Velkommen til Teknisk Sett, en podcast fra TU. Jeg sitter her med Odd-Rikard Valmått. Hei han. Mitt navn er Jan Moberg. Ja, vi er det. Og vi er akkurat egentlig ferdig med en podcast med Iver Strand, som tidligere eks-bilmekaniker, som er salgsjef i Yamaha Motor i Skandinavia i Norden.
Og da snakker vi om utenbordsmotorer, og vi kunne ikke la den gå i hver. Ja, det var hyggelig at jeg har mer å tilføye. Ikke det, det var ikke sånn at du ga uttrykk til at du hadde lyst til å gå, men vi måtte hukke tak i deg, for vi må lage en til mens du er her. Det er hyggelig, det er jo en spennende bransje vi er i. Vi driver jo med folks følelser i hovedsak, i og med at det er fritidsbruk som er viktig,
hoveddelen av bransjen vår. Men Iver, jeg var på sjøen for alle båtestillingen på Lillestrøm her, og det gikk godt til jeg var oppe.
alltid når jeg er i sånne steder så har jeg to utfordringer det ene er å få med det siste og så er det å vite hvor og drikkart det er til hver tid og du hadde sånn valg mot magnet oppe på Yamaha standen i år ja, han gikk jo forbi, prøvde å gå forbi standen vår og det gikk jo ikke der sto det altså et monster, et gjennomskåret monster, det var spesielt fascinerende en V8 motor på 425 hk
Poengsmotor. Poengsmotor, ja. Det er jo ikke verdens største poengsmotor, for det er jo noen andre som har laget, men... Det kommer vi tilbake til. Det kommer vi tilbake til etterpå, men det er jo en veldig spennende motor. Veldig viktig for Yamaha, spesielt for amerikanske markedet.
Vi har snakket litt tidligere om at bransjen er i endring med at båtene blir større og større, og at de krever pågjengsmotorer og ikke andre framdrivsmidler. Og Rikard, bortsett fra at du holdt på å rive ned den stenen. Det gjorde vi jo faktisk. Hva var det du så da du så dette monsteret? Jeg så tallene bak, ikke sant? 4, 20, 5. Det er jo det største jeg har sett større.
Drøyt 5,5 liters slagbordet. Ja, så poenger på en poenger. Det andre har jeg bare lest om. Dette er første gang jeg ser noe som er så svært. Det er jo en tung motor også, Iver. Ja da, det er en kjempe motor. Den er jo 5,6 liter og veier over 400 kilo. Nå er det ikke det at vekten har så veldig mye å si på de båtene han skal henge på, for det begynner å bli båter som er mer enn 10-15 meter. Så vekten er ikke veldig...
Ja, for det er du inne på da. Dette er jo motorer som Yamaha har bygd ikke for det norske markedet, men for dette markedet vi snakket om i forrige podcast, nemlig USA-markedet spesielt. USA er jo 37 prosent av alt som selges av poengsmotorer som produseres går på det amerikanske markedet. Og da snakker du om mer enn én.
Da er det gjerne mer enn en, ja. Så alt som er havgående i USA er gjerne tvinninstallasjon og mer. Og så er det det vi har som beskyttet av farvannet våre fjorder eller kanaler eller innsjør. Kjører mye mindre dem også. Men det er et eventyrlig marked i USA på store motorer akkurat nå. Men den motoren har solgt i Norge også i Norge? Ja, vi har solgt noen få i Norge, og vi holder på nå å teste opp flere og flere båter, fordi motoren er så stor og kompleks.
Høy vekt, høy effekt Også et ekstrem dreimoment Så må vi jo da teste ut de båtene som vi skal ha dem på Så vi har testet en del båter allerede Ibiza blant annet i Norge er noe å teste på Og fungerer ganske bra Men hva er spesielt med den motoren? Nei, det er jo en stor motor Det er en normalt pustende motor som vi kaller det Det er ikke noe turbo, ikke kompressor Det er en 5,6 liters sugemotor
som er veldig avansert. Det er bransjens første motor, også da med direkte bensininsprøyting på en firetaksmotor. Så...
Det gjør jo da at den er bensinøkonomisk. Den bruker faktisk ikke noe mer bensin enn den 350-testeren som vi hadde før. Det er også en V8-er. Det er også en V8-er, ja. Den er på 5,3 liter. Var det så mye å si at du sprette rett inn i silinderen? Du får jo en bedre forstøving av bensin, så vi kan jo benytte bensin bedre, da bruker vi bensin bedre. Så de testene vi har kjørt, og de som har kjørt i USA, så bruker de nesten det samme på fulle gass.
