Velkommen til elbil utgaven av Teknisk sett. Jeg sitter her med min kollega Marius og vi sitter i en elbil. Og det er ikke hvilken som helst elbil Marius, hva slags bil er dette? Du Mathias, dette er en Volkswagen ID.3. Det er en ganske spesiell liten sak fra våre venner i Tyskland.
Den første bilen på MEB-plattformen fra Volkswagen. Så det er en ganske stor nyhet. De har jo snakket om at dette er den tredje viktige milepelen i Volkswagens historie. Du har bobla, du har golf og nå har du ID.3. Hvorfor er dette en viktig bil? Dette er en viktig bil fordi med denne bilen så tar Volkswagen steget over i idrettsforskningen.
Elbilverden på ordentlig. De tidligere elbilene fra Volkswagen har jo vært fossilbiler med batteri og elektromotor. Det er jo ikke alltid den beste løsningen. Her ligger batteriet i bunnen og du har motoren bak. Det gir en fleksibilitet.
til å lage forskjellige typer biler, sånn som denne. En relativt liten bil, utvendig golfstørrelse, men innvendig veldig romslig. Ja, nettopp. Dette med plass er jo viktig. Det er jo en romslig bil å sitte i. Det har en god romfølelse når du sitter der. Det er faktisk, jeg vil si,
Jeg har ikke sittet i denne bilen før jeg testet den. Jeg ble litt overrasket over hvor god plass det faktisk er. Jeg vil gå så langt som å si at det er bedre plass i kupéen her enn det var i min 10 år gamle Volvo V70. For eksempel kan du ha et ganske stort bakovervendt barnesette, og du får fortsatt plass her.
her foran, uten at du sitter sånn som du gjorde i den bilen. Ja, for jeg er jo da nok så høy 1,96 mens du hadde jo samme posisjon da du kjørte med barnesettet bak og jeg fikk fortsatt plass her helt fint foran så det er jo definitivt god plass. Jeg satt meg også baki i stedet
Passasjer setter bak, og da var det ganske lavt. Du måtte sitte litt med hodet på skakka. Ja, men det er noen veier. Folk flest er kanskje ikke som meg. Folk flest er kanskje ikke like høy som deg, men det er mange som er like høy som deg og høyere. Ikke sant, ikke sant. Men de må kanskje ta dere, av din høyde, må kanskje ta...
Sitte foran. Ja, det er en syn til det i andre situasjoner også. Ikke sant? Ja da, man må det. Nå kjører du jo denne bilen. Hvordan er kjøreopplevelsen? Jeg synes denne bilen er veldig god å kjøre. Den føles, jeg vet ikke hva vi skal sammenligne med, men som en Golf. Det er en god kjøreopplevelse.
Ja, du har ganske godt drag her også når du drar litt på. Og så har den bakhjulstrekk vet du, så du får litt sånn punch bakfra. Oi, ja det kjente jeg. Det er jo mange som liker det, bakhjulstrekk. Og så kan du snu på femmøringen som du sa. Det kan jeg.
Bakkulstrekker gir som regel god svingradius. Det kan vi prøve på litt etterpå hvis vi skal snu. Det andre er jo her brukergrensesnittet på bilen. Altså, folksloggen har jo utviklet dette selv. Hvordan synes du det fungerer?
Nå skal jeg innrømme at jeg ikke er sånn kjempe godt kjent med Volkswagen generelt. Det tror aldri jeg eriden Volkswagen. Nei. Men de har utviklet det grensenyttet her til denne bilen.
Jeg er litt usikker på det, for å si det sånn. Første inntrykket mitt da jeg satt meg inn i bilen, litt sånn uforberedt på hva som møtte meg. Du har jo denne relativt store skjermen. Det er en trykkskjerm da. Jeg synes jeg skulle finne ut av hvordan jeg kunne nullstille forbruksmålene. Og det brukte jeg altså, jeg vet ikke hvor lang tid jeg brukte på det. Og jeg leste instruksjonsboka, og det var bare...
Jeg fant det tilfeldigvis ut mens jeg satt her litt senere og plukket på det. For du måtte inn i noe under menyen? Ja, ja, ja. Nå har jeg kjørt den bilen her noen dager, nå har jeg blitt vant til det, og det funker. Det er ikke noe krise, ikke sant? Men jeg synes, hvis du sammenligner med det du får i Polestar 2 da, Android-systemet der, eller det du får i en Tesla,
så oppleves det litt, la oss kalle det gammeldags, det er jo ikke gammeldags, men det er litt mer greier med det. Mye menyer og blading og sånne ting. Men det kan jeg på en måte forstå da, for det her skal jo være en elbil for massene, og det er klart, alle narkider er jo ikke som Norge,
Sånn at det må være litt sånn gjenkjennelig og litt som man er vant til, det er jo greit. Men jeg synes ikke det er det enkleste eller mest brukvennlige eller det beste grensesnittet. Sånn sett, men det funker. Og så kan du snakke til bilen. Hvordan kan du det? Skal vi prøve? Fortell en vits.
