Jeg har sagt nei til mye podcaster nettopp fordi at det er ganske genialt med podcaster at det er en følelse av det private. Man kan sitte og snakke, og så blir det oppslag. Og det er kjedelig.
Så det må ha med beregningen. Det var REF, hvor du bare skulle ta et kort intervju med denne avisa, Osloavisa, og da ble du helvete sør. Ja, og det fikk jeg ikke helt med meg. På sommeren publiserte det. Det var lansering av kveiteprogrammet.
- Og så jakten på Monsterkveita, så var det masse journalister. Når det er høstelansering, så er det bare masse journalister. Det går stå på rekke og rad. Det er ofte sånn at VG, Dagblad, Aftenposten, de gidder ikke være der, men det er masse små journalister
det nære hadde gjort også. Fire forskjellige P4-programmer og sånn. Så var det, hvis Oslo, så begynte vi å snakke om hva heter program, og så ja, du bor på Ormea, er det bra sted å bo? Og så var jeg sånn, ja, ja, det er vel litt homogent kanskje. Jeg kunne tenkt, bodde litt andre steder og liksom kanskje sangte av en sau. Men jeg bare bablet, det var jo ikke det, det var jo lanseringen av et fiskeprogram liksom. Så gikk det vel en måned, og så publiserte det savne mangfold på Ormea. Tok meg, satt meg foran
en villa til 35 millioner, det var ikke mitt hus som jeg var foran i gang, så de manipulerte meg foran en kjempe stor brygge. Så da klarte jeg å få masse meldinger, noen meldinger var sånn, for det virket som sånn, savner flere somalske rengjørere på dette dyre stedet.
Men jeg fikk også masse rasister da. Du vil ha marsjete på Ormøya i stedet for dugnad. Du fikk begge sider. Jeg fikk begge sider. Ja, begge sider. Men i tillegg så er jo ikke Ormøya spesielt dyrt. Jeg kunne jo, siden jeg solgte huset mitt, så kunne jeg ikke flyttet til Tåsen, omtrent. Så det var det også, så jeg...
Men jeg kunne ikke klage på det, jeg er så dreven, jeg ble skjøntluset på gangen, men jeg bare prater litt sånn fritt, det er kanskje litt homogent, det er litt mye kanskje, så nei, skulle bare holdt kjeft. Det er idealisten i deg som går til en som du møter, og så får du overratt feeling med journalisten eller medier. Ja, han var en litt sånn yngre kvinnelig journalist, og flink, liksom bare borret på det, og pirka litt borti meg på en måte. Ja, da er huset 35 millioner her da.
Ja, det er jo 1.035 millioner, men de fleste koster jo 17 eller 16, som vi også er veldig, men det ser teit ut det, for da blir det plutselig, den koster bare 16 å rundt omkring i Norge. Altså, det kan ikke si noe dummere ting enn det.
Yes, det er fullt mulig å finne en bil til, i hvert fall her, landmiljon. Skjønner du, det ble sånn. Da kan du bare drøkke på Fornebjørn her, der er det jo 200 meter frem der hvor jeg bor, så hvis du har fronttrekka der med noen balkong, så er det opp 10-15 mil i pris. Poenget er bare at alle hus i Oslo koster jo stort sett over 12, på en måte så var det jeg prøvde, men da hadde jeg rotet meg bort, og så tenkte jeg ikke noe mer på det, og så plutselig kom det ut en måned etterpå.
Så det var litt mye tagging, ja. Og da mistet Bård tilstede til å stille opp i flere sånne... Nei, jeg har egentlig... Jeg husker jeg brant meg på krisemøte med Kyre. Brant deg? Jeg hørte det på. På at jeg sa...
Før 12 godere år-premieren snakket vi om uro, for jeg skal være privat, og da sa jeg at jeg var sitt. Jeg var nå på en prøveforestilling, så ble jeg så urolig, så Thomas Gjertsen etterpå var bare sånn, nå må du bare hjem og hvile. Ja, stemmer det. Og da kom det oppslag i, da sa jeg at jeg fikk nesten panikkangst. Og da kom det i Dagblad på hele forsøya, fikk panikkangst. Måtte jeg ringe til Geir Amnifjell i Dagblad og si at det er ikke det jeg sier engang, jeg har ikke det jeg fikk, så ble det rettet til.
fikk nesten panikkangst, som ser jo mye verre ut. Hvis ikke du kjenner med deg, så er det en som ringer til deg, og det er et tips her, jeg fikk nesten panikkangst. Det er en definisjon på selvopptatt kjendis, da sitter folk rundt med enorme ridelser, og så er det en fyr som fikk nesten panikkangst. Det gjør at jeg har sagt nei til veldig mye podcaster, fordi man har lyst til å være ærlig, man har lyst til å snakke fritt. Ja.
Og så blir det tatt ut av sammenheng, men man må jo leve med det da. Så det er ikke så farlig med oppslag heller, men du skal orke til det. Ja, men det er jo sånn der, hva var det du ble spurt om? Er det som alt mulig slags? Og da tenker du bare sånn, å faen, jeg kommer til å forsnakke meg her. Ja, det er jo sladder, være helt ærlig, fortelle hva som skjer egentlig, si ting du mener som er litt på kanten. Så alt det kan jo trekkes ut i dag, men...
føles som kanskje det har roet seg litt, pluss at kanskje folk har blitt litt flinkere til å se om han sier i en podcast ja eller ok.
vil jeg tro da. Jeg får en sånn både og følelse, jeg vet ikke hvor mange som har lyst til å føre med på den podcasten egentlig, for ofte når jeg har gjester her, så er det sånn at vi snakker i fire timer, så tenker jeg at de gidder ikke å høre på de fire timene og plukke ut noe derfra. Men av og til så smelter det med sånn, Sanna sa et eller annet om Tony Brenner, eller et eller annet sånt, og da bare VG greier da. Hun er jo perfekte dama å trekke ut sitatet fra, for hun
Hun tar gaspedalen helt i bånd når hun sier noe som er veldig artig. Hun var gjest inne på nytt forrige uke og var veldig morsom altså. - Ja, hun liker veldig godt. Passet den bra inn, eller? - Ja, kjempe. Hun sa jo at hun var sammen med en fra FRP som begynte å snakke om eiendomsskatt rett etter han fikk første utløsning.
på TV. Og da var redaksjonen på, skal vi spørre om det er greit at vi sender den her? Ja, du skal selvfølgelig ikke spørre om det, selvfølgelig er det greit, hun er jo kul da med den. Ja.
- Ja, for det går den veien at de liksom spørre gjestene. - Nei, men redaksjonen var noen enkelte sånn: "Var hun klar, er du at det..." For det var mellom en bit, for jeg spørte liksom: "Kunne du vært sammen med en håndverker, en lavstatusfyr?" For det handler om at noen menn får alle damene-debatten. - Ja, jeg stemmer det. - Og da kom en, ja, men jeg ble sammen med en fra FRP, og han begynte å snakke av eitamsskatta.
- Stemmer det? Jeg hadde jo sann her, og da snakket vi om, vi prøvde å definere drømmemannen hennes da. Og så bare fikk vi opp alle kriteriene, så sa jeg, "OK, er du sikker på at det der er drømmemannen din?" "OK, så la oss ta vekk armen hans da, er han fortsatt drømmemannen din da?" Nei, jeg må litt usikre. - Det aller gøyeste med Sanna er at hun har en sønn som heter Adolf.
Og hun har en sønn som heter Adolf. Så da trodde jeg hun tullet han. Adolf var med på backstage. Så var det Adolf. Skal du ha en godtere i Adolf? Så da var det god stemning. Adolf Greatigan? Det er jo en fint navn. Det er tøft gjort. Du bryr deg om du bare går for Adolf. Josef og Adolf og kjører...
Ja, men det er bra. Det er jo litt sånn nytt på nytt. Vi var inne på Thomas Gjertsen og sånt, og det er jo...
Ta det først, det er 9-4 jobben, ikke sant? Ja, det er mandagsmøte, nå er det klokka 10 på mandag, nå skulle jeg vært på mandagsmøte, men det har kansalert jeg, og det er greit innimellom. Du prioriterer å være her på formueveiene. Og så tirsdag er det fra morgen til 4-5, og så onsdag er det fra 8 til jeg legger meg klokka 11, da jobber jeg fra jeg står opp til jeg legger meg, og så torsdag...
ferdig opptak halv åtte. Halv åtte? 19.30. Så det er to veldig lange dager, og en ganske lang, og så fri på fredag. Ta oss med gjennom prosessen. Hvordan blir en episode til? Nå kommer det mailer om en time eller to om er det noe i dag som vi vet er en sak på fredagen.
Så denne uka har P. Williamunsen vært ute på Facebook og drukket whisky og vært idiot. Alle har visst han har vært idiot, så jeg skjønner ikke hva som er nytt her. Men da er det mandag, er det noe å snakke om på fredagen? Plus, er han har gått? Sparker vi for mye nedover? Går vi bare etter han? Sånne ting kan du snu ganske fort. Så er det noe strukturelt her? Burde Sylvie ha sett...
Altså Sylvi, trakk han fram, han hadde allerede sagt masse dritt fra før, visste jo at han var en spesiell type. Fikk den stillingen med den eneste kommittélederen til FRP, var jo han. Ja, var det. Sånn at da bare begynner vi å diskutere det, og så kanskje da vil jeg tippe at vi kanskje venter til onsdag, jeg må si, er det noe?
Vi skal ikke bare gå til enkeltpersoner, for da blir det bare de opplagte vitsene. - Det er litt avhengig, også den personen vet jo... - Topper Williamson har alltid vært sånn, selv om jeg hater muslimer, så trenger ikke kalle meg muslimhater. Han er litt sånn type.
Så på tirsdagen må vi velge 2-3 saker til. Og så skal vi ha 5 saker. Så vi velger 1 eller 2 på onsdagen, så kan vi dytte ut en av de. Det er jo den saken. Den er forsvunnet helt. Så da lager vi en miks. Da bør det være en utenriks. Ikke for mye Oslo, kanskje. Da er vi et miks. Ja.
Også har jeg snakket om gjestene, nå har vi Girl in Bread og Bjørn Eidsvåg, en rar booking, men to artister. Hva har vi, en kultursake? Nei, så det er sånn vi sitter og jobber. Hvordan kommer du opp med gjestene da? Litt tilfellig egentlig. Jeg prøver å ha, det skal være ikke den vanlige kjendis- lanseringsruta, men stor variasjon. Jeg har blitt tom hos Ylan Eriksen forrige
nå på fredagen, så da har vi Atleysson Køy, da er han litt sånn akademiker, da er det greit å ha noen mer kjente. Så jeg synes det er litt tilfeldig, litt fordi vi ikke finner ut helt hva som er bra å
hva som funker og ikke. Noen ganger funker det, noen ganger funker det ikke. - Det høres nesten ut som om, når jeg bruker gjester her, at det nesten er litt sånn magefølelse på redaksjonen, at redaksjonen har en sånn magefølelse på det, bare ja, vi tenker ikke mer over det. - Ja, det er litt sånn, nå så treffer vi, og så blir vi for kokke, ja, det går bra, vet du. Vi får til alt, vi alle får til, for det er ganske høyt tempo, og det har nok kanskje blitt mer, liksom,
med vitser og blitt ganske speedet opp de siste par årene. Det er mer one-liner-aktig enn... Ja, og at det dundrer på litt. Hvis ikke du har stått på scena eller ikke er vant til å mene mye, meninger også, men det trenger jo ikke være...
Den store vitsen, men bare at du har noe, det er noe trøkk der. Hvis du er den personen som trenger kanskje et minutt for å gjøre poeng, så er det en vanskelig rute. Men bare at du sier at hva fader er som skjer med norsk skole, vi er en gjeng med luser, er jo det bra, for da kommer det noen kort på bordet. Da finner du alltid på noe morsomt etter det. Så nytt på nytt-jobben er på en måte å
sosiale medier, Twitter og alt, ting blir jo tullet med og tatt veldig, så det er å finne ut hva er det? Så jeg bruker ganske mye tid på det hvis vi skal ha en formudskatt som vi snakker om, da bruker jeg å ringe, og det er fordelen med Nypånytt, da kan jeg ringe professor og økonomer og hva er greia her, fortell hvorfor er det sånn, er det så ille, er det noen eksempler på, og så prøve å finne ut hva er det egentlig?
Så det er gøy. Ja, men husk, jeg var jo på sånne auditiongreier på NRK. Det er langt tilbake til å begynne i 2000-tallet. Store feina nytt på nytta. Og så gikk jo den her...
