Velkommen til Teknisk sett, en podcast fra TV. Mitt navn er Jan Moberg, jeg er sjef her i TV. Jeg sitter her med Odd-Rikard Wallmoth. Hei, Jan. Hei, Odd-Rikard. I dag skal vi snakke, vi har snakket om dette temaet tidligere i en podcast som folk kan gå tilbake og lytte på, men vi skal snakke om et av dine...
Det må være blant de 25 favoritttemaene dine, kanskje? Ja, det her har jeg jo kommet med i 20 år nå, så det er et favoritttema. DAB? DAB, ja. Og så kan sikkert noen si at dette har dere snakket om før, og du har jo skrevet masse om det, og det har vi gjort flere steder. Men det som skjer nå er jo at innfasingen har begynt. Man bytter fra Femte DAB.
Det går landet over. Men jeg fikk meg en opplevelse i sommer, Odd Rikardt, flere ganger faktisk, på at dette var ikke så greit. Jeg dumpa ut litt i dabbe mot taket mitt til å bestille det. Så dette må vi finne litt ut av. Ja, det er det jo en del som opplever for tiden. Men det er mange grunner til det, og mye av dette kan elimineres. Jeg har...
nesten aldri utfald i min bil. Nei. Men for å få en statusmelding her, en løpemelding rett og slett, fordi at nå skjer dette, så har vi fått med selveste sjefen for radiodistribusjon i NRK, Petter Håks. Hei, hei. Velkommen, Petter. Tusen takk. Og Rikard.
Skal du grille han litt? Hvorfor? Jeg har grillet Petter så mange ganger. Jeg tror ikke han er brennbart materiale igjen. Du får bare ha han på barbequesauce. Hvorfor opplever jeg en sånn der utfall? Nå får vi legge til at det har vært en del kritikk nå. En del brukere som skriker litt. Så det er greit å høre fra deg. Hva er det som skjer? For det første er det jo slik at vi må skille mellom DAB og mottak.
Det nettet som vi bygger, og har bygget for NRK spesielt, er et veldig bra nett som dekker 99,7 prosent av befolkningen. Kanskje mer nå, i og med at vi har gjort en del av det siste. Likevel er det noen ganger at folk har litt trøbbel med å bruke utstyret helt riktig. Det er viktig for eksempel å aktivere i biler det som vi kaller service following, og som heter diverse ting på utenlandskt.
på de forskjellige bilene. Og vi får legge til at det er antakelig der jeg har min utfordring. Du er sikkert på rammet, for i Volvo så heter det DAB-forfølgelse, Jan. Kanalforfølgelse? Ja, altså det.
Det er en av de paranoide. Jeg har en mistak om at den kanskje ikke er aktivert, slik at du da har tunet inn på den blokken som gjelder det stedet du er. Landet er delt opp i sju frekvenseregioner, og der du har vært er i hvert fall to regioner
Ja, ja, ja. Det kan ta feil altså. Det tror jeg vi kan si er tilfellig til saken her. Men nå snakker Petter på Veida NRK husk på at det riksblokka der hvor P4 og Radio Norge og sånn går, det er bare en blokk. Det er en frekvens.
Ja, der er det ikke noe... Ja, for dette også er viktig å skille på. Når du snakker for NRK nå, så har dere deres program. Det er ikke alltid at NRK bytter samtidig med det kommersielle.
Det kommersielle nettet bruker en frekvens over hele landet. Vi har syv regioner, det vil si syv frekvenser, kan man godt si. Nå gjentar vi ikke nok en frekvens i Trøndelag, samme som vi har her i Oslo. Men i hvert fall er det syv regionblokker som benyttes, og det er store forskjellen på Riks- og Regdab, som vi kaller det.
Men vær også klar over det at det kommersielle nettet, Riksdag, har en dekning som ligger ca. 10% under hva NRK har. Som også gjør at mottaket for mange faller ut titt og ofte når de lytter på kommersielle kanaler rundt om i landet. Så jeg understreker det at det jeg sier nå gjelder NRKs nett som da har en veldig høy dekning.
Det er ikke nemlig sagt at kommersiell... Det har jo dårlig dekning, men det har utrolig mye bedre dekning enn det hadde før i FN-tida. Ja, det er helt riktig. Særlig P4 er et godt eksempel som hadde en nok så mager dekning i forhold til hva de har på dagpås.
Ja, og det er jo også verdt å gjenta for de som enda ikke har fått den store opplevelsen, er jo at DAB-utbyggingen fører til at ute i det sikte får du et langt større kanalvalg enn du hadde tidligere. Det er jo en av de store styrkene med det. Men, Håkst, det er viktig å nevne her, du har jobbet med radio lenge. Hvor lang tid jobbet dere med å forbedre dekningen på FN? Ja, for å være helt ærlig, det tok mange år. Ja.
Jeg sier cirka 40 år før. Det må ha vært 10 år. Ja, ja. Jeg må ha med for så vidt på de aller siste. Det var på Strynefjell, tror jeg, vi satt over en av de aller siste FN-scenen her. Det var i midten av, ja, rundt 5, 6, 7 og 90. Men er dere overrasket over at noen kommer med noen reaksjoner her, og at de mener at det ikke går fort nok?
