8/17/2019
8/17/2019
Yes, velkommen Daniel. Plei opp til å si velkommen til Fornembu, til gjester jeg ikke har møtt før. Det er veldig hyggelig at du har tatt turen helt ut hit til Bærum. Gøy å bli invitert. Ja, du kommer jo fra Kristiansand. Du kommer ikke hele veien fra Kristiansand. Jeg har snappet deg opp mens du har vært på Øya-festivalen en par dager nå. Ja. Og så var vi inn på her at du var litt misfornøyd med den ene akten. Var det dårlig lyd og så videre? Vi trenger ikke å oute akkurat spesifikt. Vil du si det likevel, eller? Nei, jeg tenker at det henger egentlig med selv ut. Det følger mer outingen av meg enn av artister. For jeg tror alle sammen var enige om at det var veldig bra. Det var bare jeg som ikke syntes det. Det ga ikke meg så veldig mye. Det skal jo være noen skuffelser inni mellom de store gledene på festival. Og så var det vel egentlig, jeg tror kanskje det er fordi at jeg gleder meg veldig til akkurat den konserten. Så det var en av to artister som har sett veldig, veldig, veldig frem til å se. Drar du mye på festivaler og ser du mye livemusikk? Ja. I dine voksne liv, kontra unge? Jeg gjør det, og det er jo egentlig en veldig fin ting med det å jobbe med musikk, som er veldig ordentlig. Så jeg tenker at det er en sånn perk, en fin, så jeg får lov til å gå opp mye festivaler. Det er jo liksom utøvelsen, den vakre utøvelsen. Du er jo en teoretiker på en måte, akademiker, og så du sitter jo bare med data, historiedata, med bransje, og mye av dine egne tanker. Og mye skrivearbeid, og så er jo virkelig den der utførelsen du ser på festivalene. Så det er to litt forskjellige verdener, de to tingene der, er det ikke? Helt klart. Og jeg tenker at hvis man skal være en flink akademiker, eller jobbe med å analysere og forstå seg på ting som skjer, så må man ha litt boots on the ground. Man må være til stede også. Ikke bare festivaler, men hele alt. Men det som jeg følte før vi gikk på her nå, så jeg sa bare sånn, faen, nå må vi bare begynne. For jeg pleier alltid å prate litt med gjestene, og så i det vi begynner å snakke om etter samme ting, så faen, for alt så dårlig tid da må vi på. Og så sa du, men begynner jeg egentlig å bli litt lei av livemusikk? Og det har jo jeg vært ganske mange år nå. Og jeg blir mobba fremdeles for at jeg går jo nesten ikke på konsertsjeler, eller festivaler, i hvert fall ikke festivaler lenger. Og jeg burde jo gjøre det, mener noen, men jeg bruker liksom ikke så mye. Jeg har finner, for det første finner jeg ikke det givende, sånn faglige lenger for meg. Jeg lærer ikke noe, jeg ser ikke noe nytt. Og hvis jeg først skal dra på noe, så har jeg ikke så tatt på noe som betyr noe litt sånn emosjonellt for meg. Jeg har ikke lyst til å dra og se en konsert, bare for å se konserten av musikkfaglige årsaker, og bare for å være på festivalen og for å skravle og sånt. Så det siste meningsfølte konserten jeg var på, var Johan Simmer, for det var liksom noe helt annet på en måte i konsertverden da. Ellers så er jeg litt, jeg ble sånn mettet på et tidspunkt av livemusikk, og liksom sognet noe mot innspilt musikk i stedet da. Vet ikke om du tenker det samme med? Helt, helt enig. Det er her med alderen liksom. Ja. Ja, jeg tenker at kanskje er det både det, og så er det kanskje jo litt sånn yrkeskade. Altså at... Nei, det er nok det. Man blir plassert da. Man blir jævlig plassert når man kommer inn i festivalområdet. Jeg merker at her har jeg vært før. Og du har jobbet med festival da? Ja, ja. Du har sikkert ekstra opp, du har liksom kjennet opp gulpet fra... Eller så var det en kvartia, kan du fortelle litt om det, eller? Nei, hva skal jeg si for noe? Det var vel først helt på slutten, og det var egentlig en veldig kort og brutal periode, at jeg var helt sentral i kvarten. Og da... Du fikk den vonde avslutningen. Døde den. Men før det så har jeg egentlig først vært svært frivillig og jobbet backstage og jobbet med forskjellige typer ting da. Og så skal jeg si, som Kristian Sander, så var det jo... Man er jo... Man var utrolig velsignet over å ha kvartiet sånn. Altså hvis man ser på hvem som spilte der i Kristiansand opp gjennom årene. Ja, det er helt sikkert. Det var utrolig. Ja. Helt vanvittig. Og festivalen var liksom... Av det jeg husker i min tid, var så smude og gikk så veldig bra da. Og utelivet i tillegg. På en måte, det er det aspektet som jeg ikke har sett noen festivaler ha hatt siden. Jeg vet kanskje Palmesus har det nå, ikke vet jeg, men det er klubbekvarten og det bylivet etterpå var helt spesielt da. Det kokte. Ja, det kokte. Det er riktig verd på det. Ja, det er jeg helt enig. Men jeg tenker det at det... Jeg synes det går lenger og lenger imellom hver gang jeg hører noen live-konserter som er sånn goosebump-moment. Da kommer alle og er nødt til å snike den her. Men det får jeg til en gjeld på mye innspilt. Ja, gjør det det. Hva er for eksempel på det? Jeg skal gi et godt eksempel nå. Det er Erlend Ropstad. Jeg sendte melding til han i forår, så så traff han faktisk på øya i går. Og så måtte jeg gi han en god klem, og så takket for... Jeg hører veldig mye på en låt som heter «Menneske, kjære menneske». Den er så fin. Og det får jeg veldig mye ut av. Ikke bare den låta, men jeg har alltid egentlig vært veldig glad i... innspilt musikk det er det samme her, og så har liksom live-musikken kommet litt på toppen som en sånn liten spice ved enkelte, men det hender det at artister jeg må velge med mange mennesker som i hvert fall når de vet hva du driver med og hva du har skrevet og at du forsker på noe så spesielt som streaming moderne musikkfenomen mange som kommer bort til deg bare sånn, du kan ikke fortelle meg litt hva jeg skal gjøre for å få det her Spotify-skuttet å funke litt, så er det er det ingen som er liksom spørre om på en måte fasiten liksom? Nei, men jeg har ikke noen fasit. Nei, men jeg tenker på at mange der men jeg tenker på at mange måtte jo komme bort og lure bare sånn, hva skal jeg gjøre her? Nei, men det jeg opplever mer er nok heller bransjefolk både selskapene, veldig ofte type manager og den type ting som vil stille noen spørsmål, som har noen som lurer på ting som lurer på om jeg kan det opplever jeg, og det synes jeg veldig fint det samtaler jeg synes jeg bare ikke minst for det at det gir meg litt innsyn i hva som oppfattes som uoversiktlig. Og så setter du også litt verdien i arbeidet ditt, at det også kan bli satt ut i praksis. Hva er de vanligste tingene bransjen spør om da? Fordeling av strømpenger Fordeling av strømpenger eller hvordan hvordan kariteter seg mer eller hvordan ting fungerer er det på alle nivåer kanskje? Veldig ofte så handler det altså bare om basics altså hvordan hvor går pengene hva er det som bestemmer hvor pengene går en så det er en typisk ting som jeg diskuterer ofte Og hva er stået der nå? Skal vi ta det på nasjonalbasis? Hva er det du konsentrerer ditt arbeid mest rundt? Er det nordisk region, internasjonalt? Selve forskningen min er jo veldig mye internasjonalt så jeg jobber veldig mye opp mot andre internasjonale forskere mye på konferanser rundt det Men jeg ser jo selvfølgelig og jeg har sett mye på på norske forhold ikke minst fordi at Norge er jo en veldig kul case for det at Norge er veldig tidlig ute Vi var ikke veldig tidlig ute Så derfor er jo når norske forhold er også en internasjonal case kan du si så Norge og Sverige er liksom det der man ser Det her husker du sikkert veldig godt det var jeg skrek helt i gang i 2011 så hadde vi et enormt spot i farvinduet Vi var en av de første landene på plattformen og det var så vidt i gang i resten av Europa og USA kom jo mange år etter det nå og var jo på stundene at Global 50 i Spotify var jo dominert av norske artister Så tidlig på var vi Ja, og jeg husker jeg tror det var i 2012-2013 så var jeg invitert til en konferanse i New York og det var fascinerende for at de pratet om de pratet som om USA eide digitaliseringsprosessen altså at de var fremst og så hadde de ikke skjønt noen ting av Spotify eller av strømminger de hadde ikke begynt egentlig sånn ordentlig og det var fascinerende å se at en del av de tingene som vi diskuterte og forholdt oss til her hjemme det var sci-fi der borte Spesielt da og der borte var det jo iTunes Salg av musikk var jo egentlig alt helt opp til nå De stengte vel tjenesten nå i fjor eller i år gjorde de ikke det med iTunes? Nå skal de gjøre noe Hva tenker du på? Salg av MP3-filer på iTunes Det vet jeg faktisk ikke Jeg tror de stengte faktisk nå og satt krokken Jeg tror folk kan gjøre det men de er på vei til å gjøre dem til total strømming Også er det Pandora-greiene har vel også vært ganske svært her borte i mange år Ja, de har jo faktisk gjort strømming veldig lenge Lenger enn det vi har gjort Men det har vært digital radio Så i USA er det kjempesvært på digital radio De gort De har fått et dab, de Ja, de har fått et dab Prikk prikk Så radiomarkedet i USA er jo helt ekstremt og digital radio Og det merket jeg jo veldig når vi var der oppe på den konferansen så var jo nesten alt av det som ble brukt av eksempler på økonomi Det var jo knyttet til radio Selvfølgelig helt annerledes enn det vi ser på Det var jo morsomt Jeg husker det var i 2013 Da begynte de å se Altså vi så jo allerede i 2010-2011 så begynte man jo å se kurvene på innspilt musikk til å begynne å gå oppover Og ja, det var vel i 2013 jeg var der borte Og da begynte jo de å se en endring men det var jo egentlig en utflating Jeg husker det hadde en slogen Det var en fyr som var oppe en ganske anerkjent manager i USA som var oppe og sa det at flat is the new up. Nå ser vi det. Vi ser en flatning, muligheten til å bare stoppe nedgangen. Og det var der optimismen lå da. Ja, for de hadde vært gjennom mange år med nedgangen. Hvem var det som egentlig var først i USA? Var det Spotify som var en av de første som kom inn der med det? Kan vi si at i og med at YouTube var YouTube så var det kanskje de også først på sett og vis? Ja, på sett og vis, men det er jo et helt annet beist, kan du si, på alle måter. Så jeg vil nok ikke sette det i samme men det skulle jeg kunne si med en gang. Spotify var nok ikke først på i USA. Det var jo et