Du hører på Teknisk Sett, en podcast fra TU. Mitt navn er Jan Moberg, og jeg sitter i Berlin med Odd-Rikard Wallmoth. Hei, Jan. InnoTrans Berlin, Odd-Rikard. Ja, det er kjempeartig. Enda en gang. Tog, bane, T-bane, trikk, store ting. Mye tungt materiell her. Mye tungt materiell, ja.
Men det er jo sånn fra min togtid og bruk hjemme i Norge at det er mye som ikke henger sammen når det gjelder disse store systemene.
Ja, det er det. Vi kommer fra en siloverden. En siloverden, ja. Da snakker vi digitale data. Og nå skal vi snakke med en kar som har ansvar for å lage en avansert appstore for ikke bare togindustrien, men også resten av industrien. Velkommen til deg, Stefan Kemper, Siemens Mobility.
Velkommen, det er en plass å være her, live fra Zenotrans. Ja, det er en plass for oss også. Du er leder for strategien for dette akseleratorprogrammet i Siemens. Vi har bare introdusert deg som en forberedt app-store, men du må vel ha ønsket å korrektere det.
For det første var det ganske mye i silos.
Det var mange legacy-systemer, særlig på reilinfrastruktur, på trenene og på passasjonssiden, for å booke ticketer eller for å planlegge en reise og så videre.
Og det nye Accelerator med Siemens, det åpner vi nå. Vi skaper API's for å sammenfatte software og hardware. Vi tar alle modulene og softwarene inn i kloden, og vi vil ikke være lagt avsluttet. Og markedet er et sted hvor du kan møte våre kunder, hvor vi kan møte partnerer, og hvor vi selvfølgelig også kan tilby apper.
Vi vil også over tid endre med businessmodeller fordi apper som du vet fra appstorene blir vendt som servicemodeller. Som på Spotify kan du abonnere og løpe appen. Dette er noe vi vil gjøre med Raylegent X Accelerator og Mobility Software. Så det du gjør nå er å få mer ut av allerede eksisterende systemer?
- av å få dem å åpne opp og snakke sammen. Er det så enkelt? Det er så enkelt. Jeg gir deg et fint eksempel. For eksempel for å re-route og re-book. Du sitter på en tre.
Det er en forståelse i infrastrukturen. En pointmaskin er i forhold til å falle. Det er også en automatisk besøk som sendes til treningssystemet, som sier at det er en forløp av 35 minutter eller mer. Passasjene får automatisk en push-notifikasjon på sin telefon med en rerouting- og rebooking-optjon.
Dette er mulig fordi alle de ulike softwaresystemene i fremtiden vil jobbe sammen og forandre data via API. I forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til i forhold til forilt
Men du vet, jeg er strategist. Vi trenger drømmer, vi trenger visjoner som kommer til å komme tilbake, selv om det tar decoder i denne industrien. Det er en langt bevegelse. Det er langt, men vi accelererer. Vi beveger oss snart. Du arbeider med partnere som Banne Nord og mange andre mennesker. Men vil du i slutten invitere konkurranter til dette systemet også?
Det er en vanskelig spørsmål. - Ja, fordi... - Ja, selvfølgelig. Om det gjør noe. Se på et stort nettverk som i Storbritannia. Det er så mange ulike treningskompanier med ulike flytter fra ulike lager. Vi har Tameslink-flyttene, som er nesten våre treninger. Det er 5000 treninger som kommer inn i nettverket de siste årene som har fått NUJU i servis.
Vi har utviklet og utviklet flytmonitoring for Thameslink, men andre konkurrenter kan også bruke det. Det er en modulær software som vi kan lage i spil og ta inn flere flyt fra andre lager. Så ja, vi vil utvikle det om det gjør noe, og om det er et verdierett for hele nettverket i landet,
som Storbritannia, Norge, Tyskland og Sverige. Vil denne sammenlignelse av informasjon og sensordata, vil det forlange livet av eksisterende materiale? Eller har du en større utgave av å kjøpe nytt utvikling? Og selvfølgelig vil Siemens kjøpe nytt utvikling. Hva er dynamikken der? Den dynamikken der er ...