Er det innenfor planene? Dette har gått fort. Den store utbyggingen har jo gått nå på tre-fire år. Jeg er ikke ferdig med utbyggingen heller. Vi pusser på det. Nettet pusses på hele tiden. Vi setter opp
Cirka 100 ekstra sendere dette året her, og vi får også tilbakemelding fra publikum hele tiden, som vi tar hensyn til, vurderer og kommer til å sette opp flere sendere på bakgrunnen av det. Nå er det vel også slik, jeg har forstått at når det gjelder apparater som står fast rundt om i hus og hytter i Norges land, så er jo det rimelig greit.
Det er bilproblematikken som kanskje har vært en større utfordring. Hva er det å si om utstyret? Først og fremst må vi få på denne servers following eller kanalforfølgelse. Ja, det er jo viktig. Ellers må du tune inn hver gang du bytter NRK-region. Det er jo samme frekvens du sender på innen hver region.
at du sender på en frekvens er jo liksom selve hemmeligheten i hvordan du kan ha så utrolig stor kapasitet og her kommer vi nettopp inn på at en ting når Håk snakker om det, en ting er dekningen, en annen ting er jeg mottaket, ikke sant? mottaket og dekning er stor forskjell på, ikke sant?
For mange av bilene, det er bilene som er problemet, de har jo måttet ettermontere et adapter med antenne, ikke sant? Ja, det er jo big business det nå. Men hvis du skal ettermontere da, så må du passe på å få med en enhet som har service following da.
Nye adapterne har det, men det er ikke så mange år tilbake før du ikke hadde det. Du har ikke tapt av den grunnen. Du må bare retune radioen når du bytter region i den grad du flytter deg i utdagen region.
Men det har vært veldig mye feilmontering av antenner, det må sies. Ja, for der kommer det mye dårligere antenner først, og så mye feilmontering av antenner. Neste steg er jo, en ting er mottagerne i bilen, en annen ting er jo antennen som skal da fange opp signalene fra dekningen til NRK og Co. Så hva skjer på det området da?
Jeg har lyst til å poengtere at når du monterer et adapter, så må antennen monteres riktig. Da er det veldig viktig å montere den vertikalt, gjerne ofte i frontruttet, og ikke horisontalt. Grunnen til det er at DAB-signalet er vertikalt polarisert, og hvis du da ikke monterer loddrett, men vannrett, så vil du miste opp mot 10 dB av signalet.
Riktig nok er DAB-signalet nok så kompleks. Det kan være komponenter både av vertikalt og horisontalt innslag, fordi vi benytter oss av reflekser fra terrenget. Det er forresten en veldig viktig finesse når det gjelder DAB, som er stikkstrid med i forhold til FM. Nemlig at reflekser er et gode, ikke et som er ødelegger. Det var jo ikke sånn på FM. Men nok om det. I hvert fall monterer vertikalt er veldig viktig.
Og så skal man huske på en annen fallgrupe, det er at det viser seg at en del biler har solfilter i ruta, som faktisk ikke er synlig, det er ikke godt å få øye på at det er sånn, men det er sånn allikevel i enkelte biler, det har vi sett.
Og det demper også signalet mye altså. Ikke bare solstråler? Det demper ikke bare solstråler, men også radiobølger. Det er helt sikkert altså. Så det er sånne fallgrupper som er veldig praktiske ting, men det er viktig å være klar over. Og kanskje da på det helt basale, når man skal installere et DAB-adapter, så dreier det seg ikke bare om adapterer inne i bilen, men faktisk også antennemontering.
Det er antenner som er det store i byen. Men dette gjør jo disse når du leverer inn bilen din. Det er kanskje noen som gjør det selv, og jeg vet ikke jeg. Men, Oddrik Art, antenner er viktig. Det har kommet noe nytt på markedet også. Eller er på gang? Ja, jeg skrev faktisk nylig om et norsk selskap som har utviklet en DAB-antenne. Du står pisk på taket. Veldig mange biler har pisk på taket.
Og da har de laget en... Skrur du ut FM-pisken, og så setter du i en DAB-pisk, og så bruker du kabelnedføringen fra den gamle pisken. Og så har du en splitter på innsida av, eller bak radioen. Enten det er en DAB-radio, eller om det er en adapter eller noe sånt. Og da får du på en måte det beste mottaket. En pisk på taket, den er jo... Da kommer jo signalet fra alle veiene mot deg, fra rundstrålene, ikke sant? Det er ingenting som demper.
Der har jo FM-radioen vært i veldig mange år. Du har en eller annen sånn pisk, eller harfin, eller et eller annet sånt oppå taket. Og det er jo... Ja, da blir det best med tak. Helt klart, det er pisk, det er ting, men dessverre for tiden, så er ikke det veldig sexy... Det er ikke design-trenden, nei. Men det kommer sikkert tilbake. Det er sånn som med buksene, ikke sånn slenge buksene. Ja, ja, ja.