tidspunkt hvor de gikk i en tungte og måtte sette seg på det. Men det var jo ganske lenge etter at Spotify hadde satt i gang. Ja, vi skal jo flytte hele Spotify skiten bort til USA nå, om de ikke har gjort det allerede, hovedkontorene. Men jeg skjønner jo at det er ganske en jevnbyrdes kamp i USA mellom YouTube, Apple og Spotify. Det er vel ingen som har stukket helt avgået der ennå, mens jeg stemmer det. Det kommer land på som man ser på det. Det er jo tre helt forskjellige businesser. Det som Spotify er et helt typisk venture, altså det er et entreprenør selskap, altså det er et start-up selskap, som veldig mange andre start-up selskaper. Og mens Apple er et dingseselskap, det lager dingser, det er det som er hovedgreia deres. Det er godt. Ja, det må vi ha på kjøl og sne her. Så deres hovedprodukt det er jo disse tingene. Ja. Ja. Telefon. Telefon, Mac'er, iPad'er, også så er iTunes og Apple Music nesten, altså loss-lidere, altså taps-prosjekter for å kunne selge dingsene. Det er dårlig nyheter for Spotify, er det ikke? Det er litt sånn at de kan bare gå og tilby noe som de ikke trenger, og verken tjene penger på det. Og de har forferdelig dype lommer, så lenge de tenker at dette er verdt det. Men for dere så er jo de vil jo de være en kjempe sterk konkurrent. For det har jeg snakket med utrolig mange om og det har jo ikke vært snakk om i sånn to-tre år før, ja, og med en gang folk snakker om det så skjer det selvfølgelig ikke, men da er det det evindelige Spotify-oppkjøpet, at Spotify har gjort seg tilgjengelig for salg, at de venter på det store oppkjøpet, er det Amazon som skal gå inn, eller hvem faen da, men det ser jo ikke ut som det skjer noe der. Nei. Enda. Jeg tenker at det skal vi være veldig glad for. Jeg tenker at det hadde vært veldig dumt hvis man fikk en gigant, en dominerende, så jeg tror musikkbransjen som helhet, og jeg tror artister og plasserskaper er veldig kjent med at det er mer enn en aktør da, at man har noen konkurranse. Så jeg tenker at man må krysse fingrene på at det kommer opp flere. Og der tenker jeg at det er litt der vi går. Jeg tipper, det skjer en hel kul ting på strømmetjenester som spesialiserer seg for eksempel på klassisk musikk. Så der kommer det noen kule tjenester som spesialiserer seg på en musikksjanger som har helt andre måter og andre ting å søke på. Det er ikke artist, men det er komponist, eller orkest, eller sal, og så videre. Eller poker og artister. Ja, ikke sant? Som spesialiserer seg på det. Det kan gå til at det er der vi går da. At om noen år til så ser vi at det er en annen strømmetjeneste som kun spesialiserer seg på jazz eller på tekno eller... Det var jo et eller annet utrolig vakkert når Spotify kom, og det var veldig rart, for jeg husker veldig godt oppstarten var det 2008 eller 2007? Det var jo lenge til 2007, men i 2008 var det sånn... Ja, det slo meg bare hvor kjapt det var, og hvor instant det var, og alt var der. Det var noe sånn der man hadde egentlig snakket om å bare være deilig å ha det, og TV-seere og filme på et sted, som jo fortsatt er den drømmen som aldri kommer til å skje. Men musikken fikk jo Spotify utrolig nok til. Den fikk samlet alle plassselskapene, alle katalogene, og bare nesten et par store artister som ikke var med, men tjenesten leder jo ikke av det. Nå skal vi faen i det egentlig. Men det var bare så utrolig... En veldig, veldig vakker revolusjon for musikken, synes jeg. Og plassselskapene begynte jo... Som du også skrev mye om, de begynte jo å klage lenge før det å åpne piratkopiering. Hva er så vildt da? At de tappte penger og nå kom alt til å krasje. Og det her ble jo redningen for major-elevene i stor grad. Helt klart. Men det har tatt lang tid å se det. Sånn at du kan si... at plasseskaperne, både plasseskaper og artister i stor grad, har med god grunn sånn sett vært skeptiske. Den doktorgraden som jeg har skrevet på, så har jeg sittet og fulgt et sånt internasjonalt miljø i veldig mange år. Og det begynte i 2007, kan du si. Og da har også enkelt av de aktørene som var involvert i oppstarten av Spotify, har også vært til stede i den dialogen. Det er veldig fascinerende, for hvis du ser på de første samtalen, så er det en enighet hos alle sammen om at Spotify må tilates og sett i gang. Alle er enige om at vi kan ikke drepe dette. La sinten komme, da. Ikke sant? Og det handler nok litt om at man i retrospektiv, så så man at det er ikke sikkert at en app står, eller at situasjonen var gunstig for alle. Så alle var enige om at vi må ha det leve, eller vi må finne en måte å lisensiere det på, sånn at vi kan se om det funker. Men samtidig så har det, altså man tilot det, men det var ingen som klarte å forklare hva businessen skulle være for noe. Altså man bare sa, vi må tilate, men vi aner ikke. Og da husker jeg, det var et sitat som er utrolig fascinerende, så er det en manager, en ganske anerkjent manager, som reiser seg, og så sier han at, herregud, jeg har begynt å se litt på de Spotify-tallene, de ser helt forferdelige ut. Og så sier han, hva hvis dette her er akkurat det samme som Napster, bare at vi har gitt fra oss muligheten til å si at det er ulovlig, at vi skal angripe det. Men så begynte tallene å komme på plass, og så har vi det snudd. Ja, ikke sant? Ja, så til de grader, og det er jo det som nå, ti år senere, og vel så vidt, så er det jo mer sånn, hvor stor skal egentlig Spotify bli da? Nå er det jo nesten en slags mer monopolsamtale enn tusen takk Spotify som reddet av musikkverdenen, i alle fall Europa da, og nordiske regioner, men hva synes du selv da? Det begynner jo å nærme seg monopoltilstander, eller? Nei, jeg tror ikke det. Så lenge man har Apple, som også er en såpass stor aktør, i hvert fall i USA, i det amerikanske markedet, så hadde jeg ikke vært helt sånn bekymret for det riktig ennå. Men jeg tenker at hvis de blir veldig store, så er jo det helt klart. Men, så kan du si, det er jo Øst, det kommer til å skje veldig mye. Ja, India skal inn i markedet. Ja, Kina, og de har helt andre aktører, helt andre... Folketall. Ja, og selskaper, ikke sant? Ja, ikke sant? Tencent er jo en kjempeindesang, som har vel kjøpt opp en del av Spotify, så de har vel gått inn. Så jeg tror det måtte være 10% de hadde kjøpt den. Jeg har jo sett en tendens på det allerede, for nå begynner det å roe seg litt med meksikanske versjoneringer av sanger, med spanske gjestvokalister, eller spanske versjoner med spansk vokal. Men nå kommer det å begynne å smyge seg mye indiske gjester til. Ja, det er jo ikke bare artister og litt sånn crossover samarbeid der, det er jo Marshmello som har gjort det allerede, så de er på ballen der da. Ja, helt åpenbart. Men da blir det, jeg tenker altså, det vil bli veldig spennende å se hvorvidt det har en innvirkning på hvordan fordelingsnøklene ligger nå. Fordi at... Kan du si litt om det, hvordan er fordelingsnøklene nå? Sånn veldig enkelt forklart. Veldig enkelt forklart så er det, det fordeles på markedsandeler, rett og slett. Sånn at i et marked, hvis du utkjøper... Hvis du ikke gjør så stor del av markedsandelen, så får du det av de totale pengene. Som er veldig enkelt. Det er i løpet av en periode, så de pengene etter at tonoavgiften er betalt, og skattet er betalt, og Spotify beholder sine, hvor mye er det, 30%? Ja. De pengene som ligger igjen, det som heter label pool, de ligger der, og så putter man alle pengene inn der, og så teller man opp, hvor mange streams er det i den perioden, så deler man de pengene på streams, og da får du en per stream-verdi da, som typisk er 0,00 et eller annet. Yes. Og så går du tilbake igjen, så sier du hvor mange streams har du, hvor mange streams har du, og så ganger du da, 0,00 et eller annet. Ja. Så det er jo en prorata, en sånn per andel da, som er dagens modell. Betaler de, det skjer vel til distributøren av det hele, er det ikke det som på en måte at Universal får den... potten der, og så spiller de til sine artister, og så har du disse Tune Call og Distro Kids, og distribuerer sånne som meg, sånne amatør hobbymusikere, som også får jeg synes det er ganske forholdsvis godt betalt 20% ikke det rundt her ligger man får jo 100% av potten, jeg tenker mer på den der var det like på sånn som jeg regnet meg frem til, at rundt 1 million spilling er rundt 50 000 kroner brutto, det synes jeg er ganske decent, faktisk så frem til at du sitter på hele potten selv så er det rundt i sømmene der så det er jo også en egen diskusjon med mye artister som ikke føler at de får noe betalt av Spotify, men det kan jo være helt andre årsaker da og det tror jeg også jeg tror grunnen til at mange artister opplever har det vanskeligere økonomisk enn sammensatt, altså det er sammensetning av den økonomiske modellen, men det er jo sammensatt av endringer i forbruk det er en ting som jeg har tatt ordet for veldig mange ganger som ikke blir, altså vi diskuterer veldig ofte den økonomiske modellen altså prorat, eller hvorvidt du skal gå over til en brukersentrert modell altså at penger blir fordelt ut på hvordan ditt abonnement fordeler seg. Veldig kort forklart hvis du har hatt jazzband og vi streamer tusen ganger fra tusen brukere, så har vi lyst på pengene deres, altså det de betaler Spotify, for nå får vi bare en bitte liten del av kakka, at man betaler det man hører for så det vil si at hvis du er en superfan av Frank Zappa, og du hører kun på Frank Zappa, men du hører kun tre ganger den ene måneden så blir det fordelt på de tre spillingene av Frank Zappa farvingene hans så det er den brukersentrerte og så er det jo et spørsmål om man skal gjøre det på tid, for sånn som det er nå, så er det jo at hver låt telles eller hver stream telles en gang og kun en gang og det er etter påbegynte 30 sekunder så hvis du da har en låt som var i tre og et halvt minutt, en typisk radio edit så får det akkurat det samme som et klassisk stykke da, som var 15 minutter og det er jo en, eller et jazzstykke så det er jo en diskusjon, men det vi ikke har diskutert som jeg tenker at, som jeg tror også er en del av forklaringen det er at det er en endring i forbruket som handler om at det er noen av de gamle publikumene som som meg, og mest sannsynligvis