Men det er jo 75 hk vinding. Gratis, ja. Litt mer vekt. Men det er jo også et par andre innovasjoner på denne motoren. Jeg har kikket litt på det, og her kan du blant annet bytte olje mens båten ligger på vannet.
Vi har jo snakket om at de store båtene i USA, som det er 10-15 meter, har mer enn en motor. Det betyr at en 45-fots båt med fire sånne motorer veier 15 tonn. Og da begynner det å bli en ganske kostbar affære at du skal opp med båten av vannet hver gang du skal gjøre vedlikehold. For det kreves jo bytting av motorolje, girolje, smøring og en del sånne ting er jo periodisk på motoren.
Da er det laget et smart system som er oppe på motorblokka. Når du tar alle kåpene eller deksjene på motoren, så kommer det til to slanger hvor vi kan suge ut girolja i undervannshuset som er under vann. Så reverserer vi prosessen etterpå, og etterfyller vi olje gjennom der. Det tar litt tid, men er fullt mulig. Det er lett å ha drikket alt på stående og se på. Det er et ganske imponerende system også.
Dere har også integrert hydraulisk styring i motoren, og ikke som en del av styringssystemet ombord i båten? Ja, en pågjengsmotor har jo normalt enten en styrekabel som går gjennom pågjengsmotoren og kommer ut med et styrestag, det vi kaller ride-guide-styring, eller da hydrauliske styringer som da er cylindre som er påmontert motoren, og hydrauliske slanger inn.
Så har jo, i og med at de blir større og større, flere og flere motorer, og vi gjerne må kjøre joystick-løsninger eller andre, vi kobler motorene sammen, så er det jo da enten hydrauliske styringer som er integrert i motorbraketten, mens Yamaha har valgt her å bruke en snekkestyring, nesten slags en tannstangstyring som vi har i en bil. Så den sitter i fremkant av motoren og tar egentlig ingen plass.
Så da har vi kun bensin og strømkabel inne i motoren, og signalkablet fra styrepanelet oppe i båten. Den er elektrisk, ja. Så den går frem og tilbake elektrisk. Og det betyr også at hvis du har flere motorer bak, så kan du styre motorene individuelt, sånn at du kan få en helt annen navigasjon med joystick, for eksempel. Normalt, sånn som det har vært før, når man kjørte en twin-installasjon eller mer, så forbinder vi motorene i framkant ved styresylindrene med noe vi kaller en tie-bar-trimmer.
Det vil si at da svinger du en motorn, så svinger alle motorene til siden. Det som er fordelen her da, når vi har uavhengig motor, er at du kan kjøre joystick-løsninger. Sånn som du egentlig har på store båter, enten med aksjel eller med hekkaggregat. Hvor vi da kan uten baupropell få båten til å gå sidelengs. Eller snurre rundt på femhøren.
og da jobber motorene uavhengig av hverandre, og da kan du reversere en av motoren med sving til ene sida, og dytte med den andre motoren sving til andre sida, så kan vi få båten til å gå rundt, eller gå sideveis.
eller ligger stille, koblet opp mot GPS. Kjøper fire ekstra sånne motorer for å sleppe bøverfeil, det er en kostbar investering. Men spørsmålet er om vi ikke må komme med et forslag til styret her neste styremøte, og om vi ikke må ha en firmabåt i sommer? Det synes jeg.
en sånn motor, eller oppover. For det finnes jo større motorer også. Og vi har jo spesielt tittet på en av KAS-produksjene. Den er jo helt hilarious. Iver, noen ganger sitter vi og hører på lyden til Seven Marine, som er en anveater. Du kan sikkert litt om den, men vi synes det er veldig kule greier da. Ja, det er for oss gutta en helt sinnssyk motor. Den er også veldig stor, veldig tung.
men har jo en vanvittig motor inne der. Det er faktisk en Corvette ZR1-motor, som de har satt av en big block bilmotor, med rustfrie headers eller exhaust-rør som kommer ut av motoren. Og
Mens en pågjengsmotor har motorblokka snudd på hodet, så har de satt motoren helt vanlig, akkurat som i motorrommet på en bil. Og så har de jo da gir... Vi skal jo ha kreftene ut gjennom propellen nede i andre enden, så da er det jo en del vinkeldrev for å få... Ja, riktig. Du må ha den ut, ned og under motoren og ned. Ja, der kommer jo veiva ut i bakkant av motoren, egentlig bakover på båten. Så da må det være et vinkeldrev for å snu den, så vi får den under motorblokka.
