Velkommen til Teknisk Sett, en podcast fra TU. Mitt navn er Jan Moberg, jeg er sjef her i TU. Jeg har med meg Odd-Rikard Valmått. Hei, hei. Hei, Odd-Rikard. Vi trår til igjen, vi, med et tema som vi har vært litt innom, i hvert fall delvis. Ja, fra flere vinkler.
Jeg opplever jo nå, siden før ferien, sommerferien da, vi hadde jo pratet litt om dette da, men nå opplever jeg at de fremtidige løsningene kommer mot meg i flyvende fart. Altså utviklingen går veldig fort nå, teknologisk. Og da tenker jeg litt på bilen min. Ja. Har du den samme følelsen? Den gamle diesel- Den gamle diesel-purka. Ja, men jeg opplever at den nå blir veldig fort gammel. Ja. Hva skal jeg gjøre? Ja.
Det er ikke så lett å svare på, ja. Nei. Kanskje vente litt. Men hvor lenge? Altså, jeg opplevde det der i fjor, hvor vi var i bilbyttemodus. Vi hadde noen karskeier som hadde fyrhjulstekter for å komme på hytta.
og da drev jeg og skrev om dieselrenseteknologien. Det var like etter at Volkswagen-skandalen sprakk. Vi var jo entusiastiske til dieselrenseteknologien. Ja, det var fantastisk, og det bruker litt og sånn. Og jeg hadde egentlig sett meg ut til en ny sånn Qashqai, og plutselig så bråsnudde jeg, og så løp jeg og kjøpte en Mitsubishi Outlander Hybrid. Ja, men den faller jo fort i verdien ennå, for da er det jo ikke løsningen. Nei, det er ikke...
Det er litt bedre. Er markedet nå hvor, altså vi er alle påvirket av den voldsomme takten i teknologiutvikling. Og det er jo dette med at ikke bare blir batteriene større, men tilbudet, altså på tilbudssiden da, leverandørene kommer jo med stadig mer spennende løsninger, så når skal man hoppe på da?
Jeg snakket med Kjetil Solvik Olsen i forrige uke, og han sa at jeg har rest og snakket med de store produsentene med GM og Volkswagen og Mercedes og Audi og et cetera, et cetera. Og han sier at alle forteller meg at i 2025 så er det strøm som gjelder. Da ser de ikke noe...
Særlig fremtid for noe annet enn elbiler. Det tror jeg på. Det har vi jo snakket om før også. Ja, men vi trodde jo at dette skulle være i hvert fall stempelmotoren i 18 år til. Nå har jo vi må redusere det igjen. Jeg tror det. Dette går fortere og fortere. Det kommer til å skje veldig mye de neste tre årene, tror jeg. Og det kommer til å påvirke...
Fossilbiler, dagens hybridbiler, men også dagens elbiler. Ja, fordi man står, det er jo et av poengene her, man står faktisk i fare for at dagens elbil også blir raskt gammel. Ja, for ingen ting utvikler seg så fort som elbilen. Nei.
Nei. Altså dieselbil og bensinbil og alt det der, det er jo små forberedinger. Men elbil, der skjer det mye der. Og da spesielt på batteriteknologien. Nettopp. Oppdater oss. Altså du har jo et par thresholds på dette. Ja, og igjen, Tesla har jo vist vei. Det er ingen tvil om. De er ledestjerna. Det har du jo vært siden de kom. Ja.
Tesla S satte standarden, men den nye Model 3 har et 60 kWh batteri, og det er en litt mindre bil. Den kommer til å gå langt. Og så kommer da GM inn fra sidelinja, ikke sant? Så sier de at her har vi...
Chevrolet Bolt i USA som kommer til å hete Opel Ampera E her i Europa. Og by the way, den har 60 kWh batteri. Og den blir billig. Det har vært spekulert på en pris mellom 300 og 30.000 i Norge når den lanseres, kommer neste år.
Da snakker vi om det omtrent til samme prisnivå som dagens biler, kanskje litt over, men med nesten dobbelt så lang kjørelengde. Ja, og du snakker ikke lenger om en tradisjonell bilmodell som har blitt elektrifisert. Du snakker om noe som er designet fra Sketsj.
Men hvorfor 60 kWh da? Jo, for det at da slipper den her angsten, rekkeviddeangsten, taket i ryggen din. Når du da kjører ut om morgenen med en fullladet bil, så kan du kjøre, altså når du har kjørt de
Litt avhengig av vinter og sommerforhold, men 30-40 milene, så må du ut og ta deg en burger likevel. Jeg ser på McDonalds-stasjoner, de har jo hurtig lading. Ja, enten er det ladestasjonene som tiltrekker seg burgerleverandørene, eller så er det omvendt. Jeg er ikke helt sikker. Nei, jeg er ikke helt sikker. Hvor ofte kjører du så langt? Veldig, veldig sjelden, men da har du ikke denne ransen.
Så jeg tror 60 kWh er et slags nytt gjennombrudd. Og så ser du at dagens biler får større batteri også. Volkswagen, BMW, Nissan Leaf, alle øker nå batteristøyelsen. Men rundt 30 kWh, pluss minus 30 kWh, det er bra det også. Men så kommer da Opel med dobbelt så mye. Og Model 3 fra Tesla.
Der tror jeg den nye sweet spotten ligger. Det er ikke alle som trenger det, for all del. Men veldig mange vil føle seg sikre da. Og så da er spørsmålet, hva skjer med prisen da på dagens biler? Det er dagens elbiler. Dagens elbiler, ja. Spesielt de som kom for tre år siden, som hadde litt over pluss minus 20. Og kanskje ikke er oppgraderbare.