du som var stor forbrukere altså jeg CD-lytteren som, ja, ikke sant musikk var dyrt før, vi brukte veldig mye tid på kjernetisten. Ikke sant, og jeg brukte veldig mye penger og jeg jobber liksom DJ også så jeg kunne liksom forsvare litt plate innkjøp Det er helt røykt å tenke på hvor mye penger vi brukte for den unge generasjonen som hører på her nå som ikke har vært en av meg, altså en CD kostet vel på tampa 180 kroner? Ja, på ett album Jeg er helt sikker på to måneder med Spotify Og i sikkert fem-seks år så hadde jeg nesten et månedlig forbruk på plater som lå på mellom 1000 og 1500 kroner så jeg kjøpte 8-10 plater i måneden Ja, smerte grenser Ja, ja, så alle pengene mine gikk på det Mitt forbruk begrenser nå til 99 kroner så mitt forbruk har gått fra 1500 kroner i måneden til 99 kroner i måneden Det er ganske dramatisk Ja, veldig Mens mine søsken som kanskje før kjøpte tre plater i året deres forbruk har gått betydelig opp Veldig opp De har gått fra å kjøpe tre i året til ti i året Og der ligger det noe forklaring fordi at jeg representerer nisjebiten Jeg representerer det publikum som var villige til å betale 180 kroner for en litt streng plate da Mens mine søsken representerer Nå vil jeg ikke henge ut søskenen min Men heller det Taylor Swift-publikum Eller pop -segmentet Nå er jeg litt urettferdig med det Men Tror du Kan det være at den samme summen med penger brukes bare inn i live-markedet da? At det forsvinner mye mer inn i festival Altså det er jo et ekstremt større tilbud av konserter og festivaler på hertelands enn da vi var 18-19 år Vi dro på kvartal Nå blakket vi oss i barn Nå blakker vi oss på festivaler Det er jo sykt dyrt Det hadde blitt skrevet veldig mye om Og det hadde blitt hevda Jeg tror ikke det Jeg tror ikke det er en del av hele forklaringen Nei Men det ble Det var en veldig sånn typisk At totalforbruket Gikk Går opp, kan du si Men det kom en veldig god To sekunder Det ble gjort en veldig god Veldig bra analyse i England Rundt WalletShare, som ironisk nok ble laget av en som heter Will Page, som i dag er økonomisk direktør for Spotify. Men han lagde en analyse før han var der, som handlet om WalletShare. En utrolig flink fyr. Han viste at selv om forbruket totalt sett går opp hvis du slår konserter og innspill sammen, så går andelen som musikk utgjør av lommeboka vår, går ned. Og det er interessant, for det betyr at vi har litt bedre råd, så vi har litt mer penger som vi kan bruke på forskjellige ting. Men vi bruker det på noe annet. Og det jeg vil påstå at er hovedbiten der pengene går, det er disse. Det er dette her. Det er enheterne, det er tilgangen, det er mobilnett, det er brebbånd. Så det er en vesentlig del av det som er vårt forbruk. De må jo sikkert komme seg via masse forskning, funnet seg frem til den summen, den 99 kroner som det var veldig lenge for å abonnere på Spotify. Men jeg tenkte faktisk helt fra dagen, dette her er jo helt rasende billig. Det er jo helt sykt billig. De kunne kanskje gått høyere, men de turte kanskje ikke på det tidspunktet, at hvis de går noe høyere det der, for det er jo, jeg tror det var Sam Harris som sa det, at abonnementstjenester på internett er helt fucka. Du går på en kafé og bruker gladelig 39 kroner, på en kopp kaffe. Du skal faen ikke bruke 19 kroner i måneden på å abonnere på noe på internett. Det sitter langt inni deg da. Det er helt to forskjellige vegne. Helt klart. Det er vel en etterlevning, en skade som skjedde tidlig i 2000-tallet, hvor jeg tror nok publikum forventet at så fort det er digitalt så er det gratis. Det gjelder ikke bare musikk, det gjelder avis, det gjelder film. I hvert fall våre generasjoner, vi bøffer jo alt. Men der er det jo en endring. Og jeg tror nok det at at det er folk, for eksempel avisabonnement, at man i større og større grad skjønner at for det må det digitale seg, det har en kostnad til seg. Men der typer jeg jo at det må komme en konsolidering på et vis. Det må finnes en bedre måte å betale for kreativt innhold da, på nett. Ja. Jeg føler de løsningene er gode nå. Du ser jo at betalingsfriheten er der og systemet funker på Netflix, HBO, jeg har begge de to tingene. Jeg prøver å begrense det til at det ikke blir for mange abonnementstjenester. Spotify fungerer veldig bra og sånt, men likevel, jeg hadde jo ikke meldt meg av noen av de tingene hvis det var dyre. Nå snakker jeg jo ekstremt fra mitt eget økonomiske ståsted, men på en måte man får jo utrolig mye igjen for pengene, synes jeg. Men det er jo et eller annet med den her internetmentaliteten, at man er utrolig gnir når det kommer til ting å bruke på nettet med under man sitter på Amazon og ble her struten og kjøper der. Helt klart, men jeg tror jo det endrer seg litt grann med at vi skal ikke veldig mange år tilbake før det som var digitalt, det var desktop. Du var knyttet til en datamaskin. Mens nå er jo alt, du kan si mobiliteten og bruken av digitalt innhold, er så alt, så jeg tenker at det jo henger litt sammen med betalingsvilligheten da. At hvis det er et produkt som er knyttet til en dataskjerm, som nå sitter desktop, er noe annet enn det å ha det tilgjengelig hele tiden, overalt. Ja. Hva synes du om den her gratis modellen til Spotify? Det er så gjerne mye diskusjon om det. Jeg kan ikke kjente at den utgjør så stor del av liksom, på en måte, artister vil ikke at det skal være gratis versjon av Spotify, de vil jo bare ha alt over. Men Spotify mener jo at de har gode grunner til å gjøre det for å lokke folk over i betalingstjenestene, er det ikke det som er greia? Jo, det er jo det de sier, som er hovedargumentet. Jeg synes det er rart at de fremdeles får lov til å ha det. Og det har vært mange runder rundt det å kutte ned på det. Hvor mange brukere er det for eksempel, vet du det? Jeg hørte et mener at var det 108 millioner som er betalende, at det var det som var med 10 millioner. Og så tror jeg det er det dobbelte. Det er så mange som make sense med takk på at mange bruker YouTube og sånt. Det er jo det største fortsatt, er det ikke det? Ja, helt. Men du kan si det som var Spotify sin all det som har vært Spotify sitt argument, det er jo at de har en sånn churn rate, en rate på de som går fra fremium til premium. Som de sier at det forsvarer at man har så mye... Konverteringen er god nok. Hvis du ser på De tallene så på forskjellen på premiumforbrukere på Spotify og Apple er at de følger hverandre ganske likt. Kurvene ser ganske like ut, bortsett fra at det får være million som Apple får, så får Spotify to millioner. Så det betyr jo at konverteringsraten nok er ganske riktig i forhold til det Spotify sier det. Det var folk bare ble lei nok av de... Hva faen har du hørt i reklamen på Spotify? Nei, takk Gud. Det er den lokale piserien borte. Jeg husker det ikke lenger. Nei, det er helt... Altså, det setter jo på en måte lokale radioer i godt lys, da. Og det er liksom reklamen som går der. Det er helt... Og Spotify har jo egne reklamer, fordi jeg var på Pizzashop over siden av her, og de gadde jo ikke betalt for Spotify-en sin, eller kanskje var det bare en ansatt som satte på Spotify-en sin. Det er noe av de merkeligste reklamepeisene jeg har hørt noen ganger. De har jo reklame for sine egne ting, og Digster, de vet jo det her gamle... Det er jo en annen ting interessant, med spillelisteøkonomien til Spotify, det er jo kjempeinteressant. Og det var sånn veldig kort forklart til dere om Digster er det filteret. Så jeg tror Digster er vel Universal sitt tidlig forskjell. De var ganske svære. Før Spotify begynte å lage sine egne spillelister, så hadde jo Sony, Universal spesielt, hadde svære spillelister som egentlig dominerte Spotify-plattformen. Og så kom jo Spotify med sine egne og overkjørte de totalt. Men nå, de prøver jo å holde liv i de her gamle spillelister sine, Universal og sånn. Jeg tror Sony har ganske bra moment med det ennå, men de reklamerer jo for de listene her, i Spotify-systemet. Det er helt korn igjen, faktisk. Men det skjønner jeg. Det forstår jeg godt. Egentlig så er jeg litt overrasket over at de ikke gjør mer av det. Og det kan gå til at de gjør det. Men jeg tenker at det er jo der det ligger. Det å få bygd opp sterke spillelister, som har en tiltetningskraft og masse... Så hvis man har det, så eier man jo kjempe masse. Er du godt innvidd i spillelisteøkonomien, eller? Eller økologien? Spørs for deg hva du tenker på. Ja, eller... Fordi det er jo... Hvor store og mektige er de i Spotify, sine egne lister, kontra de andre? Har du noe... Jeg tror det er litt vanskelig. Og så vet jeg ikke... Sikkert når jeg har lest... Jeg har sett noen kontrakter. For det er jo noen... Det har jo vært lekkere i hvert fall en kontrakt mellom Spotify og Sony fra 2011, som går litt inn i... Hva sier vi nå? Det de kaller for placements. Og sånn sett... Det indikerer at en del av forhandlingen er spillister. Plasseringer på spillister. Det burde jo egentlig ikke overraske seg veldig, for det er jo sånn det har vært hele tiden. Det er jo... Altså, de som har penger, de som har svære midler, før i tiden så var det å kontrollere hylleplass. Ja. Det har vi snakket om i podcasten her tidligere, faktisk. Ja. De kjøpte seg hylleplass. Så det er det samme. Ja. Og det er ikke noe galt sånn sett i det. Altså... Men... Men jeg tror... Det burde vært en større transparanthet i forhold til hva som skjer bak der. Ja. Men det er jo verdt å nevne at alle historiselskapene er jo aksjonære i Spotify også. Ikke noe lenger. Det er helt utenfor deg, ikke? Jo, nei... Eller er de så små at de er helt uten betydelig... Nei, nei. Men de gjorde jo det de sa de skulle gjøre. Og det var at... Akkurat det med den aksjebiten. Det er... Det er... Det er litt myte rundt det. For det handler egentlig ikke om... Det aksje... Eller eierskapet i Spotify handler om. Det er at platteskapene ønsker en sikkerhet. Ja. Som er helt vanlig i hvilket som helst næring. Og for et start-up-selskap så har du... Du har ikke noe sikkerhet annet enn å gi dem eierskap. Ja. Så det var Spotify som foreslo det. Kan man si. Altså det kom den veien at... At... At... At... At... Vi kan ikke gi dere noe upfront payment. Vi kan ikke gi noen garanti for... Men