Og så må vi få den ned i drivaksjeren, for han skal jo ned i unnvannshuset. Og så har vi jo, som det er på alle motorer, et vinkeldrev nede for å få den rett ut i propellen. Så det er fire vinkeler her for å få kreftene ut rett i veien. Jeg tror vi så at en sånn motor har nå 627 hester eller noe sånt nå.
Hvor mye er det som kommer ut på propellene? Det kan jeg ikke svare på, men jeg regner med en del av lytterne har god kompetanse for å kunne regne ut effekthap gjennom fire drev. Det går mye. Det lyder bra da. Men du sa det, Rikard Fjul. Den motoren du kjenner, den 425-steren til Yamaha, hva snakker vi om forbruk?
Det måler du på to måter. Det ene er jo lite pernautisk mil, som er det mest interessante. Hvordan kommer du
Eller hva koster det å kjøre en autist mil? Og så har du lite per time. Lite per time er jo alltid det skrekkeksempelet i bransjen. Wow, han bruker liksom 140 liter i timen. Kommer langt da. Ja, du kommer langt. Men det er jo igjen belastning på båten, båtens lengde, belastning på båten, som avgjør hvor mye bensin han vil bruke. Men lite per time, du har spaken helt i båten, den er jo relativt lik da.
Det som er interessant når man har laget en ny motor som har direkte bensininnsprøyting, alt er mer optimalisert, så bruker en 425 ST bare noen få liter mer enn den gamle 305-testeren vi hadde før. Altså på en normal båt, båt på mange liter per nautisk mil snakker du om da? På en tung båt da, så tipper jeg en rundt to liter per nautisk mil bruker en sånn stor motor. Familiebåt? Ja.
Ja, det blir jo litt. Jeg bruker vel cirka en liten time over fjorden til å besøke og drikke art. Så jeg får kanskje bruke tre, sånn at jeg bruker litt mindre drivstoff og drikke art. Jeg kan komme og tøye deg, Jan. Iver, vi snakket om dette store beiste, men av lytterne våre så tipper jeg det er få som har den. De er kanskje på andre deler av hestekreftspektret. Hva er nytt ellers?
Nei, ellers er det jo det med når...
Jeg vet ikke om alle vet hva som egentlig skjedde, men vi snakket litt i sted om det med i 2007 så kom jo EU-1-miljøkravet for Europa. Det vil si at da er det jo kun direkte inspirert av to taktere eller fire taktere som tilfristiller miljøkravene våre. Det startet jo på 90-tallet hvor amerikanske miljømyndighetene da utfordret bransjen og sier at de vil ha et miljøkrav. Det man heter som kalles EPA i USA.
Øhm
Det som skjedde da var jo det at bransjen, som igjen er en liten bransje, må jo da omstille seg og lage motorer som tilfredsstiller miljøkravene. Vi må lage teknologi for det. Og da, for våre deler av verden, USA og Europa, så kan du ikke da bruke en ren totaksmotor lenger. Eller du kan bruke den, men du kan ikke kjøpe en ny konversjonell totaksmotor. Altså med forgasser eller innsprøyting? Med forgasser eller en slags enkel bensininsprøyting, da.
Da kom jo da det første mann, firetakterne, på 60-tallet med Honda inn, og vedvarer jo fortsatt, og er jo bare videreutviklet for å få ned vekt og bensinforbruk og størrelse etterhvert. Mens toetaksmotoren ble jo ikke helt død. Toetakteren, når den kom, den hadde jo veldig mange fine fordeler med lav vekt, høy dreimoment,
lite bevegelige deler, enkle over likeholdet. Men har vi igjen ulempene med bensinforbruk, høyt bensinforbruk, mer enn 30% enn firetakteren, og det er jo fordi det går rett i eksosporten. Og så har du jo selvfølgelig støy, eksoslukt, krever oljeblanding, som også var da ulempene med det.
Men så begynte jo da bransjen på 90-tallet, og da var det jo OMC, som da er det vi kjenner som Evenrud, var jo de første, og Mercury, men OMC var kanskje de vi vet mest om, utviklet sammen med et tysk firma som heter Orbital, eller Fick, hvor de da lagde førstegenerasjonsdirektinspireret motore.
Det var veldig utfordrende, og det ble såpass utfordrende at de gikk konkurs til slutt. Og så kjøpte jo da Bombardier opp det, og det heter jo da BRP, og fritidsavdelingen til Bombardier. Bombardier lager jo fly og tog og mange andre ting. Ja.
Og har da videreutviklet det videre og kom da med en ny generasjon som heter E-Tech og videre til E-Tech G2, generasjon 2 som vi kjenner til nå. Og den har jo alle totaksfordelene, men har da i tillegg fått lavt bensinforbruk. For så lenge vi slipper å slippe 30% av bensin ut gjennom eksosporten,
så er jo plutselig totakteren relativt miljøvennlig. Vi har jo fortsatt olja der, men den bruker veldig lite olje. Olja er jo fortsatt med, for du må ha en oljeblandet bensin. Så...