- Ilusjonen om hvordan nytt på nytt for meg var jo magien TV, man visste ikke hvordan TV laget det. - Hvisste du at bit for bit, "Vi kan sangene fra før!" - Ikke sant? Alt ser jo helt, det er sånn impulsiv magi da. Og det ferdig ser ut som det er live, og så får du følelsen, og så var det et nytt på nytt manus i den garderoben jeg tilfeldigvis var i.
og dro meg gjennom arken og bare: "Gud, bedre jeg blir 12 år gammel." Den følelsen husker jeg bare sånn: "Er det vitser? Er det ferdeskrivene vitser?" Hvis du skulle ha avmystifisert nytt på nytt, hvordan fungerer det vitset? For det er jo så mye gjester også, det er noen som står på scenen, det er noen som er uerfarende. Det er to deler av manuset. Hvis jeg sier det er helt riktig, Wolfgang og Sigvard Axland, som dere har forlaget sammen,
Da har vi kanskje begynt med 100 vitser, kuttet ned til fire eller fem, og ned til fire, så leser jeg fire vitser i studio, så er det en som kommer på TV. Såpass, ja. Og da har vi liksom fire vitser, la oss si at det er Per-Villi Amundsen da,
så er det fire vitser, og det er kanskje en av de som går veldig hardt på han, en av de som er tullete, en som kanskje tuller med SV. Altså det er litt stor variasjon.
Så de er ganske kvalitetssikre, mens jeg, altså gjestene møter jo da Johan eller Isalil, og da møter de tekstforfatter, og da har de ting med seg, og så får de ting av tekstforfatteren. Men jeg vet ikke hva det er, og det andre laget vet ikke hva det er, sånn at jeg sitter jo med åpne ører. Så det skal alltid være noe improvisasjon, noe som skjer, at jeg pirker borti noe, jeg henger meg oppi noe.
eller de andre henger seg opp i noen andre sier. Så det er jo fordelen med at noe er planlagt, for da er noe planlagt, og så har du trygghet, for du har noen poenger, men så kan du
Improvisere i tillegg. - Er det noen som bare er sånn, det kan se ut som Øde Nærdrumlepel, han går jo fullstendig off-piss sikkert. - Ja, han tok da ingenting fra tekstfatterne, ikke sant? Og var helt fri og er jo en karakter da. Men det er jo på en måte komedie, stand-up også er jo lagd for å kamuflere at det er skrevet.
På en måte. Du sier noe, så kommer du på en ting til, og så er du på vei til å gå bort til vannet, snurla, sier jeg en ting til, for jeg kommer på enda en ting. Mens alt det jeg innøvner, det er jo en koreografert bevegelse, liksom. Ja.
Så alle har jo sett de store stjerne i spektrumet og sett det når spesialen kommer ut, så er det jo helt like bevegelser. Det er jo selv crowdworken og impronet publikum sier akkurat det samme på akkurat samme sted. Sånn er komedi. Så egentlig målet på stand-up er jo egentlig at alle vet om det intellektuelt sett, men du skal ha følelsen av at det er improvisert, og så bør det ideelt sett dukke opp noe som virkelig er improvisert også.
sånn at folk føler at snakket med publikum blir et eller annet som folk tenker, å det var gøy å være der den dagen. - Blir det grovest, får man en sånn feeling at dette her er sånn kringkastingsrådaktig vits, altså her blir vi kanskje lukeburt, eller her må vi gå opp til Charlotte og ha en tur? - Masse vitser som vi har på nytt, som jeg tenker den kommer aldri med.
Og så noen ganger så kommer de ikke med, men jeg synes de slipper en av veldig mye. Og så tenker de, var ikke den alt for hard? Så noen ganger så må de gå til Charlotte og bare liksom, vi går for den vitsen her, det kan hende det blir litt brokk. Han er vel ganske rundt på det, eller? Ja, han er ganske rundt på det, men jeg tror det handler litt om at de skal være forberedt også.
på at det kan komme noe brokk. Jeg hadde en vits som var da hun, Esther Pirelli, spilte Jesus i en teaterskikk i Hamar. Og så tror jeg vitsen var sånn... Hvordan var vitsen da? Neste gang skal han... Hun er jo trans, og neste gang skal hun spille Mohammed.
Jeg husker ikke vitsen engang, men den slutta med. Den skal spille Mohammed, men den var... Nei, faen, jeg husker ikke den. - Det kommer, men vi hører konturen også der. - Og så trakk de pedofili, men det har blitt litt for pedofil. Det var et eller annet sånn, så det var egentlig en... Vitsen var så grov, og den var så blasfemisk.
Men det som skjedde på Twitter, at de tok ikke med vitsen, de tok bare med pedofili og henne. De tok ikke med sluttpoenget. Og da ble det plutselig en veldig transhetsende ting. Så Mohammed-byten gikk ut? Gikk ut. Ok. Nei, neste gang skal han spille pedofil, men det blir litt for like Mohammed igjen, tror jeg det var det sånn. Så det var egentlig den mørke, Mohammed var pedo.
Så det var egentlig morsomt på et tidspunkt, for jeg bare velte alle glassene i studio. Så jeg tenkte, ja, den var jo... Men da tok de bare med to første biten på Twitter, og da ble folk veldig sinte, særlig de trans... For det er jo også en kjennsgjerning at dette med pedofili og trans, det er jo en ting som...
Verste hetserne driver med. Kødde med trans og islam, så får du jo... Jo, men så kom det frem, det var jo en blasemisk vits. Da var NRK redd for, nå kommer islam og islamistene, nå blir det bråk, liksom. Men så ble det ikke sånn. Du vet aldri hva som klikker inn, da. Nei. Men det er jo litt sånn der...
kvalitetsmarkøren husker når han jobbet i PETA og sånt, at man skulle liksom, hvis det ikke er noen kringkastingssaker eller litt PFU-lugging, så er det på en måte at da gjør vi ikke jobben vår. Nei, det skal luge litt. Jeg får veldig mye respons på at det er jo så gøy at folk sitter og skvetter når de spiser taco, eller ser på det at det er noe, oi, gikk det der an? Ja.
Så vi prøver å gå igjennom hvis det er noe som er skikkelig hardt, skikkelig grovt, eller så skal det være noe satire der da. Det skal være noe mat i den. Det skal ikke bare være pur eff. Men det er det jeg har tenkt mye på, spesielt rundt det med gautershow, så er det jo hele...
konseptet, ideen og det som du blir hyllet for er jo at det er drøyt, ikke sant? Vi slenger ut mye sånn, det har vi ikke tur til å si tidligere, men det synes bare, for meg er det pjøende holdning. Det er ingenting så simpelt. Du kan ikke der komme og si for NK, nei, de sier idverk fordi det er en parodi på en rasist som sier idverk. De kan ikke begynne med det. Det går ikke, for det hele konseptet er jo...
at det skal gå for langt. Men jeg tror folk så kjøper at det er, men man får også følelsen av det, det er min følelse av at det er ingen der som oppriktig mener de tingene som vi har sagt, det er mer sjokkeffekten og humor i det. Det er det. Så det er egentlig spørsmålet som alle komikere selvfølgelig sliter litt med, er jo selvfølgelig at er det noen kopieringseffekt her? Til unge folk er det roasting og overdrivelser og sånn som blir det mer mobbing da? Ja.
Han laveste gutten i klassen, så sitter han kule bak og roper, snøvit her og kommer matbakke til deg. Og så haha ler han, det er jo gøy, ikke kjempeforsomt vits, men du skjønner. Herregud, det er bare kødd jo. Så det er klart, herregud, det er bare kødd. Alle kjenner hvordan den svir i magen når du er 12 og 13 år, eller 10. Men det nytt på nytt er kanskje litt annerledes, det er for hvis da...
Ikke fra panelet da, men hvis gjesten sier, for det er et eller annet måte du, den som treffer hardest og best, er jo ofte at du vet at personen mener det litt i bunn. Det er jo det. Og at det er morsomt, drøyt, fordi det er en liten sannhet i bunn også, som kanskje kan være en ubehagelig sannhet da.
Og det er derfor jeg tror vi har fått den der, vi er venstrevridde alltid snakk om komikere, for vi er jo like harde og kanskje hardere med høyresiden. Altså, nei, med Arbeiderpartiet og regjeringen og SV og så videre. Men akkurat som folk der ute tenker da,
- Det mener du ikke. - Dere sitter og kødder med meg. - Dere stemmer bare med like velgevete. - Nå legger du bare noen steiner på vekta for at det skal være like vektig. - Hva er det du spiser for noe forresten? - Det er Himalajasalt. - Du spiser salt? - Ja, det er Pimp Lorsen som satte igjen det her.
- Det er en parodi på hvordan vi er det der. - Pim Lorsen? - Ja, med å spise Himalaya-salt og drikke vann. - Jeg sto på din side for inntil noen uker siden, stod den der borte, så tok jeg den bort hit, og så satt jeg egentlig bare sånn: "Hva er det han får han satt her?" Han var satt i stolen din da, og så sa han bare sånn: "Dette er mitt potetkull." Så jeg så: "Jeg sitter og spiser salt liksom." Bare sånn der, og så satt jeg og... - I en sånn trekrokke også, nei. - Skulle du smakke litt eller? Du kan få den salten ned, ikke at fingrene dine. - Ja, så to etasjer.
- Serbisk salt under der. Jeg tror det var serbisk. - Serbisk Himalaya-salt, ja. - Det er det serbiske Himalaya-saltet. - Plukket av hvite, sterke menn i Serbia. - Russland-sympatisk borderline, nesten boykot, sånn kanseleringssalt. - Men ok, hvor var vi? - Jeg må si for deg at hvis du har et salt underveis her, da. Du har det salt i farist. - Ja, det har jeg også i farist. - Det er viktig med salt.
Men det var så det punktet der også, det der... - Det hører du nå. - Jeg fortsatt trodde det skjedde med sand. - Jeg er proff, jeg hadde den på siden, jeg tok den ikke over skrittet. - Det er veldig bra. Det er litt sånn ivrig gange nå fra menyen bort hit med fargesflaskene. - Nei, nå er vi i gang. - Ja, nå er vi i gang. Det er etter punktet der. - Hvor mye har du forberedt? Har du noen plan med denne samtalen her? - Litt.
Vi snakker litt om det. Litt om det, sånn type...
Men jeg har ikke lyst til å ha for mye planer. Så plutselig kom vi opp på et sted hvor, sånn som Peter Warren var her, tenker sånn, hvis vi ikke snakker om litt finans og litt greier, så plutselig hadde vi greien her begge to. En jævlig spesiell episode. Da hadde han vært i Ukraina da, så han snakket med noen på fronten. Har du ganske snakket om økonomi og sånt greien? Formusskatten vår. Ja, formusskatten. Grunnfradrag på aksjer. Etter sluttet av NK, så visste vi mye av skatter. Det var fannestert, altså.
Nei, men det var det punktet der. Øhm...
Spørsmålet mitt, apropos manus, finnes det venstervridd og høyrevridd humor? Nei, ny på nytt går det bare etter der makt er, og hvem som styrer og hvem som tar beslutninger. Det har ikke noe med høyre og venstre side som gjør det, men hvis du tenker de gangene man har en 17-åring som skal bli sendt ut av landet fordi moren og faren løy for 12 år siden, eller 13 år siden, eller...
eller andre sånne enkelsaker, så du har jo som komiker utgangspunkt, du har jo lyst til å forsvare den svake parten. Det vil jo alltid være sånn, så prøver man jo å ha en eller annen vits man har, vi må ha et system her, og så videre, men det ligger jo veldig med av de sakene, så blir det fort at man går etter der
Der avgjørs for konsekvenser, hvem det får konsekvenser for. Det er natur eller det er den enkle mannen på en måte, det store systemet. Så det blir jo veldig fortsatt sånn, så vi kan ikke si at man ikke kan av og til vinkle, prøve å se ting i en større setting og prøve å være opptatt av, ja vi må ha noen regler og alt det der, som er alltid de store dilemmaene.
Men et satirprogram vil jo alltid dra seg mot å forsvare og se på konsekvenser ting får. Og vi kan ikke kalle det venstrevrid, men det kan fort bli tolka sånn. For Arbeiderpartiet og SV og de andre partiene tar jo også masse avgjørelser som går ut over den lille mannen. Men da er det jo på en måte...
Den lille mannen er da ikke de som flytter seg veis med den formue-skatten, på en måte. Men er det noen typer som du vanligvis kan beklage på? Det er ofte lettere kanskje å få en felles humring av klassisk Trump, klimafornektere, Israel. Ja, det er jo det. Og det er derfor vi prøver et vanskelig tatt. Nå må vi snakke amerikansk fort. Kan vi sitte og...
Trump er dum og tjukk og teit, det er jo en så kjedelig komedie. Så vi må jo forbi der, så vi prøver å diskutere, er det noe vi faktisk kan si? Når vi snakker amerikansk politikk, da spiller vi plutselig baseball, for det er så mye bra satire på amerikansk politikk, så det er vanskelig. Men norske komikere kjenner jo noen av det, og det er jo...
som alle kulturmiljøer i Oslo og i Norge, det er veldig små miljøer. Jeg merker at når det skjer store ting, og gjerne det er kampanjer eller en mening, eller at det skjer noe som komikerne reagerer på, så reagerer de veldig unisont. Det er sjeldent det er noen motpoler der. Hvis det er noen motpoler, så hører du ikke den andre siden.