dere kan få en... En... En... Aksjepost. En aksjepost. I... Og det tok de imot. Eller det... Med øv det at de skulle selge seg ut når det ble aktuelt. Ja. Og da var det masse spekulasjoner i hva som skulle skje med de pengene. Men de solgte seg ut når... Når Spotify gikk på børs så skjedde jo det. Ok. Relativt fort etterpå. At... Jeg husker... Jeg tror et av selskapene... Et av major-selskapene valgte å sitte på noe av det. Men jeg husker ikke helt hvilke... Men så vidt jeg forstod så solgte de ut. Ok. Og de aller fleste gikk jo ut offentlig og sa at de fordelte pengene ut fra kontrakt, kan du si. Ja, ok. Ja. Så det kan jo gå til at det skjedde et eller annet. Men sånn utad så ser det jo ut som at det faktisk... Den prosessen gikk egentlig veldig etter boka da. Ja. Det der med... Når Spotify sine lister er så dominerende... De har noen lister som er helt enorme. Og som drar så utrolig mye Jeg fikk vite før podcasten her Av en som er analytiker I en av de store major-labelene I Norge her Han har sett en helt sinnssyk korrelasjon På Billboard sin dance-liste Som da var identisk Helt identisk Med et unntak, med en låt Som ikke Spotify backer Som da mint den dance-listen Mint til Spotify Er helt identisk med Billboard sin dance-liste Så det er jo Et lite varsko Og det er jo ikke en hvilket som helst Den edm-dance-sjangeren er svær Og det er jo På en måte et helt egen marked Og en nisje Hvis det begynner der Da er det jo Og det er ikke mange mennesker I Spotify-systemet som sitter og plugger på toppen Algoritmene, de algoritmene gjør jo en viss jobb Men det sitter jo nok av folk, editors Og plukker ut Hva tenker du om det? Jeg tenker at Deler av det med spill-lister handler om Også en maktkamp mellom Major-selskapene og Spotify Altså om forhandlingsmakt Så jeg tror nok at Og det gjelder jo En del av det med Artister som ikke Er knyttet til noe platteskap Men som er kjøpt ut Eller alle disse ghost-artisterne Ja, si litt mer om det For det er jo Er det artister som Spotify betaler direkte Som type er de her Hva heter de her spill-listene? Litt sånn peaceful, piano Sånn atmosfærisk Og sånn spill-lister som har helt Sinssykt mange følgere For det helt teknisk Da slipper Spotify å fordele Penger til Da blir potten til de andre Mye mindre Og det er jo helt åpenbart at de har jo kjempe masse Tjene på å øke den type Spill-lister som de selv Eier Synes du de tallene er litt høye, eller? På de her litt sånn Alternative listene Er folk så interessert i konstruasjonsmusikk? Tydeligvis Jeg vet ikke Det er fort gjort å ta på seg Aluminium-saten Men jeg har ikke noen grunn til å tro Eller jeg vil tippe At hadde det vært feil rundt det Så hadde noen av de store aktørene Arrestert på det For jeg tipper at akkurat det Har medieselskapene Ganske god Oversikt på Det som er interessant To sekunder Det var jo litt tørst i dag, Daniel Det er bra, godt å se Skal vi ut på øyet etterpå, forresten? Ja, jeg tenkte det Det er en fin forskning Det skulle jeg si Før i tida De som velger ut I Spotify Det du sa med at det er noen ganske få mennesker Som bestemmer Det er helt riktig Det er få folk Som har en enorm makt På make or break Før i tida Så visste man veldig ofte Hvem som var radiopluggeren Eller hvem som De hadde et navn Og det var mange Kjempe mange Veldig masse forskjellige radiostasjoner Men det er liten transpranghet Rundt hvem disse menneskene er Som er make or break Og det er veldig uheldig Fordi at Hvis ikke du har en transpranghet Rundt hvem de er Så har du jo Større vanskeligheter for å Kunne Anslå korrupsjon for eksempel Eller om det skjer andre avtaler Så det å ha en transpranghet På hvem som faktisk sitter og bestemmer Kjempeviktig Jeg fant jo ut hvem de Det er jo toppliste Jeg har skjønt at Spotify opererer med en slags listehierarki At de tester låter Algoritmisk sett At de har masse smålister Bygger seg opp til en topp I hver sjanger At Mint er topp for dance Og Rap Caviar er topp for urban musikk Og så har de masse lister Hvor låtene må konkurrere mot hverandre Og de som greier helt til toppen av pyramiden Får den feiteste spillisten på toppen Og det er jo De som sitter og skjevspluggerne For disse store sjangelistene Rap Caviar og Mint og Hitsits Jeg husker ikke alt det heter De er jo mulige å finne fram Og faktisk gå på artistenes Twitter og Instagram Hvor de takker Da har jeg funnet hvem disse personene er Og så under dem igjen Så sitter du sikkert i en pool med ganske lojale Spotify editors Som jo da jobber for disse Ganske mektige personene De er ikke så lett å vite hvem er Navnene deres står jo ikke oppført noe som helst I Spotify-systemet Det er veldig merkelig Det som er morsomt med spillister Eller trist Det var jo sånn Husker du den Med denne skammen i Bulgarien Dette her Det var jo et selskap som hadde satt opp spillister Sånn serverpark som bare lå Som bare lå Og så hadde de kjøpt inn Hva det var 1500 premium abonnement som kun spilte så hadde de laget spillister med deres egen musikk som var 32 sekunder lange, og så gikk dette bare non-stop og så det hadde de mest sannsynligvis holdt på med kjempe lenge, og kjøpt millioner av kroner og det funket helt fordi den spratt opp på en topplist over de beste spillisterne og da var det noen av meg, ikke selskapene som sa, hvem er det som eier denne? Den har vi aldri sett så da fant de ut av det men der tenker jeg at hvis de har gjort det så må det jo være en høy av tilsvarens det var jo en sånn protestalbum fra en eller annen artist som jeg ikke husker navnet på som ga ut et album med stillhet Sleepify og det var 35 sekunder lange eller det var helt stille låter ble den trukket igjen eller tok Spotify den tilbake igjen? jeg tror det det ble for mye styr rundt men det var jo det var jo egentlig et veldig kult prosjekt for det var jo en det ene var jo at det var en markedsø det var jo egentlig en form for crowdfunding sånn sett og et litt sånn politisk statement på en måte, finnesfaketsystemet litt sånn som egentlig Kriste Falk også testet veglistasystemet med den der pluggingen og den her nummer 1 låta hva var det for noe? han kjørte jo opp han fikk en av sine egne artister egne utgivelser opp på nummer 1 på veglista og sa det til presten rett etter faktumet og bare for å make a point da ble jo den suspendert da ble folk veldig sur på han at han faktisk kunne holdt helt kjeft og bare latt det rulle og gå men han greide jo å plugge seg og jeg kjenner mange mange historier med veldig mange kjente norske artister som har liksom plugget inn på topp 20 opp igjennom siden 2000-tallet men det er kanskje en helt annen podcast faktisk jeg husker jo jeg jobbet i Free Record Shop og Hysjers og da husker jeg hvor rart det føltes når man pakket opp platene på mandag og puttet inn i med veldig veldig strenge papirer som følte med som sa det skal ikke selges en plate før den datoen der så legger du det inn og samtidig så leser du i VG at det er nummer 1 på VG-lista men det har ikke blitt solgt en plate i Norge men det som var måten man gjorde var jo at Hysjers måtte forskutere de måtte kjøpe ut så de hadde ikke en retur på platene og der har man teltet det som salg ikke sant så da så manipulering av spillister eller av salgslister har jo alltid vært veldig vanlig for en tid altså for en cowboy-tid altså uten et stort etablert internett hvor sladdere eller på en måte informasjonen ville gått mye fortere med en slik avsløring og det var få mennesker som sikkert sikt med informasjonen og som ikke har noe som helst insentiv for å si fra om det var det jeg kom til å tenke på samtidig der det var jo jo jeg husker det det er veldig anekdote da en veldig lokal historie men jeg husker vi hadde et release party med noen bekjente som da også gjorde det tikk seg at de delte ut en CD-single per gjest på det ute stedet solgte det i coverchargen og fikk salg på det da og var inn på veglista uka etter og det er altså så sårbart var det der gamle systemet der, du trengte ikke å selge så mange CD-single heller, men faen du kjøper CD-single ikke da, det var jo en låt det var kostet 69 kroner eller noe det er absolutt mye det jeg tenker at hvis man fremdeles hadde vært bandartist så det var det var i lommetoret i mellom 2005-2006 hvor lista for å bli platinum var ganske oppnåelig jeg tenker at hvis du har hatt en guttedrøm eller jentedrøm om platinum for øynene der hadde du en kort periode så tror jeg den var oppnåelig for flere enn bare noen få det var litt på Spotify også faktisk i starten for det var så høyt volym og IFP visste ikke helt hvor du skulle sette den det stødde jo med gull og platinum det var jo sånn artister du aldri har hørt om så litt som en helt anonym poplodd som har ligget på en spilleste fikk jo ikke opp i gull med en gang det var ganske drøyt nå er det jo litt strengere, jeg vet ikke hva som er kravene nå er det 3 millioner streams av gull? ja da jeg tror det hever opp mot det og det må være nasjonale streams kun fra Norge noe sånt ikke helt sikkert men det er jo der hva gjør du med Ellen Walker da? Altså, er det kryptonitt Eller er det Og så hundre platiner Ved siden av hverandre Gratulerer Til slutt må Gunnar Greve bare si Nei, nå orker jeg ikke flere troféer Jeg tar så jævlig mye plass Ja, det er det faktisk Han har jo vært på møte hos Gunnar Og det er en ganske fin troféveg der Det er fint vekta Jeg tror faktisk alt fra Sandra Lyng Til Anna Walker på det ene møterommet Det var en fin spredning Nå må jeg spørre deg Er det fremdeles en plate? Troféer? Er det for mye? Det er jo kanskje en gammelmannspråk å si plate Er det ikke det? Er det en platinum? Eller er det en Hva er det for noe? Jeg synes det burde vært en platinum 0 og 1 Vi må jo si at Gode gamle troféer Det var vel begynt med Det var vinyler I dette troféet Som er et sånt Veldig rektangulært Typisk inneramma sak Hvor du henger opp på veggen i alle studier For å vise at du har såkt veldig mye Begynte sikkert med vinyler Både 12-tommere og de her 7-tommere Og så kom CD'en selvfølgelig Nå, så vidt jeg har sett, så er det egentlig bare Bilde av cover Og en liten sånn Det er ikke noe fysisk ting inne her lenger En gull minnepenn Ja, det er til med funnet ut Nå er det faktisk