Vi snakker om IoT-verdenen, internett av ting, og vi må sammenhente trener og vi må sammenhente rådgivning. Dette er også grunnen til å være mer digitalt. Uten sammenheng av trener og infrastruktur, vil alle disse fleste brukerfasene ikke fungere. Det er det samme med passasjerne.
Passasjer skal også åpne opp for å dele data, fordi dette dataet av mobiltelefoner er av allmest viktig for å forbedre, la oss si, tilgjengeligheten og tilgjengeligheten til systemet. For noen ganger, hvis det ikke er en tilgjengelighet, så hjelper en Twitter-message om at det er en trengdelag også til å detekte noe som ikke kommer automatisk fra en treng eller fra infrastrukturen. Så alle i dette ekosystemet er høyt velkomne
å samle data for å gjøre denne rejse- og reiseopplevelsen mer komfortabel og også, la oss si, mer tilgjengelig. Jeg har følelsen av at jeg har sett dette før i finansindustrien, hvor det faktisk er "mainframes" som sitter i basen i dag.
- som jobber med gammel software, hvor informasjonen går gjennom API- - til moderne systemer. Er det en fair forståelse?
I mainframes, BS2000, det er 25 år siden jeg var student i Siemens Nixdorf Computers. Det er et langt tid siden. Og det var også et langt tid siden mainframes kom inn i nye modulære software, mikroservisbaserte arkitekter og denne slags ting. Det er en lang vei til å gå, men det er en samme prosess som vi gjør i helseindustrien. Å komme ut av disse gamle mainframes og ha en ny lager med åpne API's og nye, moderne kunstnere i mellom.
En spørsmål om hvordan dette kom til å skje. Kan du nevne oss en fag eller operasjon som har kommet den farligste i å bruke data og alle IoT og gjøre gode systemer ut av det?
Du mener fra operatørene? Ja, fra operatørene. Jeg synes Eurostar er et fint eksempel, særlig på mainline-tiketing, på reiseplanering, på dynamisk prising. Vi er også stolt av Skilt, vår software-kompani, at vi hjelper Eurostar til å få en veldig relivabel service. Som jeg nevnte, Thameslink er et fint eksempel der
-lots of data from the train and comes together where we can do- -prediction of the train health status and can also do maintenance in the depots- -to guarantee also availability of the system and increase punctuality. There are all around the world some nice examples. If we come later on to Barne Nord with the infrastructure-
i cloudene i fremtiden med det nye ERTMS-systemet, vil også være veldig bra for høyere tilgjengelighet i hele systemet. Ja, vi har kommet en lang vei med ERTMS i Norge, men det er fortsatt mange år før vi startet opp. Ja, men i alle fall er det et godt start på å digitisere hele landet og nettverket og tilstede gamle legacy-systemer.
Dette er foundationen. Appene kommer etterpå, for å optimere systemet. Konnektiviteten og arkitekturen av rulleverkssystemene under det er viktig. Hvilken del av valgkjelen finner du det vanskeligst å engasjere eller digitisere?
kommer fra en klassisk utviklings- og teknisk verden i rådindustrien til en software- og IT- og datadriven verden. Det er en stor forandring. Det er en kulturell forandring i hele industrien. Hvis du også ser på beslutninger i vår kustomerlandskap, de store operatørene, så er det også en forandring i generasjonen.
They had a lot of engineers there, but now they are coming up the new generation of digital natives, the younger guys, and they know that applications and APIs become more and more important. And that's why we also see that it's time now to drive this journey towards an open ecosystem. Yeah.