Det er min opplevelse. - Kanskje, jeg føler politikk. Det er vel bare generelt, hvis du tenker deg scenekomikken, så er stand-up og scenekomikken det hardeste jobben. Du skal få folk til å le og de skal sitte der. Det er veldig mye snakk om privatliv og sex og ting du har opplevd. Det er stand-ups grunnskjel også.
Jeg husker jeg var på stand-up i Sør-Afrika, og tenkte det var så gøy å være på stand-up i Sør-Afrika, for der kan du mye om ras og rasism og masse sånt, men nei, de snakket om dating, de, og jeg slått opp i kjæresten min. Du er litt hjemme her. Ja, for det var det de ville høre, de som var der. De ville jo ikke høre noe om enda en apartheid-vits. Det hadde de vel ikke hørt. Alleia-apartheid-vitser. Så det er jo sånn, så...
Unisont om politisk, så føler jeg det er litt spekt. Det er nok en del høyere folk. Komiker driver jo privat næringsliv og små bedrifter, så det er nok folk som er mye venstre og høyre. Det er skuespillere og komikere spesielt. Det ser ut til å samkjøre veldig når det er sånn typ...
Palestina, Moria. Ja, det er det jo ikke. Men Palestina har jo blitt en veldig... Hvis jeg hadde lagt ut noe...
Har man som å slippe gisselene fri på Instagram, så måtte jeg jo logge av og flytte av på kibbutz. Og det er jo ganske ukontroversiell mening, egentlig. Men det har blitt veldig hardt, ja. Men det er med noen veldig mye jenter, og folk er veldig...
Og det var litt artig fordi, som jeg kan bli irritert over, første gang vi hadde, han Svendeby var i Ny på Nytt, han unge høyre lederen, og da var det akkurat terrorreaksjon, ikke sant? Da gikk jo han på Hamas selvfølgelig, og Palestina, han kjørte hardt på, han var brei pensel, ufølsom brei unge høyre pensel.
Men da ble folk veldig sint av krinkassisråd, og det var mange særlige på eneste sida som dette kan man ikke tulle med. Og to uker etterpå så gikk vi etter Israel. Men da var det greit. Det var ikke at du ikke kunne tulle med det, det var bare at de var ikke enige. Og det er litt kjedelig at det ikke var fair and square. Vi vil ikke gjøre nær av Palestina, bare Israel. Men de later som det er for alvorlig å tulle med, men det var ikke det.
Har du sett de der... Hva, de blir provosert? Ja, men så byr vi alt. Men isepalstina, den er vel sånn, det er helt utrolig. Og så...
en tidløs, folkesplittende maskin. Men nå må jeg si at Israel-pastina har vært delt. Det er ikke så mange som synes det Israel gjør nå. Det virker som det er på rett spor. Stor forståelse av de har ikke noe annet valg. Hører ikke så mye av det de har rett til å forsvare seg nå. Noen har lyst til å nyansere det litt og dilemma til Israel, men det virker jo helt kokko.
- Kaka er ganske rundt om i Vestligverdenen. Den israel-politikkakestykket er mindre og mindre. Er det ikke det da? - Jo, det er som penneren har svingt veldig. Det er bare samlingsgrunn på tall og maktforskjellen, så det er helt klart at den penneren har gått mer og mer.
Vi får det rett inn i, du ser det i bildene, ikke sant? Den vanlige retorikken som Israel har brukt, det kan jo ikke funke når du ser de bildene. Så...
Men det er de kampanjene jeg synes er litt sånn pussig med tanke på skuespillere og komikere. For eksempel den her med at, har du sett den der? Det er ikke kontroversielt å si at det er aldri ferdig å stå barn. Det var jo veldig mye sånn negasjoner. Jo, men det er ikke kontroversielt å si. All politikk til side, det er sånn...
drepe barn og bombe, sånn de gjør, det er ikke greit. Det er helt fair ting å si, så det er egentlig mer sånn, har du noe effekt at norske kjendiser engasjerer seg? Men
Men det er sånn olydende at hvis du da ikke backer den kampanjen der, så er det en slags antites at da synes du det er ok, at barn kan gå med i krig. Det er jo ingen på noen sider. Og det er særlig, er ikke det sånn kvinnelig influensersikt, kvinnelig influenseraktig, hvorfor har ikke du uttalt at de passer på hverandre, de...
De følger med på en måte. Men det kan jo være at Norge har vært ganske friske mot Israel i kritikken, så det er klart at det kan jo være at de også merker en sånn... Folket vil ha kraftige signaler til Israel. Så man kan gjøre narra da, men det kan jo ha en liten effekt også. Men om Israel blir sånn som Norge mener, det er jo ikke så sikkert da. Men det...
Det kan jo ha en effekt. Jeg var faktisk midt i, det var ikke langt, kanskje en måned, jeg husker ikke, et par uker etter terrorangrepet, så var jeg liksom, ok, her må jeg føle at jeg har lyst til å gjøre noe. Og da var det snakk om kanskje gjøre noe med ambassade, PLO, fra norsk perspektiv, da ser jeg liksom hvordan vi orienterer dette her fra norsk perspektiv, og så dro jeg bare i håndbrekk i siste øyeblikk bare sånn. Bare kjente at, ok, er...
Hva er oppsiden av dette her? Det er personlig interesse her, men hva er det egentlig jeg vil? Hva er det jeg virkelig vil inn i? En direkte parallell som jeg synes var vanskelig å orientere meg, var denne vaksineringsperioden desember-januar 2021-2022. Det er for...
- Gresset er for tørt da. - Du kan jo ingenting om det, jeg kan ingenting om det. Du skulle snakke med en israeler, du måtte bare sitte og høre på han. Hva skal man mene om at det er utrolig trist? - NRK super pluss, går naivt inn med åpent sinn. Det var sikkert en god beslutning, men man har litt lyst
Jeg tror kanskje, hvis jeg skal være helt ærlig, det er kanskje noe med meg at jeg har lyst til å signale og se litt at jeg er ikke noen steder. Jeg er så apolitisk, se hvor apolitisk jeg er. Det er fristende å være sånn type, ja.
Det er jo veldig kjedelig å sitte og høre folk skal snakke om Israels palestina med lav kompetanse. Det er kjedelig. Det er også den noviteten at det man gjør og bruker så mye Instagram-tid på eller et podcast-tid på som amatør, som uvittne på at det skal ha noen påvirkningskraft. Det er det som tror ofte bare får forletta en egen. Men hvis ikke vi hadde blitt berørt
at den store majoriteten ikke hadde blitt berørt av de bildene vi ser nå, eller som vi så i Ukraina i starten av, så er vi jo på ville veier. Det er
- Tenker jeg da. - Men hvordan, for det er sånn der... - Men det er det, men... Jeg får masse, "Kan ikke du legge ut noe sånn?" Jeg gjør aldri det, jeg tenker bare på den nytt på nytt-jobben. - Er du på alle medier da? - Jeg er på Instagram, ikke så veldig vri på Twitter. Men jeg føler at jeg tenker liksom at, i forhold til naturserien jeg lagde også, så kommer "Kan du gjøre sånn og sånn, kan du gå ut mot det?" Så har jeg vært sånn, "Nei, jeg går ikke ut med enkeltsaker." Det er en fordel tilfelligvis å ha det som nytt på nytt sak også.
Det er deilig å ha prinsippet, eller at jeg ikke får lov, og så kan jeg sikkert gjøre det litt, men det er deilig å si at jeg ikke kan være veldig streng. Jeg husker du hadde, du sa i et eller annet intervju at du får henvendelser, så sa du at du snakker på henvendelsen, jeg skal bestemme på mail, så skal jeg tenke på det. Aldri svar direkte. Nei, jeg gjør det. Det aller flauste er at jeg har sånne Facebook-konto-
som er blitt profesjonell, blir sånn, jeg vet ikke om du har sånn, at da får du sånn standards, da når noen sier noe, så får du autosvar, så kommer det sånn, din jævla muslim elsker, jeg skal komme og voldta deg og kona di, så kommer det svar fra Facebook, takk for en hyggelig henvendelse, vi skal svare deg, så straks vi får...
Det er veldig gøy. Det er jo etter som Giske hadde også, det husker jeg, jeg skjønte ikke om Giske-kontoen var ekte, eller hvilke som var personlige, eller hvilke som var... Det var borte fra kontoremeldingen min på NRK, det var... Du er kjempegod i det, men jeg er på ferie nå, så la oss ta den når du kommer tilbake igjen. Litt samme type effekten. Men en av de... Jeg får ofte noen som er sinte, og da sier de at...
"Dette var langt over streken, jeg reagerer veldig på dette her." Da svarer jeg at det var litt ufølsomt, men det er et av de beste verktøyene til en komiker. En følsom komiker vil jo ikke ha, vi skal jo være per def ufølsomme. Så ja, sånn er det noen har mer touch på ting,
Det er generaliserende. Dette er veldig generaliserende. Ja, det er jo det vi komiker driver med. Vi generaliserer, vi er ufølsomme, vi pirker bort de ting som er bonde. Og det pleier å være et ganske ærlig svar. Kanskje jeg var litt for ufølsom, men jeg skal tenke på det. Det er ikke så hardt som Ricker G. Weiss å si bare fuck-følelsene dine. Jo, men det er jo egentlig det samme da, men det er bare for å forklare, bare si sånn, du, ja...
For noen er veldig følsomme på veldig mange temaer, og noen kan være følsomme på å telle ufølsomme, helst ikke tull med havremelk, for det er veldig viktig for meg. Noen kan jo være sånn også. Så det tenker bare vi på oss sine.
Men hender det at ting går personlig? For det er noe vi snakker mye om i podcasten her, og det er jo sånn jeg prøver å praktisere til beste evne, er jo ikke å ta noe som helst personlig, med mindre det er en liten indre krets som jeg lytter til og som kan gå inn på meg. Ellers er det mest som dukker opp, preller på en måte av. Ja, det preller stort sett på meg også. Jeg vet ikke, jeg har ikke noen sånn konkret eksempel på 8, men det hender... Alder, erfaring, trygghet,
- Det er jo jobben min på en måte, så det er apropos den, når jeg ble gjort nær av den avisen Oslo og jeg, så er det glemt. Det er ikke glemt da, du husker det, men det er ikke noe viktig. Og så får man veldig mye ros, jeg får ufortjent ros, og noen ganger får jeg ufortjent dritt, du må bare ta det.
Det husker jeg fra å jobbe i NRK selv, og det legger merke til at det er, det synes jeg er litt synd. Fredrik Solvang
Jeg er god på det. Når programmet blir kritisert, så er det ikke sånn at det kommer en redaksjonsredaktør inn og dekker over. Jeg kan se på noen NRK-personer etter at når det først koker som verst, så er det en eller annen i systemet. Du kan gjemme deg litt i systemet, og det synes jeg er en jævla uting, for da får du litt den der jeg gjemmer meg inn på marinlyst til stormen går over. Det er noe litt sånn...
Jeg liker også å svare at jeg har fått litt sånn helst ikke gjøre det så mye, fordi hvis de tar det videre til innkastingsrådet, så må alle mailene og alt dokumenteres. Har det vært mye oppi det, eller? Nei, da har det ikke vært jeg. Da er det prosjektlederen som går opp. Men det må være litt samstemsvar, sånn at ikke jeg er sånn, Bård sier sånn, ja, vi gjorde feil her, ja, sorry. Så kommer det plutselig en sånn rallying fra meg, så jeg sitter litt stille i båten.
K-rådet, det er jo... Hva er det sånn? Det er...
Har det noen konsekvenser? Nei, det har ingen konsekvens. PFU har jo konsekvens, men et kringklassisk råd er jo bare synsing. Så du tenker deg egentlig bare litt om hvis man har vært for hard med enkeltpersoner, som bare sånn, nå dro vi bra på her, og så går det kanskje en uke eller to. Stortingspresidenten som gikk av, Hansen som gikk av før...
Så det var bare en liten periode. Det var noe rot med noen boliger der også, så da dunket vi til på hendene, og så viste det seg at det ikke var så veldig mye, det var ikke noen skattegreier likevel der. Sånne ting kan være sånn, men...
Jeg synes vi kjører politikeren litt for hardt. Det her kommer vi ikke på den her naturserien, eller oppsynsmannen. Det er sånn, med en gang vi har lyst til å adressere et eller annet problem, hvis det er miljø, så går vi rett til miljøministeren. Miljøministeren, her må du ta ansvar, her er det sviktet innbent. Person sitter her i to og en halv måned. Som jeg har lært mye om politikk, det er jo
Ministeren sitter jo nesten bare puppets i et system av byråkrater og departementer. Og derfor i oppsynsmålen gikk vi nettopp ikke etter politikerne. Fordi de er så flinke til å prate det bort,
De skyver ansvaret et annet sted. Jeg hadde et intervju med ordføreren i Volda, for det var torskoppdrett der og torsk hadde rømt og sånn, og da er hun sånn: "Ja, det var det forrige kommunestyret som la arealplanen for at det, så vi begynte i høst, så vi har bare fulgt opp en arealplan som startet, og det går jo ikke." Og det er jo noe annet, og den skillen som journalist har jeg heller ikke til å få følge.