Pisk er tingen, ja. Det får vi merke av oss. Det får vi ta en podcast på. Det er mye å si om pisk. Men la oss bare ta to ord også om nybilsalg. Nå leveres jo det aller, aller meste av nybiler med DAB. Er det store variasjoner på hvor godt de er forbedt? Eller hvor god løsningen er? Vanskelig å svare. Det har jeg...
Det er ikke så lett å svare på akkurat det, synes jeg. Mitt inntrykk er at dette er importørene og forhandlerne veldig klare at det er DAB som gjelder. De aller fleste biler har utstyrelsen av DAB, jeg tror. Jeg tror det er godt over 90 prosent som leveres med DAB, og det har økt voldsomt bare på et par år. Men selv i Tyskland, som har et veldig godt utbyggd DAB, så er det bare mellom 20-30 prosent av nye biler som selges med DAB.
Men der har du jo ikke vedtatt å stenge Femnetveien da? Nei. Og det betyr at det holder interessen nede? Og da kan det være greit å bare ta en liten løpemelding også på det også. Hvor står vi PT med overgangen fra Femte DAB?
Ja, nå har vi gjort unna, i januar startet det. Da var det Norland som var først ut, og senere så kom Trøndelag og Mølleromsdal, og videre Hedmark-Oppland. Så rett før sommerferien så var det Vestlandet, Søndagfjordene, Holdaland, Rogaland og Agder. Alt sammen gikk veldig greit, jeg har vært med på alt, ja. Og nå står vi klare for å slukke i Oslo, Akershus, Østfold og Vestfold. Det skjer den 20. september.
Det er klart at det er en veldig stor slukking i forstand av at det er masse mennesker, det er mest befolket område i hele landet. Et annet faktum er at det har, sånn som Trybant-sceneren for eksempel, den er veldig sterk, og den har vært mottatt opp langt oppover Gudlandsdalen. De har liksom ikke opplevd at FN er slukket der ordentlig. Men nå får de smake på det også. Det blir stille på FN nå om noen år. Den 20. september gruler det deg?
grugleder meg, vil jeg svare. Jeg hadde en opplevelse i sommeren, det var på hytta, og så begynte det å skurre i radioen. Jeg tenkte, jeg har ikke hørt det skurre i radioen på mange år. Men så sa det jo tydeligvis trygt på FM-knappen. Du? Jeg har jo ikke FM-radioer, men mange stasjonære radioer har jo begge dele, både bilradio og sånt. Og da plutselig hørte jeg for første gang på veldig lenge FM.
Da fikk du det Femskullet, og det var veldig overraskende. Men den kom raskt tilbake til digitalt mottak. Dine opplevelser på hytta på sommeren er jo en egen podcast-serie. Ja, det var grusomt. Men det er viktig nå å si at
Håks, dere sier jo til publikum at de må ta kontakt med NRK Publikumservice. Dere fanger opp de reaksjonene, de hullene og det publikum melder igjen.
De vurderer at det er verdt å gå videre på, selvfølgelig, og vi ser og vurderer det på seriøst vis. Også er det viktig å påpeke at når alle regioner er flyttet over på DAB, så er ikke dermed utbyggingen opphørt. Nei, det er jeg helt sikker på. Det kommer senere i lang tid fremover. Ja, for det tok 40 år med FN, så skal det i hvert fall ta fire med DAB. Vi
Vi må nesten avslutte med litt kuriosa her. For jeg stilte deg spørsmål før sending, og jeg vet du har skrevet om det, Rikard, men hvor langt ut fra kysten vår går dabsignalet? Det er jo fortsatt litt sommer og båt og sånn, og da sa du 50 kilometer. Ja, det er det vi har satt som krav i spesifikasjonen for utenlandsbåtene.
50 kilometer minimum, og det dekker vi også. Vi har hatt kontrollmålinger i samarbeid med redningsselskapet og hatt dekking godt og vel 100 kilometer ute i havet. Det er dapp høyre ut av. Men i forbindelse med slukkingen i Nordland, så var det en del, ja,
Nervositet og skepsis. Vi husker skjerkefiskerne. Ja, og vi stod rett foran lovfotfisker. Dette var skumle greier og farlig å ikke vare dekning og bla bla. Og da måtte dere tråde til på en spesiell måte. Vi hadde et hull som vi måtte ta veldig seriøst. Og det var utenfor søndre del av lovfoten. Det var behov for å etablere en sender på skumvær fyr.
Det er ikke gjort egentlig i en håndvending. Det skommet jeg fyrer er nemlig fredet, og det å sette opp antenner og greier på noe som er fredet, det gjør man bare ikke utenvidere. Men vi klarte å få til en meget rask saksbehandling, og hippe bra, vi fikk det på lufta innen slukking, og det var vi veldig stolte av.
Den stasjonen går for sikker skyld på dieselaggregat. Digitaliseringen av Norge, og Rikard, hva sier vi? Jeg synes at vi må se på solceller der, hyppen. De må vel være i høye diod, kanskje, for rødmalt. Det er jo virkelig en motsetning, men det er klart nå har lovfotfiskerne fått dab. Takk til deg, Håks, og vi skal følge med videre, og lykke til med overgangen i september. Tusen takk.
Teksting av Nicolai Winther