en fyr her et eller annet sted Nede i Østfold som lager Troféer Hvis du kan bestille troféer Hvis du har lyst til å prydestue deg litt Med noen egne utgivelser Så er det fullt mulig Å lage sine egne ting Det må jeg gjøre Det er ikke noen CD-singler i de der troféene lenger Nei Hvor var vi? Spillelister, Spotify Hvordan er det? Hva skulle du si? Jeg skulle si at der Tenker jeg at en del av den Det der er tippet at mye av det Gøye skjer i strømming Det ligger i kuratering I nye måter Å gi Et tilpasset innhold Og der tenker jeg at Noe av det du spurte om tidligere Hvorfor ikke Spotify eller strømtjenestene Øker priserne Hvorfor ikke man klarer å få en segmentering Hvorfor ikke man tar ut Potensialet som ligger hos meg Som har vært villig til å betale 1500 kroner i måneden For min musikk Men der tenker jeg at Og håper jeg at det skjer mye spennende fremover Det å finne en måte Å lage strømprodukter Som utløser En betalingsvilje Og det Å finne ut hva det er for noe Og jeg tipper at det ligger i kurateringsbiten At det Å ikke bare ha Algoritmer og roboter Men at det er på et annet nivå Ja Jeg tror at det ligger i kurateringsbiten Jeg tror det er en kombinasjon av det Og jeg er veldig ivrig på å lage spillister Og kuratere på privaten Og merker jo ekstremt pågang Fra artister fra hele verden Som selger meldinger i virkelig alle kanaler Altid fra tekstmelding på natta Til meldinger i Instagram Facebook Og med å bli plugget av på disse listene Så det er jo helt klart at det er Noe av det nye Og artister i større grad For jeg som jobber i radio i begynnelsen av to saler Så har jeg alltid forholdt meg til profesjonelle mennesker Kanskje management Men alltid En plugger da Som ringer og er jævlig hyggelig Og skal selge et eller annet En ny single Og så er det i større grad på nettbytt At artister selger seg selv inn Og det er jo ofte rart Men det er jo veldig mye større faun av artister nå Det er jo på en måte Den eneste måten du kan faktisk få noe ut av en utgivelse Er å havne på spillister Ellers er låtene død Så havner du på denne Spotify-siden Du vet den der hvor du kan spille Spotify-låter Som aldri har blitt spilt gjennom historien De har laget en egen side Hvor du kan høre på låter Hvor du aldri har streamet en eneste stream I hele Spotify For det blir jo ikke noen sånn 25 000 låter hver dag Det er jo sinnssykt Men det har en En ting som jeg har tenkt på På mye Blir det lagd mer musikk i dag Enn det gjorde På 80-tallet eller 90-tallet Altså blir det lagd mer musikk I Ja du kom igjen på hvor man setter Helt klart si at Produkter er det jo Ferdige låter som kommer ut der Er det sikkert by far På grunn av datateknologien Helt klart Men jeg tenker jo at en del av musikken som tidligere Var en kassett, en demo Eller et eller annet Jeg tror nok Det ble lagd veldig mye musikk Betydelig mer enn det vi tror Eller mener at det ble gjort På 90-tallet Men det var veldig lite av det som ble gitt ut Som ble tilgjengelig gjort Nå var det jo helt sinnssykt vanskelig Ja Det andre det er hvor mye av de 25 000 låterne Per dag da Er musikk Eller er musikk for utgivelse Ja, det er interessant Som ikke bare er en sånn regnskog Ja, som prat Eller et foredrag Eller Noe helt annet Eller et bulgarsk Selskap som har satt sammen 32 sekunder med et eller annet Som er ikke en essens Hvordan kan Spotify La oss si hvis de hadde vært litt Ikke smartere, for de har sikkert tjent sine penger Og fikk det veldig ikke av hack-prosjektet der Men hadde de lagt låter til Opp mot to minutter Med bare et kick som bare repeterte seg Et album med 40 kicks Som bare repeterer seg Det er jo et slags kunstprosjekt Nesten i seg selv Hvordan skulle man kunne trekke det fra markedet Men det er jo kanskje det at de ser at streamene Kommer fra en og samme IP-zone eller adresse Det er jo det som De har jo satt en begrensning på det Hva sa du? De har jo satt en begrensning på det Hvor mange lyttinger som teller per bruker Er det ikke sånn de har fått bokt på det problemet der? Det har jeg ikke hørt Jo, jeg husker når det er sommerkroppen Til Mats Hansen Den hadde jo streamet mye mer Enn det sto på topp 50 Nå husker jeg ikke, det var helt sinnssykt Han var inne med, jeg tror det var et par hundre tusen For da brukeren hørte den flere ganger Mener du at Mats Hansen hørte på den veldig ofte? Sannsynligvis hørte Mats Hansen på den Et par ganger han også Men det var jo så at lytteren hørte på så mange ganger At det gikk over den totale tellegrensen 12 repetisjoner eller noe Så det som stod på topp 50 var lavere Registrert Topp 50-grense Nå snakker jeg litt sånn Gjette meg litt fram her Men det var noe sånt Jeg får huske jeg skjedde Men en annen ting som er veldig viktig I den antall låter Jeg gjorde en veldig enkel søk På Rick James Superfreak Hvis du gjør det Så ser du at Jeg tror Superfreak har kanskje 50 forskjellige oppføringer Av samme låter Så låter er registrert Bare Superfreak Og det er samme Motown innspillinger Men den er registrert I kjempe mange forskjellige Versjoner Av den av samme låter Så Jeg vil si på at hvis man hadde Ryddet opp I I både katalog Og i en del av det som kommer inn Så selv om det kommer inn veldig mye Så tror jeg ikke det kommer inn så mye Nei Som Som de tallene som er Har du sikkert rett i det Tror du er podcast en del av det tallet der? Det er et godt spørsmål Det vet jeg ikke Og der tenker jeg Hvordan fordeles de pengene? Er det på minutsats? Jeg tror ikke det er noen penger Nei Så viktig jeg vet Så er Spotify Spotify har jo blitt nummer to nå I verden på podcast Og sånn podcastverden fungerer Tror jeg Det ligger jo bare på en RRS -feed Som du bare sprer rundt Til de forskjellige som har lyst til å ha den Spotify, iTunes, whatever Men det er ikke noen penger Det er ikke noen realities i selve podcasten Men Spotify tillater Hvis du baker en reklame Annonsører så mye du vil I podcasten din Så kan du gjøre det Uten at Spotify reagerer på Det er helt greit Ja Så det er sånn De legger bare ut lydstrømmen Egentlig Så det er null kuratering på det Så vidt jeg vet Hvordan vil det fungert Hvis Jeg betaler jo min 99 kroner Og hvis jeg begynner å høre på podcast I stedet for å høre på musikk Hva Ja det går jo som du sier Det går jo bare ned i det store gapet da Til I andre deler Sånn spredt ute på de som streamer mest Så det er jo enda bedre argument for faktisk Hvis du bare hører på podcast Kanskje de pengene burde spres ned på Ja hvor skal det bli av de pengene Hvis det skal gå til direkte til artister Men nå er ikke det tilfelle Slik fordelingen er nå men Så Hvis ikke det går til podcastskaperne Eller podcasteierne Så er det jo Merkelig Altså For jeg vil jo tro at det er en adskilt Del av økonomiene Ja Det er ingen som jeg vet Som betaler royalties for podcaster At du får ikke noe Det der er et veldig sånn Upleid marked Ja Jeg tror det er liksom Det at de fleste er sponsa Sånn som Joe Rogan Begynner jo alltid med fem minutter Med sine annonsører Uten å ha noe videre Han har ikke sin i Spotify Men jeg tror ikke Spotify er så viktig for Akkurat han da Men Norske podcaster har fått kjempebust Hvis noe kan bli lagt inn i Spotify Ja det tror jeg Så vidt jeg vet kan de annonsere helt fritt Jeg tror ikke du kan det på musikk da Når du har produktplassering musikk Det er det kanskje for mange som er Har begynt med den der Vet ikke Kanskje det er en ny greie Det er tingen Men du som Kan vi ikke få noen litt spennende nye trendere her Du som er litt inn i den akademiske Teoretiske musikkverdenen Jeg er jo veldig I den på en måte Få låter inn, høre på Velge ut Ja Hva skal det være for noe Jeg tenker det at Jeg tror kurateringen Det er jo der jeg tror det vil skje et eller annet Men hva det vil være for noe Det er jeg ikke sikker på Jeg aner ikke Var det en masteroppgave Eller var det en doktorgrad oppgave Den du skrev som baserte seg på Du var jo en del av Fedelandsvenn såkte dere her jævlig saft inn Jeg søkte deg på Google Daniel Nordgaard Satt i fem år med Musikkeliten Og snakket om hemmelige ting Rundt en sånn konferanse Over en femårsperiode Det var nesten sånn illuminati style Følte jeg De tingene man snakket om da Kan jo ikke være like relevant nå Er det det Kan du si Hva snakket vi om da Det var bekymringer For en digital Det var doktorgraden min Og det er den Det er jo de Illuminati Men Fedelandsvenn fikk meg til å tenke illuminati Men det er en veldig kul ting Det var Bendy Koffset Og en som heter Peter Jenner Gamle manageren til Pink Floyd Og The Clash Som har vært involvert på Universitetet i Agder I veldig mange år Som begynte med dette her i 2007 Og det begynte Egentlig som Et initiativ for at de skulle få opp For da begynte man med en Eller man begynte å planlegge Oppstarten av en master utdanning I Music business management Som vi har nå Men da Da Inviterte de inn en hel høy med Ringrever og interessenter I internasjonale musikkbransjer Til å komme og Diskutere Eller forsøke å finne Måter å løse det på Ja Ja Det som er fascinerende med det Det er fordi vi holder på med det fremdeles Så man begynte i 2007 Og man har det møtet fremdeles Ok, er det sånn det Folk kommer til Kristiansand Og store nøkkelpersoner fra musikkbransjen Så vi flyr inn fra LA Og fra Nå kommer det en del fra Kina For nå er det mye som skjer der Og London Begynner å tolke på møtene Det er en relativt liten gruppe Så Og så er det Kunne inviterte Så det er altså Noen av 40 stykker Ja Men det som er interessant Det er jo at Vi har tatt opp de samtalerne Og jeg analyserer jo de samtalerne Som en del av min forskning Det er hvor Hvor like En del av Problemene Altså Og fremdeles Diskuteres En del av En del problemstillinger Som man gjorde allerede i 2007 Og så er det I østen så er jo Fysiske formatet fortsatt Veldig, veldig stort Nei Nei, det er ikke det Det er bare en myte Det er bare en myte Med unntak kanskje Japan Så Altså Kina er Kjempedigitalt Thailand Veldig digitalt Men Kina har jo Sånn egne greier på alt Har de ikke det Sånn der Men De skår utrolig høyt På Digital Hva er det heter for noe Digital penetrasjon Altså det er altså Hvor mye av markedet Som er Primært digitalt Og Veldig mange av de Indonesia Thailand Dette er jo