- Det er litt trist, men det er de typene der som bare har landet i politikken. Det er en fullstendig turn off. - Men miljøministeren beba ham på kaffe rett etter lanseringen av oppsynsmannen, for han skjønte at dette engasjerer, så han tok en kaffe og da er det bare
Han snakker jo i vei, han. Han snakker jo, han er jo en sånn... Fikk du følelsen av bare at du tar kaffe for kaffeens skyld, liksom? Eller bare sånn, nå har jeg gjort... Jeg vet ikke helt hvorfor han ville, jeg har vært usikker selv, men jeg satt og drakk kaffe, men han sitter jo med statssekretæren fra Senterpartiet. Jeg føler at det er Senterpartiet som ødelegger alt det med natur, mye av det.
Men jeg sa hva jeg hadde opplevd, og han fortalte litt hvordan det funket. Så det triste med natur og miljø er at de har så lite, du føler ikke at det er de som bestemmer. Nei. Det er næringsdepartementet, kommunaldepartementet, regjeringen og
- Er det den forhengen du satt med igjen etter serien? - Ja, og det er det samme med de som kartlegger natur, de kartlegger og finner ting, og så opplever de likevel at det ble vei her, det ble næringseiendom, det blir ikke hørt. - Vi er jo et lite land, men det er så langstrakt, og bare med de tallene, de arealene som du kom fram til, 44 000 inngrep,
i naturen, hytter, veier, det var eksklusive vindkraft. Når du ser de myldre på en kart, hvem er det som har den fullstendige oversikten av hva som foregår? Det var det de ikke hadde.
Det var jo det vi fikk fram, mange fiksene har opplevd, at her er det jo faktisk ikke kontroll. Fordi en liten kommune kjemper for sitt liv, skal ha vekst, stå på vilje, og så gjør nabokommunen det, og så kommer fylket, og så kommer staten i tillegg til litt, og så forsvinner det bit for bit. Og så er det selvfølgelig noen natur må vi ta, men du vil jo ha oversikt.
Så jeg har aldri fått så mye tilbakemeldinger noen gang på noe jeg har lagd. Det har bare hamret inn i boksen. Og særlig også for folk som blir sånn, oi, nå skjønner jeg mer. Dette her er jo ikke bra. Så hva var rationen på skryt og pepper da? Nei, nesten ikke noe pepper helt. Det er noen som er sånn, du er jo veldig, du ser jo, det er veldig ensidig dette her nå og sånn, men det har vært veldig stille altså. Så jeg tror de har, og så har jeg jo liksom en sånn,
- Håp om at følelser, de går opp og så forsvinner de igjen. For fem år siden skulle alle plukke Q-tips i fjære her. Nå skal det være palestine om fem år, så er det kanskje ingen som bryr seg hverken om Q-tips eller palestine her. Mens kunnskap er noe som sitter tross alt litt bedre, håper jeg. Man gjør det. Vi skjønner at det faktisk ikke er så mye natur.
som det vi har trodd. Og det er ingen som har oversikt. Så jeg har litt håp om at den serien kan sette litt lengre spor enn bare en sånn engasjement. Det er jo også at man får seg til å tenke... Jeg har måttet sette på pause flere ganger på første episoden, og det er ikke så mye som skjer der, annet at du går opp på en toppe
- Det er litt slow TV, det er jo det. - Det er ikke meg i en måte. To lokaler oppe og nydelig utsikt, og så er det på en helt vill vindmøllepark, og så tenker jeg sånn,
Jeg er jo veldig opptatt av den demokratiske prosessen, den demokratiske illusionen, og hvor fort... Dette er helt enorme konstruksjoner, når du bare får de gode bildene fra den episoden der, hvor du ser hvor liten du er, hvor de enorme bindene er. Det er helt sinnssykt. Jeg får litt gåsø, jeg har litt problemer med store menneskeskapte objekter. Det var nesten så brutalt at det var fett. Det var nesten...
Det er jo helt vilt hva vi har fått til. Jeg er jo heller ikke noe veldig vindmølle. Jeg er ikke sånn motvind.org. Jeg er jo opptatt av klimakrisen også. Men det er jo lett å se at det er noen lure steder å sette opp vindmøller, og det er noen ulure steder å sette opp vindmøller. Og så i tillegg, du har torskoppdrett, Eida, belgiske tannleger.
som startet torskopptrett i Norge, som for meg virket som et veldig vågalt eksperiment. Og sammen med vindmøllene, som er masse utenlandskapital, så det føles ikke ut som vi har noen kontroll, eller at vi sitter med vinnelåd her. Ja.
Det er jo direkte ganske mange nedsider med oppdrettsnæringen som vi på en måte ikke vet langtidskonsekvensene. Vindmøllen er jo mye mer statisk. Vi kan mestemere så mye fugleliv, såpass mye asfalt. Skulle gjerne gått mer under vann, for det som skjer i fjorer med oppdrett, sånn er jo for meg...
Apropos penger av makt, hvordan det er sånn vi skal ha femdobler, vi skal gå på, for det er så mye penger, og det er penger også på plasser hvor de trenger de få arbeidsplassen de kan ha. Fikk du noen inntrykk av hvor fritt frem det er å etablere oppdrettsnæringen? Ja, de har satt av realplanen til oppdrett, og det er jo det han Nikolai Vinge som er med i serien, som prøver å kurse kommuner i, at dere har en gammel realplan til at her skal være oppdrett, men
Den kan dere forandre. Nå vil jeg se konsekvensene. Og så er det en sånn, det som man later som det er, eller noen kritikk var noe, en som skrev i kronikken at liksom, eller Johan R. Pollestad, Senterpartiet, er sånn, skal naturen være for at Oslo folk skal ha en fin tur, ha det fint, eller skal vi ha arbeidsplasser og vekst i distrikten? Min erfaring er at de som er mest forbannet er jo ikke de som bor i Oslo.
De som er mest forbanna er de som bor i den fjorden, bor ved det fjellet, ser at det er fullt av lus, all fisken dør i bekken, eller vindmøllene kommer, eller skogen forsvinner. For jeg kan jo bli følsom på det, men jeg hadde blitt mer følsom hvis jeg faktisk bodde i Fittjar eller et eller annet sted, og så at...
noen ble kjemperike. - Her er det problematisk i demokratisk å si at det er på ingen tidspunkter i 2000-tallet, 2010-tallet hvor tingene sannsynligvis har blitt avgjort, hvor man da har en direkte inngang via stemmesedlene eller noe som helst påvirkning, eller hvilke parti er det som er pro imot at det skal være vindmøller der, men ikke der, eller at det ikke skal være vindmøller helt tatt, at det bare er sånn det er bare...
Man må gjøre opp nesten sin egen research for å finne ut hvem er det som ikke har satt opp, hvem er det som eier, hvem er det som tjener pengene her, hvor går strømmen, hva slags avtale ligger til lønnen her. Og så er det jo de som får bygge ting i dag, sier jo liksom endelig fikk vi av, nå har det løst seg, det er en lang prosess. For det er klart ...
De som skal bygge hytter eller vindmøller eller industrie, de har jo nømt apparat, ikke sant? Det er dronebilder og vakre plansjer, og det er sånn, og de får en kartlegging. Nei, den er ikke så bra en kartlegging. De kan få en kartlegging til, de kan gjøre sånn. De maler på. Så det er jo på en måte, det er noe bra med engasjement, det er noe bra med penger, for det finansierer ting, men
Det durer jo på, mens de som jobber med naturverden og biologer, det er noen plansjer, det er en overhead, kontra verdens feteste infopakke, som gjør at jeg tror du klarer ikke å stoppe det. Det virker i forhold til næringslivet, tech-igantene spesielt, det skal vi ha en prat om i skoleverket, hvordan ...
hvordan pedagoger og tech-verdenen har erobret skoleverket med disse AI-mæringene. - Nå kan jeg prate med deg. - Vi kan godt gjøre det. Skoleversjon av Israel og Palestina med AI-mæring.
Det er hvordan næringslivet har funnet inngangen for å sette i gang prosjekter utenfor både debatter, offentlig oppmerksomhet, og at ting har veldig kommet til point of no return i det vi får vite om det. Det er klart at i forhold til at jeg er fra Oslo eller Østland og ikke skjønner det, så jeg får jo en viss...
sympati med de små plassene, for det er jo virkelig en kamp om overleving, ikke sant? Som gjør at vi kan få fire arbeidsplasser, og hvilke kommunestyre er det som sier nei til det? For det er fire familier det, som bor der. Som gjør jo på en måte dermed, så vi vil jo ha folk i hele landet, men da er jo på en måte naturen en gissel da, som du er villig til å, ikke en gissel, men du må bare offre det.
Så noen plasser så får jo folk lov til å gjøre de villeste ting for syv arbeidsplasser, som ikke hadde gått noen andre steder. Så da er du egentlig skulle storsamfunnet gått utsatt for sånn, vi hører hva de sier, men det skal ikke bo folk her, akkurat på denne plassen her. Jeg skjønner dere vil det, men det bor 17 stykker der, og så er det kjørt. Det kan ikke holde på å ta mer. Men det er jo ganske det er ganske det er vanskelig det er vanskelig å gå til valg på det.
- Ja, det er det. Og plutselig alle sløseriombudsmann, så er det bare virkelig alle kommunene sliter med økonomien i utgangspunktet. - Du gjør det. Og bevaring er jo også på en måte lik stillestand, på en måte. Og stillestandspartiet, men det er det kanskje du har lyst til, noen som bare sier nei, vent litt.
Vi skal ikke det. Går til valg på markagrensa, ikke sant? Markagrensa har jo ganske stor oppslutning. Det er en parti som sier vi skal drite i markagrensa, bygge huset inn i en flers og dyrt i Oslo nå. Det er jo en mening, men den har ikke så bred appell i Oslo, den. Helt tiden har den. Det er sånn... Ja, det synes kanskje du. Jeg tenkte på om...
Har du satt deg særlig inn i kjernekraft-verdenen? Ikke så mye kjernekraft, men jeg hører at folk her gnår det ganske mye om kjernekraft. Det er populært materie i podcastene. Jeg opplever at kjernekraft er for å unngå å gjøre de andre tingene. Selvfølgelig at det må sjekkes ut, men jeg kan ikke noe om det. Jeg bare hører at folk sier at det tar mye lengre tid enn det man...
Skal du tro. - Du var jo tidligere Belona supporter? - Ja, jeg var Belona supporter inntil de begynte å samle oppdragsnæringen, og da sendte jeg mail til Fredrik Haug at hvis du får penger av Salmar så trenger ikke de 200 kroner i måneden fra meg. - Når var det? - Nei, det er nesten 6-7 år siden.
- Så der gikk det opp? - De samarbeidet med Salmarie og et oppdragsnæring. - At vi får lov til å komme og se hvis ... - Nei, det er bare ... Grønnvasking er jo perfekt for oppdragsnæringen. Så samarbeidet med dem var sikkert topp. - For det er jo det paradokset som oppstår med kjernekraft.
Hvis de potensielle virksomheten er jo at miljøvernet har jo tradisjonelt sett veldig, eller hatt det som et fareobjekt, et hatobjekt, og så er det kommet opp. Nå er det jo store dilemmaer.
vi kan unngå all naturingripen med en ekstremt mer arealeffektiv ... - Det er ikke veldig fristende, men akkurat derfor er det veldig komisk med de vindmøllemotstanderne, for da er det vindmøll oppleggene hos Folsen, er det samer, natur og ungdom, det er motvindfolk som ikke tror på vaksine og som går med aluminiumsatt, og det er konspiratorikere, så det er en røre i det opptaket som er ganske artig. - Tore Sagens,
Akkurat det samme. Han slang meg godt under busten her, og det var morsomt. Men han sa sånn, Harald, hva synes du om kjernekraft? Og Harald bare sånn, ja, interessant. Jeg er interessert, men jeg har ikke lyst til å være en av de folka. Så da er du Putin-apologet.
og det hele. Jeg føler jo at vi med kjernekraft skal rett over teipe en munn når du sover. Hvorfor det? Det er egentlig bare det. Hvorfor det? Jeg vet ikke, alle de som opptaler kjernekraft, hvorfor er det sånn? De som er imot innvandring, altså imot ulv, vil også drepe ulv, da henger det ofte sammen. Jeg skjønner ikke hvorfor det er sånn. Det skal ikke ha ingenting med hverandre å gjøre. Ja, det irriterer meg, men det synes jeg ofte vittner om
folk som har lastende meninger, der fanger jeg opp egentlig de samme greiene på venstre og høyre siden. Hvis du kan si to ting du backer, så kan jeg fortelle deg resten. Ja, det er det. Det går begge veier. Det irriterer meg litt. Svaret på kjernekraft er bare, jeg har ikke satt noen linje i det. Kjernekraft er jo bra. Noen sier, ja, la oss subsidiere Sverige med kjernekraft, for de har kompetansen. Kanskje det er redningen. Vi må tenke, det er jo en klimakrise, og vi må tenke
Vi må ikke låse oss til noen løsninger. Energikrise. Hørte jeg var sånn politiker da? Det var det jeg gjorde med nyministeren. Det er litt sånn, som han ene svarte på, det var litt sånn,
Det er noen sånn argumentasjon du ikke kan argumentere mot. Kvinner er viktige, eller naturen er viktig, eller...