- Og den rådgivende industrien, vi vil snakke om den, bør ha en god liv foran dem med klimatforandring og alt som er nødvendig. Så har du også opplevd det? - Ja, det har jeg. Vi opplever egentlig en boost. Det er stimulansprogrammer all over verden. Publik transport blir mer og mer viktig.
en stor kontribusjon mot klimasyn med en god CO2-fotprint i forhold til alle andre mobilitetssektorer. Og så snakker vi også om hva som skjer i legislativbransjen, og at EU-partiet styrer nye program. Hvordan fungerer det med dine initiativer?
Det fungerer ganske bra fordi EU også forstår cross-border-trafikk på offentlig transport. De driver også inn i operasjonstopikker. De sier også at vi må åpne opp, vi må bygge ekosystemer i stedet for å operere i siloer. Ikke bare innen industrien, men også rundt industrien.
Det er også noe vi gjør, for eksempel at vi bruker AI-topikker, cloud-topikker fra bredere semener, fordi det er andre industrier som artificiell intelligens, cloud-systemer, cybersikkerheter,
mye mer fornøyd, som vi også kan bruke for reilindustrien, og vi kan lære fra andre industrier også. Ja, om andre industrier. Vi snakker om reilindustrien nå fordi du er basert der. Men Siemens har produkter for mange industrier. Er dette en Siemens-genomført initiativ?
Exakt. Siemens Accelerator er en stor utvikling i alle industrier og alle Siemens-bedrifter, som har tatt sted av vår doktor Roland Busch, som er leder for Siemens, eller CEO. Det er siden juni da vi begynte med Accelerator, den åpne digitale bedrifterplattformen.
Det er også andre industrier der vi kan bruke tilfellige metoder som penetrasjontest, intrusjonsdetekting, hvor vi bruker AI-algoritmer fra vårt software eller digitale industrie. Vi kan lære internasjonalt så mye og anbefale disse teknologiene for rådsektoren.
Hvilken industri har kommet mest til å gjøre sammen disse måtene? Jeg tror det er i industriegjøringen. Det er mange flere utviklere eller automotiver som bruker mye data.
som bruker digitale metoder i deres utviklingsprosesser, og de er veldig automatiserte, og vi kan lære fra dem. Vi kan også lære hvordan apper blir utbyttet på apper, hvordan apper eller edge-apper blir forhandlet. Det er noe som ... Selvfølgelig er vi i en sikkerhets- og kritiske verden, derfor trenger vi også spesielle cybersikkerhetsmessig, men uansett kan vi gjøre mye fra andre industrier.
Men det er sannsynligvis vanskelig å forstå fordi den andre industrien ender opp med å selge bilen, mens den rådindustrien ender opp med å transportere passasjerer i dekader. Det er sannsynligvis en mye bredere forhold til deg.
Ja, det er det. Fordi hele verdenskjelen er mye bredere, som du rett og slett har meningen med passasjerne og med servisering av trene. Vi har kontrakter der vi må servisere trene i 40-50 år, ja. Til den neste generasjonen av trene blir produsert eller utviklet, ja.
Så det er en helt lenger livscykel og et litt annet scenario. Men i form av software, tilbakegjøring av software på automotiver som Tesla gjør, kommer dette også inn i rådindustrien. Dispensering av software på trenene, gjøre remote konfigurering og servisering. -Hvilken grad er det viktig at rådindustrien er ganske drivet av offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra offrene fra
Det er naturlig i vår industri, i det publiske tjenestegere- -for på slutten av dagen er trenene også redd av tjenesteparater. Vi må ta vare på at det vi gjør og gir- -ikke bare forvester tjenesteparater. Jeg liker det, men i noen fall er det kritisk når det gjelder snakken. Publiske tjenester og salgsforskninger er ganske lenge. Digitalisering handler om snakken.
Public tender is sometimes slow, but nevertheless it's the nature of the industry. But this initiative with accelerator business sounds like you can have a separate kind of speed going on in parallel with all the other offers. We wish to have it, especially where the connected systems are already available. Well, Stefan Kemper, thank you for advising us on all this, and good luck with destroying the silos. Thanks a lot for having me. Thank you.
Undertekster av Ai-Media