En podkast fra Podplay. Dette er revers. Ønskerepriser av et irriterende, likholdig innhold av gamle langkjøringsepisoder. Langkjøring ser på YouTube, og hva har vi funnet fram nå? Algoritmene har ikke slåppet helt taket her, ser jeg enda. Det finnes fremdeles noen som laver basseng i junglen, og som klepper gresset for folk.
Det er altså aldri Det slutter aldri å overraske meg Hva folk tror de skal greie å få liv igjen Her er det folk som har dratt Gamle krigsmynder Glemte krigsmynder opp av en eller annen innsjø Men det må jo være fersk vann For hvis ikke så hadde det ikke vært mer igjen De drar opp en, jeg vet ikke hva slags modell det er Førkrigsmotorsykkel med sidevogn Opp av
Det må være en elv eller noe. Det er sikkert en BMW DKV eller Kreidel eller noe sånt. Ja, det var garantert en fyr i skinnfrakk og rar hatt som sto i sidevogna og hyla skreikt av en snakkers meni som kjørte så fort han kunne. Så her er det folk som skal pusse opp en sånn kriks. Det tenker jeg, hvis du finner et sånt
altså en sånn førkriks, eller en eller annen sånn fra før til fem og før, som det heter. Ja, fem og før. Da finner du sånn, så er det jo en viss verdi på det. Jeg har jo sett noen som har liksom...
Sånn PX Det koster på Mer enn to timer og et kvarter På en sånn PX er du allerede på underskudd Ikke sant? Men en sånn krigsmotorsky Men er ikke det trygt opp millioner av dem? Jo, men det er også Skuttifiller millioner av dem Så det er ikke så mange igjen, vet du Nei
Jeg er fascinert av krisen Men den der, jeg vet ikke om jeg har snakket om den før For jeg så den på YouTube bare Og den med han Guy Martin som driver og rester Det er en spitfire Som de graver opp fra Hva heter den der? Nei, fra stranda i Frankrike Ja, Normandiegrønne Nei, hvor er det borta for? Der alle skulle evakueres fra Nå husker jeg ikke hva filmen heter, ja
Nei, samme av det. En Spitfire som nødlandet på stranda, blir borte nede. Han er veldig kjent, for piloten var en kjent fyr, så den landet på stranda, hadde stakka, men flyet ble spist av sanda. Den lå der i årevis, og så ble den bare borte. Nå har de gravd opp, og det var bare motoren igjen. Og de har gravd opp den, og det er private folk som finansierer dette her, og de har sendt den motoren til Spitfire-
Fabriker? Nei, venner som driver og restaurerer og flyr. Gamle folk som driver med bare det da. Når de bygger den flyet helt opp igjen ut fra den motoren da. Det er jo helt fint. Det koster altså millioner på millioner av pund. Ja, du må lave en og en beta. Det er ikke noen ting man får tak i. Hadde 40 mann jobbende for seg da. Akkurat som du skal restere fiaten din. Hadde 40 mann som jobbet for seg. Da blir den fort ferdig. Ja.
Ja, på hver nagle skulle det være riktig. Og nei, det var ikke den, det var tidlig fra det året. Da hadde de de vinduene, for da hadde de ikke tilgang på de. Det som skulle være korrekt. Og de har jo så peiling. HMK, historiske motorkjøretørsklubb, som har mye krig i greia. Å nei, nei, nei. Å nei, den. Altså sånn amfibiebil, hvor det ligger året på siden. Nei, den året var ikke original, for den var mye krapp.
håndtak. Det er jo koko. Men det er koko på en god måte da. Jeg synes jo det. Jeg har vært oppe på Gardermoen på det der museet der, eller flymuseet på Gardermoen, og der er det en sånn entusiastgjeng som driver og restaurerer fly. Herre min hatt, når du skal gå på en sånn der dikt,
diger drul av et bombefly. Hvis du synes det er vanskelig å bytte håndløper på terrasen din på hytta, for det har blitt rått i det, så skal du ikke begynne der med et gammelt bombefly. Eller brikkvajer som sitter litt. Jeg var jo på flymuseet på Garmond i sommer her også, og det er liksom sånn, er det sånn det var? Ja, det vet du ikke, for alle var jo forskjellige. Disse ble jo laget for hånd. Du hadde jo ikke noe maler, bare banka sammen som du skulle, liksom. Nei.
Men det er veldig morsomt når du ser sånne som restaurerer for eksempel et fly som de ikke aner hvordan det har sett ut egentlig, og det er viret å dra flapser med, og du sitter inne og de har fått tak i noen gamle instrumenter som de regner med var fra andre tida.
Men det er alltid en som setter seg oppi og skal prøve flyret. Da er du lite gæren. Hæ? Da er du gæren. Den vinter du. I dag er det kollasj. I dag er det kollasj. For nå snakker vi om denne spalten akkurat som vi gjør det på YouTube. Vi ser litt, og så er det neste. Da så jeg han som var testflyver for den Airbus 380. Hæ?
Den nye, den der som er toetasjes, vet du. Og da har de et sånt som er helt tomt, og det er ganske stort det flyet da. Ja, det er som å fly rundt med vikingskipet på slep. Ja, og dette er gamle jagepiloter som jobber for Boeing, eller er det Airbus? Nei, hva er det? Ja, det er sikkert det samme. I hvert fall for fabrikken, dette er ute i ørkene i USA. Da får de bare rett og slett, da sitter det to piloter her, og så skal de simulere avslutning.
Alt som kan gå gærent. Du flyr det flyet, og de har med seg noen seksjournalister baki deg, liksom. Og de prøver å fly, utsette for G-krefter, skruer plutselig av med en motorn, og stål rett ned, rett opp, bare for å se da. Det er jo gærent.
den jobben, han er ikke redd for å fly til syden altså. Han er ganske sikker. Han sitter med sånn jagerutstyr og sikkert muligheter til å komme seg ut. For det er han flyr i jeg lurer på om det er en så sakte det går å ha det i lufta. Helt så halen er nedi i sanda. Og så er det full gass oppover ham og da orker han ikke. Da
Og så må den rette ut, og så går det da. Og da sitter min ... Det er jo gæren, ass! Det er bra noen ... Det har vært et søk på YouTube. Folk som tester fly i nyere tid. Det er helt ... Han er veldig, veldig kjent, da. Du ser han, og det er en reportasje om en fyr. En litt sånn døv, som er høyhalsagenser. Siderskild. Sånn Jon Harvey Carlsen så ut i 1986. Med litt store, fyrkantede briller og bart.
Sånn ser han fyren ut da. Han er sikkert ganske rå til å fly. Ja, det vet jeg også. Jeg skal ikke være med på hverken den flyturen eller prøve å ta fra han jobben. Det er frivillig som journalist for å være med der. Fra Flight United-magasin. Og så skal du sitte der bak i her og vite at han gjør alt han kan foran i cockpiten. For å få han til å støtte rammerne. Fy faen.
Nei, men det er i hvert fall din tips. Da er vi inne på annet spor enn sånne som Høvler og Svære Trevei. Det er YouTube. Hva begynte vi med i dag? Det er YouTube. Vi begynte med folk som dro opp motosykler av myra og endte opp med folk som testflyer svære fly på Boeing. Ja, akkurat sånn YouTube funker det. Og nå har Mark-Olof Ryttene hodet deres ødelagt for alt. For alt. Du har hørt en podcast fra Podplay.
Teksting av Nicolai Winther