Det som truer naturen mest er klimaendringene. Men jeg har ikke, vi har ikke, når vi har saken på ny, så setter jeg meg bare sånn, fornissende, kanskje det ringer noen eksperter, noen har ikke hatt kjernekraftsak der, jeg har bare lest, jeg har hørt podcaster, og han, noen, og noen sier, det kan gå mye kjappere enn det de motstanderne sier og sånn. Og jeg er jo helt enig, sikkerhetsmessig, ikke er det jordskjelvfære, vi er jo drit av å gå på høyteknologi. Så jeg,
Jeg får. Men er det opplevelser av, spesielt også med, det synes jeg er interessant, jeg husker ikke hvem som nevnte det først, men det der med Douglas Murray som sa sånn, det jeg misliker mest er personer hvor du vet at de har lastet an i meningen sine, for da viser du at du
Du har ingen egne meninger. Det er kjedelig, ja. Det er de fritenkerne som tiltrekker meg som bare sånn, jeg kan ikke plassere dem i noe som helst båse. Vi har bare tenkt gjennom ting. Det synes jeg er gull verdt, for det er de fritenkerne, eller motstykket til fritenkerne, er ofte de som har lastet en meningstidende, og de har ofte meningene som er begrunnet i at du bare skal, jeg må stikke og sjekke på de nettsidene, der står det forklart for deg.
Og så må vi få inn at vi er påvirket av hver det land vi er i. At det er så mange klimaskeptikere for eksempel i Norge, er jo flere ved et oljeland. Det er en viss oljepropaganda her som vil bli påvirket av. Hva legger du i klimaskeptikere? Vi er på tredjeplass over klimaet som ikke tror på menneskeløp til klimaendringer. Så det gjør vi på.
på første, USA på andre og Norge på tredje. Så det er ikke så stas det, men at vi blir påvirket av det, og at vi har så stor vannkraft for nybærens sky, det gjør sikkert motstanden mot kjernekraft ganske stor. Så det er viktig å prøve å tenke litt om hvorfor mener jeg det egentlig, hvorfor er det motstand mot dette her nå?
Jeg synes jo det er sånn, når den apolitiske meg våkner for fullt, at jeg bare sånn, nå var jeg enig med Rødt, fy faen, jeg kan krysse av den. Det er jo det som er kjernekraft-biten, at det er, du besøkte jo dette,
Google Tomta, som er bare sånn kom til å bli et hinsides energihøl. 25 prosent av all strømmet til usålning i Norge. Nei, det er jo helt ust. Og så er det 100 arbeidsplasser, så det er bra for skjeden, for de får 100 arbeidsplasser, men tenker jeg, så mye strøm for 100 arbeidsplasser, det er en rar bytteandel, og uten skatt.
Fy faen, men hvordan var det å være der og se de arealene? Nei, det skal sies arealet, vi var jo inne på plantasjeskog, selve skogen var plantasjeskog, så det var ikke noe sånn, det skal de ha, det var ikke noe sånn... Det var ikke urskog liksom? Nei, det hadde aldri gått, tror jeg. Men det blir jo veier og lys og ting, altså det...
Så det er egentlig eksempel på, det var en liten klikk i skjeden som hadde hemmelig møte med Google og jobber sånn, og endelig fikk Løvensås solgt litt skog til en masse penger. Og klart, hvis du får til 100 høyteknologi arbeidsplasser i...
I skjeden er det veldig bra. Ingen garanti for at det blir norske folk som jobber der? Nei, det er litt det. Og det viser seg etter hvert nå i sak i 2031, det viser seg at det kan like gjerne driftes fra India, alt det, ikke sant?
Det er den feelingen at vi får sånn der, hvor er vi bare så jævlig naive og så jævlig glad når Google gir oss litt oppmerksomhet, at vi bare legger så hinsits på rygg. Men hvis vi hadde hatt veldig mye strøm, så hadde det vært greit hvis det hadde vært for, men nå er det plutselig... Vi hadde jo det. Vi hadde. Så nå er det jo, da må man jo, da blir det jo solcellepaneler, så bør det nesten ha vindmølle bak der, ta enda mer, og så har jeg sagt, da sier du B, vi må bare gjøre noe.
Solcellpanelen, fikk du noen inntrykk av hvor svært planen er? For jeg har jo skjønt at det er noe som er jævlig ineffektivt i Norge. Er det sol? Jeg vet ikke, jeg vet bare at det ble ja til der vi var og sjekket med den verneverdige skogen, der ble det banket gjennom solcellepark nå. Så da ble det ikke hørt de biologene vi pratet med. Det blir vel ikke hørt, altså. Det er vel...
blir noen av de biologene hørt, egentlig? Nei, og det som jeg liksom ikke trodde mine egne ører og øyne var jo nettopp det at man kan selv bestille utreder og kasten og bestille en ny igjen.
Hvis vi to skal bygge, vi ser utover her nå, vi to skal rive den åsen vi ser bak der, der skal vi bygge solceller. Og så ringer vi noen biologer som sier at her var det forskjellige rødlister, mye sopp, det er mye sånn, den gamle er ikke sånn. Så kan vi rive nye stykker, så kan vi ringe nytt firma.
Og det er bare MDG som har lagt frem på Stortinget at det bør være, vi må bryte bånda mellom de som skal bygge og de som skal utrede. Det bør være bare et, vi bestiller en kartlegging, og så får du et firma. Og den rapporten skal være offentlig for alle. Og det er bare, men det gikk ikke gjennom, så det er sånn som jeg håper liksom, det er strukturelle ting, det er strukturelle ting, bare klubb det gjennom liksom.
Det er alt sånn transparensforslag. At de ikke bare er nesten på autopilot. Hva skal vi gjøre i dag? Vi skal banke gjennom det. Det er bare så enkelt som det. Alle liker å prate om at det skal være transparent. Men det var jo, det husker jeg da. For jeg var jo så glad i å fiske. Jeg har alltid vært glad i å fiske. Så nå på 80-tallet med Alta-aksjonen, da var jeg for ung. Men så kom det jo på 90-tallet, så kom det dokumentarer.
om alt det, og da var det det samme der. Staten også fikk noe til å kartlegge fugl- og dyrelivet der, og da fikk de en dårlig rapport, og da skrotet de inn, og så lagde de en ny rapport. Så staten har jo også gjort det sammen. Det var sånn, samme F, den demningen skal opp. Det skal skje. Samene skal ikke bli hørt. Så det har nok ligget litt grunn på noe av den naturverninteressen min, selv om jeg var alt for ung til å være engasjert i det.
- Hadde du bytt på sånn fiskklat på en sede, så kunne du, hvis det ikke ble underholdende kulturverden, at du hadde gått mer i aktivistretningen, tror du? - Ja, kanskje. Kunne absolutt det.
Klima er jo så... Selv om jeg er så vidt opptatt av klimakris også, så er det ikke sant, det er så svært. Det er hele verden, det er så enormt strukturelt. Vanskelig valg og store forandringer som må til, mens natur er jo noe, tross at konkret er kjempe for den, kjempe for den, hvor viktig det er med prinsipper, hvor viktig det er med de som noe skal bevares. Så...
Det er derfor jeg tror det engasjerer mye folk, for du ser når noen er slemme dyr, folk klikker jo mye mer enn mennesker, mot mennesker og natur også, for det føles som det er noe stemmeløst her, og tapt for alltid. Jeg synes det er synd å dele debatten opp i den måten
lokale eller nasjonale inngripe i naturen som er veldig sånn irreversibel direkte ut på dyreliv, arter, mangfold, hele den biten der. Det er sånn som Dag Hesten var og pratet mye om,
Denne overdrivelsen med at en klimakrise og økt temperatur kommer til å ødelegge jorda eller naturen, det er jo paradokset. Er det noen som kommer til å overleve og utleve oss, så er det nettopp naturen. Den er jo ekstremt tilpasset i ti grader oppå ned. Men det er de natur-ingrepene som vi direkte gjør, som har en direkte konsekvens. Hesten er vel opptatt av at når det blir klimaforandring i tillegg, så blir ting sårbart på en annen måte også.
Han er jo en ganske nøkter type. Han sier at nå synes jeg faktisk det er krise. Nå vet vi ikke bare at det er et aspekt. Vi mister natur, vi mister rekreasjonsområdet, noen flere rødre i starten, men det er jo et aspekt her at det er farlig for oss også. Det kommer han inn med. Han føles som en voice of reason.
I min bok da, sa han sikkert noe. Men tilbake til de havene, så er det sånn det omfanget der og konsekvensene av, hvor mye lekkasjer er det for de oppdrettsanleggene? For det er noe du kanskje har satt enda dypere inn i. Ja, og man har jo lest den nye fisken til Simmesetter og Kjetil Østli, hvor de går inn med oppdrettsnæringen, og det er en ganske sjokkerende bok det. Ja, faen, jeg tenkte å ha som gjester, men det er liksom bare å lukke av. Ja, det må du ha. Du må ha Simmesetter som gjest.
- Hva sier de der sånn? - Jeg burde ikke dra hele den, men det som irriterer, hvis jeg er på det følsomme, emosjonelle aspektet, det som irriterer meg og sikkert veldig mange andre, er at det er næring som ikke
De motarbeider alle tall og alle fakta når du sier at laksen og sjørøtten er på rødlista fordi det er for mye lakslus, og det er stor påvirkning, så bestrider de det på en måte. Det er ikke sånn at det hadde vært sånn, vi har et kjempeproblem her, det ser vi, så vi kan ikke vokse mer, vi må tenke nytt.
Det er veldig lite av det. For det er jo en måte å gjøre det bedre på, bare tjene mindre penger. Hvordan da? Nei, se med lukka for eksempel. Mindre laks, mindre fisk i mæren, så det ikke blir så mye lusepress. De er fiskdøde hele tiden, de har du ikke noe bra der. Noen steder går det bra, det går bra, det går dårlig, ta bort de.
Det er ingen vilje til å liksom, og det er jo drevet, det er jo ingen oppdrettsanlegg i Finnmark. Det er fullt av oppdrettsanlegg i Finnmark, og ingen er eid av noen i Finnmark. Det er jo stor industri, og det er jo børs, og det er resultater, og det er jo bare, det skal opp, opp, opp, opp, opp.
Hvis det hadde vært en lokal oppdretter som var glad i laksen sin, så var det, nå er det mye sår på den laksen, jeg tror jeg ikke har det så bra, så da tror jeg ikke vi skal sette ut så mye, hva ville gjort da? Hvis det var en laksebonde. Også er det jo sunt, men det er jo ikke laksomt å redde verden fra matkrisen, alt for dyrt.
Men det er mest det at jeg ser at de kunne gjort det på andre måter som ikke...
ødela så mye elver og fjord. Det hadde vært bedre om staten sa sånn, de fjordene her skal vi fucke fullstendig opp med oppdresselag, det skal ikke være en villaks og sjørett her, og her skal det være natur. Det er bedre det, nå sprer det seg overalt. Det hadde vært bedre om det hadde vært sånn, her skal det være parkeringsplass, det skal ikke være fugl
Ja, men det er jo, de har jo begynt å ta oppdrettsanlegg opp inni fjellene og litt sånn type... De prøver forskjellige ting, ja. At det virker som en sånn sunnere inngang på det. Ja, for nå oppdrettsanleggene er noe sånn, nei, vi skal nå teste ut et nytt system lenger ut på havet, semilukka, og det er mye bedre forlust, det er mye bedre fiskevelferd. Ja, men så bra, skal du kutte ut det som er dårlig da? Nei, nei, nei, nei. Det skal du ikke.
- Jeg husker et ansiktsuttrykk i ditt, det var den ene personen der, det er et par ungkare, et par unge gründere, og når det der betryggende sitatet kommer, at du må bare slappe helt av, myndighetene kontrollerer dette, så du stoler vel på myndighetene, gjør du ikke det? - Du stoler på fylkeskommunen. De får jo tilsvarsrett, jeg snakker med folk, og da...