Og kanskje ikke er råkede bare, ja. Det tror jeg kanskje blir løsningen fremover, at produsenten sier at denne bilen skal vi levere nye batterier til om noen år. Men, og det er jo kjempespennende, nå er det da noen måneder å vente, skjønner jeg, til Ampera kommer. Ja.
Men det er jo en annen ting her også som er viktig, i hvert fall hvis du sitter med en litt noen år gammel tradisjonell fossilbil. Det er jo, når ting er designet fra bunnen av, så er det jo også slik at disse elbilene er mye mer teknologisk avansert på andre områder også. Koblet til nettet har oppgraderinger, og det er jo en veldig tilforlatelig tanke. Det var også Elon Musk som virkelig var spydspisen for.
Det er som en mobiltelefon, den oppgraderer seg om natta. Du ser at den og den appen har blitt oppgradert. Nytt OS på bilen din i løpet av natta, det er jo fantastisk. Helleretting og sånn, det går av seg selv. Og det her med selvkjørende biler som kommer så å si av seg selv i Teslaene. Alle kommer til å følge etter det her.
Det er ikke tvil om bilen blir en sånn Internet of Things device. Ja, og dette skjer jo da enda raskere enn det vi kanskje trodde selv før sommerferien i år. Det gjør det. Nå skal det sies at mange av de store, spesielt europeiske bilprosessene, der får du jo kjøpt sånn internettkobling til bilen.
som sjekk-diagnoserer bilen hele tiden og står i kontakt med hovedkontoret og etc. Men det er jo langt derfra til det
Møsk og Kohain er introdusert. Ja, du vil jo gjerne ha toveisverdier, ikke bare rapportering av feil. Ja, de oppgraderer jo ikke bilen over nettet. Men du har altså tro på at de store tradisjonelle bilfabrikantene og produsentene skal klare den overgangen?
De må det. De har skjønt at de har ikke noen valg. Se på hva Volkswagen har lansert med ID-modellen og BMW med EQ. Dette er nye plattformer hvor de virkelig tar opp konkurransen med Tesla og for den slags skyld med GM. Men det er et støkke frem. Det er 2020 og deretter.
Men hva er utviklingen nå på fossile brensel? Du har jo sett både på ny teknologi for dieselmotor og ny teknologi for bensinmotor. Det skjer ting på stempelmotor også, sånn som Nissan sitt variabre kompresjonsforhold på bensinbiler, ikke sant? Men det er...
det månner ikke. Nei, ikke sant. Det blir plutselig litt uinteressant, dessverre. For det er jo spennende teknologi. Det har vært en større nyhet for ti år siden. Men nå er det på en måte en motorteknologi som, det er litt på sotteseng da. Nei, det skjer litt. Det liker å gjøre litt mer på seg. Nå skal jeg ut og kjøre sottesenga mi. Men det er vel egentlig bare å
og konkludere med at dette går nå så fort at en hvert tvil er borte. Og vi har gitt stempelmotoren 18 år igjen i vanlige personbiler. Jeg tror vi må redusere det en del. Jeg tror snart vi kan klippe av 10 år igjen. Ja, skal vi si 10 år? Ja, om 8 år.
Da er det ikke mange som kjøper en ny fossilbil, men de kommer til å være lenge for all del av gammeltere. Snittalderen i Norge på en bil er jo 18 år. Ja. Ja, så de kommer til å være der lenge. Hvor skal vi legge det da, fra 18 til...
Nei, snittalderen. Når øtonome biler kommer, så... Når jeg tenker på nybil om ti år, så er det ikke veldig... Da tror jeg ikke mange kjøper bil med steppemotor. Det tror jeg ikke. Husk på, du har også prisfallet på batterier som kommer til å vare i veldig mange år i fremover, som gjør det her mye billigere. Forbedring av ladegavesetten. Man snakker jo nå om 400 og 500 watt-timer per kilo.
Det er helt fantastisk i forhold til i dag. Det kommer til å bli overkapasitet ganske snart, faktisk. Ja, du får nesten for mye strøm med det. Og så er jo strøm utrolig billig i forhold til fossilt drivstoff. Ja, og i hvert fall med utbyggingen på sol- og andre kraft. For dette er jo perfekte plattformen å lagre overskuddskapasitet på. Ja, solpaneler på garasjetaket og taket ditt, så kan du jo holde deg med drivstoff selv.
Så jeg har stor tro på denne utviklingen. Jeg bare går og lurer på når skal jeg prøve å kvitte meg med den der hybriden? Ja, du får finne ut det. Når er knekkpunktet? Jeg er i tvil. Men det blir kortere tid til enn jeg trodde jeg kjøpte den, og det er bare et år siden. Neste bilen blir nok hele elektrisk. Det er ganske overbevist om.
Vi skal oppdatere løpende, men her går det altså i rivende tempo. Det er ingen tvil om. Og det nye begrepet nå er jo å stoppe på disse ladestasjonene og ta deg en burger, så får du såkalt ladekropp. Ja, megget ketchup. Rekkeviddangst med ladekropp. Ja, vi konkluderer med at vi reduserer fra 18 år til 10 år.
10-minusstempelmotorene har bare 10 år minus igjen å leve. For personbiler. Det kan jo godt være at vi kommer tilbake om et par år og sier at det tar ikke så lang tid. Vi får se. Det tar ikke to år det. Om et år.