Men det som skjedde da når vi fikk disse DI-motorene, var at det var mellom 10 og 80 prosent lavere bensinforbruk i forhold til den tradisjonelle totakteren. Så i visse turtalsområder og belastning, så er det 80 prosent lavere forbruk enn gamle totakter. Det er vilt, Rikard. Men snittet er vel rundt 10, tenker jeg. Men, Rikard, vi hørte jo på en foredragsholder her for bare kort tid siden, som fortalte at utslippet fra fritidsbåtene i Norge er ganske høyt.
Ja, om sommeren er det vel veldig høyt. Spesielt Østfold snakker han om. Ja, altså i områder er det mye fritidsplåter. Vi må jo...
Det kommer jo til å bli en diskusjon dette også, Iver. De snakker om flyskam, og kanskje vi skal ha poengskam. Båtskam. Den sitter langt inne. Men kan vi forvente at forbruket blir redusert ytterligere? Ja, det med å få ned forbruket på spesielt fire takterne, og også på to takterne, det jobber vi med hele tiden. Bransjen jobber med å få minimalisert bensinforbruket. Men
Suzuki har jo kommet med det de kaller lean burn, så det vil si at de går med en magrere blanding enn en konversjonell motor. Og det er jo det de fleste produsentene må ettersrebe nå, er jo å gjøre motorene mer effektive. Vi ser jo denne 425 X2 nå, har man jo gjort det nå også.
Men det blir jo en dyr avansert motor ved å få ned forbruket. Ja, og enda så går ikke amerikanerne i front for å få ned forbruket, går jeg ut fra. Ikke i det hele tatt. Du nevnte Østfold der. Det står jo for cirka 10 prosent av alle nye motorer som selges i Norge, selges jo i Østfold-fylket. Så det er jo et kjempefylke sammen med Hordaland og Rogaland, hvor vi har de store... Altså rundt 2000 i året. Ja, rundt 2000 motorer i året selges i Østfold-fylket.
Men denne typen motorer blir jo ganske gamle også, så det blir jo et større antall. Det er ikke 2000 for å bytte ut
Ja, holdbarheten er jo langt på en poengsmotor. De varer jo fra 10 til 20 til opp i 30 år, de eldste motorene, og går fortsatt. Men det er jo for at de blir lite brukt. Ja, og det er lite bruk. Det våre forhandlere rapporterer er jo at snittkunde bruker, når vi ser timetelleren som vi har på motorene nå,
20-30 timer. I fjor som var en fantastisk sesong, så kanskje båten hadde gått 50 timer. Så motoren er i drift. Og så skal vi ikke glemme at bransjen er, 50% av salget er 9,9 og ned. Og det gjelder også i Østfold, for jeg har kikket i statistikken for lenge siden, så halvparten av salget i Østfold er småmotorer. Og en motor som hele familien kan bruke. Riktig. Og da hvor du kanskje kjører på en 25-liters tank hele sommeren på de aller minste motorene. Ja.
Odd-Rikard, vi får konkludere her, men vi må sørge for å få nok timer på båtmotoren i sommer. Ja, jeg tror at den jeg har bestilt nå, som er på seks hester, og til barnebarn, den kommer til å gå mye igjen. Du kommer ikke opp i plan med seks hester? Nei, det gjør jeg ikke, men de skal lære seg å kjøre båt. Da må du montere den på fotbladet eventuelt. Da får jeg en bitteliten båt med en bitteliten motor. Veldig bra.
Iver Strand, takk for at du kom inn om. Nå skal vi la deg gå, men vi må komme tilbake til deg og høre mer siden. Kan jeg få lov å komme et lite tips til alle brukerne? Fyll ren, ordentlig bensin på motoren deres. Det er det største problemet til driftstans i bransjen.
Jeg har jobbet i mange år på vår tekniske avdeling. 90-95% av alle feil med poengsmotorene er uren bensin. Og det blir bare verre nå som vi har inntil 10% etanol i blandingen i bensinen. Etanol er jo sprit. Sprit og vann kan vi blande sammen. Du kan tenke deg hvordan det ser ut ombord i tankene på båtene. Så fyll ren bensin, da får du en god sommer. Hvor får du ren bensin?
80-90 blir fri. Ives Sand, takk. Det var et godt tips. Og Rikard, vi skal holde oss med ren bensin i sommer. Skal vi. Takk.