Da er det jo ting som har klippet ut der. Jeg prøver meg mer kritisk, men da blir det bare dårlig stemning. Så da merker jeg at jeg var ikke flink. Jeg blir bare, jeg blir sur og de blir sure. Så da skjønner jeg at det er det som er et yrke å være sånn journalist. Ja, det er det du lurer til å balanse gangen. Ja, det var litt hardere så var det sånn, ja, dette er jo ingen som vi ser på. En sur programleder, de surene gjestene. Ja, det er vanskelig greie det. Ja, det var vanskelig synes jeg altså.
For da tror jeg det hadde vært bedre om jeg bare kaller i hodet og hadde en plan. Og alt det de sa i drop-testsen, legge stod på trykk, jeg viser det to uker etterpå for noen andre i firma, så de har jo kommunikasjonsrådgiver, de har jo talking points, de har jo å forberede seg. Ja, det er en ganske sterk lobbyorganisasjon også. Så det er...
Men nei, det er ikke bare å gå mot den verden der. Har du noe hard exit? - Vet du hva? Jeg tror... Nei, det er greit. Jeg trodde jeg hadde... Det er greit. Jeg trodde jeg hadde en dobbelt avtale, men det var greit, jeg hadde ikke det. Jeg trodde jeg hadde et intervju klokka 11 i dag, men det var i morgen.
- Greit. - Ja, men sånn der demonstrasjonsbiten da, for det var sånn der... - Ja, det ble en sånn for å lage en story at skal jeg gå aktivist på ordet, vi visste ikke helt hvordan vi skulle slutte serien, for normalt i en serie er det sånn, men det er altså håp at det er en liten filgud til slutt da, men sier jeg, her er det jo ikke noe, jeg gidder ikke å lage en liksom...
Ofte er det sånne naturserier, så er det sånn, men det er også Håp, Se, Uggla, sånn, ikke sant? Men så følte jeg at det er jo ikke noe, det er jo ganske mørkt dette her, så jeg gidder ikke å lage en sånn. Så da brukte jeg det til at jeg var med på Extinction Rebellion, jeg var med på kurs først, som er ganske gøy, synes jeg, at det er sivil ulydighet, de mest ekstreme, men du må ha sertifikat, du må ha modul 2 for å demonstrere, det skal være regler, altså det er veldig norsk.
at det er avtalt, og ja, det likte jeg godt. Det er punkerne som må gå på dyr frisørsalong for å få punkets høys. Vekthold i aktivisme.
Så der var det jo, det er jo ikke så mange jeg har truffet, men der er det jo stor spredning i sånne ting. Det er noen raringer som er i alle kirker og politiske miljøer, på en måte. Og så er det noen veldig ressurssterke, som er i Montreal og er på naturavtalemøter. Og så er det noen som er bare engasjert i natur, og som er forbanna. Det er veldig spredt.
Men Extinction Rebellion, det er to grupper som jeg har skjønt har stoppet oljeretingen. De gjør bare, de skal helle maling på Vigelandsparken. Det er de som kaster maling på maleriet. De skal bare lage F. Men Extinction Rebellion har vel lyst til å prøve å få vekke folk og få med seg litt folk. Men det er jo ikke noe.
Jeg har jo gått på det kurset, så hvis du også hadde gått på det kurset, så kunne vi gått to-tre, vi kan gå to-tre sammen, skal vi gå og stoppe trafikken her? Så det er ganske, jeg tror vi kan spille ganske løs struktur, så det vil nok være litt sånn spredning i hvor dumme ting de gjør, og hvor lure ting de gjør da. Men så hvor, den der effektiviteten i det de gjør da, diskuterer de det, eller har de noen formening om det? De svarte jo ganske godt på det, at liksom, ja, ja,
store forandringer kommer jo av sivilulydighet og protester. Så vi har jo allerede folk som er sånn, å de jævla idiotene, extension rebellion, sivilulydighet, å få de bort. Ja, vi har akkurat sett makten av alt av demonstrasjonen, hvor de fikk stoppet det å legge en hel bygd under vann. Og samiske rettigheter fikk en helt ny forståelse, og det samme med Fosen. Og vi ser nå at
takket være de ungdommene som blokkerte inngangen på Stortinget, så har det jo blitt noe helt annet.
Sånn at det er veldig rart å si at det er bare for noen idioter å få noen tullball. Vi ser bakover historien. Det er rart å bare finise av det, så kan du godt være enig at har det der noe effekt? Er det bare å stoppe en langrens utover i Holmenkollen? Det er vanskelig å se at det har noe effekt. Men som prinsipp...
så er det jo penger i år. Det er masse lurer i her, det er masse greier, det er masse greier systemet svikter. Det gir jo grobund for sivil ulydighet, for at noen bare sa, nei, dette går fadermerkene an.
Det er jo det folk blir så hinsidig produsert av, er jo når du går på den stakkars alenemålen, så er du på vei til jobb på morgenen, og så ikke kommer seg å gåre. Det er noen sånne historier, men folk er jo blitt så rasende, og det er liksom å si, nå må jeg stoppe trafikken.
i en halvtime. Det er jo stadigstopptrafikken hele tiden. Men det er en veldig stor distruksjon å gjøre aksjon på Stortinget hos de folkemaktene. Og det er bra, det er jo rett på makten. Rett på makten, enn å gå på, nei nå skal jeg ta de her på Langodden her ute på Fornebø, nå skal de få kjenne på oljeboringa her.
Det blir sånn... Jeg skulle gjerne hatt det sånn... Det skulle vært et sånt eldsteråd hvor de kommer forskjellige aksjonsformer. Nei, det skal dere ikke gjøre. Ok, det kan dere gjøre, for det virker som det er litt stort... Det virker som det er litt sprik i god og dårlig der her. Så jeg har ikke satt meg så inn i det, altså. Men å liksom fnys av det som
Generelt, det synes jeg er litt historieløst, ja. Men hva var inngangen på da? For vi snakket jo om at det nytt på nytt er 94-jobben, og det er jo, jeg kjenner jo også at det der med å gjøre det samme hver dag, at det er hovedprosjektet, så er det jo et eller annet med å gjøre, stikke huet ut og utfordre seg selv, om det er på scenen eller med dokumentar, så er det jo et eller annet den der
gjøre noe annet. - Ja, det var jo veldig, jeg begynte rett etter Ny på nytt var ferdig, og så planla mens Ny på nytt gikk, det ble et veldig jobbet år for meg, det var slitet av mye reising, og det var jo slitsomt, jeg måtte... - Fikk du ikke noe mer lønn eller? - Nei, jeg fikk lite penger. Det er dilemma for NRK, hvis det er sånn, det er potten vi har satt etter penger i, hvis jeg skal forhandle opp lønnen min da, så blir det bare, nei, men da forsvinner jo innholdet, så nei.
Så det skjønner jeg ganske fort at det er ikke her du skal tjene pengene. - Det er litt sånn NRK Deals, jeg tror filmresursjøret gjør en superheldfilm for å lage nisjefilmen sin etterpå. - Det er underholdet for et firma å tjene samme penger. - Hva var inngangen da? Ble det en idé som kom av fiskeprogrammene på en sett og vis?
- Nei, for da hadde ikke Monster kveiteprogrammet gått enda, så da var vi bare så vidt lagde. Så jeg tror nok de tenkte at det temaet her er ganske tungt. Det er jo tungt naturvern, og klimaet er jo tungt å selge inn. Så hadde det jo hatt effekt med Thomas Seltzer i USA og sånn.
Og så visste jeg at jeg var, de hadde sett meg på nytt på nytt, da har vi mye naturvern oppdrett. Visste at jeg fisket, visste jeg var ute i naturen. Så det var vel det da, jeg tenkte nå trenger vi noen utenifra formidler, det var bare noe sånt. Og så var det veldig tydelig faktisk på det der, har du lyst til å lage et program som, det er ikke så mye som vil se dette programmet. Og det likte jeg jo litt. Her er det litt vanskelig ting, i stedet for å si har du lyst til å lede
med masse stjerner på en måte. Det var jo en litt sånn tung ting da, å selge inn. For folk til å bli engasjert i det er jo veldig vanskelig. Jeg så et innlegg på at NRK lagt ned nesten alle naturprogrammene sine. Ja, de hadde jo egen natur av det, uten naturen og alt det. Og dokumentar og samfunn, som den avdelingen heter, det er jo nedskjæringer hele tiden, så de lages jo mindre og mindre naturprogrammer.
Men det viste seg også at det der tiderleik minutt for minutt å være med Gunnar opp på Filerfjell og gå og se på regnkalving og sånn, det er ikke så mange som ser på den. - Nei, det blir litt sånn det som det er urørt i P3. Det er jævla viktig med urørte artister. - Nei, det er ikke det. Så jeg tror det er rett og slett det. De hadde jo faktisk første gang de hadde Bergensbanen minutt for minutt, ikke sant?
Men det første programmet var jo tiderleik. Direkte tiderleik. Men kamera, folk har laget så mye lyd, så skremte tideren. Er ikke det gøy? Hvor en som bare, alle er stille, nå kommer tideren. Og så blir det sånn.
Velte kameraet og så stiver det. Å faen, hvorfor nei? Og så sa jeg nei, så det var et fullstendig misslykket prosjekt. Jeg elsker sakte TV. Ja, altså det er... Men høres det ut som en god idé? Står klokka fire og ser direkte til julehøyke. Samtidig tullete, kan ikke bare folk gå ut i naturen og se på turen selv, den er jo der. Nei, det er for høy kostnad det her. Det er telt og klær og sko og støvler og utstyr. Men da jeg våknet på sakte TV, den bergspannen gikk meg litt hus forbi, men da det gikk...
Var det Hurtigruta? - Ja, Hurtigruta var vel året etter. - Helvete. - Det var en fest. - Det våkna nasjonalromantikken. - Ja, det var bra. - Jeg helser ikke.
med musikken og bildene og... - Ja, og folk møter opp, og da hele Norge ser det, bor folk der også, vet du, se på de. Og de går ut på brygger og fjell og sånn... - Men mange av de NRK-suksessene, sånn som Bergens Mamma, minutt for minutt, ikke sant? Det er bare noen ildsjære i Bergens redaksjon som liksom spilte inn dette her, og så var det sånn, ja, vi må kanskje gjøre det da. Uten sammenligning med den kveite, monstekveite programmet vi lagde, det har jo gått superbra. Og det er bare fordi jeg...
Har en idé, kan jeg i hvert fall overgjøre det. De sier, ok, altså de uformaterte ideene som bygger på noen som har en visjon, og jeg ser her er det noe tematisk og historiemessig som er veldig bra. Så det er kult hvis NRK tør å slippe til sånne ting, i stedet for bare formaterte, kjøpt inn stjernekamp og sånne ting. Ja, stjernekamp.
- Jeg kan utvikle noe norsk. - Det er bra. - Det er et feil eksempel. - Det er balansegangen der hvor mye formatprodukt... Jeg tenker alltid at hvis dette programmet kunne blitt laget av en konkurrerende kanal, burde NRK gjort det. NRK bør kunne ta litt flere sjanser. Definitivt. Det gjør det vel også litt.
- Nytt på nytt hadde det hatt livets rett hvis det hadde blitt laget i dag, tror jeg. - For folk skulle selge den kanskje. Men det er nok behovet for NRK å ha et satireprogram som speiler nyheter og sånn. Det er jo innenfor såkalt allmennkringkastingen. - At ikke det er mer, det er så mye. Nytt på nytt er jo det formatet har vært siden slutten av 90-tallet. - Jeg tror det er 25 årsjubileum nå, 9. april faktisk.
- Man tenker det er mer satire på den biten
- Vi hadde jo 50-80 og sånn var vi inne, men nå satiriks og sånn, men det er også helt borte. - Jeg vet ikke, men det ble for få at det ikke ble nok trafikk, at det er hele den der rekkelen av det. - Jeg tror de prøvde hele tiden å finne nye måter å gjøre det på, men det begynner nok i at kanskje det ikke var nok folk som så på, så jeg vet ikke. - Jeg har sett masse interne pitchgjener jeg har gått på, alle vil ha den norske saltpark, men det er ingen som ser ut til å klare å lage det. Som greier å fileriste liksom,
Nå kunne det vært mulig med AI. Animationen er jo mye lettere, nå er den billigere. Ja, absolutt. Er det noen ganger du har tenkt at her skulle vi vært litt mer på ballen? Jeg henter jo ofte til pandemien, at mediene var veldig stille. Man visste ikke helt hva man skulle gjøre. Man var veldig redd for å gjøre ting. Ja, vi var jo veldig enige med...
Jeg er enig med en, vi sto sammen. Men det var vel...
Det var ikke så lett å være kontrær der uten å virke litt idiot. Det var veldig mye raringer som var kontrær i starten. Det var jo det, vet du. Og da blir du, du har ikke lyst til å være med den gjengen der. Og så var det jo, det å stå sammen var veldig viktig også, tross alt. Det var jo liksom tillit til, ok, nå gjør vi det sånn, kanskje det viser at vi har forstrengt, kanskje sånn, men nå gjør vi det sånn. Sånn følte jeg, var i hvert fall jeg da.