kjempesvære markeder Ja Men der det skårer Lavt På sånn som Kina da Det er jo at de har En veldig lav Betalingsvillighet Sånn at de Per internetbruker Så utgjør de En kjempe liten del Der er jo Norge på topp Udiskutabelt på topp Ja, ok Hvor er man i forhold til BNP Eller i forhold til Nei, altså i forhold til Forbruk Altså Per Per internetholder Ja Og da er Jeg tror på den lista der Så er det Det er et kjempe stort gap Fra topp fire Kan du si Som nesten utlokkens Skandinaviske Land Til Jeg tror USA er på En femteplass Som er Det er et stor topp Nede etter Og så er det Så vi skal egentlig betale mindre Vi da Vi burde være nede på Sånn 49 kroner Egentlig I denne måten Ja Men det er Så vi sliter med det Vi sliter med å få Liksom de med på Så de prislegger seg Veldig mye lavere da Ja Men Det er jo der Potensialet ligger Ikke sant For at du kan si I et marked Altså det norske markedet er jo det er ikke sikkert at det er mulig å ta ut så veldig mye mer av det fordi at du har en, hva er det, nesten noe med 90% av norsk musikkøkonomi er strømming digitalt og de aller fleste husholdninger har en eller annen form for så det er jo et et mettningspunkt på et tidspunkt mens i Kina skal man si at hvis du får kineser hvis du får en 20% økning i betaling av kineserne så utgjør det forferdelig mye penger så det er jo litt det man ser på Men hvordan utartig som de samtalen er hva er det de prøver å få ut av hverandre eller hva er det man prøver å komme fram til i sånne runder? Det som er veldig kult med de samtalen det er at man jobber under noe som heter Chatham House Rules som handler om at det som blir sagt i rommet kan citeres, det kan refereres til men du kan ikke si hvem som har sagt det og det betyr at du får noen veldig kule dialoger rundt litt vanskelige problemstillinger som gjør at noen parter kan gjøre noen innrømmelser som man kanskje kommer litt videre og det er veldig kult og det er veldig kult å sitte og høre på parter som i offentligheten er helt uenige enes men likevel vi kan ikke møtes på det men vi skjønner, vi forstår hvorfor det er sånn og sånn men vi kan ikke gjøre noe med det noen eksempler på det? hva skal jeg si? er det sånn major label som går i klinsj med hverandre eller er det på en måte mer slags politisk mot musikkbransje front, eller hvor er det gnissningspunktene i det? det er overraskende slite rundt denne klassiske de feile major-selskapene og de stakkaste artisterne det er veldig lite av det det det er mye av det er infrastruktur altså hvorvidt datasystemene er riktige hvorvidt man har hvorvidt databasene på eierskap harmonerer mellom landa altså har de norske de skandinaviske databasene harmonerer de godt med de engelske og de amerikanske som som regel dette er jo ofte land som har veldig kål på veldig gode systemer hva med Spania eller med Tyskland Tyskland er jo kjempebra men ikke alltid Filipiner eller Kina ikke sant? altså så det det er en del av det som og så er det noen som sier at vi både vil og kan men det må en for eksempel en politisk endring til altså det må et politisk vedtak til så så det kan ja hva tenker har du vært når Meksiko var så Meksiko City-greiene husker du det med Spotify? nei ja men det der jeg synes det er så utrolig rart det var en periode der det her når var det her det var i 2016 kanskje 2015 til 2018 det har roa seg litt nå og da kunne vi gå inn på da masse norske artister da det er sånn da kunne du se topp 5 byer i de streamene ja stemmer det og så gjorde jeg bare sånn her det tok jeg en dag jeg bare gikk inn med haug med artister av amerikanske norske svenske engelske og Meksiko City stod som topp by på alle artister jeg gikk nesten gjennom nesten uten uttak altså sånn eller kom på topp 5 så tenker jeg da hva er det med Meksiko City som og så var det sånn den første forklaringen jeg fikk som jo ble den samme forklaringen jeg fikk hver eneste gang jo alle taxisjåførene i Meksiko har fått gratis Spotify og lar det bare streame hele dagen så tenkte jeg yes faen så er det sånn er det full 4 3G 4-dekning i Meksiko City på samme måte som i Norge er liksom er liksom infrastrukturen og forholdene det samme og hører bare på masse høster hører på sånn en glemt gammel eller mett låt i en meksikansk altså bare sånn jeg fikk ikke det greit å stemme helt da og så spurte jeg en mann en eier av et en et indie produksjonsselskap her i Oslo om hva slags henvendelse er det du får på artisten dine ja det er liksom hele London USA mye LA spilljobber der spilljobber her men jeg får vi streamer veldig mye i Meksiko men jeg får aldri en eneste henvendelse fra Meksiko om å spille der så jeg synes det var sånn pussy periode jeg vet ikke hva det er og nå er det liksom plutselig det Meksiko City kjører litt bort igjen som det var på en måte en slags noen sa det med at det var for å pumpe opp volym for at det gjorde seg attraktivt for salg og så videre men jeg vet ikke så jeg bare var interessert om du hadde liksom vært borti av det samme, for de knyr ryktene. Nei, jeg har ikke det, men jeg husker at det ble skrevet en stund om hvordan strømming eksporterte norsk musikk, blant annet til Latinamerika. Så det var vel en del av den samme biten. Men det jeg godt kan se for meg, det er at i en tid hvor streaming var helt nytt, og hvor de få markene som virkelig hadde tatt det, sånn som Norge og Sverige, er så bittesmå at, jeg husker hvordan færre Mexico City er, men Mexico City er vel to ganger hele Norges befolkning. Sånn at du kan si, så det kan godt tenkes at hvis tech-seriene, eller kanskje en annen aktør også, hadde lagt det inn i, altså hvis de hadde gjort en kanaldigital gig da. Ja, som da er, hva var det en, altså de... Som Vimpe og Kanaldigital gjorde jo en avtale med, og så var det jo en periode hvor var det ikke Netcom og Spotify gjorde en avtale i Norge. Og da var det som alle som hadde Kanaldigital, de hadde Vimpe-abonnement, og da var det jo Vimpe-bruker. Ja, ikke sant. Nå har jo det blitt litt pinlig, men Spotify gjorde jo akkurat det samme da, med Netcom. Hvis du hadde en Netcom-abonnement, så fikk du også i en periode, så fikk du også en Spotify. Ja. Så det kan jo tenkes at det ble gjort noen tilstands da, i Mexico City, og fordi at Mexico City, eller Mexico er Mexico City er bichesvært. Ja, ja. Så hadde det skukket mer til da. Ja, det er jo de som, og sånn Filippin og sånt, og det er jo sånn helt ekstremt på noen artister, så bare dukket det opp sånn skikkelig drakraft på noen artister, så var det, det er jo faen ikke godt å si altså, hva som er... Men det som, det du kan følge opp med der, det er jo at når Kina kommer på banen, altså, en kinesisk by, det er jo... Og hvis noe... Altså, hva gjør europeisk musikkbransje hvis strømmetallene fra... Hvis kjøttvekta bestemmer alt når de kinesiske aktørene kommer på? Hvis det er kines... Da er man alltid for små. Altid. Fordi da kommer det indiske og kinesiske artister. Og hele Kafka, er det det du tenker på? Ja, ja. Så da må man jo kanskje sette inn et eller annet. På YouTube så tror jeg faktisk det er noe indiske... Hvis du ser på de mest populære sånn 20 musikkvideoene, eller musikklippene på YouTube, så er det indiske videoer alle sammen, tror jeg. De dominerer helt hardt der nå. Det er helt mayhem. Men hva med Tidal? Ja, hva med Tidal? Der må du jo ha gjort din gode research, eller i hvert fall... Du må jo ha hørt sikkert det ene og det andre. Annet enn det vi har fått gjennom Dagens Næringsliv, som var denne her avsløringen med triksing av tall. Det har jo Dagens Næringsliv gjort en utrolig god jobb. Ja, sinnssykt. Hattene for den jobben der. Sammen med NTNU, så de har gjort en kjempe bunnsolid. Så det er veldig kult. Jeg vet jo egentlig ikke noe mer om det enn det jeg har lest. Det er noe fra det som jeg har hørt i samtalen med deg om det. Men det er jo veldig trist. Det er noe veldig kjipt. Jeg synes det er sykt at de holder på enda. Jeg tenkte at det var kroket på døren for Tidal. Nå har jo Fama solgt ut 25 prosent. Jeg vet ikke hva de solgte, men han har jo greid å selge en del av han sier JC. Han solgte ut en god del av Schappa til noe helt annet. Var ikke det Sprint? Sprint, ja. Det er jo nest største. Det er jo gigantkonsern. Det er jo helt sinnssykt. Og... Jeg... Jeg... Jeg... Det blir veldig fort norsk perspektiv på det, men hvem er det som bruker Tidal? Det er sånn der når en møter noen som møter og sier, hva gjør du på Tidal? Hvorfor gjør du det? Jeg har ikke noe spillliste på Tidal. Jo, jeg synes det er kjipt at de gjør det, men for det er så mange fine folk, flinke folk som jobber i Tidal, som er alle vimpe og sånt, så er det utrolig trist at det har blitt en sånn sorti. Men jeg tenker jo det samme. Jeg synes det er veldig rart, men det eneste jeg kan tenke meg, det er vel at Sprint tenker kanskje litt, litt langsiktig, at dette er noe de kan bøndle da med produktet sitt nede i veien. Sånn at alle det igjen, Spotify, Netcom, at det kan være rett integrert. Og så er jo, du kan si, plattformen og interfeisen til Vimpe eller Tidal er jo kjempebra. Så det er jo et sånn sett godt produkt, men verdenssetting av pris. Jeg synes jo det er rart at Sprint, verdenssetter det på det nivået. Samtidig som at J.C. saksøker tidligere om prissettinga når han kjøpte det. Det visste jeg ikke. Han sendte jo ut et søksmål til de han kjøpte der om at tallene var blitt blåst opp. Så han la liksom skylden tilbake der? Ja. Men det kom før halvføringen? Ja. Jeg husker det var men man kunne jo det er vanskelig å vite husker du det her promo-videoen du tar til når alle de her artistene samlet seg i samme rom Madonna var for real med jeg vet hvertfall Daft Punk var med det er det drøyeste at Daft Punk var med med hjelmene sine inn og de ble lurt med J.C. og Kanye var der. Ja, det var så trist. Fy faen. Men så på en måte de ville ingen selv ikke hadde lyst til å backe han heller på dette opplegget her. Chris Martin var vel du da, Coldplay? Ja. Ja, fy faen, egentlig alle de man på en måte liker godt var liksom bare ja, de bare stilte opp der og de skulle revolusjonere alt. Men det må jo være en case godt brukt case på alt altså markedsføringsskoler og sånn på hvordan man kan virkelig gjøre ting