Det har ikke utviklerne mine lært meg, men jeg kan jo gjøre et forsøk. Har du sett den nye filmen om lastebiler? Nei, men jeg har sett treleren.
Det var bløtt. Dette er den eneste vitsen bilen kan. Den har du hørt før? Ja, jeg har hørt den før. Hvis det var en Polestar, så kan den fortelle masse nye vitser dagen lang. For den har Google Assistant. Den bilen klare plukker opp naturlig språk. Hvis du sier til bilen at vi kan prøve da.
Nå er jeg litt kald på beina. Det tror jeg faktisk at han skjønner. Ok, det var et dårlig eksempel. Men hvis du spør for eksempel: Hvor langt er det til Oslo S? Unnskyld? Ja, litt sånne ting da.
Stemmestyringen settes på pause. Ja, det er kanskje greit å sette den på pause. Men du har jo da kjørt Oslo, Bergen og tilbake igjen. Ja, blant annet. Og du har jo brukt GPS-en her for å planlegge turen. Hvordan var det? Da er vi litt tilbake til det jeg synes er litt gammeldags.
Jeg blir litt overrasket når jeg putter inn at jeg skal til Bergen. Det er jo lenger enn bilen kan kjøre uten å lade. Når du putter inn at du skal dit, så begynner bilen å vise deg hvilken vei du skal kjøre.
Men du får ingen varsel om at du ikke har noe rekkevidde til dette. Du får ingen forslag til hvor du kanskje burde stoppe å lade på veien, sånn at du kan planlegge det før du begynner å kjøre. Det opplever jeg også som litt gammeldags. Om bilen kan det,
så er det tilfelle veldig godt skjult i menyen. Jeg har ikke funnet ut av det. Og dette er jo noe som flere biler sliter med, men dette
Altså, vi skal jo kanskje ha litt høyere forventninger til denne bilen, nettopp fordi det er en storsatsning fra Volkswagen, bygget fra bunna, som elbil. Og Volkswagen har virkelig satt alle klutter til, og på åpningen i fabrikken i Zwickau så var bondeskansler til stede. Dette er stors prestisje for Volkswagen, så de burde jo klare dette.
Nå er jo poenget at denne bilen skal kunne oppdateres, så jeg vil jo tro at på et eller annet tidspunkt blir systemet smartere og bedre og sånne ting. Men det tyder jo på at det ryktene sier om at de sliter med å finne ut av softwaren, kanskje stemmer da. Eller så kan det hende at det er sånn.
ikke klarer å finne ut av det. Men det har vært mye rykter her, kan du si litt om det? Ja, ryktene har jo sagt at Volkswagen ikke har, rett og slett ikke klarer å bli ferdig med softwaren. Og det har de jo for så vidt også bekreftet ved at det er et par funksjoner som ikke er klare, ikke var klare til lansering.
Hvilke funksjoner har den? Den bilen får jo sånn her Head-up display. Denne modellen har ikke det. Men det skal være sånn her AR-elementer i da. Og de er ikke populære. Og så har du Android Auto og Apple CarPlay. Det er ikke populære.
Og antageligvis andre ting også som de ikke har fortalt oss om. Og dette må du inn på verksted for dette er ikke en OTA-oppdatering? Første oppdatering må du inn på verksted for å gjøre. Og etter det så får bilen OTA. Over the Air.
Det er litt av det samme som Polestar 2 har også. De har jo skrytt veldig av over de her oppdateringene, men de må jo ha en verstidsoppdatering for å få det. Så det er rett og slett litt uferdige biler vi ser på veien nå. Ja, det er det. Så er det litt sånne andre ting som jeg opplever da, noen bugs her og der, ikke sant? Et eksempel er i dag, da jeg begynte å kjøre over fjellet til Oslo.
så funket ikke temperaturen på aircondition. Det sto bare at den var off, men det var den da virkelig ikke for at det kom varme ut. Men jeg kunne trykke på denne talekommandoen og si at jeg ville ha temperaturen til det og det. Så det er litt sånn et eksempel. Ikke noe stor greie, men
et eksempel. Vi skal gå litt videre. Hvordan har forbruket på denne bilen vært? Det har vært, jeg vil si, ikke overraskende bra. Her har de laget en elbil fra bunna. Den er veldig glatt i formen, god aerodynamikk. Så det har lagt på en
14-15,5 km/t kanskje. Det er omtrent. Kilowattimer per 100 kilometer. Og da har du kjørt de 80 zoner for det meste? Det har vært landeveikjøring mellom Oslo og Bergen. Det er jo ikke mange stykkene motovei om den veien. Men det gir da i praksis en rekkevidde på 380 km/t.