Det er så helt jævlig å sitte i studio der uten publikum, hvor mye det har å si. Og så var det noen som sa, det funker faktisk uten publikum, og så var det sånn best of etterpå, hvor det var første halvdelen var med publikum, og så halvdelen etterpå var sånn, det var så ille at det var, men det var ikke så mye avhengig av livsløgn, man sier sånn,
Det er jo ganske bra fortsatt, altså. Nei, det første gangen jeg stod og leste de vitsene for et tumt studio, nei, det var smertefullt. Å, fy faen, ja. Så man trenger publikum, rett og slett. Trenger man køren, man trenger... Nei. Hva tenker du om... Det blir ferdig med å spørre da, siden du er på innsida, men NRKs fremtid, da.
Velkommen til Bøtten med NRKs fremtid. Nei, hva skal jeg si om det? Går det ikke fortsatt ganske bra da, hvis landet vi sammenligner oss med er med stor andre kringkaster? Jeg vet ikke hvordan det har blitt andre land med andre kringkaster. Nei, og...
Det som de sliter med er jo på en måte at ikke de skal serve big tech med underholdning og innhold. Ikke sant? Fordi det gjelder seg at hvorfor skal NRK lage innhold som legges på de store metakanalene? Ja, det høres jo bra ut, men...
Da får vi ikke vært så mye på Instagram, folk har vært så mye på Facebook, folk har vært mye på TikTok, så nå prøver vi kanskje å slippe litt opp igjen. Men Nytt på Nytt hadde jo Norges største Facebook-konto omtrent, ikke sant? Hvor de la ut klipp, og det måtte de legge ned. Og det var jo da, i kveld er det gjester der, og her er klipp, og folk etter sendingen var det bare...
Tråden som var fratt evigheten med folk som kjempebra i dag. Buu, ARK, gå og legg dere. Og kommentarer. Ikke lov å være rasistisk på den tråden. Og så ti skryt. Men du fikk jo en sånn... Du har jo en kommunikasjon med seriene. Alt er borte. Mens jeg kan jo være på Instagram. Og Anne Lindemå er på Instagram. Og der kan jeg legge ut hvem er gjester i dag. Sånn og sånn. Og tilbakemeldinger og sånn. Så...
Jeg er litt usikker på om den kampen kanskje har tapt. For eksempel, hvorfor kan vi ikke lage en... Vi har en sak om skole, for eksempel. Hvorfor kan vi ikke lage fem minutter innhold på det og legge det på TikTok? Da informerer vi, og da får kanskje de unge... Det er jo litt innhold ofte på nytt. Den saken her er perfekt. Ja.
Det sliter jeg med, det er jo veldig mange unge som ikke ser PNK i det helt tatt. - Merker du det på seertallene at du bare plusser seg oppover? - Ja, det gjør det nok linjært, men jeg har jo streamingen heldigvis, så det går ganske bra på den såkalte spilleren.
Men det er ganske gøy når det er ofte flakeutrelle gutter som går bort. "Hallo, setter jeg på brillet? Du er dritbra på brillet." "Jeg hadde sett det på sats mens jeg hadde trenet." "For den er deg fortsatt." - De ser ikke på noe på nytt.
Hva tror du om talkshowet? Talkshowet sitt fremtid? Jeg synes det er ganske vanskelig. Det vil jeg også, hvis jeg skulle lage det nå, tenke at det store forskningen til talkshow var jo der kommer det store stjerner som var private. Og du fikk snakke privatliv, men det er jo ikke noe annet enn å dele privatlivet sitt hele tiden. Historier og klipp og hjem og sånt. Det er tungt, altså. Skal det være bra gjester, skal det være bra. Så det...
Men nyhetsaktig talkshow-aktig, det burde han ikke ha da. Han og Anne Lindmo og leggerne burde kunne vært rom for noe sånt. Men tinget forandrer seg på en måte. Og det er med spilleren igjen. Hvis du ser et talkshow med aktuelle gjester, om to dager er det programmet helt dødt. Det er ingen som ser Lindmo fra to uker siden, vil jeg tro. Nei.
- Det blir sånn, hvem skal følge Skavlan, hvem skal følge Lindmo, hvem skal følge at det er gitt at det er talkshow. - Ja, men det bør kanskje ha noe. Nei, hvis du skal lage et mer nyhetsaktig talkshow, det er folk interessert i.
Ja, hva er det på desken med Odda og sånt? Ja, det er sånn trulløs satire kødde... Køddeprogram. Ja, så de er flinke de altså. Men de er mer sånn, du velger noen saker og så er det litt sketsjer og...
Ja. Det var vel det standard spørsmålet du får, for jeg tipper her sånn, ja, nå skal du begynne å lage litt med Harald Einar. Er ikke det nye? Jo, få har jo fått det av og til, altså, men... Storebyen av to? Ja, jeg tror vel det er liksom toget for å lage sketsjer og sånn, det føles som det er helt godt da. Er det? Vi hadde en...
Vi hadde Tastepriv radioprogrammet vårt, ikke sant? Da var vi liksom, følte vi var vel, da var vi liksom i god stim da. Det ble snakket ganske godt om Tastepriv. Harald var sånn, to år siden, han var sånn, la oss bare lage noen par piloter, bare klarer vi å komme opp i fart igjen liksom? Ja. Da lagde vi...
noe grei, skrev litt, lagde noe grei, og så var det et parti der, og jeg følte at nå Harald, nå var det bra jass her. Nå var vi der. Så sendte vi ut til noen, og så fikk jeg tilbake den sketsjen, fattig mannshemmer av flest fikk. Fattig mannshemmer av flest fikk. Og da fikk jeg en melding som bare sa, vi skal aldri gjøre dette her igjen.
Nei, men det er noe med at da var jo Herman og Mikkel helt på topp, og de har jo tempo, de har jo jassetempo, de ligger så høyt oppe da. Og så kommer gamle, det er egentlig som om gamle gutter prøver å danse litt her. Det blir som Danny Glover og Mel Gibson i Dødelig våpen. To hold for the shit. Akkurat to hold for the shit. Så med hvordan eldre som komiker er jo, det er jo en kjempe nøtte. Ja, hvordan er det? Nei, men da tenker jeg at da...
Så tenker jeg at det må være ung. Det handler om at du tar alle de verktøyene som ingen har sett før, alle de karakterene. Du skal gå langt, du skal være gæren, du kan bare busse ut. Men det passer ikke så bra når du kommer opp i alder. Du må være litt smartere, kanskje litt mer innhold. Så jeg tror kanskje at det spor Harald jeg er på er riktig.
mer substans, mer samfunn, mindre...
mindre meg, meg, meg. - Det er masse som frustrerer meg her, men amerikanske, engelske, de er superstjerner, men det er jo en haug av de som har bikket 50 og lever i beste vel. De er kanskje ikke på sitt skarpeste, de kanskje gjorde sine beste ting for 15 år siden. - Men du kan gjøre det på sceneting. Det er kanskje lettere å eldre på scenen, det er masse flinke eldre scenekomikere, men da kommenterer kanskje mer samfunnet rundt det.
en å springe rundt med parker og sånn. Det er jo de store amerikanske, det er jo de som er på scenen stort sett. Ja, men er det et eller annet sånt, mister man litt brodden, man blir litt rundere når man begynner at det er killerinstinktet blir borte liksom? Ja, fortsatt det samme suger, men...
- Folk kjenner grepa din igjen, de første årene som komiker. Du først famler litt, og så finner du hvem du skal være, og så har du et enormt trøkk. Så det er nok noe at veldig mange komikere er veldig gode når de er 30-36. For da mørker du det store trøkket og kreativiteten, og du har holdt på noen år.
Men på stand-up-scenen føler jeg at jeg fortsatt kan være edgy og si hva jeg vil, at jeg er smartere nå, at jeg kan skrive bedre ting nå enn da jeg var yngre. Jeg har ikke holdt på så lenge med stand-up heller. Så jeg føler at det kan holde på en stund. Det har vært jævlig... Jeg gir på gøy, men også på sånn der...
energivinnende, eller hva skal jeg si, å ha det her showet som selger ut og selger ut, og bare fortsetter å vare og vare som hadde Mattel. Det er bare sånn at det må jævlig blod på tann, eller? Blir du også litt sånn ferdig med det til slutt? Nei, jeg synes det er ganske gøy. Jeg synes det er gledende med det. Du blir jo utslitt, men det er jo gledende å stå på scena hvis du aldri lå av den vitsen. Nå kommer den. Har jeg aldri enn et halvt sekund til jeg på den vitsen der, så...
- Jeg hadde en ... Jeg tester ut mye materiale, da tester jeg ut på nye for eksempel, der er det veldig unge. Andre steder og sånn. Men det tok meg litt tid å skjønne at de er ikke redd for å bli støtt. De er redd for at jeg skal domme meg ut. Det tok faktisk litt tid før jeg skjønte det. De er redd for at jeg skal si en ord i de.
- Åja, at du skal drite deg ut? - De er ikke redde for å høre en ordet, ikke av det jeg hadde skulle sagt det, men skjønner du? Hvis jeg begynner å snakke om innvandring da, og de sitter her, er en skallet fyr her, han er over 50, dette her kan gå skikkelig gærent. Det er den feelingen de sitter med. Ikke at de er snowflake, vi vil ikke bli støtt faktisk, for det er vi er veldig svarte, men det var det jeg trodde litt sånn i starten, men så skjønner jeg, ok, da må jeg trygge de da, på at dette her skal gå bra.
Så det var litt sånne ting baller du ikke med når du er 32. Men hva går det da? At man er redd for at den man ser på skal bli Atlantonsen? Ja, altså nå står han der og begynner å snakke om det. Ja.
- Apropos det, etterpå så jeg Louis CK hvor flink han er, for han snakker om det siste showet han hadde hvor han sa at jeg var og stod i butikken og så en afroamerikansk dame stå og velge bananer.
Og da sier han meg, slapp av, dette kommer til å gå veldig bra. Bare ta det helt med ro. Da handler det bare om hvor lenge han kunne se på at hun, for det er pandemivits da, egentlig. Men selvfølgelig, han er jo tunet inn på det, han blir enda mer flinkere. Dette går bra. Så det var litt læring i det. Det er interessant det du sa der, at det
at det er en ord. - Ikke bare en ord, men et eller annet. Hvis du tenker at de er redde for å bli støtt, hvis du tenker at det er omvendt, da må jeg skrive det litt annerledes. Du må liste deg litt inn i
- Hva gjorde du da? - Jeg testet ut nå, bare sånn fylle ting med, hvor at jeg ikke ville ha, at jeg ikke går utenom Mars-tog, for jeg føler at det er for mange, det er så mange andre grupper som fortjener mer da, hvis jeg først skal gå i tog, at det er liksom, det var ideen min da, jeg husker ikke om det var veldig morsomt, men da bare forandret jeg.
Jeg går veldig sjelden i 8. mars-tog, og da fikk jeg bare en mykere inngang, for da ble det, jeg går ikke i 8. mars-tog, det er sånn gubbete, det er litt sånn voldsomt. Det er gøy, men i stedet er det bare, ok, du skal ta publikum med på en liten reise. Så det er bare sånn, ok, nå hoppet det inn i vogna, bare jeg forandret, bare litt. Så det er jo en måte som gjør at det går an å eldre på,
kan gå ellers på en bra måte, for jeg prøver å analysere og har smart nesten til å tolke hva som skjer da.
Skal vi si hvite middelalderen menn får mer respekt? Det er veldig bra, der har vi klippet. Det er litt i tid at hvis du er en spesielt mann 50-60 årene, så blir du jo fort, du kan si noe feil eller noe annet. Den kunnskapen og erfaringen du sitter med er etter.
er ikke så jævla viktig egentlig. Det du mener er ikke, det er liksom ut av tida veldig fort. Men det er jo litt av det, ikke helt egentlig, men jeg tenker at på scenen så er det litt sånn, når du står på scenen, så er det hvem er det som står foran deg på scenen?
Hvis du tenker deg på stand-up nå, det aller vanskeligste nå er å være en hvit gutt på mellom 20 og 30 som gjør stand-up. For det er jo så mange av de. Kommer enda en hvit gutt som jobber halvstilling på SFO, så det er mye lettere å være en somalskomiker eller en...
tjukkomiker eller, altså det er et eller annet, for da har du et material, hvem er den personen?
Så på scenen er det mer det, sånn at hvis du tenker omvendt, og tenker at jeg står med så mange unger, så er jeg den eneste hvite mannen på 50 der, så er det plutselig det fordelen igjen. Da er det mitt perspektiv som er litt unikt. Svarte ikke på spørsmålet ditt, men i komediet er det jo finnet ut, hvis du skal fortelle om livet ditt, så er det hvem er du? Hva har du?
