Du hører på Teknisk Sett, en podcast fra TU. Mitt navn er Jan Moberg, og i dag er jeg alene i studio, men med en gjest selvfølgelig. Og vi skal snakke om et litt spesielt område, som kanskje ikke ville skjedd fra Norge hvis ikke det var at vi var så gode på sensorteknologi.
Vi har fått med oss en daglig leder av et selskap som lager fantastiske spill, i hvert fall veldig spennende for meg, basert på sensorikk. Pippa, velkommen til studio. Vi må fortelle publikum at dette blir i engelsk, fordi du er en kanadisk som opererer i en norsk samfunn fra Norge til internasjonalt markedet. Ja, takk veldig mye.
Først og fremst må vi fortelle publikum hva vi snakker om her. Kompanien heter Playfinity. Det handler om å få barn og ungdommer ut av køkkenet og gjøre noe fysisk aktivitet. Ja, det er det. Vi er en norsk sportteknologi og vi gamer sport for å holde barn aktiv.
Så vi er på en veldig stor misjon til å kombinere verden av sport, gaming og teknologi. Ultimert fordi det er et stort problem med barn som dropper ut av sport ved 13 år. De er i mørke rumer med fancy PC-er og headseter og gaming. Det er en stor konkurranse for teamsport, særlig da de blir...
mer kompetitive, mer kvalifisere, og skrengtiden er den funnige tidaen de dager. Så vi prøver ikke å kjøpe mot teknologien, men å finne måter å bruke den bedre. Men vi må da si at det er norsk sensorteknologi som gjør dette mulig. Absolutt. Men du kom til Norge om 6-7 år siden,
- som jobber for Airthings, et annet norsk start-up med sensorer. - Ja, rett. - Da kom du til Playfinity? - Jeg kom til Playfinity i oktober 2022. - Så det var nesten 6 måneder siden. - Ja, en halvåring. - Ja. - Og da er det veldig interessant å høre om produktene. - Ja.
Så skal jeg ta den med meg? Ta den med deg. Så, ultimativt, produktene er, ja, hvis vi brekker den ned, det er sportekpikken, som har sensorer inni, og den knytter til en app full av spiller. Så vi kombinerer realtidig fysisk spil med virtualt digitisert spil. Og vi bruker alle elementene av spiller som barnet elsker,
And we're creating experiences in the app that meet those same feelings. So community building, avatars, being able to create challenges. We're doing all of that, but you use the sports equipment as the
gaming-konsole. Ja, og snakker om hardverden og fysiske produkter. Jeg holder en baseball i hånden min. Det sier Playfinity. Jeg er ikke en baseball-spiller. Men det føles som en baseball. Absolutt, det gjør det. Eller selv om softball er også en produkt. Det er litt større. Dette har sensorer inni. Hvis jeg slår den
Det kommer opp på appen på mobilen, hvor snart jeg slipper den. Ja, hvor høyt. Hvor høyt, hvor langt. Distans. Hvis den dropper. Exakt. Og vi bruker alle de ... Vi er ikke så mye på å vise deg de spesifikke statsene. Du kan få dem. Men det vi gjør, er å bruke alle de detaljene til å skabe game. For eksempel har vi en game som heter Lange og Lange. Så du begynner med en venn. Mhm.
- og hver throw går du videre og videre og videre for 60 sekunder. Det er en annen som heter "høyere og høyere". Så hver throw, du prøver bare å gjøre det litt høyere og litt høyere. Så vi bruker alle disse elementene for å gamifisere opplevelsen. - Og disse produktene er på markedet. - De er.
La oss snakke om denne baseballen her. Jeg mener, baseball er ikke en norsk sport. Det er Nord-Amerika og Pakistan, er det? Ja, Japan. Det er en historie bak kompaniet, som jeg er sikker på vi kommer til. Baseball er, jeg må si, regulasjonssize og støtte. Vi har lært at vi ikke kan...
Hvis du skal spille med denne ballen, må det føles som en baseballball. Vi lanserte denne produkten i 2022, og vi har satt 4000 unitter så vidt. Og selvfølgelig er de fleste av kjøpene i Nord-Amerika, men vi ser at det er en fantastisk samfunn av spiller rundt om i verden. Og selvfølgelig, som du sa, er Japan en stor markedsopportunitet for oss.
There's so many questions, but I have to ask you because I didn't get to go to CES this year. You were there. Yes, absolutely. In Las Vegas for the Consumer Electronics Show. How...