Kanskje 400? Og VLTP-rekruten på dette er 420. Ja. Riktig? Det, hvis du sier det. Det husker jeg ikke. Men det kan stemme. Så da holder det jo nesten... Ja, vi er jo vant til at de ikke... Altså, nå har det jo vært... Det er litt kaldere lufta enn optimale sommertemperaturer, og man er jo vant til at...
bilene går litt kortere da, selv om denne tross alt blant annet har varmepumpe. Hva med lading? Lade fort. Volkswagen sier jo 100 kilowatt. Det klarer jeg med glans alle gangene jeg har ladet. Jeg har hurtigladet tre ganger på rundt sånn 150 kilowatt ladere.
Og i begynnelsen ligger den på 100-45% Og så daler det jevnt nedover. Noen biler er det sånn de kommer til 40% og så faller det brått. Det går jevnt, sånn at du vet. Det går kjapt å lære seg når du kanskje burde slutte å lage det.
Forskjellige elbiler har jo litt forskjellige ladekurver, men her går det jevnt. Mens flere andre biler har jo helt klare softwarestyrte grenser, hvor det går veldig fort veldig mye ned. Ja, og det er nok softwarestyrte her også, men det er sånn at kurven går sånn og daler nedover. Og bilen faller aldri under, jeg har i hvert fall ikke opplevd det, at effekten har falt under 20 kilowatt.
helt opp til 100% så det er jo ganske bra. Det er jo veldig bra. Det tar en times tid da, hvis du ruller inn på ladestasjonen med tom batteri. Og lade helt opp til 100? Og lade helt opp til 100 ja. Kanskje litt med en time da, men si en times tid. Og vi anbefaler vel ikke å lade helt opp til 100 på hurtigladere generelt? Nei klart, hvis det ikke er noe kjø der så kan du gjøre akkurat hva du vil med din egen tid og dine egne penger. Men hvis det står folk og venter så
Men da er det poenget at hvis du har behov for å lade helt opp til 100 km/t, så skjer det relativt raskt. Så det er jo greit. Ja, men hvis vi skal oppsummere litt. Hva syns du om bilen totalt sett? Den er jo ikke direkte billig. Denne bilen vi kjører koster 352 000 kroner. Om jeg ikke husker feil.
Da får du ikke keyless-aksess, altså at du bare kan ha nøkkeren i lomma og gå til bilen. Du må trykke for å låse opp og låse igjen. Du har heller ikke ryggekamera, som er litt... Hadde kanskje forventet å få ryggekamera, hvis jeg hadde betalt så mye penger for en bil. Men ok.
Det er bare sånn det er. Det er utstyrsnivå, men du får jo varianter av den bilen her med mer utstyr. Nettopp. Og dette er en bil som verken har tillinjefeste, mulighet for takboks eller mulighet for fire hjulstrekk. Også får du stoffsetter i denne bilen. Ja. I denne varianten. Hvis man ser litt på konkurrentene her, hvem er vi ikke naturlig å sammenligne med?
Det er mange. Hyundai Kona er litt mindre, i hvert fall med tanke på hvor god plass det er i bilen. Du har Kia Soul, vil jeg si er en verdig konkurrent. Hvis du ser på litt høyere utstyrsnivå, så havner du neste steg opp, er litt over 400 000 kroner. Og toppmodellen er 450 omtrent.
Da er du på nivå med en Tesla Model 3 Standard Range. Det er en del biler å velge mellom. Hvis du ser på dette segmentet med en ganske liten bil, så får du biler som Renault Zoe som har ganske mye utstyr. Det mangler jo litt det nå.
Du må ikke betale 350 000 kroner for å få en bil i denne kategorien. Men det er ikke noe dårlig kjøp der altså. Ja, tror du den bilen vil selge godt?
Nei, det kan jeg aldri tenke meg. Det er jo bare registrert, hva var det? 1800 ID.3 i september alene? Ja, nettopp. Så jeg tror det er avgjort at dette her blir en svært vanlig bil å se på norske veier. Da tror jeg vi setter strek og konkluderer med dette. Det var morsomt.
Morsom opplevelse å teste denne bilen. Jeg tror vi kan konkludere med at det er en god bil som blir populær. Det er nok ikke ufortjent for å si det sånn. Og hvis vi ikke hadde vært på sånne smale veier her med mange folk som er ute og jogger, så skulle vi tråkket litt på gassen og Mathias. Men det får vi spare til en annen gang. Det får vi spare til en annen gang.
Da sier vi tusen takk for oss. Jeg heter Mathias Klingenberg. Jeg heter Marius Walle. Takk for at du hørte på.