo, som er en hub for ulike startups innenfor sikker lærerøkonomi.
hvor vi er det ene teknologiselskapet som sitter her. Og så jobber vi nordisk, har gjort så langt, og så har vi gjort en emisjon i disse dager, så nå er det en større internasjonal satsing. Akkurat. For problemstillingen er jo global, og teknologien er stort sett global. Så nå er det vekst som gjelder? Internasjonal vekst er det som gjelder. Men hvis dere er internasjonalt, da møter dere vel ganske mye konkurranse, vil jeg tro?
Det er vel ikke kanskje så godt kjent her i Norge? Det er vel noen år siden Mark Andreessen sa noe om software is eating the world, så det finnes programmer der ute, men vi ser at akkurat utleie software, så har det ikke vært den veksten som det har vært innenfor netthandel.
Så det finnes aktører i ulike industrier og noen vertikaler som tydelig spesialiserer seg på noe. Når var dere i gang med den første løsningen som ble...
2018-2019. Da har dere jo noen sesonger, kaller det det da, på dere. Kan du si litt om driverne her? En ting er jo at det å eie en sånn gulfslippmaskin som vi leide i gamle dager, det er jo veldig lite interessant. Den kommer til å bli stående veldig lenge. Selv driller blir jo brukt i få minutter av sin totale levetid. Men hvor mye av det
Dette med å rett og slett være lite praktisk å eie, er driveren framfor dette med å være miljøvennlig og grønn? For det er vel disse to driverene som er attraktive? Det er de to dimensjonene som er underliggende. Opinjon gjorde en undersøkelse på dette. I bærekraftundersøkelsen ser det at blant forbruker så er det
25% som ønsker å leie, gjerne det som kommer øverst er type verktøy og maskiner, akkurat som dere er inne på. Så er sportsutstyr veldig høyt oppe. Og så er det ulike typer for mobilitet, altså ta meg fra A til B, eller båter på sjøen, eller ting og tang, eller praktiske ting som tilhenger. Og så kommer det ned som dere var inne på tidligere.
takk siden på klær og den type ting som du kunne spørre om. Klær, nå får man leide parkdress til barna. Berggangsmontant har lansert en tjeneste hvor du betaler månedlig for leie av parkdress, og så bytter du størrelser etter hvert som barna vokser. Fordi når barn er små i barnehagealder, så vokser de omtrent en halvmeter i halvåret, så da er det mye bedre å leie den og bytte størrelser fortløpende.
Tror du det er parteresert til oss, eller ikke? Samme tenker du på det samme. Men du er jo inne på det her. Dette er jo et enormt marked hvis du begynner å tenke deg om. Det å ha en båthenger som du bruker to ganger i året. Du setter den ut og tar den opp. Til og med vanlige tilhenger. Det er ikke alltid du skal ha den størrelsen. Noen ganger vil du ha med lokk, andre ganger vil du ha åpen. Det er jo egentlig et stort marked her. Har dere gjort noen...
Eller finnes det noen markedsundersøkelser på hvor man tenker seg at dette går? Vi ser litt på dette. Det er langs tre akser. Det ene som du er inne på er egentlig det eksisterende utleiemarkedet. Altså ting du har kunnet leie tradisjonelt sett. I mange år. I mange år. Men som kanskje ikke har vært digitalisert og gjort smart å bruke veldig. Ja, og tillenger er vel egentlig der. Du får leie på bensinstasjoner, men det er kanskje litt hassel.
Godt poeng. For oss er det overraskende ofte at det er Excelark og kalendere og litt ymse hjemmesnekker av varianter. Når du begynner å få volum og skal drive dette effektivt, så trenger du en ordentlig programvare for å gjøre det. Det har vært en reise for oss at det eksisterende utleiemarkedet er stort og viktig.
Og for at flere skal begynne å leie, så må det være enkelt. Det må være enkelt for de som skal leie, og det må være enkelt for de som skal drifte tjenesten. Og ikke minst så gjelder det jo litt da, hvis produsenten er med på dette. Du nevnte jo Berghans parkdresser. Hvis tillengerne var mer etterrettelagt for utleie, både hvordan du låser jobb og alt dette her, så her er det jo litt å gå på i produsentledda som lager disse løsningene. Både hos produsentledda, så ser vi mye aksjer på å gjøre
gjøre viktig integrasjon og sånt til det at selvbetjening er for oss et veldig viktig område. En del av de tingene du vil leie, det er de vil du leie når det passer deg og du vil både boke og betale og ordne det når det passer deg, men også hente og levere når det passer deg. Ikke i arbeidstiden til utleie. Så alt du kan gjøre som handler om å kalle det døgnåpne utleietjenester da blir det smidig for deg som leier og økonomisk lønnsomt for den som drifter det.
Da kan jo priset i utleien forskjelle litt ut fra døgn og i det hele tatt. Mange løsninger. Og så går du til døgnet på en utleiekjennelse fremfor å forholde deg til åpningstidene. Så du øker antall utleier. Det er jo utrolig spennende. Nå finnes det også et marked hvor jeg kan leie ut utleier.
holdt på å si drillen min til Odd Rikkardt. Det er jo mer sannsynlig at det ville vært omvendt, men hvor er et leieforhold oss to i Mellom? Det har jo også blitt et marked. Men det dere ser på, det er jo sentralisert utleie fra en proff leverandør. Ja, vi er utelukkende...