I mean, that was the first time. It was. For Playfinity. Yeah, it was our first time, and it was our first official launch in North America. Yeah, but you've been there with AirThings before. It was my 10th CES. Yes, and how was this different? So I have to say, and with all due respect to all the companies I've been there with, I have never been so busy at CES in my 10-year history. It was everything from...
før showen åpnet, til etter showen åpnet med andre utstiller som kom over for å spille og ha funn, men også for å lære. Vi hadde selvfølgelig folk som var interessert i å lære om hva vi gjorde og for deres bedrifter, men også hadde vi
så mange mennesker som bare har barn og ser behovet og misjonen vi har, som er bare veldig eksitede om det. Så du hadde ikke hatt tid for oss hvis vi kom, så det er godt å vite. Jeg har alltid hatt tid for deg. Men før vi går mer, hvordan skjedde Playfinity? Det er en vanskelighet. Jeg kan ikke konnekte det med sensor-teknologi som vi har
- som du er ganske god på. - Ja, historien er veldig interessant. Først og fremst,
Han var veldig stolt av handball, som mange her i Norge. Han begynte å vite at hans søster spiste mest av tiden på gaming. Han ville ha ham tilbake på kortet. Han ville ha ham tilbake på kortet. I stedet for å si at man ikke kan spille, tenkte han som industriell designer, hvordan kan jeg skrive en produkt og en opplevelse som gir den samme utfordringen.
experience that he gets from gaming and together with another founder from TI and a founder from Lego, you know, the three of them together having the play background, the technical background and the industrial design background. And then of course there was another founder who was also in the software world, you know, that they came together and at first created a product that
Ja, det var en liten, rød, liten ball.
Men det er ikke et sport som folk relaterer til. Det er en slags kreft. Vi kan ikke lage et nytt sport. Vi må relateres til et sport som folk allerede kjenner, fordi de allerede er engasjert med det. Jeg vet at det er noen lærere som vil si, hva med handball?
Ja, handballen er på veldig bra måte, men vi må selvfølgelig se på store marked, og USA er en viktig marked med baseball. Vi har en veldig god måte for de neste fem årene. Jeg synes at du ikke ble utfordret etter at du var i Las Vegas og CES. Nei, vi er ikke utfordret.
Ja.
For dette er en krossover fra spiller og spiller og teknologi. Og også inn til prosports. Det er noe jeg ikke har nevnt. Vi fokuserer på 70% av barn som dropper ut av sports. Men vi fokuserer også på 98% av barn som bare vil ha funn. Så 2% av spiller ender opp med å gå på prosports, den elite-traken. 98% av barn...
og faktisk bare vil ha det for glede. Og alle teknologier som eksisterer på markedet i dag er til å være den beste i verden. Og ikke alle vil ha det. Så vi er virkelig de som håner på markedet, og kaller det aktiv gaming. Ja, det er det. Jeg må forstå at jeg må prøve dette. Jeg har noen hjemme som støtter meg og sier at jeg må bringe en av disse hjem. Men før vi går der, du har i dag
The company has three products. It is the baseball. We talked about the smart ball. Yes. And then there's the third product. And the third product is called Jump Games. So it is the sensor that goes on your ankle. And we have gamified jumping on a trampoline. So again, trampolines are a really big sport here. That's big in Norway. So we actually have thousands and thousands of those on the market. We have one kid that hit a million jumps in December, and that's a lot of jumps. And ultimately, again, we've
Vi har gitt ut spill for trampolen 1, for eksempel, så du kan se det, som heter Tornado. Så spillet er i 60 sekunder hvor høyt du kan hoppe og hvor mye du kan spinne. Og du kan spille med alle de andre spillene rundt om i verden og utfordre dem på det. Jeg skulle bare spørre deg om det, for det er visst noe med ikke å samle personlige data fra ... Ja, du trenger konsent og alt det der.
Men du kan fortelle hvem som har de største klippene og den lengste utslippene? Det er noe å strekke for hvis du kommer inn i disse produktene? Absolutt. Vi har noen interessante statser som vi visualiserer oss selv internas. Klart at spiller kan også bestemme om de vil dele informasjonen med oss eller ikke. Men når du utfordrer andre spillere rundt om i verden,
I utfordringen ser du også hverandres spekter. Det er veldig interessant. Når denne ene barnet har hittet en million kjøp, er det ganske mye. Det er noe for deg å gå opp mot. Jeg skulle si at det ikke er forvaltende å prøve å utfordre det målet. Men jeg er sikker på at noen av lærere nå spør om priser på disse produktene. Ja.
Ja, så baseballen er 99 dollar, så ja, 990 kroner. Ja, 1000 kroner. Ja, 1000 kroner, og jumpgamer og smartball er både 79 dollar, så 790. Ja, og du downloader appen og registrerer. Ja, så appen er fri, gamene er fri. Vi er virkelig, du vet, barn først er en av våre valgene, så alt er registrert som en toy, så det er sikker for alle åldre, og appen er...
Kid-friendly, user-friendly, no ads, no subscription. Yeah. But I have to ask you. Yes.