- Av utgangspunktet ditt. Sånn at sånn sett er det jo kvinnelige komikere og flere kommer raskere opp på line-upen, for du kan jo ikke ha en line-up med fem hvite menn eller fem gutter i like alder på en måte. - Kjønnsbalanser den da, jeg har fått kjent på, det er jo mest sånn som Målenbladet og litt sånn Ring 2 folk. - Ja, for det er mange som har fur på at du ikke har, har du tatt en kjønns, har du tatt et
Jeg slo meg, jeg hadde vel noe nettopp ikke på skryte, men jeg hadde tre kvinnelige separater. Og det var bare sånn, jøss, det var litt i overkant nå, må jeg få inn noen mannfolk her. Men altså, jeg gir fullstendig faen i det. For meg, jeg bruker fem sekunder på å vurdere. Hvis du ikke har endremetiose som sak, så tar du ikke
tre menn i studio liksom interessant, jeg skal faktisk skal neste uke så skal jeg ha en episode her om kvinnehelse for menn altså fra et mannlig perspektiv
- Men kvinnehelse, hvordan? Du må få vinkelet på mannevinklingen. - Jeg vil ha en mannevinkel på kvinnehelse. Få meg til å forstå ekspertsforholdet. - Forskes det ikke nok på kvinnehelse egentlig? Da sier du professor Gunnar Stifelen: "Jo, jeg vil akkurat si at det er nesten blitt veldig mye forskning på kvinnehelse nå."
- Men da har du en i studiet, eller flere? - En rå dame da. - Takk, og det er en dame. - Jeg sa til henne, Bård Sjånd, det er nok av podcaster og episoder om for kvinner, av kvinner, med kvinner, om kvinnehelse. Det er jo et... - Googler du da, har kvinnehelse fått for mye fokus?
- Plus professor? - Det er åpningsspørsmålet. - Hvordan fant du frem til den? - Det var et tips jeg fikk av en sykepleier, som sa på en sånn der, "Du snakker med henne." Så tenkte jeg sånn, "Det er litt vel, hva er det jeg prøver?" Hvis jeg lager om kvinnehelse, så er det åpenbart at nå prøver jeg å jasse inn noen kvinnelige lyttere her, og så tenker jeg sånn,
Men hva er det vi ikke, skjønner vi menn? Fortell meg om kvinner, hva er greia, hva er problemet? Hva er det vi menn må vite om? Sykluster, hvorfor er dere i godt mør, dårlig mør, middelsmør, når er det av mensen, hvordan funker det? Et par dager før, underveis, etterpå, ok. Fortell oss hva som skjer inni de her syke kroppene deres. Kjør! Guro heter det, helt trått.
Yes, det må det bli litt artig. Så det er det jeg skal gå frem til. Jeg skjønner meg ikke på det. Men det er klart at kvinner har høyere sykemeldinger og sånn, med mer sykefravær, og det er jo mer komplekse, det er jo tross alt mer komplekse ting der. Ja. Så det er et mysterium. Det er sånn der, jeg vet ikke om det er sånn der, men det er sånn der, når det kommer sånn der likelønnsgreier og sånt, og jeg har jo liksom mye med enere å
bakgrunnsinfo og lærdom rundt det, så er det sånn at skal man ta den runden med diskusjonen, eller spesielt podcast-setting da, og det er sånn, skal man hoppe videre til neste tema, skal man liksom borre ned det? Jeg husker vi hadde kvinner tjener mindre enn menn saken i politiforhold, det er en
- To-tre år siden ringte jeg lederen av likelønnsutvalget, han som jobbet med det, og da fikk jeg telefonen. Så ringte jeg han: "Nei, vi har ikke funnet noen bevis for at kvinner tjener mindre enn menn i samme stilling og samme stillingsprosent." Det kom fra ham. Men akkurat når du sier det, sa ikke han: "Folk vil ikke høre det." - Du kan ikke. - Det var det andre. Jeg tror det var morsomt. "Ja, du hører og du sier det, men det stemmer jo ikke." Men det er masse lønnstrukturelle problemer med kvinner og menn, men det er ikke likt lønn for likt arbeid.
Det er det. Kom utvalget frem til da, stort sett. Ja, ikke sant? Det er jo sånn midt. Akkurat nå sitter vi to menn og snakker om at kvinner tjener nok de, ikke sant? Null problem. Da vil vi løse den. Kvinnerhelse, lønn, andre ting er de som de master med. Nei, bra. Hvor lenge har vi sittet her? Vi sitter i tre og en halv time. Nei, det er veldig fort. Nei, vi har sittet i 1.40.
- Har ikke det passet? - Ja, det er en fin lignende. - Nyhetspersonale, Prince William innrømmer fotoredigering på omstridt bilde. - Oi! - Det er jo sånn at støvsjøgren din er konstant på i tilfellet. - Ja, nyheter er det. Og det er jo dags å høre hva som går inn. Skal se om jeg får noen nye saker her. Det er for tidlig.
Det var ganske mye meldinger altså. Jeg var inne i en litt merkelig militærskandale. Husker du våpenstillingen på Gjørstamond for et par år, 2000-2003? Ja, det ble våpen som ble borte. Og så var det noen vaktvideoer som lekket ut slik jeg vakta på Gjørstamond. Det var oss.
Og da lagde jeg Jackass-filmer i militæret, som er jo høyst lovlig. Gjorde du? Ja. Og det var noe som bare gikk sirkulert i militærkretser og på internett og sånn. Og så kom det innbruddet ganske mye senere. Og da var det noen som tipset VG om de videoene. Jeg sjekker her noen vaktvideoer her, gjengen min da.
Da husker jeg, da var jeg 21, da fikk jeg kjenne at her er det å være i medien søkelys for en dag. Telefonen ringte hele tiden. Men var du i forsvaret? Jeg var i forsvaret som førstegangstjeneste et år. Og så lagde du tullevideoer? Tullevideoer der i vakta og sånt. Jeg prøvde å få en narkoter i dag som serier og sånt, da fikk jeg ikke...
Jeg prøvde å få NRK 2 til å lage det, det fikk meg interessert. Så kom det våpeninnbruddet, det er jo NATO-leir, så det er jo sånn filminneleier og sånt, det var jo ikke helt sturent. Men så ble det jo jævlig mye VG for side, Aftenposten for side, men det som faktisk var det gøyeste, var at det var video nummer to på nytt på nytt.
- Ja, var det det? - Ja, det var det. Og da var det han kompisen min som pissa ut av vaktbua som ble brukt. Det var jævlig. Da har du gjort det, og det har vært på nytt på nytt. Og det var da tilbake, Vennes. Fortell hvor lenge det er på nytt å holde på. Det var helt i starten. Du var 21. Hvor gammel er du nå? - 280 år i gang. Jeg er 42. - Kjæreste du på intervjuet og spør hva gammel du er. - Nei, men det er lov. Det er siden ikke noen kvinner er der.
Jeg er mann, så det er lov til å spørre. Vi fikk slått fast at kvinner kjenner nok, og kvinnhelser skjønner meg ikke på det, men for å vite litt mer. Det er det vi klipper ut og legger på TikTok. Ja, det er det vi gjør. Vi satser på at avisen i Oslo blokker det opp. Det var veldig hyggelig. Takk for at jeg fikk komme. Jeg var litt spent på hvor du bar i vei, men det var hyggelighet her. Var det du trodde du skulle være en av?
- Nei, det er mer at jeg var usikker på... Samtalen tar jo bare en retning. Og så etterpå, hvorfor begynte vi å prate om det? Men vi var innom litt forskjellig, både natur og humor. - Var ikke du fryktet at jeg skulle ta opp neste gang? - Jeg er ikke noen jeg frykter å prate om, men man kan jo sitte og si at sånn, så kan du bli ledet.
Hvem av alle kan det bli ledet feil sted? Ja. Men jeg tror det gikk greit. Hvordan har du det nå, sånn følelsesmessig? Jeg er grumaknet der, tror det var greit. Det var bra, det var veldig hyggelig. Podcasten er sponset av Confiboss, du skal få med deg Confiboss-bokser ut der. Hva er det for noe? Det eneste som har sagt nei til det. Hva da? Bokseret. Confiboss. Confiboss, nettopp. Hvordan går det, lurer jeg på. De reklamerer så mye på Premier League og sånt. Ja.
Kan du ta proffsøk på det? Hvor mye tjener de? Jeg vet at de tjener jævlig bra. Gjør de det? Ja, vi snakket om det. Erling Kage var jo her for uke. Han er den eneste til nå, kanskje du da, som har sagt nei. Han vil ikke ha komfyballsbokser, for han synes denne Premier League-reklamen er så jævlig hard. Ja, den er litt det, men hvor mange bokser skal man...
Det var en fyr som heter Anders Selvvik som startet opp, bærenfyr. Og så solgte han det ut, så fikk et par tittals millioner solgt til den netthandelige gruppen. Det er de som har det inne i sitt system nå, så nå er det produkt inne i den møtet der. Men det er liksom at for meg så er det liksom Premier League har sponset ruggsock.no, og så skjønner du sokkel, voddefabrikken, hvor mange vodder. Nei, jeg skjønner ikke hvordan det her går rundt. Nei, for den bokseshortsen, det er vel sånn som...
lyspærer. Men det er sjeldent jeg er på sats, jeg ser noe med de comfy ballsene også. Jeg vet ikke, kanskje det ikke går så bra da. Hvitvaskingsopplegg, det er noe greier. Det er noe greier. Det er noe
Vi har funnet kokain i bokserskjorts-comfy-balls-pakningen fra Kolumbia. Det må være noe greier. Hvis du skal ta på deg, må velge mellom følgende. En naturvennlig, en jakt- og fiskevennlig bokserskjorts laget for hare vilkår, eller en litt hippe restaurant i Oslo med fiskemat.
- Hva sier jeg? - Enten en bokseskjorts, Bård Tuftes jakt- og fiskebokseskjorts, eller hippe-restaurant i byen med... - Med bærekraftig fisk, ja. - Med bærekraftig fisk, ja. Med bærekraftig fisk, ja. - Med bærekraftig fisk, ja. - Med bærekraftig fisk, ja. - Med bærekraftig fisk, ja. - Med bærekraftig fisk, ja. - Med bærekraftig fisk, ja. - Med bærekraftig fisk, ja. - Med bærekraftig fisk, ja. - Med bærekraftig fisk, ja. - Med bærekraftig fisk, ja. - Med bærekraftig fisk, ja. - Med bærekraftig fisk, ja. - Med bærekraftig fisk, ja. - Med bærekraftig fisk, ja. - Med bærekraftig fisk, ja. - Med bærekraftig fisk, ja. - Med bærekraftig fisk, ja. - Med bærekraftig fisk, ja. - Med bærekraftig fisk, ja. - Med bærekraftig fisk, ja. - Med bærekraftig fisk, ja. - Med bærekraftig fisk, ja. - Med bærekraftig fisk, ja. - Med bærekraftig fisk, ja. - Med bærekraftig fisk, ja. - Med bærekraftig fisk, ja. - Med bærekraftig fisk, ja. - Med bærekraftig fisk, ja. - Med bærekraftig fisk, ja. - Med bærekraftig fisk, ja. - Med bærekraftig fisk, ja. - Med bærekraft
på landskapet, da har jeg tøftet, det er så gøy, og ja, nå kommer masse tøftet til, nå kommer vi tøftet til, eller noe sånt. Og det med å sende deg tøftet til, og masse styr med adresser, jeg trenger ikke det, så gikk det en uke, så fikk jeg en pose te i posen. Det er litt homotek, eller? Ja, det var det. Vi runder av, takk for besøket. Jeg skal forfiste anekdoten fra tøftet, eller? Ja. Hos psykiater.
Så sier jeg, prate med psykiater, eldre psykiater, og så sier han det at du får vel bort en del uro med roing. Og jeg skjønte ikke hva han mente, jeg tenkte, jeg roer jo litt liksom. Jeg er kano, så jeg tenkte ikke noe mer på det før samtalen, så skjønte jeg liksom ut i samtalen, fuck han tror jeg er Olav Tufte.
Jeg var sikker på at han kjente og så tøfte. Så han satt der og pratet, og så skjønte jeg etter hvert hva han sier. Du, bare før vi går videre, du tror at jeg driver og roer, du. Jeg roer nesten ingenting. Men det er veldig gøy hvordan du, hvis jeg har sagt det til deg, det er jo litt deilig å ro litt. Jeg spiller piano. Det ble et veldig rar samtale, hvor jeg gjatta meg. Ja, jo da, roing, ja. Helt klart. Du sa du psykiater da?
- Var det også en psykiater? - Hos psykiater? - Hos psykiater. Eldre psykiater. - Ikke psykolog? - Psykiater. - Enkelte klipphanger. - Ja, men så roing. - Hverting. - Det anbefaler vi alle. - Ja. - Takk for meg. - Takk for nå.