helt feil. Har du ikke sånn markedsføringslinje på universitetet i Agder da? Nei, det er music management altså business management. Ja, du hadde det som en case der da. Ja, vi prater om det. Ja, men hva er det du gjør når du underviser på skolen og sånn da? Hva slags fag er det du, hva gjør du der da? Hva er det vi gjør for noe? Vi, det går veldig mye om å fordype seg i økonomien, i strukturen, altså hvordan musikkbransjen funker og hvordan musikkbransjen er bygd opp. Hva som er dynamikken og logikken og opphavsrett. Hvordan strømøkonomien ser, du kan si, de studentene som vi har hatt der, har jo sånn sett vært veldig heldige, fordi at allerede når jeg begynte i 2013 å jobbe med strømming, så har jo de studentene vært de som jeg har hele tiden oppdatert da, med den forskningen der da, så det er kult. Også jobber vi med live økonomi, kontrakter, ja. Det er veldig interessant det med kontrakter og sånt da, for det er jo, det er jo virkelig en av, det er hvertfall artister og de som er liksom i bransjen og på bunn nivå, der er det jo så, man hører den klassiske, blurt av major label innenfor, men det er jo, det er jo helt faktisk, jeg har sett, vært borte i kontrakten mange ganger, og man må liksom konferere med noen som kan det. Men mindre man er faktisk veldig oppegående og skjønner liksom lingon og språket, så er det, det er sånn der hele den her med, dette her, hva heter det når du får forskudd, også må du jo recupe, det er jo sånn at det er, altså hvordan faen skal man skjønne hva en recuping er for noen hvis du ikke har vært borte da, det er jo helt. Men, men jeg tenker det at, der har jo artister et ansvar på å. Helt klart, men det er jo sånn, det er jo tidsaspekter her, folk er, noen er ikke på, er ikke gitt at de skal faktisk forstå eller. Nei, og det er sikkert signert en del dumme avtaler på backstage på, etter en konsert. Ja. Ja, ja, ja. Ikke sant, Adul? Definitivt, men det er, ja, men det er selvfølgelig, altså jeg er helt enig, ansvaret ligger jo til bunne, i bunne grunn på deg selv da, om hvem, hvem du stoler på. Eller, det er et delt ansvar, så så kan jeg si det at selskapene har jo selvfølgelig også et stort ansvar i å gjøre ting forståelig, og sørge for at de som signerer noe vet hva de signerer. Det er veldig redelig med en kontrakt, alt står jo der. Så hvis du er bare liksom litt lazy, så signerer du bare faenskapen og får det ut av verden, og så våkner du opp tre år etterpå bare faen, jeg eier jo ikke låten min engang, jeg gjør jo ikke masterne og ignorer alltid så ingenting. Men, når det er sagt, opp gjennom min karriere, så har jeg signert to, tre plattkontrakter, lisensavtaler. Ja, med de, for det må vi si at du har jo vært... Spilt i band. Spilt i band da du var i tennårene, eller var det 20-årene? Ja, 20-årene, tenn og 20-årene, kjempegodt. Hva het bandet? Nud, N-U-D. Ligger i Spotify da, forresten. Ja, ja, det er klart. Sjekkt ut folkens, Nud, N-U-D. N-U-D. Men, men jeg har jo signert kontrakt med bok, for jeg er jo forsker, så jeg gir jo ut bøker. Og jeg har aldri signert så kjipe kontrakter som i bok. Det tristeste. Ja, for der er jo alltid en helt grusom, er det ikke det? Det er helt, det er virkelig... Men det er faglitteratur. Ta alt jeg har lagd, og gi meg ingenting tilbake. Men er det forskjell mellom skjønnlitteratur og faglitteratur? Ja, det er det. La oss holde det klassiske, la oss holde Jon ESP og disse store utdannelsene her, men det er sånn, hva er fordelingsnøkkelen der da, i boken? Det er ikke noe fordelingsnøkkel. Det er ikke noe nøkkel, det er bare, du får et bok av, punktum. Akademisk, det er jo sånn, men det er jo egentlig helt sykt, fordi at veldig mange av disse forlagene er jo medialt-konserner. Så svære akademiske forlag, Springer, Rutledge, Sage, altså dette er svære butikker som som hovedinholdet blir jo betalt, eller blir jo levert av sånne som er, som får lønna meg fra skattebetaleren fra staten, kan man si og en del av det som for å ha en karriere, så må du publisere, og du må publisere hos bra forlag, og det vet jo de bra forlagene, så veldig mange av de er jo til og med at du må det er jo veldig mange som må betale for å få gitt ut bøkene sine dekkkostnaderne og alt sammen så når folk sier at det er så mange dårlige kontrakter i musikk, så tenker jeg, gud det finnes kjipe kontrakter Fordi det er jo vi har jo vært igjennom i podcastene før de forskjellige modellene som er platekontrakter hvis du har artiskontrakt, den gamle artiskontrakten, så får du alt gjort for det og da får du en minst kaka tilbake en 10-15% kanskje men så får du dekket alt, du får forsk klasseskapet, alt blir bare ordnet og så er det jo oppå der på lisensbiten hvor du liksom gir vekk låta de får en viss periode, og så skal de utnytte den makst ut, og så er det jo distribusjonsavtale hvor du egentlig sitter på alt selv og bare gir de distribusjonsansvar men i bokverden, hva som fungerer det der? Jeg skal ikke si noe om bok sånn generelt, for jeg har jo kun gitt ut disse her nerdebøkene, akademiske for spesielt interesserte og det er jo men igjen, jeg har aldri signert en så feil kontrakt da som i bok Hva innebærer det da? Hvor mange som på en måte når du sier feil kontrakt, er det da lav royalty? Nei, la meg gjenta det er ingen royalty Det er ikke ingen royalty? Du får en slags potten penger? Vi gir ut boka di Ok, vi gir ut boka di og det er det, for vi vet at du er avhengig av å gi ut boka di for å heve lønn som forsker Det er det du sier Rett og slett Ok Så Så Nei, tenk om det er på en måte du hadde fått en en strimelitteratur som gikk over bare stokk og stein da Ja Bestseller Bestseller, så Ja Ja Ja, jeg skjønner Neida, men samtidig så er det jo det er jo, jeg hever jo lønnen min fra noe annet Ja Så sånn sett så er man jo ikke avhengig av det Nei Men så kan man si det at det er jo selskapet vår som tjener veldig mye lønn veldig godt Men tror du tror du en sånn den boken du ga ut har den dratt inn mye penger for forlaget, tror du? Nei Nei Så det Det er jo alltid en Du tjener Tjener du alltid på den gamle musikken da? På den der NUD? Nei, eller jo Jeg fikk plutselig noen ton og penger Så det var kult Det er alltid hyggelig det sammen med skattepengene Ja Blander skjeen med noen Ja Så det var liten ekstersjekk Jeg husker da kjøpte vi en ny sofa Det var fint Oi, det var såpass? Oi, og vi har blitt Det hadde visst spart seg opp et eller annet Hopet seg opp noe av altid Det er perfekt da Så det Butsynka litt her og der og Et eller annet som har skjedd Vi Vi solgte masse i Frankrike Så Frankrike var et sånn Hvilken musikk var det du lagde da? Det var sånn elektronisk rock Sånn Vi hadde DJ, men fullt band og Ja, kult da Hva var liksom høydene på artistkarrieren der da? Oi Høydene var å spille Sapasat West Ja, det var det her ja På New York I New York Ja Canadian Music Week i Toronto Kjempegøy Dere var svært band Ja Vi solgte 30 000 platter i Frankrike Det er jo jævlig imponerende da Det er jo kjempefint Og da husker jeg den Vi hadde et fransk plassselskap som som vi jobbet sammen med som som brukte alt for mye penger på oss Vi konkurset slutt De hadde jævlig trua Ja, men de hadde det Så de gjorde sykt mye bra for oss Antagelig, men for mye Ja, skjønner Men da husker jeg vi skulle gjøre en rekke konserter i Paris og da hadde de Når vi kom så var det Når vi tok subwayen i metroen så var det svære sånn billboard kampanjer Wow Yes Almentager Og Vi hørte musikken vår i taxien og de hadde plugget i radio og alt mulig rart Nå følte jeg plutselig at hvor har jeg vært en tid her uten å fange opp det her da Dette er jo noe jeg burde vite om Det var egentlig bare i Frankrike Det var det Det funket ikke noe her Men det funket Det funket bra i Frankrike Kult da Det var veldig kult Det å være band kom jeg til å tenke på nå Det har vi snakket mange om Det må jo være I form av alle På alle nivåer må det være det vanskeligste mest kompliserte Kanskje også mest givende For liksom Du er en del slags av et lite fotball lag og avhenger av hverandre og det er et fantastisk miljø og det er bra når det funker men Alt fra altså pengefordeling til vennskap turné Altså Det der der bare virker som for meg en sånn skikkelig roten til det beste og det verste ja, det tror jeg jeg har så respekt for band som faktisk kan holde sammen det er virkelig all honnør Oasis og brødre i band som fy faen, tenkte jeg det det var en ting som kanskje er verre enn å arve det er vel å spille i band potensielt det verre opprivende for familien ja, gud men jeg tenker at å spille i band er noe det fineste jeg har gjort og det å få lov til å lage musikk det er kjempefint så det var både tøft og fett jeg må bare spørre for jeg vet at du er veldig på fart når du er der og sånt skal du være noen sted eller? jeg må etter hvert nå ut på øya klokka? når vi er ferdige, det har jeg ikke noe med hva skal du si i kveld da? Robin Robin, ja jeg var jeg var jeg var ganske sikker på når Robin kom tilbake med den nye greia nå dette her kommer jeg har litt sånn forestilling at Robin er for Oslo-folk da eller for spesielt interesserte jeg tror gjerne jeg føler på litt fra gammelt da at det er sånn, at i hvert fall Robin nå nå er det 30 pluss og hun har ikke greid å fange opp noen unge nye lyttre så det er sikkert veldig mange unge på konserten nå og jeg lette jo til henne på i Spotify-listen etter at hun slapp ny musikk det virker som jeg vet ikke, jeg tror det er en hype rundt hennes gamle bragder som på en måte ikke samsvarer helt med det som kommer ut nå da det er bare sånn min tese på det og jeg liker Robin, ja, men jeg synes det på en måte den får litt sånn der den får den hypen litt oppi der det vil vi se ned det vil vi se ned sekundelvis, for jeg tenker at en del av det hun det var en revitalisering av karrieren hennes på begynnelsen av 2000-tallet som var helt genial ja, det er ikke en be mine og alle gjøre hele rekken og så har hun gjort noen utrolig gode samarbeid med andre som har funket veldig bra så men sånn sett så er jo Robin i veldig sånn god øyestil ikke sant, gamle veldig øyebukking ja, det er det det er ikke sånn som jeg og så og så er jeg nok ikke en sånn gammel ikke en gammel rocker så det