Dette er fascinerende at dette kommer fra vår lille land. Men du er selv kanadisk, nordamerikansk. Hvordan er det å løpe en business som dette her? Jeg har mye funn av å gjøre det. Men for meg er det en del som er kritisk at du kjenner markedet. Så jeg tror at å være fra Nordamerika selv og ha opplevelse med
working over there a lot. There are elements that I understand. But also, anyone you speak to that I've worked with, I travel a lot. I think it's important that you're on the road and you're in your markets and you're seeing what's going on and you're networking. I would say it's not... It's fun, but it's also...
for eksempel med baseball, vi er en liten norsk firma som prøver å skale denne store nordamerikanske sporten. Så ofte er det en utfordring å ta oss seriøst. Ja, fordi av størrelsen, eller fordi av lokasjonen? Både, men jeg tror det er noe om at
I think Norwegian companies are very robust and have very good quality products. And I think that's something that sets us apart. And I really stand proud of that. And all the companies I've worked in, I've basically made the founders stand up on the table and say, we are amazing. Because that's something that Norwegians aren't very good at. I was going to ask you, there are probably a couple of things we could improve on. Yeah, and it's really important when you're going up against these big companies
- og de store markedene, at man bare må ha denne troen. Man kan ikke døde på det. Og hvis man gjør det, så løper det til hjemme. For meg er det viktigste utfordringen å få de norske - - til å være uforståelige i en uforståelig situasjon. Men vi må da spørre deg om dette er en liten firma. Jeg mener, du har sikkert noen...
en marked som ønsker dine produkter, men du må produsere. Hva er dine utfordringer nå? Hvor er du nå? Jeg begynte i oktober, og det var mye om å løpe vår strategi og å løpe vår strategi sammen for å kommersialisere i Nord-Amerika, fordi det er
Det er veldig viktig at du gjør det bra. Så vi har lagt opp vårt manufaktøring og vårt logistikk, så vi begynner nå å move alt til en manufaktør som er en fransk sammenheng, men de
Det er i Tunisia som vi jobber med. De skal sentralisere alle utviklingen, alle innholdene og skjeldingen, og faktisk pakkeringen de kan gjøre for oss. Jeg tror at å finne de rette partnerne som er virkelig gode på hva de gjør, og å finne måter å partner sammen med en langtidig visjon, er virkelig viktig.
Og du har et par års opplevelse med deres ting, så du vet at dette er en komfortabel valg for deg. Ja, definitivt. Og det er partnerer som vi har jobbet med i mange år. Og også, jeg tror, korte til det skandinaviske DNAet er å vite om de menneskene, vite om kulturen av de menneskene, og at de behandler deres mennesker bra. De er de eneste som har betalt dem fullt ut av covid. De har full familiehjelp, ikke mange andre personer.
Så det er jeg veldig stolt av å jobbe med gode partnerer. Det er en god ting. Vi er i 2023. Hva skal du oppnå i år? Det er en veldig spennende år. Vi lanserer to nye produkter. Alle tenker alltid hva som er neste. Hva om dette? Hva om golf? Hva om tennis? Hva om sukker? Hva om dette? Jeg har en spørsmål om golf her. Det jeg kan si er at produktene vi fokuserer på i kort tid er produkter som ...
at mange unge spiller. Så ikke mange barn er golfere. Så barn er fortsatt det første. Så vi vil tikke av bokene av sportene som unge er veldig involvert i, og veldig droppende av også. Å holde barn engasjert i noen sporter er veldig viktig, fordi det dropper ut, og det er noe vi ikke vil at skjer. Vi vil også gjøre en fundraiser,
Vi har en kommerksteam nå, og vi finner partner. Jeg er så glad i å annonsere noen partner vi har kommet opp.
og jeg vil dele disse med deg. Vi er veldig uttrykket. Hvor mange mennesker er du i kompani nå? Ja, så vi er ni. Ni mennesker, seks nasjonaliteter. Er det vanskelig å oppnå andre nasjonaliteter, tror du? Jeg tror det er vanskelig generelt å oppnå andre nasjonaliteter i dette landet, men jeg tror at vår misjon er så sterk, og
everyone that has an affinity with sports and kids. It has a fantastic potential. We have so much fun. It's a lot of fun. Well,
Pippa, vi er over tid, men dette var så spennende. Jeg er ikke en baseballspiller, jeg er ikke en handballspiller, jeg er en golfspiller, men jeg vil prøve dette. Ja, absolutt. Takk. Takk, Pippa Boothman, CEO, er det det vi kan kalle deg? Ja. Og god lykke med 2023, og vil det være en større booth i SES neste år? Ja, det blir en stor...
fun, playful booth. Well, hopefully we'll be able to see you there. Definitely. Thanks for coming. Thank you.