B2B. Vi tilbyr våre programmer til andre bedrifter. Og så er det masse spennende og bra som skjer i dette markedet. Så det er også type initiativer rundt markedsplasser. Altså at forbrukere kan møte andre forbrukere og leie ting av hverandre. Er det markedet potensielt enda større, eller?
Jeg vet ikke om det på noen tidspunkt finnes gode tall, hvor stort og hvor på markedet større det er. En ting er jo antalltransaksjoner, en annen ting er jo leiepris, altså hva er det du leier, og jeg synes det var veldig interessant dette du sa før sending, Fred, at nå er det et marked for for eksempel dette med å leie
en liten stall i, altså en hestevann. Det er jo kostbare ting, 2-4-5 millioner kroner. Det kan du nå leie i markedet. Og da skal du kanskje ikke ha så høyt volym for å få en høy omsetning. Nei, og det er dyrobjekter som bruker sjelden, og det er egnet for leie. Det kommer både, som du er inne på, fra produsentledde, men også de mange som går sammen og starter den type utleiekjenester. Ja.
Fred, hva ser dere for dere nå? Dere har gått internasjonalt, dere er til og med i Australia. Hvor er veksten? Er veksten nå kun fantasien som setter grenser? Eller hva tenker dere, i og med at du er growth officer, hvor tenker dere at den kommer? Vi ser den...
Både komme innenfor det eksisterende utleiemarkedet som blir mer digitalisert og smidigere. Klare paralleller der i forhold til tenk netthandel, jeg kan noen få klikk og så kan jeg få det levert på døra dagen etter, men i det øyeblikk du prøver å leie noe så er det ofte en helt annen reise. Så det markedet er stort. Og så vil du
Parallelt med det eksisterende utleiemarkedet ser jeg en rekke nye utleiekjenester innenfor varehandel, som dere nevnte, Gjernia, felleskjøpet er et eksempel, og merkevarer innenfor ITL, altså Bergens med flere. Så det er en modningsfase, det er mye snakk om det, man ser noen initiativer, men det vil ta tid. Men har du tenkt på helt nye muligheter som du ikke kan leie i dag?
som ligger åpent for grab? Man ser det i hvert fall innenfor produkter som du tradisjonelt bare kunne kjøpe, men som så kan leies eller abonneres på. Men det er vel en nedre grense også? En drill som koster 1000 kroner, er det et utledet objekt? Det er et godt poeng. Vi tror at hvis du tar sirkulære økonomi som overskrift, så handler det jo også om å lage
mer solide produkter som varer lenger. Og hvis du bruker ofte, så er det kanskje riktig at du eier det. Men hvis den er lagd robust, så er den også egnet for utleie, for da kommer jo også inntektene dine ved at det er lang varighet på utleieobjektet.
Skal du ha med deg drillbits og båre og greier også da? Det er jo ikke alle som har et fullt utvalg av det. Men en ting som jeg tenker ville vært attraktivt var jo hvis det å leie også ville føre til at jeg fikk de nyeste produktene. Det vil jo ikke bety noe for å drikke art her, men for meg ville det. Det er også å vite at du får de beste løsningene underveis. Så det kommer jo til å kreve litt av utleier nå da.
Ja, det er et insentiv akkurat som du sier at da er jeg trygg på at jeg får nye og solide og gode produkter. Og for å drive den utleiekjenesten da så må du drive den fornuftig med å hele tiden gjøre ved likehold og bytte ut porteføljen i forhold til at du utfordrer den oppgaven du ønsker å gjøre da. Har du noe du kunne tenkt deg å leie, Oddrikard, når du hører på Freda her?
Nei, men jeg kunne tenke meg sånn at hvis noen trenger å sette opp en bolt i et fjell, så trenger de en borrhammer. Og det er kanskje den ene gangen i livet de trenger en borrhammer. Og du skal ha en ganske kraftig borrhammer for å sette ned et brukbart høl. Det må jo være perfekt for utleie. Jeg har en sånn hilti, den kan du få leie av meg. Da må vi vente til programvaren kommer ut.
Men dere er inne på en viktig sektor, for dette er det eksisterende utleiemarkedet og maskiner og utstyr, og det er bare i Norge et marked på 10 milliarder. Er det så stort? Så er selvfølgelig ramirent og kram av de store tingene. Men det er et underskog av...
Og så får du utleie av lagerplasser. Det er mye som skjer her. Det er gravmaskiner og jullaster og sånt. Og her er også distribusjon og logistikk, i og med at vi er et langt eller mangeslunget land. Så er det noe med at du vil gjerne ha i nærheten, for det er at du vil ha det lett tilgjengelig. Så det skaper en marked med mange små og mellomstore aktører også.
Veldig bra. Fred Kiele, Shell Fox AS, vi må bare ønske deg lykke til videre, og hvis Odd-Rikard og jeg kommer på et fornuftig konsept, skal vi ta kontakt med deg. Tusen takk, jeg håper dere tar kontakt. Takk til Odd-Rikard Valmoth, og til vår produsent Sebastian Hagemoh. Mitt navn er Jan Moberg.