å høre på Morrissey gir meg ingenting Morrissey var jo på kvarten i 2000 og, hva var det da, 4-5? ja jeg har alltid spilt det her, det som jeg synes er like bra ja, det kvarten har jo nesten hatt alt ja, det er helt, helt helt fornyttig jeg var også der når Fuck for Forrest var der det var jævlig spesielt ja, det var bare ja, fy faen det er jo det var jo, hva var det da, 2004-2005? var det ikke det? helt jeg tror det var den første gangen jeg var på kvarten og tenkte, er det her standa på kvarten liksom? at det er liksom puling på scenen ikke så forskjellig ja, det var drit det var drit for du var i 2007 ja og det eneste skandalene var at det ikke kom penger inn i 2008 så slo det konkursen så jeg kom inn etter avviklingen i 2007 var det da Guns N' Roses eller Axl Rose, var det i 2006? nei, nei, nei 2009, så det var etter ja, faen, det var jo en reboot av festivalen det var der også det var 2009, da var det en ny gjeng som prøvde på nytt ja og det gikk ut av helvete det også med Palmeshus, virker det at man virkelig har fått sving på sakene da? helt klart kjenner du noen av folkene? ja, jeg kjenner det helt klart både Leif og Heine som nå er ute har det egentlig gjort det skal det være lett å si nå da det kvarten burde ha gjort eller på en måte var det det det er liksom potensialet lå i hele den klubb-utelivs-dance-kulturen som jo så bare var en svær del av kvarten ja jeg tror det er veldig mange veldig gode likheter mellom kvarten og Palmeshus som handler om at som er litt av den her hedonismen som kvarten ja, også var flink til å ta altså den jeg vet ikke om kvarten var flink for at de tok teknoen på alvor tidlig mens alle sa men med det så handler rett og slett om hedonisme bare feste, bare ha det rett og det er jo noe av det som jeg tror nok kvart publikum og Palmeshus publikum har samme mentalitet liksom ja, det er noe det er noe det er noe mer likheter enn det gamle kvarten publikum har lyst til å innrømme da tror jeg nok ja men så tror jeg nok at Palmeshus har vært utrolig flink flinke, eller tror de har vært utrolig flinke til å redusere det som er helt risikoende som er bookinghonorarene og det ene går på hva man bygger, og hvor mange man bygger så det er klart med kvartesalen så hadde man i hvert fall tre eller fire scener ut på på Drøya bare veien ut dit så det er sikkert jævlig dyrt å ha konsertene der ute, risiko og mye frakting, og det var sånn svære stadionband og som kjører musikk parallelt hele tiden og jeg ser jo, sånn som jeg øyer feststaden altså det er jo, jeg husker hvor mange scener vi har der ute, det er fem og det er klart det reduserer kostnaden veldig hvis du putter opp en scene og bygger fem band og har noen DJ's imellom så de har jo og bare anerkjenne at det publikum har lyst, eller det vårt publikum eller deres publikum da, har lyst til det er å kjelle og feste og det har de gjort utrolig godt det er jo er det fortsatt sånn at du utlever etter Palmeshus, er det sånn klubb Palmeshus, er det fortsatt sånn samme stemning som før med kvarten der det er en vanskelig sammenheng kick lever vel i beste velgående jeg skjønte det, jeg synes det popper opp noen videoer der hele tiden med noen DJ's etter sånn men det har vel jo Palmeshus gått inn på eiersiden se der ja, det er jo ferdig snakket da så de er inne og har litt eierskap der så jeg tror det men jeg tror de så de gjør noen sånne ting men jeg tror nok at i hvert fall en del av det som skjedde på klubbkvart er jo fremdeles legendarisk det var jo noen DJ'sets der som som var helt vanvittig og det er man nok ikke helt særlig nei det er jo det er de store navnene man som trekker der men de selger jo ut tidlig da jeg mistenker at det er litt sånn samme ting som med parken og det her landstreffe i Stavanger det er ting man vet det er sånn episke fester man vet at det her blir bra uansett hvem som kommer dit de selger jo ut før ting er annonsert det er nesten det Palmeshus er nå og så vidt jeg har skjønt da ja, de er jo der og de har vært der et par år og det er stoppet selv ja så de selger vel ut på bare noen få dager når de slipper ett år i forveien så det er jo kjempekult tror du med fremtiden til Øya tror du det er gitt at de liksom er det den mastodonten de er nå eller er det er det er det opplagt jeg vet ikke det de har liksom vært sånn det er utenfor norsk artistisk så er det jo sånn det her å ha vært på Øya liksom det viktigste som du kan gjøre i hele karrieren din virkelig men det er jo ditt skifte der også jeg tror nok det er jeg tror det er kjempevanskelig å drive festival det tror jeg enten det er Øya eller det er Slåttsfjell eller det ikke sant så det må jo være høy risiko det er faen så mange festivaler her nå så jeg tror det er veldig vanskelig men så tror jeg vel at Øya festivalen uten forkleinelse til alle de andre fine festivalene som finnes så tror jeg vel at Øya festivalen har vært veldig flinke på kvalitet altså på alt egentlig alt fra nå med miljøsatsinger til så de har så jeg håper jo at og sånn som det var i går det var jo helt fantastisk sattfullt og utfoldt ja det virker som de drar det virker som ikke det er noe problem på publikumsfronten i det hele tatt da så har vel de jo fått noen eiere inn på siden som gjør at de står litt bedre rustet hvis det skulle hva er det? jeg så 25% 50% er kjappet et eller annet sånn som jeg tenker må være kjempelurt med tanke på rainy days ja ja definitivt for det må jo på et eller annet tidspunkt nå er det jeg føler iallfall det og jeg er jo ikke noen festivaldeltaker i det hele tatt på noe som helst sted i landet for så vidt men det virker jo at det er så utrolig mange store populære festivaler her nå bukker de største artistene i de merkeligste krikere kroklige landet her og florene av festivaler bare tenker og det dukker jo opp nye hele tiden jeg tenker et på et eller annet tidspunkt så må jo det her vi ser jo at Schlottsfeld har jo fått den første nå det er kanskje en lite varsko til flere festivaler som kommer til å på en måte slite men altså er det kommer det interessen til å vedvare? jeg mener kanskje det er en veldig veldig høy interesse for festivaler på sommeren? kommer det til å vare? må man tro Nei, jeg tror ikke det for jeg tror det er nok en del festivaler som er en del av regional satsing kommunal som kanskje ikke vedvarer hvis ikke man ser en effekt ut av det Hvis ikke kommuner, skattepenger pumpes inn i økonomien Ja, så er det nok en del men jeg trodde jo at når vi slo kvartfestivalen konkurs i 2008 at det skulle komme et skredet av konkurser som ikke kom Nei Så jeg var jo overbevist med at dette var bare begynnelsen på for jeg tenkte at alle må jo slite med akkurat det samme som det vi gjorde men det gjorde det jo ikke så jeg tror det at Slottsfjell gikk konkurs der er det jo mange som har sagt at man forventer at det kommer flere det er ikke sikkert Hvorfor gikk kvart egentlig konkurs? Noen veldig kort forklart Folkebiletter Var det dalte med årene? Nei, det som hovedgrunnen er jo og det er alle ære til Toffen og til alle de andre som de gikk ut i 2006 etter 2006 så gikk jo kjernekompetansen i kvartestallet ut og startet en konkurreringsfestival HV-festival og det er klart egentlig så var jo det spikeren i Kista og det burde man nok ha hatt en del av og ha sett av da så det var jo en men så gikk jo HV konkurs Ja, HV hadde jo sine kamper og det var jo ikke noe det gikk jeg vet ikke om det var noen år det gikk bra eller heltatt om det var et konstant kostnadslekt det var jo en vanskelig festival det kom seg ut til og veldig fint og hele pakka der men det var jo en verinfestival det å få innenført det var jo sånn Ja, det vil jeg tro så det gikk jo jeg hadde vel to under i bakken En i år også Ja Vi skal telle med den da Ja, ja Det var bare et par dager før de skulle på Som var kjedelig for de Som har planlagt hele sommeren Å krasje inn der Det er nesten som å begynne risikofurdering Av festivalet før du betaler biljetten For du ligger som 20-åring, 10-åring Du legger jævlig mye penger inn i festivalen Og planlegger i sommeren din Og spolerer jo hele driten Det jeg kan tenke meg At det også blir en utfordring Det er jo at Som vel kanskje vi var delvis Skyldige på grunn av Kvart konkursen Det er jo at Flere og flere band ber om Forskudd Altså pengene up front Fordi at man ikke vil risikere At det ender i et Konkursbro Hvordan fungerer det nå? Er det helt vanlig? Ja, kjempevanlig Og det betyr jo at veldig mange festivaler Har en likviditetskvis Så hvis man skal betale ut Hvis man selger mye biljetter i døra Hvis ikke man er I parlamentshus Sin posisjon Så har man en utfordring Ikke sant? Da er man avhengig av investører Som spytter inn penger Og så er man avhengig av at Man selger nok biljetter til å dekke det over Men da kommer de pengene automatisk tilbake For eksempel når AC Plakke blir sperret inn I varetektet i Stockholm Så kommer de pengene automatisk tilbake igjen Er det ikke sikkert? Nei, det er ikke sikkert Jeg vet ikke hva slags Men det er ikke gitt Hvis det er en kansulering Hva slags grunn det er I AC Plakke i sitt tilfelle Så vil jeg tippe at det er Mye som taler for at Pengene kommer tilbake igjen Fy faen, der sitter jo Men er det festivaler så sitter det All risiko Og artistene kan egentlig Kanselere dagen før Så jeg skal ikke uttale meg for mye Fy faen, må få en toffen der Må ringe toffen Toffen hører på Men det er klart det er jo en kjempe risiko Helt åpenbart Fy faen Det er litt av det gamene der Ja Nå må jeg snart ut Nå har du klart for å komme Jeg bare holder deg fast her Du bare tyner deg ut her Men du, jeg tror vi tar rundere her nå På en Ordentlig high note Tusen takk for at du tok turen da Ute i Forlmby her Bare hyggelig La oss gjøre det igjen en gang Når du er ute med nytt Snasen doktor materiale En ny nerdebok Vi kan dele den ut på lufta her Så har vi det eget 100 ganger opplaget her Så kjører vi på Masse penger til et forelag Helt nydelig til et eller annet forelag der ute Alright, men kos deg på øya da Og så snakkes vi igjen snart Ja Takk for platten Takk
4/14/2023
Wolfgang Wee Uncut
Se mer
4/15/2019
Wolfgang Wee Uncut
Se mer
5/5/2019
Wolfgang Wee Uncut
Se mer
5/12/2019
Wolfgang Wee Uncut
Se mer